Quantcast
لوکتو | هر آنچه که باید از بازی PUBG بدانید
ورود عضویت

هر آنچه که باید از بازی PUBG بدانید

توسط میثم عبداللهی پور در تاریخ 04 بهمن 1396
هر آنچه که باید از بازی PUBG بدانید

بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds یا همان PUBG بی‌شک یکی از پدیده‌های بزرگ سال ۲۰۱۷ است. این بازی چندنفره، توانست در مدت بسیار کوتاه و در شرایطی که فقط در حالت دسترسی زودهنگام قرار داشت، رکورد تعداد بازی‌کننده‌ها در شبکه استیم را جا به جا کند و خودش را به عنوان یکی از نامزد‌های بهترین بازی سال معرفی کند. جذابیت‌های PlayerUnknown’s Battlegrounds که حالا همه آن‌ را با نام اختصاری PUBG می‌شناسیم، باعث شد که سبک بسیار نوپای Battle Royale هم، تبدیل به یکی از پرطرفدارترین ژانرهای بازی‌های ویدیویی شود و بازی‌های بسیاری مثل Fortnite و حتی GTA Online به الگو برداری از آن دست بزنند. موفقیت چشم‌گیر PUBG و البته سبک Battle Royale باعث شده که این سبک مورد توجه بسیاری قرار بگیرد.

اما اصول اصلی این ژانر چه عناصری هستند؟
سبک Battle Royale به طور کلی، ترکیبی از سبک بقا و سبک چندنفره کلان آنلاین است. ادغام این دو سبک با اضافه شدن المان‌ "آخرین فردی که زنده ماند"، به طور کلی گیم‌پلی‌ ساده اما جذابی را شکل می‌دهند. بازی‌کننده‌‌ها همچون یک بازی آنلاین، در نقشه‌ای قرار می‌گیرند که پرشده از آیتم‌‌ها و ابزارهای گوناگون، اما درست مثل یک بازی در سبک بقا، بازی‌کننده‌ها در ابتدا فقط ساده‌ترین وسایل را در اختیار دارند و باید با گشت و گذار درمحیط، ابزار لازم برای زنده ماندن را پیدا کنند. اما در همین حین، عناصر چندنفره بازی، پا به میدان ‌می‌گذارد، به این ترتیب، شما علاوه بر یافتن ابزار مورد نیاز باید برسر به دست اوردن آن‌ها و همچنین بر سر جانتان، با دیگر بازی‌کنان مبارزه کنید. نقشه‌های بسیار بزرگ، پراکنده بودن آیتم‌ها و ابزار‌ها و همچنین تنش و مبارزه دائمی میان بازی‌کننده‌ها در این نقشه عظیم، اصلی ترین عناصر سبک Battle Royale را شکل می‌دهند.

 

چگونگی شکل گرفتن سبک Battle Royale
شاید وقتی که اقای کوئوشین تاکامی، رمان ژاپنی معروف Battle Royale را می‌نوشت، تصورش را هم نمی‌کرد که روزی، ژانری در بازی‌های ویدیویی، با نام رمان او به وجود بیاید. این رمان معروف که بعدها توسط کینجی فوکاساکو به فیلم سینمایی تبدیل شد، روایت‌گر داستان چند دانش‌آموز دبیرستانی است که در کشوری پادآرمان‌شهر گونه، در جزیره‌ای بزرگ رها می‌شوند. این دانش آموزان باید تاسرحد مرگ با هم مبارزه کرده تا در نهایت آخرین فردی که زنده می‌ماند برنده مسابقه شود. تبدیل شدن این کتاب به فیلم سینمایی، و سپس منتشر شدن آثاری مثل سری The Hunger Games که آن ‌هم تبدیل به اقتباسی سینمایی شد. رفته رفته، باعث شدند که سبکی با نام Battle Royale در میان بازی‌های ویدیویی شکل بگیرد. سبکی نوپا و بسیار جدید که درست همانند آثار نام‌برده، چندین و چند بازی‌کن را  در یک نقشه به جان هم می‌اندازد، تا آخرین نفری که زنده مانده، برنده بازی شود.

اما ماجرای اصلی این سبک، از زمانی شروع شد که مادی غیرعادی به نام DayZ توسط گروهی کوچک، برای بازی شبیه ساز جنگ Arma 2 منتشر شد. این ماد،‌ که از سری فیلم‌های عطش مبارزه الگو گرفته بود، بازیکنان را در نقشه‌ای در مقابل هم قرار می‌داد تا یکدیگر را کشته و در نهایت آخرین فرد برنده شود. این ماد کوچک، رفته رفته تبدیل به پروژه‌ای عظیم شد و حالا همه ما می‌دانیم که بازی مستقل DayZ در حالت دسترسی زودهنگام قرار دارد. اما ایده مبارزه تا حد مرگ و برنده شدن اخرین نفری که زنده می‌ماند. برای برندن گرین (Brendan Greene)، که با نام کاربری PlayerUnknown فعالیت می‌کند، کمی متفاوت بود. او با الگو گرفتن از فیلم ژاپنی Battle Royale، قصد داشت بازی‌ای بسازد که یکنواختی همیشگی بازی‌های آنلاین را در عین تکرار شدن روند بازی، از میان ببرد. او پی برد که اصلی‌ترین دلیل تکراری شدن بازی‌های چندنفره تیراندازی، کوچک‌ بودن نقشه‌ها و قابلیت به خاطر سپردن نقاط مهم در آن‌هاست. ازین‌ جهت، او تصمیم گرفت تا بازی‌کننده‌ها را در نقشه‌هایی قرار دهد که به علت وسعت زیاد و پیچیدگی، به خاطر سپردنشان سخت باشد، و هربار ورود به نقشه، چالش جدیدی را در مقابل بازی‌کننده قرار دهد. همچنین، با توجه به نیازهای اساسی بازی‌کننده‌ها، گرین دریافت که باید مکانیزمی را برای جلوگیری از پنهان شدن بعضی از شرکت کننده‌ها در هر نبرد خلق کند. مکانیزمی که از تبدیل شدن یک بازی Battle Royale به قایم باشک جلوگیری کند.

او در همین حین و پس از ساخت چند ماد متفاوت و حتی همکاری با استدیو سونی در ساخت بازی H1Z1 ، به استودیو کره‌ای Bluehole پیوست. در این استودیو و طی فرصت جدید ایجاد شده، گرین در نهایت موفق شد که ایده‌های خودش را بدون محدودیت اعمال کند. در ابتدا او با ایده‌ای جدید،‌ روند ورود شرکت کنند‌گان به جزیره را دچار تحول کرد. طبق نظر او، رها کردن شرکت کننده‌گان برفراز آسمان و انتخاب محل فرود توسط آن‌ها در نقشه‌ای عظیم به وسعت 64 کیلومتر مربع هیجان بیشتری به بازی می‌‌داد. از سوی دیگر، او برای جلوگیری از پنهان شدن شرکت کننده‌ها و در نتیجه زنده ماندن تا انتها، با الگو برداری از فیلم Battle Royale مکانیزمی جذاب خلق کرد. در فیلم سینمایی، به گردن هر شرکت کننده قلاده‌ای بسته می‌شد تا در صورت عدم شرکت در نبرد و پنهان شدن، منفجر شود. اما گرین با ایجاد کردن دیواری الکتریکی حول محور نقشه که مدام کوچکتر می‌شد، بازی‌کنان را مجبور می‌کند مدام در حرکت باشند و وارد درگیری‌های مرکز نقشه شوند. الگو گرفتن از سری عطش مبارزه هم به تیم گرین این امکان را داد تا اصلی ترین و ساده‌ترین احتیاجات شرکت کنندگان را شناسایی کرده در در ایتدا در اختیار آن‌ها قرار دهند، اما بقیه آیتم‌ها، مثل سلاح‌ها، زره‌‌ها و بسته‌های کمک‌های اولیه به صورت تصادفی در محیط نقشه رها می‌شوند. نتیجه این چنین ایده‌هایی برای ساخت یک بازی چندنفره آنلاین، تیم برندن گرین را به بازی‌ای رساند که این رو‌ز‌ها نامش همه جا شنیده می‌شود. حاصل تلاش تیم سازنده به PlayerUnknown’s Battlegrounds تبدیل شد. عنوانی که حتی در طول مدت دسترسی زودهنگام هم توانست حسابی گرد و خاک راه بیاندازد.

PUBG امروزه به عنوان پرچم دار و رهبر اصلی سبک Battle Royale شناخته می‌شود. این بازی با این‌که اولین عنوان عرضه شده در چنین سبکی نیست، اما بدون شک، بهترین و کامل‌ترین عنوان عرضه شده است. استفاده از الگوهایی که عناصر اساسی ژانر را شکل می‌دهند و پیاده سازی عالی آن‌ها در گیم‌پلی، باعث شده که PUBG تبدیل به عنوانی بسیار پرطرفدار شود. 

PlayerUnknown’s Battlegrounds چیست؟
PUBG همانطور که گفته شد، عنوانی در سبک Battle Royale است که توسط استدیو PUBG Corporation که یکی از زیرمجموعه‌های ناشری کره‌ای به نام Bluehole ساخته شده. همانطور که اشاره شد، این بازی علاوه بر استفاده از عناصر اصلی سبک، با اضافه کردن استاندارد‌هایی جذاب توانست به موفقیت چشم گیری برسد.
با شروع هر مسابقه، شما به عنوان بازی‌کن، با یک هواپیما برفرار نقشه‌ای بزرگ پرواز خواهید کرد. نقشه‌های این بازی که حالا و پس از انتشار اصلی، به دو عدد رسیده‌اند، شامل نقشه‌ی یک جزیره بزرگ در دریای سیاه به نام Erangel و همچنین نقشه‌ای جدید که شما را در محیطی بیابانی و صنعتی قرار می‌دهد و Miramar نام دارد. با پرواز هواپیما بر فراز نقشه، شما می‌توانید در زمان مورد نیازتان از هواپیما به پایین پریده و با استفاده از چترنجات در محل مورد نظرتان فرود بیایید. نکته مهم در رابطه با PUBG این است که همیشه باید به یاد داشته باشید، جز شما ۹۹ بازیکن دیگر هم در نقشه حضور دارند. پس نقطه فرود و پیش بینی درگیری‌های احتمالی اهمیت بسیاری خواهند داشت. اما پس از فرود و رسیدن به سطح زمین، دردسر اصلی شروع می‌شود. درست همانند سری فیلم‌های The Hunger Games شما در ابتدای امر، جز بعضی ابزارهای ساده هیچ سلاح و زره‌ای در اختیار ندارید. البته بدون شک یکی از جذابیت‌های بازی، امکان شخصی‌سازی ظاهری کرکترتان است که هیچ تاثیری در روند بازی نخواهد داشت. پس از فرود باید بلافاصله به دنبال یافتن سلاح‌ها و ابزراهای مورد نیازتان باشید و پس از این همه چیز دست شماست. تیم سازنده در اکثر مواقع دخالتی در روند مسابقات ندارد، اما برای هرچه بیشتر کردن درگیری و جلوگیری کردن از طولانی شدن مسابقه، چند حقه ساده در نظر گرفته شده است. اولین حقه، دیواری الکتریکی دور تا دور نقشه است که پس از مدتی کوچک‌تر شده و شعاع کمتری را شامل می‌شود. این دیوار رفته رفته محیط کلی نقشه را کوچک‌تر می‌کند. دیوار الکتریکی با جلوآمدن به هربازیکنی که در محیط‌های امنِ داخلش قرار نگرفته باشد، آسیب جدی وارد می‌کند. به این ترتیب، بازیکنان برای جلوگیری از مرگی ساده توسط دیوار، مدام به سمت نقاط مرکزی نقشه رفته و درگیری‌ها را افزایش می‌دهند. حقه بعدی سازندگان، بمباران هوایی و تصادفی برخی نقاط نقشه است. این نقاط لحظاتی قبل از بمباران شدن به وسیله دایره‌هایی قرمز رنگ مشخص می‌شوند تا بازی‌کنان از ‌آن‌ها دوری کنند، هدف اصلی این بمباران‌های تصادفی، جلوگیری کردن از پنهان شدن و ثابت ماندن شرکت کنندگان است. اما آخرین حقه تیم سازنده که جذاب‌ترین آن‌هاست به روحیه بازی‌کننده‌‌ها برمی‌گردد، در فواصل زمانی تصادفی، یک فروند هواپیمای C-130 جعبه‌ای حاوی ابزارها و سلاح‌هایی رده بالا را در محیط رها می‌‌کند. محل فرود این جعبه‌ها با دودی قرمز رنگ که تقریبا از همه‌جا قابل مشاهده است مشخص می‌شوند و بازی‌کننده‌ها را در دوراهی سختی قرار می‌دهد. جعبه، سلاح‌ها و ابزارهای مهمی را در خود دارد، اما دود قرمز باعث می‌شود که عده بسیاری برای به دست اوردن این ابزارها هجوم بیاورند. این مکانیزم ساده خطرپذیری و محافظ‌کار بودن بازی‌کنان را سنجیده و مناطقی برای درگیری‌های سنگین احتمالی را فراهم می‌کند. پس از آشنایی با این مکانیزم‌ها باید بدانید که بازی هیچ‌گونه دخالتی در مبارزات نخواهد داشت.

گیم‌پلی PUBG اما مثل قوانین بازی بسیار ساده است. قوانین کلی بازی از شما می‌خواهد که با جمع‌آوری ابزار و سلاح مورد نیاز، زنده بمانید و رقیبانتان را بکشید. در نتیجه چنین قوانین ساده‌ای گیم‌پلی ساده‌ی بازی‌ هم شکل می‌گیرد. PUBG درست مثل هر بازی دیگری در سبک تیراندازی،‌ کنترل یک کرکتر را به شما می‌سپارد که توانایی استفاده از سلاح‌های سرد و گرم، در فواصل مختلف و استفاده از انواع وسایل نقلیه را دارد. کلیت گیم‌پلی PUBG به گشت و گذاری محتاطانه در محیط برای یافتن سلاح و ابزار و مبارزه با ۹۹ بازی‌کن دیگر خلاصه می‌شود. ۹۹ بازیکنی که درست همانند شما بدون هیچ ابزار خاصی در جزیره رها شده‌اند و به صورت تصادفی، و با گشت و گذار سلاح‌ و ابزار به دست آورده‌اند. نکته مهم این اصول در سادگی آن‌ها نهفته است. سادگی خاصی که بازی‌باز‌ها در هر رده سنی و با هر علاقه‌ای را به سمت خودش می‌کشاند. برای درک سادگی اصول و قوانین گیم‌پلی PUBG کافی است ان را با عنوانی مثل League Of Legends مقایسه کنید. در PUBG شما یک کرکتر دارید و جزیره‌ای که اتفاقات در آن در کمال سادگی قرار دارد. اما در LOL بیش از ۱۳۰ قهرمان وجود دارند و هریک از آن‌ها سبک و سیاقی متفاوت برای بازی را طلب می‌کنند، علاوه براین هر مسابقه و هر قهرمان بسته به شرایط آیتم‌ها و ابزارهای متفاوتی را برای موفقیت می‌خواهند. درست است که بعضی از بازی‌کننده‌ها به این پیچیدگی علاقه دارند، اما سادگی PUBG چیزی است که همه اقشار را به سمت خودش می‌کشاند. با ورود به دنیای این بازی، شما در همان دقایق ابتدایی، تمام قوانین حاکم را می‌دانید و هیچ عنصر مخفی و عجیبی وجود ندارد که با تجربه قادر به درکش باشید. سادگی گیم‌پلی PUBG دقیقاً همان چیزی است که بسیاری از بازی‌های چندنفره این روزها از آن بی‌بهره‌اند.


اول‌ شخص یا سوم‌ شخص؟ مسئله این است! 
PUBG به طور کلی و در حال حاضر از چند حالت متفاوت پشتیبانی می‌کند که هر ماد در دو زاویه متفاوت تیراندازی سوم شخص و تیراندازی اول شخص قابل بازی هستند. در اصلی‌ترین و ساده‌ترین ماد، که Solo نام دارد، ۱۰۰ بازیکن مستقل و جدا از هم در نقشه وجود دارند و باید برای زنده ماندن و انتخاب شدن به عنوان آخرین فردی که زنده ماند تلاش کنند.
حالت Solo FPP درست همانند حالت قبلی عمل می‌کند، اما در این بخش، زاویه دید شما از سوم شخص به اول شخص تغییر خواهد کرد. این بخش درست مثل حالت قبلی است و هیچ تفاوتی جز زاویه دوربین ندارد.

حالت Duo که بازهم در دو حالت جداگانه سوم شخص و اول شخص قابل دسترسی است، از شما می‌خواهد تا در کنار یک بازیکن دیگر، تیمی دونفره را تشکیل دهید. در این بخش زنده ماندن هم‌‌تیمی‌تان هم دارای اهمیت می‌شود.

بخش دیگر حالت Squad است، در این حالت شما می‌توانید به صورت انفرادی و یا در تیم‌های دو تا چهارنفره، به رقابت بپردازید. جذابیت این بخش، در استفاده از پشتیبانی‌‌های تیمی و کمک گرفتن از دیگران است.

حالت دیگری که در ابتدا به عنوان یک ماد شخصی ساخته شد و حالا به عنوان یکی از حالت‌های اصلی بازی از آن رونمایی شده، Zombies است. در این حالت گروهی کوچک از انسان‌ها باید در مقابل ۹۸ زامبی ایستادگی کنند. نکته مهم اینجاست که بازیکنانی که در نقش زامبی ظاهر می‌شوند قابلیت استفاده از هرنوع ابزاری را از دست داده و فقط می‌توانند از طریق ضربه زدن و گاز گرفتن به دیگران آسیب وارد کنند. این ماد هنوز برای عموم در دسترس قرار نگرفته است.

کتنیس (Katniss) باشیم!!! 
اما در پس این سادگیِ در اصول، مبارزه‌ای بسیار سخت قرار دارد، ۱۰۰ شرکت کننده به صورت همزمان در یک نقشه حضور دارند و شانس به‌عنوان یکی از عناصر اصلی بازی، نقش آفرینی می‌کند. اما با این حال، مهارت و قدرت پیش‌بینی و چینش استراتژی مناسب برای مبارزه اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی دو راه ساده برای پیشبرد بازی وجود دارد. در راه اول، شما باید مثل دیوانه‌ها و یا شخصیت کیتو (Cato) در Hunger Games سلاح به دست گرفته و به دنبال قتل‌عام همه باشید. روش دوم کمی محتاطانه‌تر است و از شما می‌خواهد مثل پیتا (Peeta) یک گوشه پنهان شوید و در انتظار فرصت مناسب باشید. درست است که سبک بازی‌کردن هر فرد نشانگر راه و روشی است که انتخاب خواهد کرد، اما در نهایت این میزان دسترسی به منابع و ابزارهاست که روش بازی کردن شما را تعیین می‌کند. پیدا کردن یک شات‌گان یا یک سلاح اتوماتیک قطعاً چیزی است که باعث می‌شود برای انتخاب راه اول مصمم شوید درحالی که نداشتن سلاحِ مناسب و یا داشتن یک اسلحه تک‌تیرانداز، می‌تواند باعث شود که مخفیانه و محتاطانه پیش روی کنید. با این‌حال، بهترین روش برای رسیدن به پیروزی و یا حداقل زنده ماندن برای مدتی طولانی‌تر، استفاده ترکیبی از دو روش نام‌برده است. درواقع برای موفقیت در PUBG روش شخصیت‌های کیتو و پیتا چندان پاسخ‌گو نیست، گرچه هردو این شخصیت‌ها تا انتهای مسابقه زنده ماندند، اما در آخر این کتنیس بود که به عنوان قهرمان شناخته شد. زدن به دل دشمن و مبارزه همیشگی، چیزی است که لحظات امن را از شما سلب می‌کند، و هرچه لحظات امن کمتری داشته باشید، احتمال کشته شدنتان بیشتر خواهد بود. پس مسلماً آن‌چه که لحظات امن بیشتری به شما خواهد داد پنهان شدن است، اما توجه داشته باشید که مکانیزم‌های بازی، تا حد بسیاری پنهان شدن در یک مکان را از شما سلب می‌کنند، همچنین پنهان ماندن و حرکت کردن در لحظات پایانی رسیدن دیوار الکتریسیته یا بمباران هم ایده خوبی نیست، چون در این لحظات بازی‌کنان بسیاری در حال فرار هستند و تعداد زیاد ممکن است باعث درگیری و در نتیجه کشته شدن‌تان شود. پس آن‌چه که مورد نیاز است، ‌هوشمندی و استفاده از روش کتنیس است. روش ترکیبی او در مبارزه دقیقاً همان چیزی است که شما را در PUBG زنده نگه می‌دارد. پنهان شدنِ به موقع، حرکت کردن در مواقع لزوم و آگاهی دقیق نسبت به محیط، درگیری کمتر و استفاده از فرصت‌های مناسب، چهار اصل اساسی هستند. پنهان شدن و جا به جایی هوشمندانه علاوه بر تامین کردن لحظات امن بیشتر، باعث می‌شود که سلاح‌ها و ابزارهای مورد نیازتان را پیدا کنید تا در مواقع لزوم آماده مبارزه باشید. همچنین پنهان شدن در مکان‌های استراتژیک، مثل خیابانی که تنها راه رسیدن به یک منطقه است و یا نقطه‌ای مشرف به منابع، امکان کمین کردن را برایتان فراهم می‌کند و فرصت‌های بسیاری برای کشتن رقبا ایجاد خواهد کرد. در انتها شرکت کردن در درگیری‌های کمتر، شانس زنده ماندن شما را افزایش خواهد داد. باید گفت که با تمام این توضیحات، هر بازی‌کننده روش مخصوص به خودش را پیش خواهد گرفت، اما هوشمندی و فرصت طلبی از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند شما را در دنیای بی‌رحم PUBG زنده نگاه دارند.

درنهایت ...
درنهایت با زنده ماندن به عنوان آخرین نفر، بازی با عبارت "winner winner, chicken dinners" به شما تبریک خواهد گفت. اما این تنها برنده بازی نیست که جایزه می‌گیرد. بازی‌کنان بسته به دو مولفه در PUBG امتیاز کسب می‌کنند. مولفه اول  بسته به مدت زمانی که یک بازی‌کن در طول مسابقه زنده مانده است، امتیازاتی را به بازی‌کنان اهدا می‌کند. اما مولفه دوم که به جذابیت بازی اضافه کرده، با توجه به تعداد نفراتی که توسط شما کشته شده‌اند امتیازی را در نظر می‌گیرد. این امتیازات پس از پایان هر مسابقه، تبدیل به واحد پول بازی می‌شوند و شما می‌توانید با خرج کردن آن‌ها به آیتم‌هایی که در شخصی سازی کرکترتان موثر هستند دسترسی داشته باشید.

اما نکته مهم اینجاست که سازندگان هنوز راه‌حل و روش درستی را برای برگزاری مسابقات PUBG که از اصلی‌ترین اهدافشان است، ارائه نکرده‌اند. البته PUBG هنوز به عنوان یک ESport شناخته نمی‌شود. اما در تنها تورنومنت برگزار شده این بازی، در E3 2017، تصمیم برآن شد که پس از برگزاری سه مسابقه، کسی که بیشترین میزان امتیازات را کسب کرده به عنوان برنده مشخص شود. این روش در ظاهر بدون مشکل است. اما برنده مسابقات، با پنهان شدن و تبدیل کردن مسابقه به یک بازی قایم باشک، و زنده ماندن برای مدتی طولانی، توانست در سه مسابقه بیشترین مجموع امتیاز را کسب کند. این روش امتیاز دهی، و مکانیزم‌های تقریباً بی‌اثر برای جلوگیری از پنهان شدن بازی‌کنان، از مواردی است که از رخ‌دادن تورنومنت‌های بزرگ PUBG جلوگیری کرده، با این حال، رشد سرسام آور و بازی و تعداد بسیار زیاد بازی‌کننده‌گان نشان می‌دهد که برگزاری تورنومنت‌‌های بزرگ PlayerUnknown’s Battlegrounds در آینده اجتناب ناپذیر خواهد بود. نسخه نهایی این عنوان در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ برروی شبکه استیم و نسخه مربوط به ایکس‌باکس وان در تاریخ ۱۲ دسامبر منتشر شده است.


برچسب ها: PUBG

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید...

چگونه ماموریت های بازی Cyberpunk 2077 با The Witcher 3 متفاوت خواهند بود

Cyberpunk 2077 تفاوت‌های بسیاری با بازی قبلی استدیو سازنده دارد، برای بررسی این تفاوت‌ها با لوکتو همراه باشید

میثم عبداللهی پور - 24 تیر 1397

داستان های بزرگ، نیاز به آدم بدهای بزرگ دارند (قسمت دوم)

بررسی اهمیت وجود شخصیت شرور نفرت انگیز در بازی‌های ویدئویی

میثم عبداللهی پور - 21 تیر 1397

داستان های بزرگ نیاز به آدم بدهای بزرگ دارند (قسمت اول)

بررسی اهمیت وجود شخصیت شرور نفرت انگیز در بازی‌های ویدئویی

میثم عبداللهی پور - 18 تیر 1397


نظر خود را بنویسید





بازی
فیلم
سریال
مطالب