Quantcast
ورود عضویت
جنگی
game

بازی جنگی یا Wargame، زیر شاخه‌ای از بازی‌های استراتژیک است که بر استفاده استراتژیک یا تاکتیکی از جنگ افزار و همچنین دقت در تعریف وقایع تاریخی یا شبه تاریخی، توجه دارد.


تاریخچه
بازی‌های ویدیویی جنگی با الهام از انواع دیگر بازی‌های جنگی ساخته شدند. این بازی‌ها از نظر مضمون مشابه انواع دیگر بازی‌های جنگی هستند، اما برای افزایش جذابیت برای گیمرهای معمولی، واقع گرایی کمتری دارند. مقدار واقع گرایی در این بازی‌ها متفاوت است و طراحان بازی‌ها میان شبیه سازی دقیق تاریخی و قابل بازی بودن، تعادل ایجاد می‌کنند.


صنعت بازی‌های کامپیوتری به تدریج از بازی‌های تخته‌ای فاصله گرفت و عبارت «بازی جنگی» در میان بازی‌های کامپیوتری چندان رایج نبود. اما، طرفداران این بازی‌ها، با نگاهی به ظرفیت کامپیوترهای خانگی، تلاش کردند تا بازی‌های جنگی کامپیوتری بسازند که از میان آن‌ها می‌توان به بازی‌های کامپیوتری Avalon Hill اشاره کرد که عرضه آن‌ها از سال 1980 و با الهام از انواع بازی‌های جنگی تخته‌ای آغاز شد.


در فوریه سال 1980، کمپانی Strategic Simulations Inc، اولین شرکتی بود که به صورت جدی به سراغ ساخت و فروش یک بازی جنگی کامپیوتری به نام Computer Bismarck رفت. این کمپانی و کمپانی Strategic Studies Group، کمپانی‌های بازی‌سازی بودند که در ساخت بازی بر اساس بازی‌های تخته‌ای و مینیاتوری مهارت داشتند. این کمپانی‌ها در دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی بسیار موفق بودند. کمپانی TalonSoft نیز که کار خود را در سال 1995 آغاز کرد، همین هدف را پیش گرفت، اما در سال 2002، توسط کمپانی Take-Two Interactive خریداری و سپس تعطیل شد.


بازی‌های جنگی در مقایسه با بازی‌های استراتژیک بی‌درنگ چندان محبوب نیستند و بازار بازی‌های استراتژیک مانند Starcraft، طرفداران بیشتری دارد. این بازی‌های استراتژیک اغلب تمام ویژگی‌های یک بازی جنگی را دارند، اما فاقد عنصر واقع گرایی هستند.


طراحی بازی
گیم پلی اصلی بازی‌های جنگی، نبردهای تاکتیکی است. بازی‌های جنگی اغلب دارای یک بخش استراتژیک هستند و گیمر باید برای مبارزه پیش رو برنامه ریزی کرده و منطقه‌ای را برای تصاحب، انتخاب کند، اما این بخش زمان کمتری را به خود اختصاص می‌دهد و بیشتر وقت گیمر صرف جنگیدن می‌شود. به دلیل این که فرمان دادن به نیروها در این بازی‌ها چندان ساده نیست، تعداد این نیروها به ندرت به هزار می‌رسد.

 

steel panthers

سری Steel Panthers، یکی از بارزترین بازی‌های جنگی است.


واحدها اغلب نسبت به نقشه بزرگ‌تر هستند تا شناسایی و فرمان دادن به آن‌ها ساده‌تر باشد. این بازی‌ها اغلب دارای خط زمانی سریع‌تر از واقعیت هستند و به همین دلیل، فاقد چرخه شب و روز هستند و به کار بردن آن‌ها بسیار وقت گیر خواهد بود.


مقایسه با بازی‌های جنگی قدیمی
بسیاری از بازی‌های استراتژی کامپیوتری مدرن، به دلیل شبیه سازی تقریبی جنگ افزار نظامی، بازی جنگی شناخته می‌شوند. مکانیزم‌ها و زبان این بازی‌ها، به ندرت به بازی‌های تخته‌ای و مینیاتوری شباهت دارد، اما موضوعات این بازی‌ها شناخته شده هستند و ارتباط مضمونی دارند.


بازی‌های جنگی رومیزی بر اساس مقیاس بازی، به دسته‌های بازی جنگی استراتژیک عظیم، بازی جنگی استراتژیک، بازی جنگی عملیاتی، بازی جنگی تاکتیکی یا بازی جنگی نفر به نفر تقسیم می‌شوند. در دسته بندی این بازی‌ها، بی‌درنگ یا نوبتی بودن بازی‌ها اهمیتی ندارند و اکثر بازی‌های جنگی رومیزی، بر حسب لزوم، نوبتی هستند. حتی گاهی برخی از بازی‌های جنگی ویدیویی نیز بر اساس مقیاس تقسیم بندی می‌شوند.


اگر چه گفته می‌شود که بازی‌های جنگی کامپیوتری فاقد واقع گرایی بازی‌های سنتی هستند، اما می‌توانند دارای ویژگی‌های باشند که در بازی‌های قدیمی غیر قابل کاربرد هستند. یکی از این ویژگی‌ها «مه جنگ» است و گیمر نمی‌تواند مکان‌هایی را که دیده‌بانی نکرده و دور از میدان دید نیروهایش هستند، ببیند. این ویژگی، با توجه به بازی در برابر هوش مصنوعی یا بازیکنان دیگر، در بازی‌های جنگی کامپیوتری قابل کاربرد است.


بازی‌های جنگی کامپیوتری قابل توجه
- Computer Bismarck (1980) ساخت SSI
این بازی اغلب به عنوان اولین بازی جنگی کامپیوتری جدی شناخته می‌شود.


- Eastern Front (1991)
این بازی را به عنوان اولین بازی جنگی کامپیوتری قابل رقابت با بازی‌های کاغذی می‌شناسند و یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های کنسول‌های 8 بیتی آتاری است. در این بازی از نقشه‌های قابل اسکرول، هوش مصنوعی پیچیده، سیستم روحیه، مدیریت تجهیزات و بسیاری ویژگی‌های پیشرفته استفاده شده بود. این بازی، اولین بازی موفق کریس کرافورد بود.


- Panzer General (1994) ساخت SSI
یکی از بازی‌های کلاسیک این ژانر در کنار بازی Close Combat که دنباله‌های متعدد آن به موضوعات مختلفی پرداختند.


- Steel Panthers (1995) ساخت SSI
یک بازی جنگی تاکتیکی مشابه بازی Squad Leader که دو دنباله و یک سری بازی دیگر برای آن به صورت رایگان عرضه شدند.


- Close Combat (1996) ساخت مایکروسافت
این عنوان اولین بازی بدون موزائیک‌های شش وجهی نبود و همچنان دارای گرافیک دو بعدی بود، اما از المان‌هایی چون روحیات فردی و عدم فرمانبری بود. بازی اصلی منجر به ساخت پنج دنباله دیگر و سپس تبدیل به یک ابزار آموزشی نظامی شد. بازی Close Combat اولین تلاش برای تبدیل بازی تخته‌ای Squad Leader به یک بازی کامپیوتری بود.


- Combat Mission (2000) ساخت Big Time Software



مشخصات

بازی جنگی یا Wargame، زیر شاخه‌ای از بازی‌های استراتژیک است که بر استفاده استراتژیک یا تاکتیکی از جنگ افزار و همچنین دقت در تعریف وقایع تاریخی یا شبه تاریخی، توجه دارد.


بازی
فیلم
سریال
مطالب