Quantcast
ورود عضویت
MOBA
game

بازی‌های مبارزات آنلاین چند نفره یا MOBA که به عنوان بازی استراتژی بی‌درنگ اکشن یا ARTS نیز شناخته می‌شود، ژانری از بازی‌های استراتژیک است که در آن، گیمر کنترل یک کاراکتر در یک تیم را بر عهده دارد. هدف بازی، نابود کردن ساختمان تیم حریف با کمک واحدهای کنترل شده توسط کامپیوتر است. کاراکتر بازی معمولا توانایی‌های مختلف و مزایایی دارد که در طول بازی پیشرفت می‌کنند و به تیم کمک می‌کنند. بازی‌های MOBA ترکیبی از بازی‌های اکشن، نقش آفرینی و استراتژی بی‌درنگ است و گیمر ساختمان یا واحد تولید نمی‌کند.
این ژانر با بازی Aeon of Strife، نقشه‌ای دست ساز برای بازی StarCraft که در آن چهار گیمر کنترل یک واحد قوی را بر عهده دارند و با کمک واحدهای هوش مصنوعی ضعیف با دشمن هوش مصنوعی می‌جنگند. بازی Defense of the Ancients یک نقشه برای بازی‌های Warcraft III: Reign of Chaos و The Frozen Throne و یکی از اولین عناوین این ژانر بود و اولین بازی MOBA بود که در تورنمنت‌ها به کار گرفته شد. پس از آن، بازی‌های League of Legends و Heroes of Newerth و دنباله آن، Dota 2 و چندین بازی MOBA دیگر مانند Heroes of the Storm و Smite عرضه شدند.


تاریخچه
ریشه‌های این ژانر را می‌توان به بازی Herzog Zwei (1989) برای کنسول Sega Mega Drive/ Genesis، یکی از اولین بازی‌های استراتژی بی‌درنگ اولیه نسبت داد. این بازی از فرمولی مشابه استفاده می‌کند و و گیمر کنترل یک واحد را در یک سوی میدان نبرد بر عهده می‌گیرد. در سال 1998، بازی Future Cop: LAPD دارای حالتی استراتژیک از نبرد به یک کلانتری، مانند بازی Herzog Zwei بود و گیمر می‌تواند در کنار واحدهای کنترل شده توسط کامپیوتر بجنگد. بازی Herzog Zwei تأثیر زیادی روی عناوین MOBA دیگر مانند Guilty Gear 2: Overture (2007) و AirMech (2012) داشت.


در سال 1989، کمپانی بازی‌سازی Blizzard Entertainment پرفروش‌ترین بازی استراتژی بی‌درنگ خود، StarCraft را به همراه ابزار ویرایش بازی StarEdit عرضه کرد. این ابزار به گیمر اجازه می‌داد تا نقشه‌های مورد علاقه خود را طراحی کند و بسازد و در آن‌ها بازی کند. یک ماد ساز به نام Aeon64، یک مپ به نام Aeon of Strife را ساخت که بسیار محبوب شد. او تلاش کرد تا گیم پلی بازی Future Cop: LAPD را در بازی StarCraft بسازد. در مپ Aeon of Strife، گیمر کنترل یک قهرمان بسیار قدرتمند را در یکی از سه مسیر بازی بر عهده می‌گیرد.

 

starcraft

بازی Starcraft از اولین بازی‌های MOBA بود که بسیار موفق بود و هنوز هم محبوب است.


در سال 2002، کمپانی Blizzard، بازی Warcraft III: Reign of Chaos را با ابزار Warcraft III World Editor عرضه کرد. زیرشاخه‌های MOBA و دفاع از برج از این ابزار بسیار بهره بردند. یک ماد ساز به ایول (Eul)، مپ Aeon of Strife را در بازی Warcraft III بازسازی کرد و آن را Defense of the Ancients نامگذاری کرد. ایول در ادامه گیم پلی بازی را پیچیده‌تر کرد، اما کمی پس از ساختن این مپ، ماد سازی را برای همیشه ترک کرد. سپس ماد سازهای مختلف بر اساس این مپ شروع به ساخت مپ‌های دیگر با قهرمان‌های مختلف کردند. در سال 2003، کمی پس از عرضه بازی Warcraft III: The Frozen Throne، یک ماد ساز به نام میان (Meian)، مدل جدید از DotA را بر اساس نقشه ایول ساخت، اما تمام قهرمانان ساخته شده توسط دیگر مادسازها را نیز در آن قرار داد. این بازی که اکنون DotA: Allstars نام داشت، کمی بعد توسط فردی به نام استیو گینسو فیک (Steve Ginsow Feek) تبدیل به یکی از نقشه‌های پرطرفدار این ژانر شد. پس از یک سال توسعه و در آستانه یک آپدیت جدید برای بازی، گینسو بازی را ترک کرد. پس از مشکلات گوناگون، یک ماد ساز به نام IceFrog تغییرات بزرگی در بازی اعمال کرد و گیم پلی آن را پیچیده‌تر و نوآورانه‌تر ساخت. این تغییرات مورد استقبال قرار گرفتند و تعداد بازیکنان این بازی از مرز یک میلیون نفر گذشت.

 

DotA

بازی DotA بود که باعث شد ژانر MOBA مورد توجه قرار بگیرد. قسمت دوم این بازی در دوران اوج محبوبیت خود، بیش از 1 میلیون بازیکن همزمان داشت.


در سال 2008، محبوبیت بازی DotA باعث جلب توجه زیای به این ژانر شد. در همان سال، استودیو Casual Collective بازی فلش تحت شبکه Minions را عرضه کرد. استودیو Gas Powered Games نیز اولین بازی مستقل MOBA به نام Demigod را عرضه کرد. در اواخر سال 2009، استودیو Riot Games بازی league of Legends را ساخت که ابتدا توسط فیک طراحی شده بود. در همان سال 2009، iceFrog به توسعه بازی DotA: Allstars ادامه داد و کمی بعد به استخدام Valve Corporations در آمد تا دنباله بازی را بسازد.
در سال 2010، استودیو S2 Games بازی heroes of Newerth را عرضه کرد که گیم پلی آن با الهام از بازی DotA: Allstars طراحی شده بود. در همان سال، کمپانی Valve بازی Dota 2 را معرفی کرد و امتیازات آن را به نام خود ثبت کرد. در سال 2012، کمپانی Activision Blizzard بر سر نام DOTA با Valve وارد دعوای حقوقی شد و در نهایت نام بازی جدید خود را به heroes of the Storm تغییر داد. بازی Dota 2 در سال 2013 به عنوان یک بازی استراتژی بی‌درنگ اکشن عرضه شد. در سال 2014، استودیو Hi-Rez بازی Smite را عرضه کرد که یک بازی MOBA با دوربین سوم شخص بود. بازی Heroes of the Storm در سال 2015 عرضه شد و کمپانی Blizzard آن را یک نبرد قهرمانی با تمرکز بر اکشن توصیف کرد.


گیم پلی
در این بازی‌ها دو تیم با هم مبارزه می‌کنند و باید پایگاه دشمن خود را تخریب کنند، البته بعضی بازی‌ها نیز دارای شرایط پیروزی متفاوتی هستند. هر تیم معمولا دارای 5 عضو است. معمولا در بازی یک ساختمان وجود دارد که برای پیروزی، باید توسط گیمر تخریب شود. تخریب ساختمان‌های دیگر ممکن است به نفع مهاجم باشد. به همین منظور، هر تیم دارای ابزار دفاعی و واحدهای ضعیف‌تری است که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود و در پایگاه‌ها پدیدار می‌شوند. در اکثر بازی‌ها، سه راه برای رسیدن به پایگاه وجود دارد و میان راه‌ها مکانی غیر قابل عبور وجود دارد.
در بازی، گیمر کنترل یک قهرمان را بر عهده دارد و با کشتن دشمن تجربه کسب کرده و لول آپ می‌شود. پس از لول آپ، گیمر می‌تواند ویژگی‌های قهرمان خود را تقویت کند. هر قهرمان پس از مرگ، باید مدتی صبر کند تا در پایگاه خود احیا شود.

 

oerwatch

کمپانی Blizzard با عرضه بازی شوتر اول شخص Overwatch، بار دیگر ژانر MOBA را در معرض توجه قرار داد. از دلایل موفقیت بازی، قهرمانان متنوع و منحصربفرد آن هستند.


قهرمان‌های این بازی معمولا یک نقش مشخص مانند تانک، مهاجم یا پشتیبانی و درمان دارند. هر قهرمان منحصر بفرد و متمایز است و قابلیت‌هایی دارد که دیگر قهرمانان از آن بی‌بهره‌اند. این بازی‌ها کاراکترهای بسیار زیادی نیز دارند، برای مثال، بازی League of Legends در ابتدا دارای 40 قهرمان بود و با اضافه شدن یک قهرمان در ابتدای هر ماه، تعداد قهرمانان آن در سال 2012 به 100 رسید. این عامل باعث افزایش مدت زمان یادگیری بازی می‌شود و گیمر علاوه بر یادگیری هدف و بازی و استراتژی‌های گیم پلی، باید قهرمانی را پیدا کند که با سبک بازی او بیشترین همخوانی را دارد و همچنین، با دیگر قهرمانان آشنا شود و راه مقابله با آن‌ها را بشناسد. همچنین، هر قهرمان محدودیت‌های با توجه به نقش خود در بازی دارد. هیچ تک قهرمانی در بازی از دیگران قدرتمندتر نیست و نمی‌تواند به تنهایی تیم حریف را شکست دهد، در نتیجه، کار تیمی و همکاری در این بازی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.
هر گیمر معمولا مقدار کمی طلا در ازای هر ثانیه از بازی به دست می‌آورد. کشتن دشمنان کوچک کنترل شده توسط کامپیوتر مقدار بیشتر و کشتن قهرمانان رقیب، مقدار قابل توجهی طلا به گیمر می‌دهد. گیمر با استفاده از پول می‌تواند آیتم‌های متفاوت و گوناگونی را خریداری کند. در اکثر موارد، از طلا برای افزایش قدرت قهرمان بازی استفاده می‌شود و یا آیتم‌هایی را می‌توان خرید که برای کل تیم کاربردی هستند.


با قوی‌تر شدن قهرمانان بازی، استراتژی‌های جدیدی نیز پیش روی گیمر قرار می‌گیرد. این استراتژی‌ها شامل محافظت از اهداف، کشتن قهرمانان دشمن و به دست آوردن طلا با کشتن دشمنان است. هر چه قهرمان بازی قوی‌تر باشد، توان بیشتری برای از بین بردن دشمن به دست می‌آورد.


بازی‌های این ژانر اغلب فاقد المان‌های معمول بازی‌های استراتژی بی‌درنگ مانند مدیریت پایگاه و ساخت ارتش هستند. برخی بازی‌ها دارای قهرمانانی هستند که می‌توانند واحدهای مخصوصی را کنترل کنند. ژانر MOBA از نظر گیم پلی یادآور بازی‌های نقش آفرینی است اما بر خلاف رویه تک نفره این بازی‌ها، به مبارزات چند نفره در یک نقشه تمرکز دارد.
 



مشخصات

بازی‌های مبارزات آنلاین چند نفره یا MOBA که به عنوان بازی استراتژی بی‌درنگ اکشن یا ARTS نیز شناخته می‌شود، ژانری از بازی‌های استراتژیک است که در آن، گیمر کنترل یک کاراکتر در یک تیم را بر عهده دارد.


بازی
فیلم
سریال
مطالب