Quantcast
لوکتو | هرآنچه باید از بازی Shadow of The Tomb Raider بدانید
ورود عضویت

هرآنچه باید از بازی Shadow of The Tomb Raider بدانید

توسط میثم عبداللهی پور در تاریخ 20 شهریور 1397
هرآنچه باید از بازی Shadow of The Tomb Raider بدانید

فرنچایز Tomb Raider را شاید نتوان بهترین عنوان ماجرایی تاریخ دانست. اما بی‌شک نمی‌توان نقش این سری از بازی‌ها را در رشد و شکوفایی این سبک پرطرفدار نادیده گرفت. از ایجاد استانداردهایی نو در خلق عناوین جدید گرفته، تا معرفی کردن یکی از مهم‌ترین قهرمانان زن، در صنعت بازی‌های ویدئویی. قهرمانی که نه تنها موفق بوده تا در طی سال‌های گذشته، ماجراهایی شگفت‌انگیز را برایمان به ارمغان بیاورد، بلکه رفته‌رفته تبدیل به نمادی برای استقلال و برابری زنان در بازی‌های ویدئویی شده.

 

لارا کرافت (lara croft) باستان شناس و ماجراجو، نه تنها یکی از باهوش‌ترین قهرمانان زن بازی‌های ویدئویی است،‌ بلکه درست همانند قهرمانان مرد در این صنعت، شخصیتی محکم و قدرتمند دارد که در قدم اول استقلال خودش و در ادامه، برابری و استقلال زنان را فریاد می‌زند. این موضوع در کنار جذابیت‌های کلی یک قهرمان زن برای جذب مخاطبان، باعث شد که لارا کرافت در طی مدت حضورش در دنیای بازی‌های ویدئویی، چیزی فراتر از یک قهرمان باشد و تبدیل به یکی از نماد‌های مهم این صنعت شود.

 

پنچ سالی از عرضه شدن نسخه ریبوت شده سری Tomb Raider می‌گذرد و حالا، در آستانه انتشار سومین نسخه از سه‌گانه جدید سری هستیم. نسخه‌ای که سعی دارد تا خودش را در نقطه اوج عناوین مختلف سری جای دهد و تبدیل به یکی از بالغ‌ترین و کامل‌ترین Tomb Raiderهای تاریخ شود. اما دست یافتن به چنین جایگاهی، قطعاً برای Shadow of The Tomb Raider آسان نیست. چرا که دو نسخه قبلی سری جدید، نه تنها همه معادلات را تغییر داده‌اند، بلکه موفق بودند تا با ایجاد استانداردهای نو، حداقل برای این فرنچایز، چیزی جدید را به ماجراجویی‌های لارا کرافت اضافه کنند. در راستای همین موضوع، بازی Shadow of The Tomb Raider هم برای رسیدن به هدفش، باید عنصری جدید را به ماجراهای لارای دوست‌داشتنی اضافه کند، عنصری که تا به حال، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

در راستای رسیدن به این هدف مهم، توسعه دهندگان بازی در استدیو Eidos Montréal، دست روی ایده جدیدی گذاشته‌اند. ایده‌ای که شاید چندان خلاقانه و جدید نباشد، اما در صورت پیاده‌سازی درست، می‌تواند بازی Shadow of The Tomb Raider را نقطه اوج سری برساند. توسعه دهندگان بازی برای منحصر به فرد کردن عنوان جدیدشان، به سراغ خلق داستانی تاریک، خاص و البته بسیار پیچیده رفته‌اند که بر پایه روابط انسانی، پیامد‌های تصمیمات و در نهایت، به بلوغ رسیدن لارا، روایت خواهد شد.

 

دلیل شکل گرفتن این ایده را شاید بتوان، نبود خلاقیت کافی در خلق مکانیک‌هایی جدید و انقلابی برای بازی اخیر استدیو Eidos Montréal، دانست. چرا که بازی Shadow of The Tomb Raider با وجود تمام پیشرفت‌هایش در بخش‌های فنی، نوید مکانیک‌هایی خلاقانه و انقلابی را نمی‌دهد و دنباله‌ای بهینه شده و بهبود یافته از نسخه قبلی خودش به نظر می‌رسد. با این حال اما تمرکز سازندگان روی فضاسازی و روایت داستانی منحصر به فرد می‌تواند بسیار جذاب باشد.

 

Photo

 

استدیو Eidos Montréal برای خلق داستانی تاریک‌تر، ماجرای لارا کرافت را دو ماه پس از وقایع نسخه قبلی دنبال می‌کند. جایی که لارا برای پرده برداشتن از راز‌های بزرگ پدرش و یافتن یک شی باستانی، راهی جنگل‌های استوایی پرو شده تا به این وسیله شهر افسانه‌ای و گم‌شده پایتیتی (paititi) را پیدا کند. اما همانطور که انتظار می‌رود، ترینیتی (trinity)، دشمن همیشگی خانواده کرافت، وارد معادله شده و همه چیز را برهم می‌ریزد. لارا با تصمیمی عجیب، باعث آغاز آخرالزمانی می‌شود که در تقویم‌های قوم مایا به آن اشاره شده است، و حالا باید با پیامد‌های تصمیمش، مقابله کند.

 

خلاصه داستان بازی، در همین ابتدا نشان می‌دهد که بازی Shadow of The Tomb Raider داستانی بزرگ و البته تاریک را روایت خواهد کرد که تمرکز ویژه‌ای روی پیامدهای حاصل از تصمیمات لارا دارد. تصمیماتی که قرار است در این نسخه، و پیرو سفر درونی لارا برای تبدیل شدن به ماجراجویی که در کارش به بلوغ رسیده، کمی مصلحت اندیشانه باشند و مصلحت اندیشی و یافتن بهترین راه حل‌ها، همیشه شما را به سمت نیمه تاریک‌تر شخصتتان سوق خواهد داد.

 

لارا کرافت در نسخه جدید سری، به دوران اوج خود رسیده و حالا ما قدرتمندترین لارا را در طول سه‌گانه را شاهد خواهیم بود که تبدیل به فردی بالغ و عاقل شده است، از مهربانی‌های بی‌دلیلش کاسته و تبدیل به فردی شده که به سادگی اعتماد نمی‌کند و منفعت خودش را در بیشتر از قبل در نظر می‌گیرد. چرا که برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر، باید اهداف کوچکتری مثل مهربانی کردن را کنار گذاشت.

 

 اما با همه این‌ها،‌ او هنوز انسانی معمولی است و می‌تواند اشتباه کند. و این اشتباهات، نقاطی هستند که سازندگان روی آن‌ها تمرکز کرده‌اند تا خیزش دوباره لارا پس از مواجه شدن با عواقب تصمیماتش را نمایش دهند. در این میان، روابط انسانی و تعاملات لارا با شخصیت‌های فرعی داستان،‌ پررنگ‌تر شده و در نتیجه تاثیر تصمیمات لارا بر این روابط بیشتر از قبل مشخص خواهد شد. همچنین مصلحت اندیشی و یافتن راه حلی که «بیشترین فایده را برای اکثریت داشته باشد» سایه بزرگی روی لارا انداخته و این‌بار او را به شخصیتی خاکستری تبدیل کرده که حاضر است برای رسیدن به هدفی درست، از ابزارهای نادرست استفاده کند. و این همان ایده اصلی قصه‌گویی است که سازندگان برای نسخه جدید در نظر گرفته‌اند.

 

ساخت شخصیت‌هایی که دیگر قهرمانانی ساده‌دل نیستند، برای مدتی طولانی در صنعت بازی‌های ویدئویی وجود داشته است، اما لارا کرافت؛‌ هرگز به قهرمانی خاکستری (و یا حتی یک ضدقهرمان) تبدیل نشده بود. در بازی Shadow of The Tomb Raider شاهد سفری درونی هستیم، که لارای بالغ و قدرتمند را، برای مواجهه با حقایقی به مراتب تلخ‌تر آماده کرده و او را تبدل به انسانی حقیقی، با بخش‌های تاریک و روشن شخصیتی می‌کند که باید با پیامد‌های عظیم و دهشتناک تصمیماتش مقابله کند. بدین ترتیب، در این بازی با قهرمان‌های کاملاً‌ سفید و شرورهای کاملاً سیاه طرف نیستیم و داستان سعی دارد تا وجوه انسانی شخصیت‌های داستان را بیشتر از قبل مورد توجه قرار دهد.

 

مورد دیگر در روایت داستان بازی، تمرکز سازندگان بر آسیب‌پذیری لارا در رابطه با دیگران و در مواجهه با عواقب تصمیم‌هایش است. عواقبی که قطعاً‌ روی روحیه آهنین او سایه می‌اندازند. اما در این میان، سازندگان با وارد کردن شخصیت جوناه و تبدیل کردن این شخصیت فرعی، به شخصیت که برای لارا اهمیت قائل است و او را دوست دارد، جریان اتفاقات را تغییر می‌دهند. جوناه شخصیتی معمولی نیست و تبدیل به کسی شده‌ است که لارا،‌ از نگرانی‌ها و دغدغه‌‌های درونی‌اش به او می‌گوید. وجود این شخصیت، قطعاً می‌تواند ما را با عواطف و احساسات درونی لارا که قبلاً کمتر به آن‌ها پرداخته شده، آشنا کند و مخاطب را همراه با لارا کرافت، به سفری ذهنی برای پختگی ببرد. بدین ترتیب، می‌توان اطمینان داشت که حضور شخصیت‌های فرعی داستان، در خدمت پرداخت هرچه دقیق‌تر شخصیت لارا است.

 

 

برای فضاسازی هرچه بهتر بازی، سازندگان بعد از محیط‌های برفی و سرد نسخه قبلی، سراغ جنگل‌های باران‌خیر و استوایی پرو رفته‌اند و با طراحی دقیق این مناطق، مکانی نیمه‌حقیقی را برای روایت بازی ساخته‌اند. مکانی که در خلق آن، از عناصر فرهنگی آزتک،‌ اینکا و مایا استفاده بسیاری شده است.

 

Photo

 

در جنگلهای استوایی بازی Shadow of The Tomb Raider، همه چیز زنده و واقعی به نظر می‌رسد و سازندگان برای القای این حس کاری کرده‌اند که حتی برگ‌های درختان هم در جنگ تکان بخورند. وجود حیوانات مختلف و مکانیک‌های شکار که از مهم‌ترین عناصر سری هستند هم در بازی وجود دارد. اما آن‌چه محیط‌های بازی Shadow of The Tomb Raider را منحصر به فرد می‌کند، وسعت بسیار زیاد ان نسبت به دو نسخه قبلی سری است. بازی محیط‌های بسیاری از جنگل‌های استوایی تا مقبره‌ها و حتی بخش عظیمی از شهر پاتیتی را شامل شده و شما را برای گشت و گذار در این محیط عظیم آزاد می‌گذارد.

 

اما موضوع مهم در رابطه با محیط بازی، این است که طراحی آن،‌ به طور کامل در خدمت فضای داستانی بازی است. محیط بازی Shadow of The Tomb Raider به نوعی طراحی شده که تا حد زیادی نمایان‌گر جدایی‌اش از دنیا باشد و حس ترس و تنهایی را به مخاطب القا کند، اما در این میان، این محیط بستری مناسب است که لارا کرافت، در نقش موجود وحشتناک حاضر در این محیط حاضر شود. لارای خشن‌تر و قدرتمندتر، کسی است که باید از این محیط خشن و ترسناک، به نفع خودش استفاده کند. از این جهت، طراحی مراحل بازی به نحوی صورت گرفته که بیشتر از قبل شرایط را برای مخفی کاری محیا کند و به لارا اجازه دهد تا آزادی عمل بیشتری برای از بین بردن دشمنان داشته باشد. این موضوع در کنار، بهبود مکانیک‌های مربوط به مخفی کاری که به لارا اجازه می‌دهند در گل و لای استتار کرده و یا حتی بعد از دیده شدن توسط دشمنان، مخفی شود، باعث می‌شود که کفه مخفی کاری بازی، کمی سنگین‌تر از نسخه قبلی باشد.

اما این موضوع به معنای حذف شدن بخش اکشن بازی نیست، چرا که لارا در این نسخه، کارآزموده‌تر از قبل است و می‌تواند به راحتی دشمنان را از میان بردارد. اضافه شدن سلاح‌های جدید و سرعت گرفتن روند اکشن بازی، باعث می‌شوند که بازی Shadow of The Tomb Raider تعادلی زیبا میان مبارزات رودررو و پیشروی مخفیانه ایجاد کند.

اما جدا از مبارزات، بخش مهمی از بازی Shadow of The Tomb Raider به گشت وگذار در محیط اختصاص دارد. گشت و گذاری که در این نسخه، با گسترش روابط انسانی با بومیان و شخصیت‌های غیرقابل بازی، امکانات جدیدی را در اختیارتان قرار خواهد داد. ایجاد روابط ثابت با بومیان و شصیت‌های فرعی، امکان دریافت ماموریت‌های فرعی و یا یافتن مکان‌هایی مخفی مثل مقبره‌های معروف سری را فراهم می‌کند و انجام ماموریت‌ها و یا کشف هر مقبره و گشت و گذار در آن،‌ ارتقا‌ها و آیتم‌هایی جدیدی را در اختیار شما قرار خواهد داد. بدین ترتیب، سیستم همیشگی گشت و گذار در بازی، این‌بار به نوع رابطه شما با بومیان و دیگر شخصیت‌ها وابسته است و روابط نزدیک‌تر، امکان دریافت ماموریت‌های بهتری را فراهم می‌کنند.

 

در این میان، تیم توسعه دهنده بازی برای ایجاد حس و حال حقیقی بودن در چنین محیطی، سعی کرده تا بیشترین بهره را از ویژگی‌های فرهنگی قبایل آزتک و مایا ببرد و شخصیت‌هایی فرعی که واقعی به نظر برسند را خلق کند. سازندگان حتی برای انتقال حسی واقعی، حالتی موسوم به Immersion را در بازی قرار داده‌اند که با فعال سازی آن، بومیان منطقه به زبان محلی حرف می‌زنند. این ویژگی علاوه بر جذابیت،‌ می‌تواند حس حقیقی تعامل با بومیان پرو را ایجاد کند. بومیانی که اگر روابط خوبی با آن‌ها داشته باشید، محل مقبره‌های عظیم و با شکوهشان را به شما نشان خواهند داد.

 

Photo

 

تعداد مقبره‌های حاضر در بازی Shadow of The Tomb Raider به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرده و مقیاس این مقبره‌ها نسبت به نسخه‌های قبلی به شدت بزرگ‌تر شده است. همچنین به تعداد معماها و پازل‌های محیطی بازی افزوده شده. مقبره‌های بازی Shadow of The Tomb Raider بسیار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از نسخه‌های قبلی هستند و درست همانند آثار به جا مانده از مایاها و آزتک‌های رمز و رازهای بسیاری را در خودشان مخفی کرده‌اند. سازندگان برای آسان‌تر شدن گشت و گذار در چنین محیط‌های بزرگی، بهبود‌هایی در سیستم آویزان شدن لارا و همچنین شنا کردن انجام داده‌اند و لارا حالا می‌تواند با سرعت بیشتری شنا کرده و برای مدت طولانی‌تری زیر آب بماند.

با این وجود اما، بازی Shadow of The Tomb Raider به هیچ عنوان یک بازی ساده و راحت نیست و چالش‌های بسیاری را پیش‌روی مخاطبش قرار می‌دهد. چرا که لارا با قوی‌تر شدن، شجاعت سفر به مناطقی به مراتب خطرناک‌تر را به دست آورده و در این نسخه، به یکی از خطرناک‌ترین نقاط زمین سفر کرده است. حاصل چنین انتخابی، وجود دشمنان قدرتمند‌تر، حیات‌وحشی خطرناک و البته مقبره‌هایی بسیار پیچیده‌تر است. با این حال اما سازندگان برای ایجاد حسی دقیق در مخاطب، درجه سختی بازی را به سه رشته مختلف تقسیم کرده‌اند و شما قادر هستید تا سختی بازی را در هریک از رشته‌های گشت و گذار، مبارزه و معماها تغییر دهید. بنابراین اگر خواهان معماهای مغزآب کن هستید و دلتان نمی‌خواهد با دشمنان خیلی قوی سر و کله بزنید، کافی است درجه سختی مبارزات را کم کرده و به درجه سختی معماها اضافه کنید. این خلاقیت، به شما اجازه می‌دهد تا تجربه منحصر به فرد و شخصی خودتان از دنیای بازی Shadow of The Tomb Raider را داشته باشید.

 

 

بازی Shadow of The Tomb Raider نسخه‌ای بسیار عظیم‌تر نسبت به نسخه قبلی سری است که قصد دارد داستانی بسیار تاریک‌ و پرخطر را روایت کند و حتی مخاطب را هم در طول این داستان پیچیده به سفری ذهنی و درونی ببرد. بازی همچنین در بخش محتوا گسترش چشم‌گیری داشته و با بهبود‌هایی در بخش مخفی‌کاری و گشت و گذار، قصد دارد تا تجربه رفتن به سفری ماجراجویانه را به مخاطبش هدیه کند. سومین نسخه از سه‌گانه جدید Tomb Raider با نام بازی Shadow of The Tomb Raider در تاریخ ۲۳ شهوریور ۹۷ (۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸) برای پلتفرم‌های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد و هنوز خبری از نسخه مربوط به نینتندو سویچ نیست، البته سازندگان هیچ‌وقت احتمال عرضه بازی برای این کنسول را رد نکرده‌اند.



شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید...

نقد بازی Spider-Man

نقد و بررسی لوکتو از Spider-Man را تماشا کنید و بخوانید.

حامد افرومند - 26 شهریور 1397

هرآنچه از بازی Red Dead Redemption 2 می دانیم

چیزی به عرضه شدن بازی Red Dead Redemption 2 نمانده، عنوانی جاه‌طلبانه که با تمام خطرپذیری‌اش موفق شده اعتمادمان را جلب کند. برای کسب اطلاعات جامع در مورد این بازی، با لوکتو همراه باشید.

میثم عبداللهی پور - 25 شهریور 1397

شهری که می خندد: نگاهی به داستان بازی We Happy Few

آیا بازی We Happy Few موفق شده تا با داستانش ما را به سفری ذهنی ببرد؟ برای تحلیل داستان این بازی با لوکتو همراه باشید.

حسین غزالی - 24 شهریور 1397


نظر خود را بنویسید





بازی
فیلم
سریال
مطالب