Quantcast
ورود عضویت
تیر اندازی
game

بازی‌های شوتر زیرشاخه‌ای از بازی‌های اکشن هستند که سرعت و زمان واکنش یک گیمر را می‌سنجند. این بازی‌ها شامل زیرشاخه‌های زیادی هستند که همه بر استفاده کاراکتر بازی از سلاح تمرکز دارند. این سلاح معمولا یک تفنگ یا یک سلاح دوربرد است. منابع رایج در این بازی‌ها مهمات هستند. معمولا، هدف بازی‌های شوتر، تیراندازی به دشمن و رد کردن مراحل بدون کشته شدن یا مردن است. یک بازی شوتر، ژانری از بازی‌های ویدیویی است که گیمر کنترل محدودی روی کاراکتر خود دارد و هدف اصلی، شکست دادن دشمن با اسلحه دوربرد است.

مشخصات یک بازی شوتر

نوع یک بازی شوتر با ضوابط زیادی مشخص می‌شود؛ در زیر چند مشخصه اصلی آن ذکر شده است. با ضوابط ذیل، می‌توان تمام بازی‌های شوتر را دسته بندی کرد.

نما

در یک بازی شوتر اول شخص، گیمر وقایع بازی را از چشمان قهرمان بازی خواهد دید و در بازی شوتر سوم شخص، دوربین به دنبال کاراکتر رفته و غالبا توسط گیمر قابل کنترل است. همچنین، ممکن است یک بازی، مانند عناوین شوتر گالری یا بازی‌های دو بعدی با نمای بالا مانند Robotron 2084، دوربین ثابت باشد.

واقع گرایی

بازی‌های شوتر تاکتیکی، بازی‌هایی هستند که تیراندازی و آسیب دیدن کاراکترها را شبیه سازی می‌کنند که از این بازی‌ها می‌توان به سری Rainbow Six اشاره کرد. دیگر بازی‌های شوتر از واقع گرایی فاصله گرفته و مانند بازی‌های شوتر علمی تخیلی از جمله Lost Planet، به سمت فانتزی میل می‌کنند.

 

بازی Rainbow Six: Siege، سعی می‌کند تا تقابل نیروهای ویژه و تروریست‌ها را در قالب یک بازی چندنفره شبیه‌سازی کند.

 

تعداد کاراکترها

اگر چه بسیاری از بازی‌ها تک نفره هستند، برخی بازی‌ها کنترل یک جوخه کامل را به گیمر می‌سپارند که در آن گیم باید یک کاراکتر را کنترل کرده و به دیگر هم رزمان که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، فرمان دهد. بازی‌های دارای NPCهایی هستند که در کنار گیمر می‌جنگند اما گیمر کنترلی روی آن‌ها ندارد، بازی‌های جوخه‌ای محسوب نمی‌شوند.

 

بخش چند نفره

اگر یک بازی شوتر قابلیت آنلاین داشته باشد، ممکن است دسته‌بندی‌های دیگری نیز داشته باشد. بسیاری از بازی‌ها، حالات مختلفی را شامل می‌شوند که گیمر می‌تواند انواع مختلفی از بازی را انتخاب کند. در بخش تیمی، گیمر یکی از دو فرقه (یا در بعضی موارد بیش از دو فرقه) را انتخاب کرده و برای اهدافی مبارزه می‌کند. در بخش Co-op گیمر به همراه چند گیمر دیگر در یک تیم در بخش داستانی یا مأموریت‌های ویژه با دشمن می‌جنگد. بخش‌های Deathmatch و Free for All نیز شامل مبارزه همه گیمرها با یکدیگر می‌شوند.

 

تمرکز

این مشخصه برای دسته بندی بازی‌های شوتر اختیاری است، اما در بعضی موارد، برای شناسایی بازی‌ها لازم است. یک بازی ممکن است است به شدت بر مخفی کاری تمرکز کند و بازی دیگری ممکن است دارای المان‌های پررنگ وحشت باشد. اما تمام بازی‌های شوتر دارای مبارزه با سلاح گرم یا دوربرد هستند که همین، هدف اصلی گیم پلی بازی است.

 

زیرشاخه‌ها

Shoot ‘em up

بازی‌های shoot ‘em up زیرشاخه ویژه‌ای از بازی‌های شوتر هستند که گیمر ممکن است در همه جهات حرکت کند و غالبا تنها به جلو تیراندازی می‌کند.

 

بازی‌های shoot ‘em up گیم پلی مشترکی دارند و از یک نقطه دید دنبال می‌شوند. این بازی‌ها شامل بازی‌های شوتر ثابت با صفحات ثابت مانند Space Invaders و Galaxian، بازی‌های شوتر اسکرول با اسکرول صفحه به یک جهت مشخص مانند Xevious و Darius، بازی‌های شوتر نمای بالا یا two stick که مرحله از نمای بالا نمایش داده شده، مانند Bosconian و Time Pilot، بازی‌های شوتر ریلی که کاراکتر به صورت خودکار جلو رفته و گیمر تنها به تیراندازی می‌پردازد مانند Buck Rogers: Planet of Zoom و Space Harrier، بازی‌های شوتر ایزومتریک با نمای ایزومتریک مانند Zaxxon و Viewpoint و بازی‌های run and gun که تمرکز زیادی روی مانور دادن و پریدن دارند مانند Thexder، Contra و Metal Slug می‌شوند.

 

سری Metal Slug، یکی از محبوب‌ترین سری بازی‌های Shoot 'em Up است.

 

شوتر گالری

بازی‌های شوتر گالری شامل بازی‌های لایت گان می‌شوند، اما بسیاری از آن‌ها با کنترلرهای معمولی و نشانگر روی صفحه نیز قابل بازی هستند. این بازی‌ها از نمای اول شخص قابل بازی هستند و اصابت گلوله دشمن به هر جای صفحه، باعث آسیب دیدن قهرمان بازی می‌شود. پس از تحول این بازی‌ها و کنار گذاشته شدن المان لایت گان، کاراکتر بازی نیز با آواتاری در پایین صفحه نمایش داده شد که می‌توانست به گلوله‌های دشمن جاخالی دهد. این نوع بازی‌های شوتر معمولا به صورت افقی و به سمت راست اسکرول می‌شوند تا پیشرفت در مراحل را نشان دهند و دشمنان نیز به صورت موج از مکان‌های از پیش تعیین شده ظاهر می‌شوند. یکی از اولین نمونه بازی‌های شوتر گالری، بازی Shootout است که در سال 1985 توسط کمپانی Data East ساخته شد.

 

زیرشاخه بارز این ژانر، بازی‌های کابال شوتر است که پس از عرضه بازی Cabal شهرت پیدا کرد. در این بازی، گیمر قهرمان را در صفحه کنترل کرده و علاوه بر تیراندازی، قابلیت پرش نیز دارد. دیگر بازی‌های این زیرشاخه عبارتند از Blood Bros.، Dynamite Duke، NAM-1975، Wild Guns و Sin and Punishment.

 

با رایج شدن بازی‌های لایت گان و استفاده از بک گراند سه بعدی، مانند سری‌های Time Crisis و House of the Dead، بازی‌های شوتر گالری کم کمک محبوبیت خود را از دست دادند، اما بازی‌های چون Blood Bros. همچنان طرفداران خاص خود را دارند. از دیگر بازی‌های معروف شوتر گالری می‌توان به Operation Wolf و Laser Invasion اشاره کرد.

 

بازی Time Crisis، یک بازی شوتر گالری بسیار محبوب بود.

 

بازی‌های لایت گان

بازی‌های شوتر لایت گان، بازی‌های شوتر گالری هستند که از یک وسیله جانبی قابل اتصال به پلتفرم، برای بازی‌ استفاده می‌کنند و غالبا برای کامپیوترها و دستگاه‌های آرکید ساخته می‌شود. اولین بازی لایت گان در دهه 1930 با ساخت تیوب‌های مکشی حساس به نور ساخته شدند. سپس با عرضه بازی Seeburg Ray-O-Lite برای دستگاه‌های آرکید در سال 1936، این ژانر به دنیای بازی‌های آرکید آمد. این بازی‌ها اغلب دارای اهداف کوچک متحرک مجهز به یک تیوب حساس به نور هستند. گیمر با استفاده از یک سلاح مجهز به اشعه نوری، به این اهداف شلیک می‌کند. اگر اشعه نور به هدف برخورد کند، یک امتیاز به کاربر داده می‌شود. بازی‌های لایت گان امروزی دارای ساختار متضادی هستند. در این بازی‌ها، سلاح دارای حسگر نوری است و اهداف نور ساطع می‌کنند. اولین بازی لایت گان با این ساختار، برای کامپیوتر MIT Whirlwind ساخته شد و یک قلم نوری استفاده می‌کرد. مانند بازی‌های شوتر ریلی، حرکت در این بازی‌ها نیز محدود است.

 

از جمله بازی‌های قابل ذکر این ژانر می‌توان به نسخه‌های 1974 و 1984 بازی Wild Gunman، بازی Duck Hunt برای کنسول NES، سری Virtua Cop، سری Time Crisis، سری House of the Dead، بازی Resident Evil: The Umbrella Chronicles و بازی Darkside Chronicles اشاره کرد.

 

بازی Duck Hunt از جمله بازی‌های نوستالژیک گیمرهای ایرانی است.

 

شوتر اول شخص

بازی‌های شوتر اول شخص با دوربینی که نقطه دید قهرمان بازی را شبیه سازی می‌کند، شناخته می‌شوند. اگر چه بسیاری از بازی‌های شوتر ریلی و لایت گان، از دید اول شخص استفاده می‌کنند، اما در این ژانر قرار نمی‌گیرند.

 

از بازی‌های معروف این ژانر می‌توان به Doom، Quake، Half Life، Golden Eye 007، Battlefield، Medal of Honor، Unreal، Call of Duty، Time Splitters، Team Frotress 2، halo و Titanfall 2 اشاره کرد.

 

شوتر سوم شخص

بازی‌های شوتر سوم شخص با دوربین سوم شخصی که کاراکتر بازی را به همراه محیط پیرامون او نشان می‌دهند، شناخته می‌شوند. از جمله بازی‌های معروف این ژان می‌توان به سری Tomb Raider، Syphon Filter، Max Payne، SOCOM، Star Wars Battlefront، Resident Evil 4، God of War، The Last of Us، Uncharted و Splatoon اشاره کرد.

 

شوتر قهرمانی

بازی‌های شوتر قهرمانی دسته‌ای از بازی‌های چند نفره اول یا سوم شخص هستند که گیمرها به دو یا چند دسته تقسیم شده و یک قهرمان از پیش ساخته شده را با ویژگی‌ها، مهارت‌ها و اسلحه مختلف انتخاب می‌کنند. گیمر ممکن است قابلیت شخصی سازی کاراکترها را داشته باشد اما اغلب این تغییرات محدود به ظاهر کاراکترها است و تأثیری در گیم پلی ندارند. بازی‌های شوتر قهرمانی به شدت به کار تیمی و هماهنگی میان قابلیت قهرمانان در بازی تمرکز دارند. این بازی با الهام از بازی‌های آنلاین چند نفره میدانی مانند DoTA 2 و League of Legends و بازی‌های شوتر تیمی مانند Team Fortress 2 ساخته شده‌اند و به شدت در مسابقات eSports یا ورزش‌های الکترونیکی کاربرد دارند. از جمله بازی‌های معروف شوتر قهرمانی می‌توان به Battleborn، Overwatch، Paladins و Quake Champions اشاره کرد.

 

بازی Team Fortress 2، در سال 2007 عرضه شده، اما همچنان بسیار پرطرفدار است.

 

شوتر تاکتیکی

بازی‌های شوتر تاکتیکی شرایط واقع گرایانه نبردهای ارتشی و نظامی را شبیه سازی می‌کنند. از جمله عناوین معروف این ژانر می‌توان به بازی‌های Tom Clancy’s Rainbow Six و Ghost Recon، ساخت کمپانی Ubisoft و بازی Operation Flashpoint ساخت استودیو Bohemia Software اشاره کرد.

 

دیگر زیرشاخه‌ها

از جمله ژانرهایی که به عنوان شوتر شناخته می‌شوند، بازی‌های توپخانه‌ای هستند که البته در اکثر مواقع، به عنوان زیرشاخه بازی‌های استراتژیک معرفی می‌شوند.

 

حواشی

بازی‌های شوتر عموما به بزرگنمایی و ترویج خشونت متهم هستند و در بسیاری از اخبار مربوط به بازی‌های ویدیویی، حاشیه سازند. پس از تیراندازی در شهرهای ارفورت، امسدتن و وینندن، سیاست مداران محافظه کار آلمانی، بازی‌های شوتر، مخصوصا بازی Counter Strike را عامل اصلی این خشونت‌ها دانستند. بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا سعی کردند تا مانع ساخت و عرضه این «بازی‌های آدم کشی» شوند. پس از این که اندرس بریویک اظهار کرد که با الهام از بازی Call of Duty، اهداف خود را انتخاب کرده، انتقاد از این بازی‌ها نیز افزایش پیدا کرد.



مشخصات




بازی
فیلم
سریال
مطالب