Quantcast
لوکتو | معرفی ایکس باکس وان
ورود عضویت

معرفی ایکس باکس وان

توسط عماد عامری در تاریخ 28 آبان 1396
معرفی ایکس باکس وان

ایکس باکس وان (Xbox One) نام خانواده نسل هشتم کنسول‌های خانگی شرکت مایکروسافت است. این کنسول که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، به عنوان ادامه‌ای برای کنسول ایکس باکس 360 و همچنین سومین کنسول در خانواده ایکس باکس شناخته می‌شود. عرضه این کنسول در سال ۲۰۱۳ از آمریکای شمالی، برزیل، استرالیا و قسمت‌هایی از اروپا شروع شد و دیگر نقاط دنیا، این کنسول را در اوایل سال ۲۰۱۴ دریافت کردند. درواقع ایکس باکس وان اولین کنسول از خانواده ایکس باکس است که در چین عرضه می‌شود. مایکروسافت کنسول نسل هشتمی خود را به عنوان «یک دستگاه همه‌کاره برای سرگرمی» معرفی می‌کند؛ دستگاهی که به عنوان یک کنسول نسل هشتم، به صورت مستقیم با پلی‌استیشن 4، نینتندو سوییچ و Wii U در رقابت است.

 

ایکس باکس وان، بر خلاف کنسول ایکس باکس 360 که از معماری PowerPC  استفاده می‌کرد، معماری x86 را برگزیده است؛ معماری که در اولین کنسول ایکس باک نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. این معماری جدید، از یک APU ساخته شده به دست شرکت ای‌ام‌دی (AMD۹ استفاده می‌کند که ساختار x86-64 دارد. در کنار تغییرات کنسول، کنترلر این دستگاه نیز در مقایسه با نسل قبل تغییرات زیادی داشت تا با راحتی بیشتر، D-padهای جدید و تریگرهای تازه، حس تازه‌ای به کاربران منتقل کند. ایکس باکس وان، در کنار عرضه خدمات گیمینگ، توجه ویژه‌ای روی پردازش ابری، ویژگی‌های اجتماعی و به اشتراک گذاشتن ویدیو و اسکرین‌شات به وسیله سرویس‌هایی همچون میکسر (Mixer) و توییچ (Twitch) دارد. به علاوه، امکان استریم کردن گیم‌پلی به صورت زنده نیز در میان ویژگی‌های این کنسول دیده می‌شود. ساختار بهینه کنسول ایکس باکس وان و سیستم عامل ویندوز 10، به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک شبکه داخلی، بازی‌های ایکس باکس وان را روی یک کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز 10 تجربه کنید. همان‌طور که گفتیم، مایکروسافت این کنسول را به عنوان یک راه‌حل کلی برای سرگرمی می‌داند؛ موضوعی که باعث شده تا ایکس باکس وان قابلیت اتصال به Set-top box، سرویس‌های تلویزیونی و دیگر لوازم سرگرمی خانگی را داشته باشد. همچنین نباید فراموش کرد که جدیدترین کنسول مایکروسافت قابلیت خواندن دیسک‌های Blu-ray را دارد. در کنار عرضه ایکس باکس وان، شرکت مایکروسافت نسخه دوم از کینکت (Kinect) را با نام کینکت ۲ رسما معرفی کرد؛ دستگاهی که ردیابی حرکت و تشخیص صدا در آن بهبود یافته است تا کنترل رابط کاربری ایکس باکس به وسیله آن صورت گیرد.

 

 

ایکس باکس وان برای طراحی کنترلر بهبود یافته، ویژگی‌های چندرسانه‌ای و قابلیت کنترل رابط کاربری با صدا، با استقبال مخاطبان مواجه شد. اگرچه از طراحی بی‌صدا و خنک‌تر این کنسول در بخش سخت‌افزاری تقدیر شد، اما عملکرد ضعیف‌تر آن در مقایسه با پلی استیشن 4 مورد انتقاد کاربران و منتقدان قرار گرفت. اگرچه در ابتدا انتقاداتی درمورد رابط کاربری این دستگاه وجود داشت، اما از زمان عرضه، مایکروسافت با عرضه آپدیت‌های جدید، سعی داشته تا رابط کاربری بهینه‌تری را در اختیار کاربران قرار بدهد. این آپدیت‌ها تغییراتی را در کینکت نیز ایجاد کردند که به دقت بالاتر در تشخیص حرکت، تشخیص چهره بهبودیافته و تشخیص فرمان‌های صونی دقیق‌تر منجر شد.

 

در سال ۲۰۱۶، مایکروسافت نسخه جدیدی از کنسول ایکس باکس وان را با نام ایکس باکس وان اس (Xbox One S) معرفی کرد؛ دستگاهی که یک طراحی ساده‌تر، پشتیبانی از 4K و رنگ‌های HDR10 را به همراه داشت. اگرچه بسیاری این دستگاه را برای طراحی ساده‌تر، ویژگی‌های بصری بهبودیافته و حذف آدابتور خارجی تحسین کردند، اما عدم وجود پورت اختصاصی کینکت یکی از مواردی بود که نظر برخی را به خود جلب کرد. در سال ۲۰۱۷ نیز مدلی با نام ایکس باکس وان ایکس (Xbox One X) معرفی شد که سخت‌افزار قدرتمندتری دارد و از رزولوشن 4K نیز برای اجرای بازی‌ها پشتیبانی می‌کند.

 

 

تاریخچه

ایکس باکس وان به عنوان نسخه بعدی از کنسول ایکس باکس 360 شناخته می‌شود. کنسول ایکس باکس 360، در سال ۲۰۰۵ از سوی مایکروسافت به عنوان یک کنسول خانگی نسل هفتمی عرضه شد. در طول دوران عرضه ایکس باکس 360، مایکروسافت نسخه‌های مختلفی از این کنسول عرضه کرد تا اندازه آن را کوچک‌تر کند و بدنه‌ای مقاوم‌تر را در اختیار کاربران قرار بدهد. در سال ۲۰۱۰، Chris Lewis از مایکروسافت رسما اعلام کرد که این دستگاه در «نیمه» چرخه زندگی خود قرار دارد. اما در همان سال و با عرضه دستگاه کینکت، ایکس باکس 360 نفس تازه‌ای گرفت تا چندسال دیگر در صنعت بازی‌های ویدئویی حضور داشته باشد.

 

به نظر می‌رسد ساخت و توسعه یک جایگزین برای ایکس باکس 360 که با نام «ایکس باکس 720» شناخته می‌شد، از سال ۲۰۱۱ آغاز شده بود. بعد از آغاز توسعه، کیت‌های توسعه آن (Developer kit) که با اسم رمز Durango شناخته می‌شدند، در اواسط سال ۲۰۱۲ در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفتند. پیش از عرضه رسمی کنسول، اطلاعات زیادی از آن در اسناد محرمانه شرکت مایکروسافت فاش شده بود. در این اطلاعات، بیان شده بود که مایکروسافت قصد دارد برنامه‌ای برای جلوگیری از اجرای بازی‌های کارکرده درنظر بگیرد؛ موضوعی که هیچ‌وقت عملی نشد و نتوانست به عنوان بخشی از کنسول ایکس باکس وان اجرا شود.

 

بعد از سال‌ها انتظار، مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ و از طریق یک کنفرانس اختصاصی این کنسول رونمایی کرد؛ کنفرانسی که توجه ویژه‌ای روی ویژگی‌های اجتماعی و چندرسانه‌ای کنسول ایکس باکس وان داشت. بعد از معرفی رسمی کنسول، مایکروسافت از کنفرانس خود در رویداد E3 استفاده کرد تا روی ویژگی‌های گیمینگ این کنسول مانور بدهد. در زمان معرفی، مایکروسافت اعلام کرد که کنسول ایکس باکس وان در ۲۱ بازار مختلف سراسر دنیا عرضه می‌شود؛ موضوعی که به دلیل پیچیده بودن تنظیم فرمان‌های صوتی کینکت برای زبان‌های مختلف، عرضه این کنسول را با مشکلاتی مواجه کرد.

 

 

عرضه کنسول ایکس باکس وان با اخبار و مشکلات زیادی همراه شد. از روز معرفی تا روز عرضه، مایکروسافت تغییرات زیادی را در کنسول خود ایجاد کرد تا مخاطبان رضایت بیشتری از آن داشته باشند. در ابتدا، قرار بود تا ایکس باکس وان تنها با یک بار نصب بازی از روی دیسک، بتواند بدون نیاز به دیسک نیز بازی را اجرا کند. البته چنین کاری باعث می‌شد تا در طول روز، مجبور باشید تا یک بار کنسول را به اینترنت متصل کنید. به علاوه، چنین سیستمی باعث می‌شد تا استفاده از بازی‌های کارکرده با مشکل مواجه شود. البته تا زمان عرضه کنسول، مخالفت‌های کاربران با این سیستم باعث شد تا مایکروسافت در سیاست‌های خود تجدید نظر کند و استفاده از این سیستم را کنار بگذارد.

 

 

سخت‌افزار

طراحی

طراحی بیرونی ایکس باکس وان شامل دو رنگ بیرونی مشکی براق و رنگ مشکی مات می‌شود. بخشی که رنگ مشکی مات دارد، یک قسمت هواکش دارد. درواقع مایکروسافت سعی داشته تا با استفاده از این نوع طراحی، آن را به عنوان یک دستگاه سرگرمی «ساده‌سازی» کند. حلقه نور LED که در ایکس باکس 360 وجود داشت، حالا جای خود را به لوگوی سفید و نورانی ایکس باکس در بخش جلویی داده است تا این لوگو وضعیت کنسول را به کاربر انتقال بدهد. به دلیل سیستم خنک‌کننده‌ای که در ایکس باکس وان وجود دارد، فقط می‌توانید آن را به صورت افقی روی یک سطح قرار بدهید.

 

 

سخت‌افزار داخلی

ایکس باکس وان از یک APU ساخته شده به دست شرکت ای‌ام‌دی (AMD) استفاده می‌کند؛ واحد پردازشی که شامل دو ماژول چهارهسته‌ای x86-64 می‌شود و هرکدام از هسته‌های آن سرعتی برابر با ۱.۷۵ گیگاهرتز دارند. در بخش حافظه، ایکس باکس وان از ۸ گیگابایت حافظه DDR3 با پهنای باند 68.3 گیگابایت برثانیه استفاده می‌کند. در کنار حافظه RAM، ایکس باکس وان از ۳۲ مگابایت حافظه ESRAM نیز استفاده می‌کند که پهنای باندی برابر با ۱۰۹ گیگابایت برثانیه دارد. این نوع از حافظه می‌تواند برای فعالیت‌های خواندن/نوشتن، در تئوری به سرعتی برابر با ۱۹۲ گیگابایت برثانیه دست پیدا کند. در کنار واحد پردازشی، ایکس باکس وان از یک هارد درایو و درایور نوری دیسک‌های Blu-ray نیز استفاده می‌کند. ۱۳۸ گیگابایت از حافظه داخلی ایکس باکس وان در اختیار سیستم عامل و کارهای سیستمی است و حافظه باقی‌مانده، به عنوان جایگاه ذخیره‌سازی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. البته از زمان به‌روزرسانی نرم‌افزاری در سال ۲۰۱۴، مایکروسافت به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از حافظه‌های خارجی USB، میزان حافظه دستگاه را افزایش دهید. اما توجه داشته باشید که برای استفاده از این قابلیت، حافظه USB شما باید از USB 3.0 پشتیبانی کند و حداقل ظرفیتی برابر با ۲۵۶ گیگابایت داشته باشد.

در بحث پردازش سیستمی، در ابتدا گزارش شده بود که ۳ گیگابایت از حافظه رم دستگاه، در اختیار سیستم‌عامل و فعالیت‌های سیستمی قرار دارد و تنها ۵ گیگابایت برای استفاده مستقیم بازی‌ها مصرف می‌شود. نباید فراموش کرد که با استفاده از DirectX 11.2 به عنوان API اصلی دستگاه، معماری واحد پردازش گرافیکی (GPU) آن بر اساس مهماری GCN از شرکت AMD طراحی شده است؛ چیزی که باعث می‌شود که این بخش پردازشی، ۱۲ واحد پردازش با ۷۶۸ هسته ۸۵۳ مگاهرتزی داشته باشد. این ترکیب، به هر ایکس باکس وان قدرتی برابر با ۱.۳۱ ترافلاپ می‌دهد تا بازی‌ها به بهترین شکل ممکن اجرا شوند. در بخش ارتباط، ایکس باکس وان از پورت اترنت گیگابیتی، استاندارد بی‌سیم 802.11n و Wi-Fi Direct استفاده می‌کند.

 

ایکس باکس وان از رزولوشن 4K برای خروجی ویدیو همچنین صدای ۷.۱ Surround پشتیبانی می‌کند. یوسف مهدی، مسئول بخش بازاریابی مایکروسافت، پیش از این اعلام کرده بود که «هیچ محدودیت سخت‌افزاری برای اجرا نشدن بازی‌ها روی رزولوشن 4K وجود ندارد»؛ این درحالی است که بر خلاف ایکس باکس 360، ایکس باکس وان از رزولوشن 1080i پشتیبانی نمی‌کند. در بخش خروجی تصویر، این کنسول قابلیت پشتیبانی از HDMI 1.4 را برای ورودی و خروجی دارد. این کنسول فاقد پورت‌های کامپوننت و کامپوزیت است.

 

 

این کنسول می‌تواند میزان دمای داخلی خود را کنترل کند و با توجه به شرایط موجود، به صورتی کار کند تا از گرمای بیش‌ از اندازه جلوگیری شود. سیستم نظارت بر گرمای ایکس باکس وان، می‌تواند با استفاده از شیوه‌هایی مثل افزایش چرخش فن‌ها یا پایین آوردن قدرت سیستم، باعث شود تا گرما آسیبی به سخت‌افزار داخلی وارد نکند؛ ویژگی که پیش از این در ایکس باکس 360 وجود نداشت. اگرچه پایین آوردن قدرت سخت‌افزاری می‌تواند به عنوان یک راه‌حل باشد، اما هنگامی که درحال اجرای یک بازی سنگین هستید، این آخرین گزینه‌ای است که دستگاه به سراغ آن می‌رود.

 

 

کنترلر

کنترلر ایکس باکس وان، فرم ظاهری کنترلر ایکس باکس 360 را در بسیاری از بخش‌ها حفظ کرده و حتی آن‌ها را به مرحله جدیدی برده است. ازجمله تغییرات آن می‌توان به سطح نرم‌تر، آنالوگ استیک‌هایی با بافت جدید، یک D-pad برای چهار طرف، تریگرهایی با طراحی جدید و دکمه‌های شانه‌ای تازه اشاره کرد. همه این موارد در یک فرم ارگونومیک و خمیده قرار داده شده‌اند تا در دست کاربران راحت‌تر باشد. در این نسخه، دو دکمه Start و Back جای خود را به دو دکمه Menu و View داده‌اند تا ویژگی‌های جدیدتری به نرم‌افزار ایکس باکس وان اضافه شود. تریگرهای جدید در کنترلر ایکس باکس وان، هرکدام یک موتور فیدبک جدید دارند که Impulse Triggers نام دارد و باعث می‌شود تا استفاده از آن‌ها بسیار طبیعی‌تر از گذشته باشد. به علاوه، این موضوع به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد  تا بتوانند ویبره‌های جهت‌دار را برای اولین بار در بازی‌های خود پیاده‌سازی کنند. سیستم پیشرفته ویبره در این کنترلر، می‌تواند میزان یا جهت ویبره را هنگام تیراندازی یا ضربه خوردن مشخص کند. فرستنده سیگنال نوری در این کنترلر، به کینکت اجازه می‌دهد تا آن را ردیابی کند یا اگر کنترلر برای مدت مشخصی استفاده نشد، وارد حالت انرژی‌پایین شود تا این موضوع در حفظ باتری آن موثر باشد. نسخه آپدیت شده این کنترلر که در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را در کنار دیگر بهبودها به کنترلر ایکس‌ باکس وان اضافه کرد.

 

 

به علاوه، کنترلر ایکس باکس وان یک پورت میکرو USB دارد که به وسیله آن می‌توانید کنترلر را به کنسول متصل کنید. در این حالت، کنترلر می‌تواند بدون نیاز به باتری کار کند و به دستگاه متصل باشد. علاوه بر کنسول، از این کابل می‌توانید برای اتصال آن به کامپیوترهایی که سیستم عامل ویندوز ۷ به بالا دارند نیز استفاده کنید. البته مایکروسافت یک آدابتور بی‌سیم نیز برای اتصال به کامپیوتر درنظر گرفته است که می‌توانید آن را به صورت جداگانه تهیه کنید.

 

کنترلر الیت (Elite Controller) در اکتبر سال ۲۰۱۵ عرضه شد. مایکروسافت این کنترلر را یک محصول حرفه‌ای و برتر برای گیمرهای حرفه‌ای و برتر معرفی می‌کند؛ کنترلری که با به کارگیری بخش‌هایی متنوع و تازه، امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اجزای کنترلر الیت قابل تعویض هستند و می‌توانید آنگونه که دوست دارید تجربه خود را شخصی‌سازی کنید. فاصله تریگرها یا دکمه‌های شانه‌ای اضافه، همه و همه قابل تعویض یا تغییر هستند و در کنار تغییرات فیزیکی، امکان تغییر عملکرد دکمه‌ها به وسیله نرم‌افزار مخصوص نیز وجود دارد.

 

کینکت ۲ (Kinect 2)

کینکت ۲، یک نسخه آپدیت‌شده از سنسور رابط کاربری ساده مایکروسافت است که برای ردیابی حرکات و تشخیص صدا در ایکس باکس وان طراحی شد.

 

کینکت ۲ از یک سیستم دوربین time-of-flight استفاده می‌کند که رزولوشن 1080p دارد؛ موضوعی که در مقایسه با دوربین VGA کینکت ایکس باکس 360، یک پیشرفت بزرگ است. به علاوه، پردازنده این دستگاه قادر است ۲ گیگابایت اطلاعات در ثانیه از محیط اطراف خود را پردازش کند. البته پیشرفت‌های کینکت به همین‌جا ختم نمی‌شود. کینکت ۲ در بخش ردیابی حرکت بهبودهای بزرگی داشته است که استفاده از آن توسط افراد مختلف را بهینه‌تر می‌کند. کینکت ۲ اکنون می‌تواند حرکت ۶ نفر را به صورت همزمان تشخیص بدهد و حتی ضربان قلب را نیز ردیابی کند. کنترل‌های حرکتی و خواندن کدهای QR نیز از دیگر قابلیت‌های کینکت است که استفاده از آن را بسیار لذت‌بخش‌تر می‌کند. قابلیت تشخیص صدای کنسول، حتی در حالت Sleep نیز فعال است تا بتواند فرمان‌های صوتی کاربر را به درستی تشخیص بدهد؛ به همین دلیل حتی در این حالت می‌توانید با فرمان صحیح، آن را روشن کنید. البته تنظیمات فرمان‌های صوتی برای کینکت قابل تغییر است.

 

 

در ابتدا، مایکروسافت تمامی کنسول‌های ایکس باکس وان را به همراه کینکت عرضه می‌کرد. اما در سال ۲۰۱۴، نسخه‌های ارزان‌تر از این کنسول عرضه شدند که به همراه سنسور کینکت نبودند. مایکروسافت می‌گوید با اعلام این شیوه از فروش کنسول ایکس باکس وان، آن‌ها قصد داشتند حق انتخاب یک نسخه ارزان‌تر را به کاربران بدهند؛ کاربرانی که می‌توانستند بعد از خرید ایکس باکس وان – و در صورت لزوم – به سراغ خرید کینکت بروند. به علاوه، کنسول می‌تواند از قدرتی که پیش از این در اختیار کینکت بود، برای پردازش بهتر بازی‌ها استفاده کند. این موضوع در نسخه بعدی کیت توسعه دستگاه که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد نیز مشخص بود. با استفاده از این کیت جدید، توسعه‌دهندگان می‌توانستند قابلیت ردیابی حرکت کینکت را غیرفعال کنند تا ۱۰ درصد قدرت GPU بیشتر در اختیار بازی‌ها قرار بگیرد. پیش از این، برخی از منابع پردازشی کنسول – فاقد از متصل بودن یا درحال کار بودن – در اختیار کینکت و سیستم ردیابی حرکت آن بود.

 

یک نسخه سازگار با ویندوز نیز از کینکت ۲ در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. همچنین، در اکتبر همان سال، نسخه‌ای جداگانه از کینکت عرضه شد که به همراه یک نسخه دیجیتالی از بازی Dance Central Spotlight در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

 

 

نرم‌افزار و سرویس‌ها

ایکس باکس وان از دو سیستم عامل جداگانه در یک حالت «ماشین مجازی (Virtual Machine) استفاده می‌کند؛ به این صورت که بازی‌ها در یک سیستم عامل و نرم‌افزارهای سیستمی یا رابط کاربری در سیستم عامل جداگانه‌ای اجرا می‌شوند. نسخه‌ای که وظیفه اجرای برنامه‌ها و کارهای سیستمی را برعهده دارد، در ابتدا نسخه‌ای از ویندوز ۸ بود که با آپدیت‌های بعدی به ویندوز ۱۰ مایکروسافت ارتقا یافت. این سیستم به صورتی طراحی شده که هر بخش از منابع، به یک کار خاص مربوط می‌شود؛ طراحی که عملکرد سریع برای برنامه‌ها و قدرت کافی برای اجرای بازی‌ها را تضمین می‌کند. در این سیستم عامل، پشتیبانی از Universal Windows Platform نیز وجود دارد؛ موضوعی که باعث می‌شود توسعه‌دهندگان بتوانند برنامه‌های مشترکی برای ایکس باکس وان، کامپیوتر و ویندوز موبایل طراحی کنند.

 

رابط کاربری ایکس‌ باکس وان با استفاده از زبان طراحی مترو (Metro Design Language) طراحی شده است. داشبورد ایکس باکس به چند بخش اصلی Home، Community، OneGuide و Store تقسیم می‌شود که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های مختلفی را درون خود قرار داده‌اند. با استفاده از دکمه ایکس باکس که در کنترلر وجود دارد، یک منو از بخش کناری صفحه باز می‌شود که دسترسی‌هایی مثل لیست دوستان، برنامه‌ها، پارتی‌های فعال و تنظیمات را درون خود قرار داده است. به علاوه، از هر بازی یا برنامه، می‌توانید با استفاده از کنترلر یا فرمان صوتی، به منوی اصلی دستگاه بازگردید. سیستم عامل بهینه ایکس باکس وان به شما اجازه می‌دهد که تا ۴ برنامه را به صورت همزمان باز کنید. البته فقط یک بازی اصلی می‌تواند روی کنسول اجرا شود و امکان باز کردن چند بازی وجود ندارد. همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم، می‌توانید با استفاده از فرمان‌های صوتی نیز رابط کاربری دستگاه خود را کنترل کنید؛ کاری که با استفاده از سنسور کینکت انجام می‌شود. در سال ۲۰۱۶، مایکروسافت دستیار هوشمند خود یعنی کورتانا (Cortana) را به ایکس باکس وان و فرمان‌های صوتی آن اضافه کرد تا قابلیت‌های این بخش بیشتر از گذشته باشد.

 

پیش از این، قابلیت استفاده از ژست‌های حرکتی برای کنترل رابط کاربری – برای مثال رفتن به حالت مالتی‌تسکینگ – وجود داشت. البته در جدیدترین آپدیت‌های نرم‌افزاری دستگاه، این ویژگی‌ها حذف شده‌اند.

 

 

داشتبورد ایکس باکس وان در ابتدا ظاهری مشابه با صفحه استارت ویندوز ۸ داشت؛ طراحی که از کاشی‌های مختلف تشکیل شده بود و شباهت‌های زیادی به سیستم عامل شرکت مایکروسافت را تداعی می‌کرد. اما در به‌روزرسانی‌های جدیدتر، این طراحی با یک داشبورد جدید که New Xbox One Experience نام دارد، جایگزین شد.

 

 

ویژگی‌های چندرسانه‌ای

ایکس باکس وان می‌تواند محتوا را از سرورهای DLNA یا حافظه‌های USB با استفاده از یک پخش‌کننده رسانه، اجرا کند. یک اپلیکیشن دیگر نیز به شما اجازه می‌دهد تا محتوای دیسک‌های CD، DVD یا Blu-ray را اجرا کنید.

 

ایکس باکس وان می‌تواند محتوای زنده تلویزیون را با استفاده از HDMI به صورت مستقیم پخش کند. این کار می‌تواند با اتصال ایکس باکس وان به ست‌آپ باکس تلویزیون یا یک تلویزیون دیجیتالی ممکن شود. به علاوه، این کنسول یک راهنمای جامع داخلی از برنامه‌های درحال پخش دارد که بر اساس تاریخچه پخش، برنامه‌های درحال استریم یا دستورهای کینکت، محتوای موردنظر را پخش می‌کند.

 

ایکس باکس لایو (Xbox Live)

برای عرضه ایکس باکس لایو، مایکروسافت تعداد سرورهای این سرویس را به ۳۰۰هزار افزایش داده است. همچنین، حافظه ابری در اختیار کاربران است تا موسیقی، فیلم، بازی یا دیگر محتویات دیجیتال را روی آن ذخیره کنند. به علاوه، توسعه‌دهندگان می‌توانند از ویژگی Live Servers استفاده کنند تا ویژگی‌های جدیدی به صورت داینامیک در اختیار کاربران قرار ‌دهند. با استفاده از سرورهای قدرتمند مایکروسافت، کاربران می‌توانند تا ۱۰۰۰ کاربر را به عنوان دوست مجازی خود اضافه کنند. آپدیتی که در سال ۲۰۱۶ برای ایکس باکس لایو عرضه شد، به کاربران اجازه می‌دهد تا در قالب Club یا همان گروه، با یکدیگر ارتباط داشته باشند، بازی‌ها چندنفره انجام بدهند و گروه‌های دیگر را برای بازی چندنفره بهتر پیدا کنند.

 

ویژگی بعدی که اپلیکیشن Upload Studio است، به کاربران اجازه می‌دهد که ۵ دقیقه آخر از گیم‌پلی خود – که به صورت خودکار توسط کنسول ذخیره می‌شود – را ویرایش کرده و در فضایی که درنظر دارند، آپلود کنند. همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند لحظاتی حساس از یک بازی – مثل دریافت اچیومنت – را مشخص کنند تا کنسول با رسیدن به آن‌ها، این لحظه مهم درطول گیم‌پلی را به صورت ویژه ضبط کند. شکی نیست که با امکانات بالا در ایکس باکس وان، استریم بازی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد. با استفاده از ایکس باکس وان، می‌توانید گیم‌پلی خود را به صورت مستقیم به سرویس‌هایی همچون Mixer یا توییچ استریم کنید تا دیگر بازیکنان یا دوستان نیز بتوانند آن را مشاهده کنند. به علاوه، اگر حسگر کینکت را در اختیار داشته باشید، می‌توانید با استفاده از فرمان‌های صوتی، استریم‌ خود را در لحظه آغاز کنید. بهره‌بردن از میکروفون این دستگاه نیز به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید صدا یا ویدئوی خود را روی این استریم به صورت لحظه‌ای اضافه کنید. پروفایل‌های ایکس‌ باکس لایو به شما این اجازه ر ا می‌دهد تا با ضبط یک کلیپ اختصاصی، آن را در پروفایل خود قرار بدهید.

 

ایکس باکس لایو، همچون نسل گذشته کنسول مایکروسافت یعنی ایکس باکس 360، برای ارائه خدمات، به سرویس «ایکس باکس لایو گلد» (Xbox Live Gold) نیاز دارد. البته بر خلاف نسل قبلی، تمامی کاربران یک کنسول می‌توانند از این اشتراک بهره‌مند شوند و به خرید اشتراک جداگانه نیازی نیست. اگرچه از زمان آپدیت سال ۲۰۱۴، برای استفاده از اپلیکیشن‌ها نیازی به اشتراک گلد ندارید، اما برخی از اپ‌های جداگانه مثل سرویس نتفلیکس، ممکن است به پرداخت‌های جداگانه‌ای نیاز داشته باشند. برای عرضه ایکس باکس وان، مایکروسافت سرویس «بازی‌ها با گلد» (Games With Gold) را وارد مرحله جدیدی کرد. این سرویس هرماه بازی‌های رایگان را در اختیار کاربران اشتراک گلد قرار می‌دهد.

 

صفحه‌نمایش دوم و استریم

اپلیکیشن Xbox SmartGlass، به کاربران دستگاه‌های ویندوز فون، اندروید، ویندوز 8 و Ios اجازه می‌دهد تا به عنوان یک دستگاه ثانویه درکنار کنسول کار کنند. این عملکرد، موارد زیادی دارد: روشن کردن دستگاه، حالت ریموت کنترل، دستیابی به پیام‌ها و فعالیت دوستان، خرید محتویات دیجیتال و استفاده در برخی‌ از بازی‌های خاص به عنوان دستگاه دوم. همچنین، می‌توانید از این اپلیکیشن برای استریم تلویزیون زنده روی گوشی اندروید یا ویندوز فون خود استفاده کنید.

 

در ویندوز ۱۰، موضوع کمی متفاوت است. با استفاده از اپ ایکس باکس (Xbox App) می‌توانید بازی‌های ایکس باکس وان را روی کامپیوتر شخصی یا تبلتی که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کند، استریم کنید. اگرچه برای بازی کردن باید از یک کنترلر ایکس باکس وان استفاده کنید، اما لوازم جانبی سازگار با ویندوز – مثل میکروفون یا هدست – می‌توانند در بازی استفاده شوند. گفتنی است که استریم آنلاین یا استفاده از کینکت در این حالت برای کاربران فعال نیست.

 

با همکاری مایکروسافت و Oculus VR، کاربران ایکس باکس وان می‌توانند بازی خود را به صفحه هدست Oculus Rift استریم کنند و از آن لذت ببرند. البه برای این کار به اپلیکیشن ایکس باکس و ویندوز ۱۰ نیاز دارید.

 

 

بازی‌ها

بازی‌های ایکس باکس وان در خرده‌فروشی‌ها به صورت دیسک‌های Blu-ray عرضه می‌شوند. نوع دوم عرضه آن‌ها، به صورت دیجیتالی است که از طریق فروشگاه بازی‌های ایکس باکس انجام می‌شود. برای اجرای بازی‌ها، کنسول ایکس باکس وان باید بازی را در حافظه داخلی خود به صورت کامل نصب کند. البته با نصب قسمتی از بازی، کاربران می‌توانند آن را تجربه کنند تا دیگر بخش‌ها به تدریج نصب شود. البته این مورد – درکنار دانلود و نصب آپدیت‌های بازی یا آپدیت‌های سیستمی – در پس‌زمینه انجام می‌شود تا توقفی در بازی کاربران صورت نگیرد. البته اگر بازی با استفاده از دیسک درحال استفاده باشد، کاربر باید برای تجربه آن دیسک را درون دستگاه قرار بدهد. البته اگر بازی را با استفاده از دیسک روی کنسول خود نصب کرده باشید و درحال حاضر به دیسک دسترسی ندارید، مشکلی برای محتوای نصب‌شده به وجود نمی‌آید؛ چرا که کاربر می‌تواند با خرید این بازی از ایکس باکس لایو، مجوز استفاده از دیتای نصب شده را دریافت کند و بعد از انجام این کار، محتوای نصب شده به عنوان یک بازی دیجیتالی عمل خواهد کرد. نباید فراموش کرد که برای اجرای برخی از بازی‌ها – که به پردازش از سوی سرور بازی نیاز دارند – ممکن است اتصال دائم به اینترنت نیاز باشد.

 

 

برنامه‌ای که مایکروسافت با نام Xbox Game Preview در سال ۲۰۱۵ عرضه کرد، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با عرضه بخشی از بازی درحال توسعه خود، به کاربران اجازه تجربه آن را بدهند. درواقع می‌توان گفت این حالت، یک بتای عمومی است که از طریق طرح ویژه مایکروسافت یا همان Xbox Game Preview ممکن می‌شود.

 

از ژوئن سال ۲۰۱۷، ممکن است بازی‌های ایکس باکس وان با آیکون‌های تازه‌ای عرضه شوند که ویژگی‌های خاصی را بیان می‌کنند. ممکن است این عناوین – که برای مدل‌های مختلفی مثل ایکس باکس وان S یا ایکس باکس وان X عرضه شده‌اند – برچسب‌هایی مثل HDR (پشتیبانی از داینامیک رنج بالا) یا 4K را به همراه داشته باشند.

 

 

ویژگی Backward compatibility

در زمان عرضه، ایکس باکس وان از بازی‌های دو کنسول ایکس باکس (نسل اول) و ایکس باکس 360 پشتیبانی نمی‌کرد. آلبرت پانلو، مدیر ارشد پروژه ایکس باکس، می‌گوید مایکروسافت در ابتدا قصد داشت یک پلتفرم گیمینگ ابری برای این حالت درنظر بگیرد. اما از نظر او، این استراتژی می‌توانسد مشکلات جدیدی ایجاد کند؛ چراکه دسترسی دائم به اینترنت ممکن بود برای همه فراهم نباشد.

 

ویژگی Backward compatibility (سازگاری با نسل گذشته) برای بازی‌های ایکس باکس 360، از یک شبیه‌ساز داخلی درون نرم‌افزار دستگاه استفاده می‌کند. در زمان عرضه این ویژگی، ۱۰۴ بازی برای این حالت آماده استفاده بودند و در طول زمان، مایکروسافت بازی‌های بیشتری را به این مجموعه اضافه کرد. برای این کار، مایکروسافت تنها به اجازه رسمی شرکت‌ها برای عرضه مجدد این عناوین نیاز داشت تا بازی‌های نسل قبل را در اختیار کاربران ایکس باکس وان قرار بدهد؛ موضوعی که به گفته مایکروسافت، می‌توانست به روند توسعه این عناوین کمک کند. درحال حاضر، مایکروسافت با کمک ۱۴ ناشر بزرگ، سعی کرده تا بازی‌های بیشتری را در این اکوسیستم تازه عرضه کند. البته پیش از این، فیل اسپنسر از احتمال عرضه بازی‌های کنسول ایکس باکس (نسل اول) برای حالت Backward compatibility نیز صحبت کرده بود. اما درحال حاضر، تمرکز مایکروسافت روی بازی‌های ایکس باکس 360 است.

 

عرضه

پیش از عرضه (پس از معرفی)

بعد از معرفی رسمی این کنسول در ماه مه سال ۲۰۱۳، اعضای گیم اینفورمر آن را تحسین کردند و انتقاداتی نیز به آن داشتند. Matt Helgeson ایکس باکس وان را تلاش مایکروسافت برای «کنترلر کامل اتاق منزل شما» معرفی کرد. وی تعویض حالت بین اپلیکیشن‌های مختلف را بسیار مثبت ارزیابی می‌کرد و تلاش مایکروسافت برای ترکیب کنسول با سرویس‌های سرگرمی و تلویزیون را جالب می‌دانست. به گفته او، ایکس باکس وان در بخش سرگرمی، یک قدم صحیح در مسیر درست بود. از سویی دیگر، Jeff Cork معتقد بود که مایکروسافت ایده‌های بسیار خوبی برای این کنسول درنظر داشته است، اما موفق نشده به خوبی آن‌ها را به کاربران انتقال بدهد.

 

جنجال رسانه‌ای DRM بعد از E3 2013

پیش از عرضه کنسول ایکس باکس وان، مایکروسافت یک متد دیگر – متفاوت با آنچه که درحال حاضر استفاده می‌شود – را برای کنترل بازی‌های قانونی روی کنسول خود درنظر داشت. تمام بازی‌های کاربر – حتی بازی‌هایی که در خرده‌فروشی‌ها و به صورت فیزیکی خریداری می‌شدند – در اختیار حساب ایکس باکس لایو کاربر قرار می‌گرفتند. با استفاده از این ویژگی، کاربران می‌توانستند به بازی خریداری شده خود از هر کنسولی دسترسی داشته باشند و بدون وجود دیسک از آن لذت ببرند. به علاوه، هر کاربر می‌توانست بازی خود را با ده عضو ثبت‌شده از «خانواده» به اشتراک بگذارد. برای تعویض بازی‌ها، کاربران باید به فروشگاه‌های مشخصی مراجعه می‌کردند یا برای به اشتراک گذاری، می‌توانستند بازی خود را فقط یک بار و به مدت حداقل ۳۰ روز در اختیار یک دوست قرار بدهند. اما همه این‌ها یک هزینه بزرگ داشت: کنسول ایکس باکس وان باید هر ۲۴ ساعت یک‌بار به اینترنت متصل می‌شد. اگر کنسول نمی‌توانست به اینترنت متصل شود، تمام بازی‌ها تا اتصال بعدی به اینترنت غیرفعال می‌شدند.

 

 

واکنش‌ها به این سیستم DRM (کنترل حقوق دیجیتالی) بسیار منفی بود. منتقدان معتقد بودند که این حرکت از سوی مایکروسافت، باعث می‌شود تا حقوق یک خریدار دیسک فیزیکی از بین برود؛ موضوعی که باعث می‌شود تا حقوق یک خریدار به عنوان «مالک» دیگر مطرح نباشد. به علاوه، از سوی کارشناسان، این حرکت ممکن بود به اعمال محدودیت‌های بیشتر از سوی ناشران شود. یوسف مهدی، مدیر بخش مارکتینگ ایکس باکس، عقیده داشت که مایکروسافت با ایجاد این سیستم، درنظر داشت تا عرضه دیجیتال بازی‌ها را در کنار بازی‌های فیزیکی مدنظر قرار بدهد. به عقیده او، حتی اگر فشاری از سوی دیگر ناشران وارد می‌شد، مایکروسافت قصد نداشت تا به خواسته آن‌ها برای اعمال محدودیت‌های بیشتر پاسخ مثبت بدهد. یوسف مهدی در ادامه می‌گوید که این استراتژی، برای ایجاد یک بالانس مناسب میان مشتریان و صنعت بازی بود تا به وسیله آن، قابلیت به اشتراک‌گذاری بازی به چیزی تبدیل شود که تا آن زمان وجود نداشت.

 

اما این تنها موردی نبود که کنفرانس مایکروسافت در E3 2013 به خاطر آن مورد انتقاد قرار گرفت. به عقیده کاربران و کارشناسان، کنفرانس مایکروسافت در کنار تمرکز بیش‌از‌اندازه روی بازی‌هایی که تنها از نظر گرافیک افزایش یافته‌ بودند، تجربه‌هایی را به نمایش گذاشت که شباهت زیادی به نسل گذشته کنسول ایکس باکس داشتند؛ عواملی که باعث شد تا دلایل کمی برای خرید کنسول نسل بعدی مایکروسافت به کاربران ارائه شود. بعد از برگزاری کنفرانس مایکروسافت، بعدازظهر همان روز، سونی کنفرانس خود را برای کنسول پلی استیشن 4 آغاز کرد تا کار از این نیز برای ردموندی‌ها سخت‌تر شود. Tom Mcshea، ادیتور ارشد وب‌سایت گیم‌اسپات، انتقادات سختی را نسبت به مایکروسافت اعلام کرد. بعد از رویداد سونی، وی رسما اعلام کرد که با آنچه در E3 امسال گذشته است، پلی استیشن 4 به کنسولی تبدیل می‌شود که در تعطیلات امسال همه آن را خریداری می‌کنند. Rafi Mohammed، نویسنده کتاب «هنر قیمت‌گذاری»، عقیده داشت که مایکروسافت قیمت بسیار زیادی را برای ایکس باکس وان درنظر گرفته است و این کنسول در تعطیلات سال جاری، با مشکلات فروش مواجه می‌شود.

 

واکنش مایکروسافت به جنجال DRM

در ژوئن سال ۲۰۱۳ و بعد از جنجال‌های موجود پیرامون سیستم DRM ایکس باکس وان، مایکروسافت رسما اعلام کرد که از برنامه‌های قبلی خود برای محدودیت کاربران استفاده نخواهد کرد. با این حساب، کاربران ایکس باکس وان نیز می‌توانستند مثل کاربران ایکس باکس 360، بازی‌های فیزیکی خود را در اختیار یکدیگر قرار بدهند. به علاوه، آپدیت زمان عرضه این کنسول، قابلیت اجرای محتوای دیسک‌های Blu-ray و DVD را در اختیار کاربران قرار داد. از سویی دیگر، محدودیت کاربران برای اتصال دائمی کنسول به اینترنت نیز از سوی مایکروسافت برداشته شد. قابلیت اشتراک‌گذاری برای خانواده نیز مورد دیگری بود که مایکروسافت تصمیم گرفت آن را اجرا نکند. مارک ویتن (Marc Whitten) در آن زمان اعلام کرد که ممکن است قابلیت اشتراک‌گذاری برای خانواده بعدها در دسترس قرار بگیرد، اما در زمان عرضه، چنین ویژگی در اختیار کاربران نخواهد بود. دان متریک (Don Mattrick)، فردی که در آن زمان مدیریت بخش ایکس باکس را در شرکت مایکروسافت بر عهده داشت، رسما اعلام کرد که تغییر سیاست‌های مایکروسافت در محدود کردن کاربران، یک تصمیم مستقیم به واکنش منفی مخاطبان بوده است. متریک، فردی که از ابتدا به عنوان مدیر ایکس باکس وان در توسعه آن نقش داشت، در ژوئن سال ۲۰۱۳ از مایکروسافت جدا شد تا ریاست شرکت Zynga را برعهده بگیرد. بسیار از کارشناسان دلیل جداشدن وی را در عدم برنامه‌ریزی مناسب برای عرضه ایکس باکس وان می‌دانند.

 

اما این تنها مشکل مایکروسافت نبود. درواقع آن‌ها به یکی دیگر از سیاست‌های اشتباه خود هنگام عرضه ایکس باکس وان پشت کردند. در ابتدا، مایکروسافت اعلام کرده بود که کاربران برای استفاده از ایکس باکس وان، باید حتما از کینکت استفاده کنند و این دستگاه علاوه بر حضور در اکوسیستم کاربر، باید همیشه روشن باشد. بسیاری از مخاطبان و متخصصان عقیده داشتند که روشن بودن کینکت به صورت دائمی، می‌تواند برای مقاصد تجاری استفاده شود یا حریم خصوصی آن‌ها را با خطر مواجه کند. اگرچه مایکروسافت اعلام کرد که نوع اطلاعات کینکت از کاربر می‌تواند به صورت دستی تنظیم شود، اما واکنش‌های منفی کاربران باعث شد تا نیاز به کینکت برای استفاده از کنسول ایکس باکس وان، سیاست دیگری باشد که مایکروسافت از آن استفاده نکند.

 

 

واکنش منتقدان

در زمان عرضه، ایکس باکس وان موفق شد نقدهای مثبتی را دریافت کند. وب‌سایت پالیگان (Polygon) نمره هشت از ۱۰ را به این کنسول اختصاص داد و مواردی را تحسین کرد. به گفته منتقد پالیگان، اگرچه طراحی ایکس باکس وان ساده است، اما اندازه بزرگ آن مناسب نیست. البته این درحالی است که بی‌صدا و خنک بودن کنسول هنگام انجام عملیات‌های مختلف، باعث می‌شود تا وان در مقایسه با 360 قابل‌اطمینان‌تر باشد. در این نقدوبررسی، از طراحی کنترلر ایکس باکس وان و عمر باتری آن به عنوان دو نکته بسیار مثبت یاد شده بود؛ موضوعی که تعدادی از اعضای پالیگان با آن مخالف بودند و در نظر آن‌ها، دکمه‌های شانه‌ای کنترلر ایکس باکس وان بسیار محکم‌تر از گذشته بودند. از سویی دیگر، رابط کاربری دستگاه نقدهای مختلفی دریافت کرد؛ نقدهایی که هرکدام به تحسین یا انتقاد از شیوه عملکرد یا ظاهر آن پرداختند. به عقیده منتقدان، رابط کاربری ایکس باکس وان که چیزی بیش از زبان طراحی ویندوز ۸ نبود، بسیاری از عملکردهای سیستمی را به دکمه‌های کنترلر محدود کرده بود تا کاربران به استفاده از دستورهای صوتی کینکت روی بیاورند. اگرچه به عقیده کارشناسان پالیگان استفاده از دستورات صوتی در ایکس باکس وان بسیار بهتر است، اما این شیوه از ارتباط با رابط کاربری، هنوز هم نیازمند اعمال بهبودهای مختلفی است.

 

فروش

مایکروسافت تنها در سال اول  از عرضه کنسول ایکس باکس وان آمار رسمی فروش آن را اعلام کرد. آخرین گزارش رسمی از سوی مایکروسافت درباره فروش کنسول ایکس باکس وان، در نوامبر سال ۲۰۱۴ منتشر شد. بعد از آن و در اکتبر سال ۲۰۱۵، مایکروسافت اعلام کرد که دیگر هیچ آمار رسمی از فروش این کنسول ارائه نخواهد کرد.

 

در ۲۲ نوامبر سال ۲۰۱۳، مایکروسافت تایید کرد که کنسول ایکس باکس وان، موفق شده تا تنها پس از گذشت ۲۴ ساعت از عرضه رسمی، فروش یک میلیون عددی را تجربه کند. همچنین، بر اساس آمار InfoScout، ایکس باکس وان – در مقایسه با دیگر رقبا - موفق شد تا بیشترین فروش را در روز جمعه سیاه تجربه کند. در دسامبر همان سال، مایکروسافت رقم فروش ایکس باکس وان را نزدیک به دو میلیون اعلام کرد؛ آماری که تنها در ۱۸ روز به دست آمده بود. این موضوع باعث شد تا ایکس باکس وان – بر اساس آمار گروه NPD – به سریع‌ترین میزان فروش دست پیدا کند.

 

تا ژانویه سال ۲۰۱۴، مایکروسافت میزان فروش ایکس باکس وان را سه میلیون دستگاه اعلام کرد. این درحالی است که در گزارش مالی فصل دوم همان سال، این رقم به ۳.۹ میلیون دستگاه رسید. در نوامبر همان سال، میزان «عرضه» کنسول ایکس باکس وان در خرده‌ فروشی‌ها ۱۰ میلیون عدد اعلام شد.

 

اما همانطور که گفتیم، از اکتبر سال ۲۰۱۵، مایکروسافت تصمیم گرفت تا آمار رسمی فروش کنسول بازی خود را منتشر نکند؛ بنابر این آخرین عدد اعلام شده از عرضه دستگاه یعنی ۱۰ میلیون، تنها آمار رسمی است که در دست داریم. برخی از کارشناسان و منتقدان، عقیده دارند که فروش ضعیف‌تر وان در مقایسه با پلی استیشن 4، دلیل اصلی عدم عرضه آمار رسمی از سوی مایکروسافت است.

 

نزدیک‌ترین آمار رسمی و قابل اعتماد از میزان فروش ایکس باکس وان، به گفته‌های یکی از مدیران ارشد شرکت الکترونیک آرتز (EA) مربوط می‌شود. وی در ژانویه سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که ایکس باکس وان موفق شده تا بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون عدد فروش داشته باشد؛ آماری که در مقایسه با فروش ۳۶ میلیونی پلی استیشن 4 (در همان بازه زمانی) ضعیف به نظر می‌رسد. اگرچه نباید فراموش کرد که این آمار در مقایسه با فروش ۱۲.۵ میلیونی WiiU بسیار بهتر است.

 

مشخصات عرضه

در زمان عرضه، ایکس باکس وان تنها در یک نوع باندل قابل خریداری بود: ظرفیت ۵۰۰ گیگابایتی، یک کنترلر و یک سنسور کینکت. این باندل در آمریکا قیمتی برابر با ۴۹۹ دلار داشت؛ قیمتی که بعد‌ها با حذف کینکت از جعبه ایکس باکس وان، به ۳۹۹ دلار کاهش یافت. البته نباید فراموش کرد که سنسور کینکت به صورت جداگانه و با قیمتی برابر با ۱۵۰ دلار به فروش می‌رسد. درحال حاضر، مایکروسافت قیمت ایکس باکس وان و نسخه‌های مختلف آن را کاهش داده است. به علاوه، این شرکت کنسول نسل هشتمی خود را با ظرفیت‌های ۱ و ۲ ترابایتی نیز در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

 

نسخه‌های ویژه

افرادی که نسخه اول کنسول ایکس باکس وان را در سال ۲۰۱۳ پیش‌خرید کردند، اکنون نسخه‌ای را در اختیار دارند که به عنوان «نسخه روز اول» (Day One Edition) شناخته می‌شود. به علاوه، روی کنترلر این نسخه‌ نیز عبارت DAY ONE 2013 نقش بسته است. البته این همه ماجرا نیست؛ چرا که با استفاده از این نسخه، مایکروسافت یک اچیومنت ویژه را نیز برای شما باز می‌کند. مایکروسافت برای قدردانی از تیمی که برای ساخت این کنسول تلاش کرد، نسخه‌ای ویژه را رنگ سفید به هرکدام از آن‌ها اهدا کرد. روی این کنسول و کنترلر آن نیز عبارت «من این را ساخته‌ام، تیم عرضه ۲۰۱۳» (I made this, LAUNCH TEAM 2013) قرار گرفته است و در جعبه این نسخه، چهار بازی Dead Rising 3، Forza Motorsport 5، Ryse: Son of Rome و Zoo Tycoon قرار دارد.

 

نسخه‌های جدیدتر

ایکس باکس وان اس (Xbox One S)

در طول برگزاری کنفرانس مایکروسافت در E3 سال ۲۰۱۶، این شرکت از کنسول ایکس باکس وان اس (Xbox One S) رونمایی کرد؛ کنسولی که اکنون اندازه‌ای کوچک‌تر داشت تا طراحی آن موردقبول‌تر باشد. اگرچه ایکس باکس وان اس از نسخه اول ۴۰ درصد کوچک‌تر است، اما ویژگی‌های جدیدی را به کاربران ارائه می‌کند. دکمه‌های خازنی پاور و خروج دیسک اکنون جای خود را به دو دکمه فیزیکی داده‌اند، پورت‌ USB و دکمه اتصال کنترلر به بخش جلویی منتقل شده‌اند و دیگر از آدابتور خارجی برق خبری نیست. البته کاهش اندازه دستگاه باعث شده تا برای استفاده از کینکت، به یک آدابتور مستقل نیاز داشته باشید.

 

 

ایکس باکس وان اس می‌تواند از خروجی ویدئویی 4K و همچنین رنگ‌های HDR (با استفاده از HDR10) پشتیبانی کند. همچنین، اگر محتوای 4K را از سرویس‌های استریم ویدئو یا دیسک‌های Ultra HD Blu-ray اجرا کنید، ایکس باکس وان اس قابلیت پخش آن‌ها را خواهد داشت. راد فرگوسن (Rod Fergusson)، رئیس استودیو The Coalition، می‌گوید ایکس باکس وان اس از قطعه‌های CPU و GPU جدیدی استفاده می‌کند که باعث شده تا عملکرد دستگاه پایدارتر باشد. اگرچه آلبرت پانلو (Albert Penello)، مسئول ارشد برنامه‌ریزی در بخش ایکس باکس، معتقد است که قدرت بیشتر در ایکس باکس وان اس تنها برای فعال کردن ویژگی HDR است، اما بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که قدرت بیشتر، به نرخ فریم بالاتر و عملکرد بهتر در برخی از عناوین منجر شده است. ایکس باکس وان اس به همراه یک نسخه بهبودیافته از کنترلر ایکس باکس وان عرضه می‌شود که از بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کند.

ایکس باکس وان اس در سه نسخه ۵۰۰ گیگابایتی، ۱ ترابایتی و ۲ ترابایتی عرضه می‌شود که به ترتیب‌ قیمت‌هایی برابر با ۲۹۹، ۳۴۹ و ۳۹۹ دلار دارند.

 

نظر منتقدان

منتقد وب‌سایت TechRadar نگاه بسیار مثبتی به ایکس باکس وان اس داشت. وی می‌گوید ایکس باکس وان اس «همان چیزی است که مایکروسافت باید سه سال پیش عرضه می‌کرد». البته از نظر منتقد این وب‌سایت، عدم وجود پورت کینکت و عدم پشتیبانی از محتوای 4K خارج از نتفلیکس، دیسک‌های Blu-ray و یوتیوب، مواردی هستند که به عنوان نکات منفی شناخته می‌شوند. به علاوه، به نظر می‌رسد که بهبوهای بازی‌هایی مثل Fallout 4 و Rise of the Tomb Raider نیز بسیار محسوس هستند و از نظر منتقد TechRadar، این موضوع می‌تواند باعث ایجاد تجربه‌های مختلف از یک عنوان شود. به عقیده او، چنین کاری می‌تواند باعث ایجاد یک حفره بزرگ بین اکوسیستم مایکروسافت شود.

 

از سویی دیگر، وب‌سایت The Verge نیز طراحی ایکس باکس وان اس را زیبا ارزیابی کرد و به صورت ویژه، به اندازه کوچک‌تر و عدم وجود آدابتور برق آن اشاره داشت. به عقیده این وب‌سایت، ایکس باکس وان اس ارزان‌ترین پخش‌کننده محتوای Blu-ray است؛ اما شاید مشتریان هنوز برای مهاجرت به این اکوسیستم تازه (محتوای 4K) آماده نباشند. همچنین، عدم وجود بازی‌های HDR در زمان عرضه، از دیگر مواردی بود که نقدوبررسی وب‌سایت The Verge به آن اشاره داشت.

 

ایکس باکس وان ایکس (Xbox One X)

کنفرانس مایکروسافت در E3 سال ۲۰۱۷، میزبان کنسول جدیدی بود که ایکس باکس وان ایکس (Xbox One X) نام داشت؛ یک نسخه رده‌بالا از کنسول ایکس باکس وان که در نوامبر سال ۲۰۱۷ عرضه می‌شود. پیش از این، کنسول ایکس باکس وان ایکس با اسم رمز «پروژه اسکورپیو» (Project Scorpio) معرفی شده بود و پس از یک سال انتظار، به نمایش عموم درآمد. ایکس باکس وان ایکس، جدیدترین کنسول بازی از شرکت مایکروسافت، برای اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K واقعی ساخته شده‌ است؛ چیزی که به آن اجازه می‌دهد تا با بالابردن نرخ فریم و جزئیات گرافیکی، به سطح جدیدی از اجرای بازی‌های 4K دست پیدا کند. همچنین، این کنسول جدید قادر است تا از عناوین قدیمی‌ نیز پشتیبانی کند تا بازی‌های خاطره‌انگیز نیز با رزولوشن جدیدتر اجرا شوند. برای مثال، بازی Halo 5: Guardians که از سیستم کاهش رزولوشن برای اجراشدن بهتر استفاده می‌کرد، می‌تواند با استفاده از سخت‌افزار قدرتمند کنسول ایکس باکس وان ایکس، این سیستم را کنار بگذارد و در بهترین حالت ممکن اجرا شود.

 

طراحی ایکس باکس وان ایکس، یک بازنگری از طراحی کنسول ایکس باکس وان اس است؛ طراحی که حتی از کنسول وان اس نیز ساده‌تر و بهینه‌تر شده است. این دستگاه از یک چیپ جدید (SoC) استفاده می‌کند که موتور اسکورپیو (Scorpio Engine) نام دارد. این سیستم جدید، شامل یک CPU با هشت هسته پردازشی ۲.۳ گیگاهرتزی است که در کنار یک GPU از نوع Radeon با ۴۰ واحد پردازشی، وظیفه اجرای بازی‌های سنگین را برعهده دارد. بخش پردازش گرافیکی ایکس باکس وان ایکس، سرعتی برابر با ۱۱۷۲ مگاهرتز دارد و در کنار ۱۲ گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR5، سرعت بی‌نظیری را در اختیار پردازش بازی‌ها قرار می‌دهد. درواقع ایکس باکس وان ایکس قادر است از ۱۲ گیگابایت حافظه رم، ۹ گیگابایت از آن را در اختیار پردازش یک بازی بگذارد. برای بهینه‌سازی سخت‌افزار جدید در اجرای بازی‌های فعلی با رزولوشن 4K، توسعه‌دهندگان مایکروسافت از برنامه‌های مخصوصی استفاده کردند که به آن‌ها اجازه می‌داد تا مشکلات پردازش گرافیکی بازی‌های قدیمی را مشخص کنند. پردازنده اصلی موتور اسکورپیو، از یک پلتفرم جدید استفاده می‌کند که با پردازنده جگوار (پردازنده ایکس باکس وان معمولی) سازگار است. البته سازگار بودن همه ماجرا نیست و در بخش پردازش، این پلتفرم جدید می‌تواند بازی‌های قدیمی را با ۳۱ درصد قدرت بهتر اجرا کند. البته گفتنی است که این پلتفرم جدید، ارتباطی با معماری رایزن (Ryzen) از شرکت AMD ندارد. برای خنک کردن این هیولای سخت‌افزاری، مایکروسافت از لوله‌های مخصوص حرارت استفاده می‌کند که با استفاده از خنک‌کنندگی مایع، از گرم‌شدن بیش از اندازه دستگاه جلوگیری خواهند کرد. نباید فراموش کرد که ایکس باکس وان ایکس، به دلیل بهره‌بردن از گرافیک Radeon، از مانیتورهایی که با فناوری FreeSync شرکت AMD سازگار هستند نیز پشتیبانی خواهد کرد.

 

 

ایکس باکس وان ایکس با تمامی نرم‌افزار‌ها و لوازم جانبی ایکس باکس وان سازگار است. بازی‌هایی که تبلیغات آن‌ها با عبارت Xbox One X Enhanced انجام می‌شود، در بخش گرافیکی از برتری‌های مشخصی بهره‌مند می‌شوند. این درحالی است که بازی‌های دارای رزولوشن 4K یا ویژگی HDR، با استفاده از برچسب‌های مخصوص مشخص می‌شوند. البته پیشرفت‌های گرافیکی ایکس باکس وان ایکس به بازی‌های جدید محدود نمی‌شود؛ بلکه بازی‌های قدیمی نیز به زودی آپدیت‌هایی را برای اجرا شدن روی گرافیک بالاتر، رزولوشن 4K و ویژگی‌ HDR دریافت خواهند کرد. اگرچه آرون گرینبرگ (Aaron Greenberg)، مسئول ارشد تبلیغات بازی‌های ایکس باکس، به این نکته اشاره کرده است که ایکس باکس وان X بازی انحصاری نخواهد داشت، اما شانون لوفتیس (Shannon Loftis)، مسئول ارشد انتشار بازی‌های این پلتفرم، در جدیدترین مصاحبه خود اعلام کرده است که چنین چیزی به عملکرد جامعه توسعه‌دهندگان و خواسته آن‌ها بستگی دارد. قدرت بالای ایکس باکس وان X، می‌تواند از آن یک دستگاه سازگار با هدست‌های واقعیت مجازی (VR) بسازد. فیل اسپنسر، مدیر برند ایکس باکس، پیش از این گفته بود که دستگاهی با قدرت پردازش بالا که میلیون‌ها نفر آن را خریداری می‌کنند، فرصتی جذاب برای توسعه‌دهندگان VR است. اگرچه درحال حاضر طرح رسمی از سوی مایکروسافت برای اجرای هدست‌های VR روی ایکس باکس وان X اعلام نشده است، اما اسپنسر می‌گوید این کنسول به صورتی طراحی شده است که می‌تواند با این نوع از هدست‌ها سازگار باشد.

 

ایکس باکس وان ایکس در تاریخ ۷ نوامبر عرضه می‌شود و با یک حافظه داخلی ۱ ترابایتی، ۴۹۹ دلار قیمت خواهد داشت. به نظر می‌رسد ایکس باکس وان ایکس رقیب سرسختی برای پلی استیشن 4 پرو خواهد بود؛ محصولی که کنسول گیمینگ 4K از سوی سونی است ومدتی می‌شود که در اختیار کاربران قرار دارد. البته به عقیده فیل اسپنسر، پلی استیشن 4 پرو رقیبی برای ایکس باکس وان اس است و نمی‌تواند با ایکس باکس وان ایکس رقابت کند.


برچسب ها: Xbox One

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید...

تریلر بازی Crackdown 3 در E3 2017

همچنین علاوه بر این تریلر، اطلاعاتی هم از این بازی منتشر شد. این تریلر را در لوکتو تماشا کنید.

حسام افرومند - 17 مهر 1396

تریلر رونمایی Forza Motorsport 7

اولین نگاه به نسخه هفتم این بازی. این‌بار 4K و 60 فریم بر ثانیه. با لوکتو همراه باشید.

حسام افرومند - 29 مهر 1396

تریلر گیم پلی Forza Motorsport 7 در E3 2017

در جریان کنفرانس مایکروسافت تریلری از گیم‌پلی این بازی منتشر شد. در ادامه با لوکتو همراه باشید.

حامد افرومند - 28 مهر 1396


نظر خود را بنویسید


پروفایل های مرتبط


Xbox One

دنبال کنید



بازی
فیلم
سریال
مطالب