Quantcast
ورود عضویت
بقا
game

بازی بقا یا survival زیرشاخه‌ای از بازی‌های اکشن است که معمولا کمترین مقدار منابع را به گیمر می‌دهد و او را در محیط اوپن ورلد و خاصم رها می‌کند و گیمر باید با جمع آوری منابع، ابزار و اسلحه و پیدا کردن سر پناه، تا جایی که می‌تواند زنده بماند. بسیاری از بازی‌های بقا دارای محیط پیوسته‌ای هستند که به صورت تصادفی یا از پیش تعیین شده، تشکیل می‌شود و بازی‌های مدرن امروزی که اکثرا آنلاین و چند نفره هستند، از این فرمول پیروی می‌کنند. بازی‌های بقا اکثرا دارای پایان باز و بدون هدف مشخص هستند و بسیاری از آن‌ها، از جمله بازی‌های ترسناک به شمار می‌آیند و گیمر باید در شرایط غیر طبیعی مانند دنیای پساآخرالزمان که توسط زامبی‌ها تسخیر شده، زنده بماند.


گیم پلی
بقا غالبا بخشی از مضامین عمده بازی‌های ویدیویی است که در آن‌، گیمر از جامعه جدا افتاده و باید به تنهایی برای بقا تلاش کند. بازی‌های بقا اساسا به زنده ماندن توجه دارند و در عین حال، گیمر را تشویق می‌کنند تا در دنیای بازی به ماجراجویی بپردازد. این بازی‌ها اکثرا اکشن هستند، با این حال، بعضی از المان‌های بازی‌های اکشن ماجرایی مانند مدیریت منابع و ساخت آیتم نیز در بازی‌های ترسناک یافت می‌شوند و هسته مرکزی عناوینی چون Survival Kids هستند. در ابتدای یک بازی بقا، گیمر با کمترین منابع در دنیای بازی قرار می‌گیرد. ممکن است که گیمر در طول بازی با هیچ NPC دوستانه‌ای برخورد نکند و اکثر اوقات با آن‌ها درگیر می‌شود و گیمر باید تا حد ممکن از برخورد با آن‌ها دوری کند. اما در برخی بازی‌ها، مبارزه اجباری است و پس از مبارزه، گیمر به منابع با ارزشی مانند غذا، سلاح یا زره دسترسی پیدا می‌کند.


در برخی عناوین، دنیای بازی به صورت تصادفی ایجاد می‌شود و گیمر باید همواره به دنبال غذا و سلاح باشد از تجربه و دانش خود برای پیدا کردن سرنخ‌های گوناگون و محل احتمالی منابع استفاده کند. کاراکتر این بازی‌ها معمولا دارای یک نوار جان است و با سقوط، گرسنگی، غرق شدن، پا گذاشتن در گداخته‌های آتش یا مایعات مرگبار یا حمله توسط هیولاها و حیوانات وحشی، آسیب می‌بیند. عناصر و جوانب دیگری نیز ممکن است در این بازی‌ها در نظر گرفته شوند. بازی بقا Don’t Starve دارای دو نوار مجزای گرسنگی و سلامت روانی است که اگر خالی شوند، باعث مرگ کاراکتر بازی خواهند شد. در بازی‌های دیگر، مرگ کاراکتر بازی، پایان ماجرا نیست و گیمر ممکن است زنده شده و با بازگشت به محل مرگ خود، آیتم‌هایی را بازیابی کند. دیگر بازی‌های بقا از المان مرگ دائم یا permadeath استفاده می‌کنند. کاراکتر بازی تنها یک جان دارد و با مرگ او، باید بازی را از ابتدا بازی کنید. بسیاری از بازی‌های بقا، کاراکتر بازی را در معرض خطرات گوناگونی، از جمله عوامل محیطی و حمله حیوانات وحشی قرار می‌دهند، اما بعضی بازی‌ها این عوامل را کاهش داده و گیمر را تشویق می‌کنند تا دنیای بازی را کاوش کند، اما باز هم مرگ کاراکتر بازی ممکن است.

 

don't starve

در بازی Don't Starve، علاوه بر گرسنگی و سلامت فیزیکی، باید نگران سلامت روانی قهرمان خود نیز باشید.


بسیاری از بازی‌های بقا دارای سیستم ساخت و ساز هستند و با ترکیب دو یا چند آیتم، آیتم جدیدی ساخته می‌شود و این آیتم جدید نیز ممکن است در ساخت یک آیتم دیگر به کار رود. با این کار، گیمر در بازی به دنبال منابع گوناگون رفته تا بتواند آیتم‌ها و ابزار جدیدی بسازد و با آن‌ها، به اسلحه و تجهیزات بهتری دسترسی پیدا کند. یک نمونه رایج، اعمال آیتم کلنگ در بازی با سطوح سختی مختلف است. این آیتم معمولا در سطح اولیه، تنها سنگ‌ها را کنده و در سطوح بالاتر، مواد معدنی دیگر را نیز قابل استخراج می‌کند. همین مفهوم برای اسلحه و زره نیز استفاده می‌شود و هر چه سلاح و زره از آیتم‌های کمیاب‌تر و ارزشمندتر ساخته شوند، قدرت آن‌ها بیشتر می‌شود. گاهی سیستم ساخت و ساز در بازی دارای فاکتور دوام است و پس از چندین بار استفاده، آیتم شما خراب می‌شود. این سیستم گاهی فاقد دستورالعمل‌های لازم برای ساخت آیتم‌ها است و گیمر باید با کاوش در بازی، راه ساخت آیتم‌های گوناگون را فرا بگیرد.


به ندرت در بازی‌های بقا، هدف نهایی تعیین می‌شود. چالش اصلی، زنده ماندن کاراکتر بازی در بیشترین زمان ممکن است و بعضی بازی‌ها زمان مشخصی را به عنوان هدف بازی تعیین می‌کنند. به همین دلیل این بازی‌ها عمدتا فاقد داستان مشخص یا مهمی هستند و داستان تنها زمینه‌ای برای قرار دادن کاراکتر بازی در شرایط تعیین شده است. برخی بازی‌های بقا مأموریت‌هایی را ارائه می‌کنند که حکم بخش آموزشی را برای گیمر دارند و وی را وادار می‌کنند تا برای کسب منابع بیشتر و بهتر، به مکان‌های خطرناک‌تر برود. به دلیل ماهیت اوپن ورلد و سیستم ساخت ساز این بازی‌ها، بعضی از آن‌ها دارای بخش محتوای ساخته شده توسط کاربران هستند. برای مثال بازی Minecraft به گیمر اجازه می‌دهد تا دنیای بازی را شکل داده و برای خود سرپناه بسازد و به مرور با بلوک‌های درون بازی، دنیای خاص خود را خلق کند که اغلب منجر به ساخت دنیاهای متفاوت و زیبایی می‌شود. بازی‌های بقا عمدتا دارای منابع غیر تجدید پذیر هستند، اما گاهی گیمر می‌تواند زمینه را برای ایجاد منابع جدید فراهم کند. برای مثال، در بازی Terraria، اگر درختی قطع شود، گیمر می‌تواند با کاشت دانه در زمین، درخت جدیدی برویاند.


بازی‌های بقا عمدتا تک نفره هستند، اما برخی از بازی‌ها، به عنوان بازی چند نفره عرضه می‌شوند و سرورهای بازی، میزبان دنیاهای مختلف برای گیمرها هستند. ماهیت اوپن ورلد این بازی‌ها گیمر را تشویق می‌کنند تا با دیگران همکاری کند، اما جلوی کشتن دیگران را نمی‌گیرند و حتی ممکن است با دادن آیتم‌های کاراکتر کشته شده به کاراکتری که او را کشته، پاداش دهند. این عامل باعث ایجاد اتحاد میان برخی گیمرها و ساخت پایگاه‌های مستحکم و همکاری برای زنده ماندن در برابر دنیای بازی و دیگر گیمرها می‌شود.


بسیاری از بازی‌های بقا از دید اول شخص تعریف می‌شوند تا گیمر بیشتر در دنیای بازی غرق شود. دیگر عناوین، مانند بازی‌های Terraria و Starbound، دارای دوربین دو بعدی با نمای بغل هستند و بازی Don’t Starve نیز از رندرهای دو بعدی در یک نمای سه بعدی ایزومتریک استفاده می‌کند. همچنین، اگر چه بازی‌های بقا زیر شاخه بازی‌های اکشن هستند، اما ژانرهای دیگر نیز از مضمون «تلاش برای بقا» استفاده می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به بازی‌های نقش آفرینی نوبتی Dead State و NEO Scavenger و بازی شوتر اول شخص داستان محور S.T.A.L.K.E.R اشاره کرد. مکانیزم‌های بقا، مخصوصا جمع آوری منابع، شکار و ساخت آیتم، در ژانرهای دیگر نیز به وفور استفاده می‌شوند که برای مثال می‌توان به بازی Tomb Raider (2013) و سری Far Cry اشاره کرد.

 

S.T.A.L.K.E.R

بازی S.T.A.L.K.E.R یک بازی شوتر اول شخص با المان‌های سنگین بقا است.


تاریخچه
اولین بازی ژانر بقا، بازی UnReal World به شمار می‌رود. این بازی توسط سامی مارانن (Sami Maaranen) در سال 1992 ساخته شده و همچنان تا به امروز در حال توسعه است. این بازی با دیدگاه roguelike و با استفاده از موتور گرافیکی ASCII که کامپیوترهای آن دوره پشتیبانی می‌کردند ساخته شده و گیمر را در محیطی به شدت بی‌رحم در فنلاند زمان عصر آهن قرار می‌دهد. بر خلاف بازی‌های roguelike که در آن‌ها هدف نهایی وجود دارد، تنها هدف بازی UnReal World زنده ماندن در برابر موجودات وحشی و آب و هوای بازی به بیشترین زمان ممکن است. دیگر نمونه اول بازی‌های بقا، باز SOS بود که توسط کمپانی Human Entertainment در سال 1993 برای کنسول NES عرضه شد.


بازی Wurm Online نیز عنوانی با المان‌های مختلف بود که بعدها الهام بخش بازی‌های بقا شد. به عنوان یک بازی MMPORPG (نقش آفرینی آنلاین چند نفره)، بازی، گیمر را در دنیایی قرون وسطایی قرار می‌دهد و به او اجازه می‌دهد تا در زمین دست برده، ساختمان ساخته و قلمرو خود را گسترش دهد. ساخت بازی در سال 2003 توسط رولف جانسون (Rulf Johnson) و مارکوس پرسون (Markus Persson) آغاز شد و اگر چه پرسون، این پروژه را در سال 2007 رها کرد، این بازی تا به امروز در حال توسعه است. پرسون یکی از افراد کلیدی در ساخت بازی Minecraft بود. بازی Minecraft به عنوان عامل اصلی شهرت ژانر Survival شناخته می‌شود. این بازی که در سال 2009 عرضه شد، توجه زیادی به جمع آوری منابع و ساخت و ساز در دنیایی که به صورت لحظه‌ای ایجاد می‌شود، دارد و گیمر باید با به دست آوردن منابع کافی، سعی کن تا شب را به صبح برساند.

 

minecraft

بازی Minecraft باعث احیای ژانر بقا در سال‌های اخیر شد.


دیگر بازی مهم ژانر بقا، بازی DayZ است که ابتدا به صورت یک ماد در سال 2012 برای بازی ARMA 2 عرضه شد اما به دلیل شهرت زیاد، تبدیل به یک بازی مستقل شد. گیمر در دنیایی پساآخرالزمانی تسخیر شده توسط زامبی‌ها قرار دارد و باید سعی کند تا با جمع آوری منابع گوناگون از باقیمانده تمدن بشری، از دست زامبی‌ها جان سالم به در ببرد. با موفقیت تجاری بازی‌های Minecraft و DayZ، عناوین زیادی در ژانر بقا از سال 2012 عرضه شده‌اند. برخی معتقدند که این بازی‌ها، بازار را اشباع کرده‌اند و اکثر این بازی‌ها، نسخه‌های تقلیدی عناوین معتبر و معروف هستند و سازندگان آن‌ها قصد دارند تا با عرضه نسخه Early Access بازی‌های خود، پول به دست بیاورند.
 



مشخصات

بازی بقا یا survival زیرشاخه‌ای از بازی‌های اکشن است که معمولا کمترین مقدار منابع را به گیمر می‌دهد و او را در محیط اوپن ورلد و خاصم رها می‌کند و گیمر باید با جمع آوری منابع، ابزار و اسلحه و پیدا کردن سر پناه، تا جایی که می‌تواند زنده بماند.


بازی
فیلم
سریال
مطالب