Quantcast
ورود عضویت
TBT
game

بازی تاکتیکی نوبتی یا TBT یا TTB یک زیرشاخه از بازی‌های استراتژیک است که با استفاده از توقف و عمل، شرایط یک عملیات جنگی و تاکتیک‌های نظامی را در مقیاسی کوچک، بر خلاف بازی‌های استراتژیک نوبتی که بزرگ هستند، نشان می‌دهد.

 

گیم پلی بازی‌های تاکتیکی نوبتی از گیمر می‌خواهند که بازی را با نیروهای ارائه شده انجام دهد و همچنین، شرایط تاکتیکی و نظامی را به صورت واقع گرایانه شبیه سازی می‌کنند.

 

مشخصات ژانر

گیم پلی بازی‌های تاکتیکی نوبتی، نقطه مقابل بازی‌های تاکتیکی همزمان و دیگر بازی‌های جنگی است. برای مثال، در بازی‌های استراتژیک نوبتی، نبردها حالت انتزاعی دارند و گیم پلی مشابه بازی‌های تخته‌ای است و و در بازی‌های استراتژیک همزمان نیز به واقع گرایی توجه نمی‌شود و تمرکز اصلی برا جمع آوری منابع و تبدیل آن‌ها به نیروهای نظامی و ساخت و ساز است و در نتیجه، نبردها حالتی فانتزی دارند. اما در بازی‌های تاکتیکی نوبتی، واقع گرایی بازی روی اجرای نقشه‌های تاکتیکی و چرخه ریسک و پاداشی است که تجربه‌ای سریع‌تر، هیجان انگیزتر، خطرناک‌تر و دقیق‌تر را از دیگر ژانرهای استراتژیک ارائه می‌کند.

 

همانطور که از نام ژانر پیدا است، گیم پلی این بازی‌ها همواره نوبتی است. این بازی‌ها از بازی‌های جنگی مینیاتوری و تاکتیکی ریشه گرفته است و سناریوهای جنگی را با استفاده از مینیاتور و آدمک‌های کاغذی با قوانین پیچیده شبیه سازی می‌کنند. در مقایسه با دیگر بازی‌های استراتژیک، بازی‌های نوبتی دارای به دلیل اهمیت تاکتیکی ارتفاعات، پوشش‌ها و میدان دید، دارای محیط‌های پیچیده‌تری هستند. همچنین، دراکثر بازی‌های تاکتیکی نوبتی، نیروی دشمن بین مبارزات حفظ می‌شود. در نتیجه واحدها با به دست آوردن تجربه، قدرت بیشتری به دست می‌آورند و اغلب دارای یک جوخه کوچک هستند و باعث می‌شوند تا گیمر به سرنوشت نیروهای خود اهمیت بدهد، در حالی که در بازی‌های استراتژیک، نیروها برای گیمر، قابل مصرف و بی اهمیت هستند.

 

تاریخچه

در دهه 80 میلادی، با گسترش و توسعه کامپیوترهای خانگی، بازی‌سازان توجه خود را معطوف ساخت بازی‌های جنگی تاکتیکی کردند. از جمله عناوین جنگی تاکتیکی اولیه می‌شتوان به سری بازی‌های Apple II: Panzer Strike (1987) و Typhoon of Steel (1988)، که توسط گری گریگزبی برای کامپیوتر Commodore 64 ساخته شدند، اشاره کرد.

 

سری بازی‌های Battle Isle از سال 1991 توسط استودیو Blue Byte عرضه شدند. این بازی‌ها در سیاره خیالی کروموس رخ می‌دهند و بازی با الهام از بازی ژاپنی Nectaris (1989)، دارای نبردهای تاکتیکی آینده نگرانه در یک جدو شش وجهی است. گیمر کنترل واحدهای مبارزه، از پیاده نظام و تانک تا هلیکوپترها، جنگنده‌ها و بمب افکن‌ها و واحدهای پشتیبانی را بر عهده دارد. واحدهای پشتیبانی وظیفه انتقال مهمات و سوخت، دیدبانی و نقشه برداری و ساخت مسیر و جاده را بر عهده دارند. بازی Battle Isle باعث ساخته شدن بازی جنگی نفر به نفر Incubation: Time is Running Out (1997) شد که از جمله اولین بازی‌های استراتژیک بود که از گرافیک سه بعدی و شتاب دهنده سخت افزاری 3dfx Voodoo نیز پشتیبانی می‌کرد.

 

بازی Incubation: Running out of time، از اولین بازی‌های تاکتیکی که از شتاب‌دهنده سخت‌افزاری 3dfx Voodoo پشتیبانی می‌کرد

 

بازی Steel Panthers در سال 1995 توسط کمپانی SSi عرضه شد و یک بازی جنگی تخته‌ای را به یک بازی کامپیوتری تبدیل کرده بود. این بازی دارای نمای بالا بود، اما آمار عددی در صفحه مشخص نبودند. دو دنباله برای این بازی با نام‌های Steel Panthers II: Modern battles (1996) و Steel Panthers III: Brigade Command 1939 – 1999 (1997) عرضه شدند. حقوق ساخت و کدهای بازی توسط استودیو Matrix Games خریداری شدند و این استودیو بازی Steel Panthers: World at War! را عرضه کرد. گروه بازی‌سازی SP-Camo نیز بازی‌های Steel Panthers: World War II و Steel Panthers: Main Battle Tank را در سال 2005 عرضه کرد. گروه SP-Camo با موتور بازی Steel Panthers II این بازی‌ها را ساخت. محبوبیت این بازی‌ها باعث شد تا این عناوین با گرافیک و آپدیت‌های جدید عرضه شوند.

 

بازی Steel Panthers: Main Battle Tank که در سال 2005 عرضه شد.

 

دیگر بازی که نسخه کامپیوتری بازی Squad Leader/ASL بود، بازی Combat Mission بود. اگرچه این بازی اولین بازی جنگی تاکتیکی سه بعدی نبود، اما تبدیل به یک استاندارد برای واقع گرایی شد و مدل سازی واقع گرایانه اثر گلوله بر زره سربازان بود. در بازی المان اول شخص وجود نداشت و گیمر وظیفه سنگین فرمان دادن به نیروها را بر عهده داشت و بر خلاف بازی‌های اولیه M-1 Tank Platoon یا Muzzle Velocity، گیمر احتیاجی به دخالت در عملکرد واحدها برای مطمئن شدن از انجام وظایف‌شان نداشت. بازی Combat Mission: Beyond Overlord هنگام عرضه در سال 2000، با ستایش منتقدان مواجه شد. دو بازی دیگر از سری در سال‌های 2002 و 2004 عرضه شدند که با مدل سازی صدا خفه کن و شلیک خودکار، فرمول سری را توسعه داند. بازی دارای سیستمی به نام WEGO بود و فرمان‌ها به شکل ترتیبی صادر شده و در پایان دور به صورت همزمان، توسط هوش مصنوعی تاکتیکی بازی اجرا می‌شدند. این سیستم همان چیزی بود که سازندگان بازی‌های تخته‌ای جنگی مانند FireFight آرزوی اعمال آن را داشتند.

 

انواع

بازی‌های جنگی تاکتیکی

بازی‌های جنگی تاکتیکی، گونه‌ای از بازی‌های جنگی تخته‌ای یا ویدیویی است که نبردهای نظامی را در سطح تاکتیکی مدل سازی می‌کند. واحدها شامل خودروهای شخصی و جوخه‌ها و گردان‌ها می‌شوند. این واحدها بر اساس نوع و محدوده جنگ افزارهای شخصی درجه بندی می‌شوند.

 

بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی

این زیرشاخه از بازی‌های نقش افرینی نشأت گرفته و جایگزین سیستم‌های نوبتی قدیمی است. این عناوین به گونه‌ای شکل گرفته تا ویژگی‌های بازی‌های نقش آفرینی را در بازی‌های تاکتیکی اعمال کنند. عبارت تاکتیکی تا قبل از عرضه بازی Final Fantasy Tactics برای این بازی‌ها استفاده نمی‌شد، هر چند که قبل از آن بازی‌هایی چون Shining Force عرضه شدند.

 

نمایی از بازی Final Fantasy Tactics

 

MMO

بازی‌های تاکتیکی نوبتی زیادی با قابلیت بازی آنلاین چند نفره و تعداد زیاد بازیکن وجود دارند که از آن‌ها می‌توان به Dofus، Gunrox و Poxnora اشاره کرد. بازی Darkwind: War of Wheels، یک بازی شبیه ساز مسابقه‌ای خودکار مبارزه‌ای و تنها بازی تاکتیکی نوبتی با دنیای پیوسته است. همچنین این بازی از معدود عناوین شبیه ساز مسابقه‌ای نوبتی است.

 

ترکیب ژانرها

برخی از بازی‌های نقش آفرینی مانند The Temple of Elemental Evil و Gold Box در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی، شامل مبارزات نوبتی تاکتیکی بودند. برخی از عناوین تاکتیکی نوبتی مانند Jagged Alliance 2 و سری X-COM دارای لایه‌های استراتژیک همزمان و مبارزات تاکتیکی نوبتی بودند.



مشخصات




بازی
فیلم
سریال
مطالب