Quantcast
لوکتو | معرفی پلی استیشن 4
ورود عضویت

معرفی پلی استیشن 4

توسط عماد عامری در تاریخ 13 آبان 1396
معرفی پلی استیشن 4

کنسول پلی استیشن 4 (PlayStation 4) خانواده‌ای از یک کنسول نسل هشتم است که توسط شرکت سونی (Sony Interactive Entertainment) تولید می‌شود. این کنسول که به عنوان نسل بعدی کنسول‌ خانگی پلی استیشن 3 (PlayStation 3) در تاریخ ۲ اسفند سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۱) معرفی شد، ۱۵ نوامبر در آمریکای شمالی و ۲۹ نوامبر در اروپا، آمریکای جنوبی و استرالیا در دسترس عموم مردم قرار گرفت. پلی استیشن 4 به عنوان یک کنسول نسل هشتمی، به صورت مستقیم با کنسول‌های Wii U و سوییچ از شرکت نینتندو و ایکس‌ باکس وان از شرکت مایکروسافت رقابت می‌کند.

 

پلی استیشن 4 برخلاف ساختار پیچیده پردازنده نسل قبلی خود یعنی پلی استیشن 3، در این نسل از یک APU ساخته‌شده توسط شرکت ای‌ام‌دی (AMD) بهره می‌برد؛ پردازنده‌ای که بر پایه معماری x-86-64 ساخته شده است و می‌تواند عملکردی برابر با ۱.۸۴ ترافلاپ داشته باشد. بر اساس گفته‌های شرکت AMD، این قوی‌ترین APU ساخته‌شده توسط آن‌ها است که در کنسول پلی استیشن 4 استفاده می‌شود. اما این کنسول تمرکز بیشتری روی استفاده از ویژگی‌های تازه مثل به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی یا دیگر موارد جدید دارد. برای مثال، بازی کردن عناوین پلی‌استیشن 4 روی کنسول پلی‌ استیشن ویتا (با استفاده از قابلیت Remote Play)، یا قابلیت استریم کردن گیم‌پلی برای دوستان به صورت آنلاین، از جمله مواردی هستند که پلی استیشن 4 تمرکز زیادی روی آن‌ها دارد. البته این‌ها تنها تغییراتی نیستند که پلی استیشن 4 به خود دیده است. دوال‌شاک 4 (DualShock 4) نیز در مقایسه با نسل قبلی خود، تغییرات زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ تغییراتی همچون دکمه‌ها و استیک‌های آنالوگ بهبودیافته، یا یک تاچ‌پد جدید که قابلیت‌های تازه‌ای را در گیم‌پلی بازی به شما ارائه می‌کند. همچنین، سونی قابلیت‌هایی مثل HDR10 و پخش محتوای 4K را در میان ویژگی‌های پلی استیشن 4 قرار داده است.

 

 

تا این لحظه، بازخوردها نسبت به کنسول نسل هشتمی سونی بسیار مثبت بوده است؛ چرا که بر اساس گفته‌های منتقدان، سونی با درک نیازهای اصلی کاربران، استقبال از تولید بازی‌های مستقل و همچنین عدم اجرای قوانین محدود کننده برای کنسول پلی استیشن 4 (اشاره به برنامه DRM مایکروسافت در ابتدای عرضه کنسول ایکس‌باکس وان)، آن را به یک کنسول موفق تبدیل کرده است. اما در کنار منتقدان، تولیدکنندگان نیز به تحسین این کنسول پرداخته‌اند. به گفته بسیاری از تولیدکنندگان، تفاوت سخت‌افزاری و عملکرد کنسول در مقایسه با ایکس‌باکس وان، بسیار «مشهود» و البته «قابل‌توجه» است. استقبال مناسب از کنسول شرکت سونی، باعث شد تا پلی استیشن 4 بتواند با دست‌یافتن به عدد ۵۳ میلیون، به عنوان «پرفروش‌ترین کنسول سال ۲۰۱۶» شناخته شود. گفتنی است که سونی از زمان عرضه تا پایان سال ۲۰۱۶، میزان ۵۷ میلیون کنسول روانه بازار کرده بود. در شهریور سال ۱۳۹۵، شرکت سونی دو نسخه جدید از کنسول‌‌ پلی استیشن 4 را با نام‌های اسلیم (Slim) و پرو (Pro) معرفی کرد. نسخه اسلیم، نسخه‌ای کوچک‌تر از نسخه اصلی پلی استیشن 4 است که اندازه کوچک‌تری در مقایسه با عرضه اولیه از شرکت سونی دارد. این درحالی است که نسخه پرو، با بهره‌گیری از CPU و GPU ارتقا یافته، امکان بازی کردن با فریم‌ ریت بالاتر و رزولوشن 4K را در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

 

 

 

تاریخچه ساخت

بر اساس گفته‌های مارک سرنی (Mark Cerny)، طراح ارشد کنسول‌های بازی در شرکت سونی، تولید چهارمین کنسول این شرکت در سال ۲۰۰۸ آغاز شد. این درحالی است که پلی استیشن 3، دقیقا دو سال قبل و بعد از بارها ایجاد تاخیر در روند عرضه، در اختیار مخاطبان قرار گرفته بود. این موضوع باعث شد تا ایکس‌باکس 360 از شرکت مایکروسافت، به دلیل یک سال زودتر عرضه شدن در بازار، به فروش بالایی دست پیدا کند؛ فروشی که در زمان عرضه پلی استیشن 3، به عدد ۱۰ میلیون عدد برای شرکت مایکروسافت رسید. به گفته جیم رایان، مدیر بخش پلی استیشن در اروپا، سونی قصد نداشت اشتباهات عرضه پلی استیشن 3 را تکرار کند. به همین دلیل، آن‌ها تحقیق و توسعه برای تولید پلی استیشن 4 را زودتر از همیشه آغاز کردند.

 

 

البته سونی در طراحی کنسول خود تنها نبود. برای طراحی یک دستگاه جدید، استودیو بانجی (Bungie) نیز به عنوان یک تولیدکننده نرم‌افزاری موفق، نظرات خود را در اختیار سونی قرار داد. بر اساس اطلاعات موجود، بانجی درباره طراحی کنترلر پلی استیشن 4 و بهینه‌کردن آن برای بازی‌های شوتر، همکاری نزدیکی با سونی داشته است. در سال ۲۰۱۲ و بعد از ساخته شدن نسخه‌های اولیه، سونی ارسال کیت‌های توسعه (Development Kit) را برای تولیدکنندگان آغاز کرد. این کیت‌ها، کامپیوترهای تنظیم‌شده‌ای بودند که از APU ساخته‌شده توسط AMD برای پلی استیشن 4 استفاده می‌کردند. این کیت‌ها، اربیس (Orbis) نام داشتند. در اوایل سال ۲۰۱۳، سونی رسما از برگزاری یک رویداد اختصاصی برای پلی استیشن با نام PlayStation Meeting خبر داد؛ رویدادی که به گفته سونی، قرار بود در آن از «آینده پلی استیشن» صحبت شود. در این رویداد، سونی رسما کنسول پلی استیشن 4 را معرفی کرد و در کنار نمایش بازی‌های مختلف که روی این کنسول اجرا شده بودند، جزئیاتی از سخت‌افزار این کنسول قدرتمند را ارائه کرد. اما چندی بعد و در طول برگزاری رویداد E3 همان سال، طراحی خارجی این کنسول نیز به نمایش عمومی درآمد. این کنسول در زمان عرضه، با قیمتی برابر با ۳۹۹ دلار، ۳۹۹ یورو و ۳۴۹ پوند در مناطق مختلف دنیا عرضه می‌شد.

 

در ژوئن سال ۲۰۱۶، سونی رسما تایید کرد که نسخه‌ای از کنسول پلی استیشن 4 با سخت‌افزار متفاوت و اسم رمز «نئو» درحال توسعه است. به گفته سونی، این کنسول با استفاده از سخت‌افزاری که در مقایسه با نسخه معمولی پلی استیشن قدرت بیشتری دارد، «بازی‌هایی خاص» را روی رزولوشن 4K و البته حالت HDR اجرا کند. به‌علاوه، این کنسول می‌تواند در کنار اجرای رزولوشن 4K برای بازی‌های قابل پشتیبانی از این ویژگی، دیگر عناوین را به صورت عمومی با نرخ فریم بالاتری در اختیار کاربران قرار بدهد. البته قبل از معرفی این کنسول، سونی تایید کرد که عناوین عرضه‌شده برای کنسول مورد بحث، بدون درنظر گرفتن رزولوشن 4K یا نرخ فریم بالاتر، برتری دیگری با عناوین قابل بازی در نسخه‌های معمولی پلی استیشن 4 ندارند. همچنین سونی برنامه‌ای برای عرضه بازی‌های اختصاصی روی این کنسول در دست ندارد و دارندگان پلی استیشن 4، از نسخه‌های قدیمی تا کنسول اسلیم و نسخه «نئو»، می‌توانند از بازی‌های خانواده پلی استیشن 4 لذت ببرند. در سپتامبر سال ۲۰۱۶، سونی این کنسول را با نامی که اکنون می‌شناسیم یعنی «پلی استیشن 4 پرو» (PlayStation 4 Pro) معرفی کرد.

 

 

 

سخت‌افزار

مشخصات فنی

همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم، پلی استیشن 4 از یک Accelerated Processing Unit یا به اختصار APU بهره می‌برد؛ سخت‌افزاری که توسط شرکت AMD و در همکاری نزدیک با سونی طراحی شده است. این واحد سخت‌افزاری، یک واحد پردازنده مرکزی (CPU) و یک واحد پردازنده گرافیکی (GPU) را با دیگر بخش‌ها مثل کنترل حافظه و Video decoder ترکیب می‌کند؛ ترکیبی که به هسته مرکزی پردازش کنسول پلی‌ استیشن 4 را تشکیل می‌دهند. پردازنده مرکزی یا همان CPU مورد استفاده در کنسول سونی، دو ماژول چهار هسته‌ای جگوار از نوع x86-64 هستند که در مجموعه هشت هسته پردازشی قدرتمند را در اختیار این کنسول قرار می‌دهند. از سویی دیگر، پردازنده گرافیکی کنسول یا همان GPU، از ۱۸ واحد پردازشی مجزا تشکیل شده است تا در تئوری، قدرت پردازشی برابر با ۱.۸۴ ترافلاپ را در اختیار بازی‌ها قرار بدهد. به‌علاوه، حافظه این دستگاه که از نوع GDDR5 است، می‌تواند فرکانسی برابر با ۲.۷۵ گیگاهرتز داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که در کنار این فرکانس کاری، پهنای باند آن نیز ۱۷۶ گیگابایت بر ثانیه است. بخش بعدی که به کمک دو واحد CPU و GPU می‌آید، حافظه RAM خواهد بود. کنسول جدید شرکت سونی، اکنون ۸ گیگابایت حافظه رم دارد؛ عددی که به میزان ۱۶ برابر از حافظه RAM موجود در پلی استیشن 3 بیشتر است. چنین موضوعی باعث می‌شود تا چهارمین نسخه از پلی استیشن 4، قدرتی فراتر از انتظار را در اختیار سازندگان و بازی‌های پیشرفته قرار بدهد. البته واحد پردازش پلی استیشن 4 به این بخش‌ها ختم نمی‌شود. پلی استیشن 4 از یک واحد پردازش دیگر نیز استفاده می‌کند؛ واحد پردازشی که قدرت بسیار کم‌تری از بخش پردازش اصلی دارد و وظایفی مثل رابط کاربری، دانلود، آپلود، شبکه‌های اجتماعی یا دیگر موارد در سطح کاربری را برعهده می‌گیرد. این همان بخش پردازش از کنسول است که به کاربران اجازه می‌دهد تا هنگام بازی کردن – یا قرار دادن کنسول در حالت Rest Mode – محتوای موردنظر را بدون هیچ مزاحمتی دانلود کنند. در کنار این موارد، سونی پشتیبانی از قابلیت داینامیک رنج بالا یا همان HDR را نیز در تمامی نسخه‌های پلی استیشن 4 قرار داده است.

 

درایو نوری این دستگاه که از نوع Blu-ray است، فقط می‌تواند محتویات دیسک را بخواند و قابلیت نوشتن ندارد. اما این درایو نوری جدید، سه برابر از نسل قبلی پلی‌استیشن سریع‌تر است تا اطلاعات بازی‌های سنگین با سرعت بیشتری در اختیار پردازنده قرار بگیرد. سونی از یک ماژول سریع برای دریافت اطلاعات دیسک استفاده می‌کند که در کنار خارج کردن دیتا از حالت فشرده‌، عملکردهای دیگری نیز دارد. این ماژول، هنگامی که بازی به صورت فعال به درایو نوری دسترسی ندارد، اطلاعات را بافر می‌کند تا دسترسی آن‌ها برای بازی سریع‌تر صورت بگیرد. نسخه اول کنسول پلی استیشن 4 تنها می‌تواند محتوای چندرسانه‌ای 4K را پخش کند؛ درحالی که نسخه‌ جدیدتر از آن یعنی پلی‌استیشن 4 پرو، می‌تواند در کنار پخش محتوای 4K، بازی‌ها را نیز با رزولوشن 4K به نمایش دربیاورد. اما بهتر است به حافظه داخلی دستگاه نیز اشاره‌ای‌ داشته باشیم. سونی کنسول پلی استیشن 4 را با دو حافظه ۵۰۰ گیگابایتی و ۱ ترابایتی به بازار عرضه می‌کند. البته نباید فراموش کرد که از زمان عرضه آپدیت نرم‌افزاری 4.50 برای این کنسول، پلی استیشن 4 می‌تواند از حافظه‌های خارجی تا حجم ۸ ترابایت نیز (هارد درایو اکسترنال) به عنوان حافظه استفاده کند.

 

 

پلی استیشن 4 به روش‌های گوناگونی برای برقراری ارتباط مجهز شده‌ است. وای‌-فای (Wi-Fi)، بلوتوث، پورت Ethernet و پورت‌های USB، از جمله مواردی هستند که به عنوان اصلی‌ترین روش‌های ارتباطی در این کنسول مشاهده می‌شوند. در کنار این موارد، سونی از یک پورت Auxiliary برای اتصال پلی استیشن کمرا (دوربین پلی استیشن – PlayStation Camera) استفاده می‌کند؛ وسیله‌ای که توسط شرکت سونی طراحی شده و قادر است تا با سنسورهای مخصوص خود، حرکت را تشخیص بدهد. هدست مونو که در جعبه تمامی پلی‌ استیشن‌ها وجود دارد، می‌تواند به کنترلر دستگاه نیز متصل شود و برای شنیدن صدای بازی یا چت کردن با دوستان مورد استفاده قرار بگیرد. پورت‌های خروجی صدا و تصویر نیز شامل یک پورت HDMI و همچنین پورت نوری S/PDIF برای انقال صدا می‌شود. گفتنی است که این کنسول به صورت مستقیم از خروجی صدا/تصویر آنالوگ پشتیبانی نمی‌کند.

 

کنسول پلی استیشن 4 یک حالت Rest Mode دارد که با قراردادن کنسول در وضعیت مصرف انرژی پایین، به کاربران اجازه می‌دهد تا در صورتی که نیاز دارند، کنسول را به سرعت روشن کنند و وارد بازی یا اپلیکیشن خود شوند. البته اگر کنسول در این وضعیت قرار گرفته باشد، می‌تواند به صورت خودکار محتویات دیجیتالی (آپدیت، بازی یا اپلیکیشن) را دانلود کند.

 

 

 

کنترلر

کنترلر دوال‌شاک 4 (DualShock 4)، کنترلر اصلی پلی استیشن 4 است. این کنترلر نیز مثل نسل قبلی خود یعنی دوال‌شاک 3، از بلوتوث برای ارتباط با دستگاه استفاده می‌کند. اگرچه باید به این نکته اشاره کرد که دوال‌شاک 3 نمی‌تواند برای بازی با کنسول پلی استیشن 4 استفاده شود. جدیدترین کنترلر رسمی از شرکت سونی، ویژگی‌های جدید دارد. در بخش جلویی این کنترلر، یک صفحه لمسی وجود دارد که می‌تواند عملکردهای جدیدی را به بازی‌های مختلف اضافه کند. مثل نسخه قبلی، این کنترلر نیز ژست‌های حرکتی را به دقت تشخیص می‌دهد تا درصورت نیاز، سازندگان بتوانند به وسیله آن کنترل‌های مختلفی را در یک بازی قرار بدهند. به‌علاوه، این اولین دوال‌شاک از شرکت سونی است که به صورت رسمی از سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت پشتیبانی می‌کند. برای تامین انرژی این کنترلر، سونی از یک باتری قابل‌ شارژشدن و غیرقابل تعویض استفاده کرده است. در جدیدترین نسخه منتشرشده از این کنترلر – که برای دو نسخه Slim و Pro منتشر شده‌اند – سونی تغییرات اندکی در این کنترلر ایجاد کرده است. از جمله این تغییرات می‌توان به استفاده از کنترلر با کابل USB اشاره کرد.

 

 

برای بهره‌بردن از شیوه‌های مختلف ارتباطی، سونی راه‌های مختلفی را در دوال‌شاک 4 قرار داده است. این کنترلر یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون دارد که به وسیله آن می‌توانید هدفون خود را به این کنترلر متصل کنید. از این ترکیب می‌توانید برای شنیدن موسیقی بازی یا چت کردن با دوستان مختلف خود استفاده کنید. یک پورت USB و همچنین پورت مخصوص EXT در این کنترلر وجود دارد که عملکردهای مختلفی دارند. برای شارژ کردن این کنترلر سه راه وجود دارد: استفاده از کابل USB (که یک نسخه از آن در جعبه کنسول نیز وجود دارد)، استفاده از پایه‌ شارژر مخصوص دوال‌شاک 4 یا اتصال آن با کابل به کنسول.

 

کنترلر دوال‌شاک 4 دارای این دکمه‌ها است: دکمه پلی‌ استیشن (PS)، دکمه اشتراک (SHARE)، دکمه گزینه‌ها (OPTIONS)، دکمه‌های جهت مختلف (بالا، پایین، چپ، راست)، دکمه‌های مثلث، مربع، دایره و ضربدر، دکمه‌های شانه‌ای (R1/L1)، تریگرها (R2/L2) دکمه‌های قابل کلیک آنالوگ (L3/R3) و یک صفحه لمسی که قابل لمس است. این موارد باعث شده‌اند تا دوال‌شاک 4 در مقایسه با نسخه‌های قبلی کنترلر دوال‌شاک تفاوت‌های بسیار زیادی داشته باشد. دو دکمه START و SELECT اکنون جای خود را به دو دکمه OPTIONS و SHARE داده‌اند که هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند. دکمه SHARE به کاربران اجازه می‌دهد تا با تنظیم کردن آن، کارهای مختلف به اشتراک‌گذاری گیم‌پلی را انجام بدهند. همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم، کنسول پلی استیشن 4 تمرکز ویژه‌ای روی به اشتراک‌گذاشتن گیم‌پلی یا استریم کردن آن دارد؛ به همین دلیل است که دکمه اختصاصی SHARE روی دوال‌شاک 4 قرار گرفته است. در کنار دکمه‌های جدید، تریگرها و جوی‌استیک‌ها بر اساس نظرات مختلف توسعه‌دهندگان اصلاح شده‌اند و کنترل آن‌ها اکنون بسیار راحت‌تر از گذشته است.

 

کنترلر دوال‌شاک 4 اولین کنترلر در این خانواده است که از یک پنل نور (لایت بار – Light bar) بهره می‌برد. این لایت بار می‌تواند با استفاده از تکنولوژی یکسانی که در PlayStation Move وجود دارد، نورهایی با رنگ مختلف را نمایش بدهد. البته تولیدکنندگان نیز از این قابلیت استفاده کرده‌اند تا با استفاده از لایت بار دوال‌شاک 4، پیام‌های مختلفی را به کاربران منتقل کنند. به علاوه، این لایت بار برای تشخیص دادن کاربر توسط دوربین پلی استیشن (PlayStation Camera) نیز استفاده می‌شود بعد از معرفی کنسول‌های Slim و Pro، سونی درکنار ایجاد بهبوهای‌ ساختاری در دوال‌شاک 4، یک لایت بار دیگر نیز به بخش صفحه لمسی این کنترلر اضافه کرد.

 

 

 

دوربین پلی استیشن (PlayStation Camera)

دوربین پلی استیشن (PlayStation Camera)، یک سنسور حرکتی برای کنسول پلی‌استیشن 4 است که عملکردی مثل کینکت برای ایکس‌ باکس شرکت مایکروسافت دارد. این محصول از دو دوربین اختصاصی با دیافراگم f/2.0، فاصله فوکوس ۳۰ سانتی‌متری و زاویه دید ۸۵ درجه‌ای استفاده می‌کند تا بتواند حرکات کاربران را تشخیص بدهد. اما چرا سونی از دو دوربین برای انجام این کار استفاده می‌کند؟ درواقع استفاده از دو دوربین، به این سیستم اجازه می‌دهد تا با توجه به برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کند، عملکردهای مختلفی داشته باشد. یکی از دوربین‌ها به صورت مستقیم برای درک عمق میدان استفاده می‌شود و درک بالایی از اجزای مختلف صحنه دارد. به همین شیوه، وظایف ضبط ویدیو یا ردیابی حرکات نیز بین دو دوربین به صورت جداگانه تقسیم شده‌اند.

 

در کنار دوربین‌ها که عملکرد بصری را برعهده دارند، دوربین پلی استیشن به یک میکروفون چهار کاناله مجهز شده است که می‌توانند صدای اضافی را حذف کنند و صدای اصلی کاربر را در اختیار داشته باشند. این کار باعث می‌شود تا فرمان‌های صوتی کاربر از این طریق نیز قابل کنترل باشد. همچنین سونی قابلیت تشخیص چهره و وارد شدن به حساب کاربری را به وسیله دوربین پلی‌استیشن به خریداران این محصول ارائه می‌کند.

 

 

نکته: دوربین پلی استیشن (PlayStation 4) به صورت جداگانه فروخته می‌شود.

 

 

پلی استیشن وی‌آر (PlayStation VR)

در سال ۲۰۱۴، سونی پلی استیشن وی‌آر (PlayStation VR) را معرفی کرد؛ یک هدست واقعیت مجازی که به صورت اختصاصی  برای پلی استیشن 4 ساخته شده بود و از صفحه نمایش OLED برای نمایش محتوا ارائه می‌کرد. با استفاده از رزولوشن 1080p و زاویه دید ۱۰۰ درجه، این هدست می‌توانست مثل دیگر هدست‌های موجود در زمینه واقعیت مجازی، محتوای ساخته شده را به خوبی نمایش بدهد. این هدست در سال ۲۰۱۶ و با برچسب قیمتی ۳۹۹ دلار رسما به بازار عرضه شد. البته سونی یک نسخه ویژه از این هدست را با دو کنترلر Move به صورت باندل عرضه کرد؛ باندلی که ۵۴۹ دلار قیمت دارد و یک بازی رایگان را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این هدست با استفاده از ۹ نور LED که در سطح آن قرار دارند، توسط دوربین پلی استیشن (PlayStation Camera) ردیابی می‌شود تا بتواند با کنترلرها و نمای داخلی بازی ارتباط برقرار کند. از زمان عرضه، سونی برخی از بازی‌ها را به صورت اختصاصی برای پلی استیشن VR عرضه کرده است و در ادامه نیز عناوینی برای این هدست عرضه خواهند شد.

 

 

نرم‌افزار و سرویس‌ها

نرم‌افزار سیستم پلی استیشن 4

سیستم عامل پلی استیشن 4 «اوربیس او‌اس» (Orbis OS) نام دارد و بر پایه یک FreeBSD اختصاصی طراحی شده است. اگرچه برای استفاده از پلی استیشن 4 به اینترنت نیازی ندارید، اما هنگامی که کنسول خود را به اینترنت متصل کنید، ویژگی‌های بیشتری در اختیار شما خواهد بود. برای مثال، پلی استیشن 4 اولین کنسول است که از یک مرورگر اینترنت بر پایه ساختار WebKit استفاده می‌کند؛ ساختاری که در مقایسه با NetFront – که در نسل قبلی استفاده شده بود – ساختاری دقیقا مشابه با مرورگرهایی مثل گوگل کروم و سافاری دارد و با HTML5 عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت.

 

در بخش رابط کاربری، این کنسول یک منوی جدید را با نام «منوی داینامیک پلی استیشن» (PlayStation Dynamic Menu) معرفی می‌کند؛ یک رابط کاربری جدید که ویژگی‌ها و البته رنگ‌بندی‌های مختلفی دارد. این رابط کاربری می‌تواند پروفایل کاربر، فعالیت‌های اخیر، نوتیفیکیشن‌ها و همچنین تروفی‌های به دست آمده را نمایش بدهد. در این رابط کاربری، هر کاربر می‌تواند یک پروفایل جداگانه داشته باشد که با استفاده از رمزهای مخصوص محافظت می‌شوند. هر پروفایل می‌تواند نام واقعی یا اسم مستعار خود را برای تمامی افراد یا دوستان خاص نمایش بدهد تا حریم شخصی، بخشی از ویژگی‌های یک پروفایل در پلی استیشن 4 باشد. رابط کاربری در پلی استیشن 4 ویژگی‌های زیادی دارد که می‌توانیم ساعت‌ها درباره آن صحبت کنیم. یکی از بهترین روش‌ها برای پیداکردن دوستان یا شخصی سازی یک حساب کاربری، اتصال آن به حساب فیس‌بوک شخص است که پیدا کردن افراد موردعلاقه را بسیار ساده می‌کند. ویژگی بعدی که در بخش What’s New قرار دارد، می‌تواند رسانه‌هایی که به اشتراک گذاشته‌اید، بازی‌های اخیر و نوتیفیکیشن‌های موجود را به شما نمایش بدهد. به علاوه، سرویس‌های ویدئویی مختلفی مثل نتفلیکس (Netflix) و آمازون ویدیو (Amazon Video) در رابط کاربری پلی استیشن 4 قابل دسترس هستند. چیزی که استفاده از تمامی این موارد را در کنار یکدیگر امکان‌پذیر می‌کند، قابلیت مالتی‌تسکینگ بسیار بهینه این کنسول است. کاربران می‌توانند در مرورگر اینترنت باشند، هم‌زمان به بازی خود بروند یا چت‌های باز را مدیریت کنند. بسیاری از این موارد نیز با دوبار زدن کلید PS در کنترلر انجام می‌شود.

 

همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم، دوربین پلی استیشن به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از فرمان‌های صوتی، رابط کاربری دستگاه را کنترل کنید. این امر که به وسیله میکروفون‌های این دستگاه انجام می‌شود، می‌تواند با فرمان صوتی کارهایی مثل آغاز یک بازی، ذخیره اسکرین‌شات یا ضبط ویدیو را انجام بدهد. گفتن کلمه «پلی‌استیشن» دریافت فرمان‌های صوتی توسط دستگاه را آغاز می‌کند و به‌کار بردن عبارت «All Commands»، به شما اجازه می‌دهد تا لیست کاملی از فرمان‌های صوتی قابل‌پردازش در کنسول پلی استیشن 4 را مشاهده کنید.

 

 

ویژگی‌های چندرسانه‌ای

نرم‌افزار سیستمی پلی استیشن 4 می‌تواند از دیسک‌های Blu-ray، پخش DVD و قابلیت‌های سه‌بعدی (3D) پشتیبانی کند. این کنسول از خواندن محتوای CD پشتیبانی نمی‌کند، اما پخش فایل‌های موسیقی یا ویدئوی شخصی به وسیله سرورهای DLNA یا استفاده از یک USB درایو امکان‌پذیر است.

 

 

پلی‌ استیشن نتورک (PlayStation Network – شبکه پلی استیشن)

کنسول پلی استیشن 4 به دارندگان خود اجازه می‌دهد تا به سرویسی با نام پلی استیشن نتورک (PlayStation Network یا به اختصار PSN) دسترسی داشته باشند؛ سرویسی که شامل موارد زیادی مثل پلی استیشن استور (PlayStation Store)، پلی استیشن پلاس (PlayStation Plus)، پلی استیشن میوزیک (PlayStation Music - که توسط اسپاتیفای فراهم می‌شود) و پلی استیشن ویدیو (PlayStation Video) می‌شود. به علاوه، سرویس دیگری برای مشاهده تلویزیون در پلی استیشن وجود دارد که با عنوان PlayStation Vue شناخته می‌شود. البته گفتنی است که این سرویس تنها در اختیار کاربران آمریکایی پلی‌ استیشن قرار دارد. برخلاف پلی استیشن 3، برای تجربه حالت چندنفره آنلاین بسیاری از عناوین، به یک اشتراک پلی استیشن پلاس نیاز دارید. البته خرید این اشتراک برای بازی‌های رایگان یا بازی‌هایی که بر اساس یک اشتراک فروخته می‌شوند، اجباری نیست.

 

 

استفاده از صفحه‌نمایش دوم و حالت بازی از راه‌ دور

گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، می‌توانند با پلی استیشن 4 در تعامل باشند و علاوه بر حضور به عنوان صفحه نمایش دوم، قابلیت روشن کردن کنسول از حالت Sleep را نیز دارند. یک گوشی یا تبلت اکسپریا (Xperia) از شرکت سونی می‌تواند نقش صفحه‌نمایش دوم را برای پلی استیشن 4 ایفا کند. در کنار این موارد، کنسول دستی پلی استیشن ویتا (PlayStation Vita) نیز قادر است تا چنین قابلیتی داشته باشد. درواقع این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا صفحه نمایش را به محلی که دوست دارید منتقل کنید و همچنان به بازی خود ادامه بدهید. درکنار استفاده به عنوان صفحه‌نمایش دوم، برخی از توسعه‌دهندگان موفق شدند تا تعامل میان بازی‌ها پلی استیشن 4 و کنسول پلی استیشن ویتا را به مرحله جدیدی وارد کنند؛ مرحله‌ای که درصورت تمایل، از شما درخواست می‌کرد تا بعضی از فرمان‌ها یا حرکات را با استفاده از کنسول دستی ویتا انجام بدهید.

 

ویژگی‌ استفاده از صفحه‌نمایش دوم، باعث شد تا سونی در فکر توسعه یک سیستم جدید باشد که می‌تواند به کامپیوترهای ویندوزی و مک‌های OS X از شرکت اپل متصل شود و از آن‌ها به عنوان صفحه نمایش بعدی استفاده کند. با استفاده از این قابلیت که در آوریل سال ۲۰۱۶ عرضه شد، به کاربران اجازه می‌داد تا از کامپیوترها ویندوزی با ویندوز ۸.۱ به بالا و کاربران مک از نسخه OS X El Capitan، به عنوان صفحه‌نمایش کنسول استفاده کنند. این ویژگی از رزولوشن‌های 360p، 540p 720p و نرخ فریم ۳۰ یا ۶۰ پشتیبانی می‌کند. البته اگر به سراغ پلی استیشن 4 پرو بروید، می‌توانید از رزولوشن 1080p نیز استفاده کنید. همچنین قابلیت استفاده از دوال‌شاک 4 نیز در این ویژگی وجود دارد و تنها با استفاده از یک کابل USB، می‌توانید آن را به سیستم متصل کنید.

 

 

ویژگی‌های اجتماعی آنلاین

سونی به بخش «ویژگی‌های اجتماعی» کنسول پلی استیشن 4 نگاه بسیار ویژه‌ای داشته است. اگرچه این ویژگی‌ها در جدیدترین کنسول شرکت سونی بهبودهای بسیار بزرگی دریافت کرده‌اند، اما می‌توانید همه آن‌ها را غیرفعال کنید و درصورت نیاز از آن‌ها استفاده داشته باشید.

 

ساخت یک جامعه (Community)

کاربران این قابلیت را دارند تا یک جامعه جدید را از نو بسازند یا وارد جامعه‌ای شوند که از قبل نیز وجود داشته است؛ جوامعی که بر اساس علایق شخصی کاربران ایجاد می‌شود و محدودیتی در ساخت آن‌ها وجود ندارد. در یک کامیونیتی، کاربران می‌توانند وارد بخش تبادل نظر شوند، دستاوردهای اعضا در بازی‌های مختلف را ببینند یا یک بازی چندنفره را آغاز کنند. سونی عقیده دارد که جوامع مختلف آنلاین در پلی استیشن نتورک، به شما اجازه می‌دهد تا با افراد مشابه خود در ارتباط باشیدو

 

 

به اشتراک‌گذاری رسانه‌های مختلف

کنترلر دوال‌شاک 4 شامل دکمه جدیدی است که SHARE نام دارد. این دکمه، به کاربران اجازه می‌دهد تا بین ۶۰ دقیقه اخیر از یک کلیپ ضبط شده از گیم پلی، اسکریت شات ذخیره کنند یا موارد دیگر که به «اشتراک‌گذاری» مربوط می‌شوند را در کنترل داشته باشند. ویدیو یا تصویری که با استفاده از این قابلیت در پلی استیشن 4 ذخیره می‌کنید، راه‌های مختلفی برای به اشتراک گذاشته شدن دارد: آپلود مستقیم در وب‌سایت‌هایی همچون توییتر، فیسبوک، دیلی‌موشن (Dailymotion) یوتیوب، یا ذخیره در حافظه USB و استفاده در فضای موردنظر. در کنار این قابلیت‌ها، سونی اپلیکیشن کاربردی را در اختیار کاربران کنسول خود قرار داده است که ShareFactory نام دارد. با استفاده از این برنامه، کاربران می‌توانند یک ویدیو را ویرایش کنند، قسمت‌های مختلف را به یکدیگر اضافه کنند یا حتی صدای جدیدی به عنوان توضیحات روی یک ویدیو بگذارند. البته سونی با ارائه آپدیت‌های جدید، ویژگی‌های تازه‌ای به این برنامه اضافه کرده است که قابلیت‌های کاملا جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

 

برادکست زنده

بازیکنان پلی استیشن 4 قادرند تا لایو استریم (پخش زنده) گیم‌پلی دیگر دوستان خود را به صورت زنده تماشا کنند. این پخش زنده که با ویژگی‌های زیادی همراه است، از طریق سرویس‌هایی مثل Dailymotion، توییچ، Ustream، Niconico یا یوتیوب گیمینگ پخش می‌شود. به علاوه، درکنار مشاهده پخش زنده از گیم‌پلی دوستان، می‌توانید پخش زنده خود را نیز آغاز کنید. گفتنی است که پخش زنده در پلی استیشن 4، می‌تواند در دو حالت عمومی یا خصوصی – برای دوستان یا افراد مشخص – اجرا شود.

 

 

ویژگی Share Play

اما شاید یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های کنسول پلی استیشن 4، قابلیت Share Play باشد. در این حالت، کاربران می‌توانند یکی از دوستان خود را به تجربه آنلاین از یک بازی دعوت کنند؛ این درحالی است که بازیکن دعوت شده، حتی می‌تواند بازی موردنظر را در اختیار نداشته باشد و از راه دور برای اولین‌بار آن را تجربه کند. می‌توانید با استفاده از این ویژگی، دوست خود را دعوت کنید تا او در عبور از یک مرحله چالش‌برانگیز به شما کمک کند. مارک سرنی درباره این ویژگی‌ می‌گوید: «می‌توانید با دیدن مشکل دوست خود در یک مرحله، به سراغ او بروید و برای عبور او از مرحله، کمک‌رسانی کنید.» البته نباید فراموش کرد که برای استفاده از این ویژگی، باید اشتراک پلی استیشن پلاس را در اختیار داشته باشید و در هربار استفاده، تنها یک ساعت فرصت دارید.

 

 

بازی‌ها

دو روش اصلی برای عرضه بازی‌های پلی استیشن 4 وجود دارد: عرضه فیزیکی با استفاده از دیسک‌های Blu-ray و دانلود دیجیتالی در پلی استیشن استور. بازی‌های پلی استیشن 4 قفل منطقه‌ای ندارند و بازی خریداری شده از یک منطقه خاص، می‌تواند در منطقه دیگر نیز استفاده شود. البته این موضوع شامل آرشیو بازی‌های ثبت‌شده در یک حساب کاربری پلی استیشن نیز می‌شود. این بازی‌ها، به صورت دائمی برای کاربر از هر کنسول پلی استیشن 4 قابل دسترس خواهد بود. تمامی بازی‌های قابل استفاده در پلی استیشن 4، باید روی حافظه داخلی آن به صورت کامل نصب شوند. در برخی از بازی‌ها، بازیکنان می‌توانند قسمتی از بازی – مراحل ابتدایی – را تجربه کنند تا کار نصب آن یا اتمام دانلود آپدیت به اتمام برسد. البته در آینده نزدیک، کاربران می‌توانند یک دمو از بازی موردنظر را با سرعت بسیار بالاتری به وسیله سرویس Gailai تجربه کنند. درکنار بازی‌های AAA، سونی توجه ویژه‌ای به بازی‌های مجانی نیز داشته است. به علاوه، بازی‌های مستقل نیز – به لطف سیاست‌های جدید سونی – می‌توانند شانس بیشتری برای حضور در پلی استیشن 4 داشته باشند. سونی به سازندگان مستقل اجازه می‌دهد تا بازی خود را به صورت مستقیم منتشر کنند و نیازی به یک ناشر یا عبور از مراحل سخت نداشته باشند.

 

 

اجرای بازی‌های نسل قبل

پلی استیشن 4 نمی‌تواند به صورت مستقیم بازی‌های کنسول پلی استیشن 3 را اجرا کند، اما برخی از بازی‌های این کنسول با استفاده از سرویس PlayStation Now در کنسول جدید سونی قابل اجرا هستند. در دسامبر سال ۲۰۱۵، سونی از سرویسی رونمایی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد تا برخی از بازی‌های پلی استیشن 2 را – با رزولوشن بهبودیافته - روی کنسول پلی استیشن 4 تجربه کنند.

 

 

سرویس PlayStation Now

در سال ۲۰۱۳، اندرو هاوس (Andrew House) از راه‌اندازی یک سرویس گیمینگ ابری از سوی سونی در سال ۲۰۱۴ خبر داد. مدتی بعد و در ژانویه سال ۲۰۱۴، سونی از سرویس جدیدی با نام PlayStation Now رونمایی کرد؛ سرویسی که به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از سرورهای ابری، بازی‌های پلی استیشن 3 را روی کنسول پلی استیشن 4 (به صورت آنلاین) تجربه کنند. البته برای استفاده از این سرویس به اشتراک مخصوص آن یا خرید بازی‌ها به صورت جداگانه نیاز دارید. درواقع سونی از این سرویس به عنوان راه‌حلی برای اجرای بازی‌های پلی استیشن 3 در پلی استیشن 4 یاد می‌کند.

 

 

عرضه

نظر منتقدان (قبل از عرضه)

نظر منتقدان و توسعه‌دهندگان قبل از عرضه این کنسول بسیار مثبت بود. مارک رین (Mark Rein) از اپیک گیمز (Epic Games) بهبوهای ایجادشده در معماری پلی استیشن 4 را تحسین کرده است و آن را به عنوان «یک سخت‌افزار خارق‌العاده» معرفی می‌کند. جان کارمک (John Carmack)، برنامه‌نویس و موسس استودیو id Software نیز می‌گوید که سونی در طراحی پلی استیشن 4 «تصمیمات مهندسی عاقلانه‌ای» گرفته است. از سویی دیگر، رندی پیچفورد (Randy Pitchford) از استودیو Gearbox Software رضایت‌مندی خود از این کنسول را با تحسین میزان حافظه پرسرعت آن ابراز می‌کند. در توصیف قدرت سخت‌افزاری این کنسول، وب‌سایت یوروگیمر (Eurogamer) آن را «شگفت‌انگیز» معرفی می‌کند و می‌گوید: «ساختار این کنسول در مقایسه با سختی‌های ایجادشده برای توسعه‌دهندگان در نسل قبل، بسیار شگفت‌انگیز است.»

 

بسیاری از متخصصان حوزه بازی، به برتری قدرت کنسول پلی استیشن 4 در مقایسه با ایکس باکس وان اعتراف کرده‌اند. درواقع تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان در مصاحبه با مجله اج (Edge)، تفاوت قدرت میان این دو کنسول را کاملا «زیاد» و «مشخص» می‌دانند. در یک بررسی تخصصی، وب‌سایت اکستریم‌تک (ExtremeTech) می‌گوید قدرت پردازش گرافیکی پلی استیشن 4 در مقایسه با رقبا «بسیار بیشتر» است؛ اما نباید یک موضوع را فراموش کرد: بازی‌های مالتی‌پلتفرم که برای کنسول‌های مختلف عرضه می‌شوند، از ساختار یکسان برخوردارند؛ به همین دلیل تفاوت خاصی میان نسخه‌های گوناگون مشاهده نمی‌شود. در برخی موارد، طراحان از قدرت بیشتر کنسول پلی استیشن 4 برای رزولوشن بیشتر یا نرخ فریم بالاتر استفاده می‌کنند، اما استودیوهای بازی‌سازی شرکت سونی، از قدرت کامل این کنسول استفاده می‌کنند تا جزئیات گرافیکی بیشتری را در اختیار کاربران خود بگذارند.

 

در جواب به شایعات موجود به احتمال استفاده از سیستم DRM در پلی استیشن 4 (سیستمی که در ابتدا قرار بود برای کنسول ایکس باکس وان عرضه شود و محدودیت‌های زیادی را برای کاربران ایجاد کند)، جک ترتون، از کنفرانس مطبوعاتی سونی در E3 استفاده کرد تا رسما اعلام کند که چنین محدودیتی برای استفاده فیزیکی بازی‌ها روی پلی استیشن 4 وجود نخواهد داشت. بعد از کنفرانس مطبوعاتی شرکت سونی، وب‌سایت IGN نیز نظرات مثبت خود را درباره این محصول عرضه کرد. درواقع به گفته این وب‌سایت، یکی از دلایل محبوب بودن پلی استیشن 4 برای آن‌ها «امکان تعویض حافظه داخلی» بود. به گفته Scott Lowe از این وب‌سایت، امکان تعویض هارد داخلی دستگاه می‌تواند یک مزیت درمقابل ایکس باکس وان باشد.

 

نظرات مثبت درباره این کنسول باز هم ادامه داشت. وب‌سایت گیم‌اسپات (GameSpot) کنسول پلی استیشن 4 را به عنوان «انتخاب گیمرها برای نسل بعد» معرفی کرد. به گفته گیم‌اسپات، سونی قیمت خوبی برای این کنسول درنظر گرفته است، این کنسول شامل قوانین DRM نمی‌شود و مهم‌تر از همه، تلاش سونی برای درک مشتریان و شناخت مخاطبان خود یک عامل بسیار مهم است.

 

 

نظر منتقدان (بعد از عرضه)

بعد از عرضه کنسول پلی استیشن 4، شرکت سونی موفق شد تا تحسین بسیاری از منتقدان را دریافت کند. Scott Lowe از IGN به آن نمره ۸.۲ از ۱۰ را داد و درکنار تحسین طراحی دوال‌شاک 4، ویژگی‌های اجتماعی آنلاین کنسول را نیز مثبت خواند. به عقیده او، نکات منفی این کنسول شامل ویژگی‌های نرم‌افزاری و عدم استفاده درست از صفحه لمسی دوال‌شاک 4 می‌شود. The Gadget Show نیز با نوشتن یک نقد مشابه، به تحسین دوال‌شاک 4 و سیستم Remote Play پرداخت. به عقیده منتقد آن‌ها، تریگرهای دوال‌شاک 4 و طراحی کلی آن یک بهبود بزرگ هستند. نکته منفی از سوی این نقد، عدم پشتیبانی از فرمت‌های مختلف رسانه در نرم‌افزار این کنسول بود. در یک مقایسه کلی، وب‌سایت IGN دو کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان را در تمامی بخش‌ها مقایسه کرد و از مردم خواست تا به برنده هر قسمت رای بدهند. پلی استیشن 4 موفق شد تا در تمامی دسته‌بندی‌ها برنده شود؛ به همین دلیل IGN جایزه انتخاب مردم (People's Choice Award) را به این کنسول تقدیم کرد.

 

بعد از عرضه کنسول به صورت رسمی، مشخص شد که بازی‌های عرضه شده در دو کنسول، تفاوت‌هایی در رزولوشن دارند. به گزارش کرک همیلتون از وب‌سایت کوتاکو (Kotaku)، بازی‌های Call of Duty: Ghosts و Assassin’s Creed IV: Black Flag، در کنسول پلی استیشن 4 با رزولوشن 1080p اجرا می‌شوند؛ این درحالی است که رزولوشن این بازی‌ها در کنسول ایکس باکس وان به ترتیب 720p و 900p است.

 

 

فروش

تقاضا برای خرید پلی استیشن 4 بسیار بالا بود. در آگوست سال ۲۰۱۳، سونی اعلام کرد که یک میلیون پیش‌فروش برای این کنسول ثبت شده است. این درحالی بود که با عرضه این کنسول در کشور آمریکا، یک میلیون کنسول به صورت مستقیم فروخته شد. در انگلستان، پلی استیشن 4 موفق شد تا در ۴۸ ساعت، ۲۵۰هزار واحد به فروش برساند. این عدد در هفته پنجم به میزان ۵۳۰هزار عدد رسید.

 

 

در ژانویه سال ۲۰۱۴، اندرو هاوس در طول رویداد CES اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۱۳، میزان ۴.۲ میلیون کنسول به فروش رفته است. در فوریه سال ۲۰۱۴، این آمار به ۵.۳ میلیون کنسول رسید که نتیجه عرضه آن در بازار اروپا و دیگر بخش‌های آمریکای شمالی بود. در دو روز ابتدایی عرضه این کنسول در کشور ژاپن، سونی موفق شد تا ۳۲۲هزار کنسول به فروش برساند. از سویی دیگر، محصولات نرم‌افزاری پلی استیشن 4 از مرز فروش ۲۰.۵ میلیون عدد گذشتند تا یک موفقیت دیگر برای سونی ثبت شود. چنین آماری باعث شد تا سونی بعد از هشت سال نینتندو را در زمینه فروش پشت‌سر بگذارد.

 

بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۴ از سوی Nielsen منتشر شد، تنها نه ماه پس از عرض پلی استیشن 4، ۳۱ درصد از فروش آن به دارندگان کنسول‌های Wii و ایکس باکس 360 مربوط می‌شد؛ افرادی که پیش از این از دارندگان کنسول پلی استیشن 3 نبوده‌اند. طولی نکشید تا سونی در گیمزکام همان سال اعلام کند که ۱۰ میلیون کنسول در سراسر جهان فروخته شده است. در نوامبر همان سال نیز سونی از قرار گرفتن پلی استیشن 4 در صدر فروش کنسول آمریکا برای دهمین ماه متوالی خبر داد. تا سال ۲۰۱۶، سونی میزان فروش کنسول پلی استیشن 4 را ۴۰ میلیون دستگاه اعلام کرد.

 

 

مدل‌های مختلف

پلی استیشن 4 اسلیم (PlayStation 4 Slim)

در سپتامبر سال ۲۰۱۶، سونی یک نسخه جدید از سخت‌افزار کنسول پلی استیشن 4 را با شماره مدل CUH-2000 معرفی کرد که پلی استیشن 4 اسلیم (PlayStation 4 Slim) نام دارد. این کنسول که یک مدل بازنگری شده از کنسول اول پلی استیشن 4 است، به میزان ۴۰ درصد بدنه کوچک‌تری دارد و بر خلاف مدل اول، گوشه‌های آن گرد هستند و رنگ مشکی مات در بدنه آن دیده می‌شود. در کنار این تغییرات، دو پورت USB این کنسول در بخش جلویی آن فاصله بیشتری از یکدیگر دارند و از پورت نوری نیز در این دستگاه خبری نیست. این کنسول در ابتدا با حافظه ۵۰۰ گیگابایتی و قیمت برابر با کنسول پلی استیشن 4 (مدل اول) عرضه شد، اما سونی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که نسخه یک ترابایتی آن، بدون تفاوت قیمت در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

 

 

پلی استیشن 4 پرو (PlayStation 4 Pro)

کنسول پلی استیشن 4 پرو (PlayStation 4 Pro) که پیش از این با اسم رمز نئو (Neo) شناخته می‌شد، در سپتامبر سال ۲۰۱۶ معرفی و در نوامبر همان سال در اختیار مخاطبان قرار گرفت. این دستگاه جدید که از شماره مدل  CUH-7000 استفاده می‌کند، یک نسخه بهبودیافته و قوی‌تر در بخش سخت‌افزاری است که قابلیت‌هایی مثل بهبود در استفاده از هدست پلی استیشن وی‌آر، رزولوشن 4K و دیگر بهبودها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. GPU قدرتمند و بهبودیافته این کنسول، قدرتی برابر با ۴.۲ ترافلاپ دارد و در کنار پردازش گرافیکی بهتر، CPU آن نیز سرعت بالاتری دارد. بعضی از بازی‌ها که قبل از عرضه مشخص می‌شوند، گرافیک بهتر، رزولوشن بالاتر و قابلیت HDR را با استفاده از این کنسول در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اگرچه این کنسول می‌تواند ویدئوهای 4K را استریم کند، اما نمی‌تواند دیسک‌های Blu-ray 4K را بخواند و محتوای آن‌ها را پخش کند.

 

رندر کردن رزولوشن 4K در پلی استیشن 4 پرو، با استفاده از تکنیک‌های مختلف رندرینگ و ویژگی‌های سخت‌افزاری ممکن می‌شود. مارک سرنی، مدیر بخش فنی بخش پلی استیشن در شرکت سونی، می‌گوید سونی نمی‌توانست رزولوشن 4K را بدون در خطر انداختن طراحی ظاهری و قیمت‌گذاری بسازد؛ به همین دلیل سونی این کنسول را با استفاده از «تکنیک‌های رندر روان»، سخت‌افزار شخصی‌سازی‌شده، «الگوریتم‌های anti-aliasing اختصاصی» و بسیاری از ویژگی‌های جدیدی ساخته است که بر پایه معماری AMD Polaris طراحی شده‌اند. اما سونی از یک ویژگی دیگر نیز برای رندر بهتر رزولوشن 4K استفاده می‌کند. این شیوه جدید، بخشی از صحنه را رندر می‌کند و با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده‌ای که دارد، بخش‌های دیگر صحنه را با الگوهایی دیگر پر می‌کند تا تمام قدرت کنسول صرف رندرشدن تمام بخش‌های یک صحنه نشود.

 

 

علاوه بر قدرت پردازشی بالا برای بازی‌ها، پلی استیشن 4 پرو از ویژگی‌هایی همچون Remote Play، Share Play و استریم بازی‌ها با رزولوشن 1080p نیز پشتیبانی می‌کند. به علاوه، می‌توانید با آن اسکرین‌‌شات‌هایی با رزولوشن 2160p و ویدئوهایی با رزولوشن 1080p و نرخ فریم ۳۰ را از گیم‌پلی خود ذخیره کنید.

 

 


برچسب ها: PlayStation 4

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید...

نگاهی به کنسول پلی استیشن 3

کنسول پلی استیشن 3، کنسول قدرت‌مندی در نسل هفت بود، اما فراز و نشیب‌های مختلف و جنجال‌های بزرگی را پشت سر گذاشت. با لوکتو همراه باشید، تا نگاهی به این کنسول بیاندازیم.

رامتین کاظمی - 07 آبان 1396

بازی Stardew Valley به زودی برای پلی استیشن ویتا عرضه خواهد شد

استودیو ConcernedApe عرضه این بازی برای کنسول دستی پلی استیشن ویتا در سال ۲۰۱۸ را تایید کرد. با لوکتو همراه باشید.

احمدرضا آوار - 18 آذر 1396

ویدیویی از بخش تک نفره بازی Metal Gear Survive منتشر شد

تاریخ عرضه بتا این بازی هم مشخص شد تا طرفدارها بتوانند این بازی را پیش از عرضه تجربه کنند. با لوکتو همراه باشید.

حسام افرومند - 22 آذر 1396


نظر خود را بنویسید


پروفایل های مرتبط


PlayStation 4

دنبال کنید



بازی
فیلم
سریال
مطالب