Quantcast
ورود عضویت
Tower Defence
game

بازی دفاع از برج، زیرشاخه‌ای از بازی‌های استراتژی و در آن، هدف بازی دفاع از مواضع با ساختن مانع بر سر راه نیرهای دشمن است که این موانع اکثرا در مسیر دشمن ساخته شده و به آن‌ها آسیب وارد می‌کنند. این موانع شامل ساختمان‌هایی هستند که مسیر را بسته، در حرکت دشمن تأخیر ایجاد کرده، به دشمن حمله کرده و او را از بین می‌برند. بازی‌های دفاع از برج به دلیل ماهیت بی‌درنگی که دارند، زیرشاخه بازی‌های استراتژی بی‌درنگ شناخته می‌شوند، اما بسیاری از بازی‌های مدرن، دارای المان‌های استراتژی نبوتی هستند. انتخابات مواضع و المان‌های دفاع، استراتژی اصلی این ژانر است.


تاریخچه


پیشگامان
آغاز ژانر دفاع از برج را می‌توان در عصر طلایی بازی‌های آرکید در دهه 80 میلادی جستجو کرد. هدف بازی آرکید Space Invaders (1978) این بود که گیمر از مواضع خود در برابر موج دشمنان محافظت کند. بازی دارای سپرهایی بود که گیمر می‌توانست به صورت استراتژیک و برای دفع حملات دشمن و دفاع از مواضع استفاده کند. بازی Missile Command (1980) به این فرمول، المان‌های استراتژیک اضافه کرد. در این بازی، گیمر می‌توانست مسیر موشک‌های دشمن را ببندد و چندین راه برای حمله دشمنان وجود داشت. بازی Missile Command اولین بازی این شاخه بود که از یک ابزار نشانگری، توپ ردیابی یا ترک بال استفاده کرد و گیمر از یک نشانگر هدف برخوردار بود. این نوآوری در هیچ بازی دیگری دیده نشده بود و راه را برای این ژانر و استفاده از موس در بازی‌های کامپیوتری هموار کرد. همچنین، در بازی Missile Command، تنها هدف دشمن، حمله به پایگاه است. به همین دلیل، این بازی را اولین عنوان دفاع از برج می‌شناسند.

 

space invaders

بازی Space Invaders، نمونه اولیه یک بازی دفاع از برج بود.


در بازی‌های آرکید دیگر مانند Defender (1981) و Choplifter (1982)، المان‌های استراتژیک بازی Missile Command وجود نداشتند اما منجر به پدیداری بازی‌های شدند که هدف دفاع از مواضع خودی در برابر دشمنان بود. در این بازی‌ها، راه پیشرفت دفاع از مواضع در برابر موج‌های دشمنان بود. بازی Star Wars: The Empire Strikes Back (1982) برای کنسول آتاری 2600 یکی از اولین بازی‌ها بر اساس یک فرانچایز معروف بود و باعث شناخته‌تر شدن این ژانر شد. در این بازی، موج دشمن در یک صفحه به پایگاه گیمر حمله می‌کردند و این فرمول بعدها توسط بسیاری بازی‌های دیگر، چه برای دستگاه‌های آرکید و چه کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار گرفت. گیمر در این بازی می‌توانست چندین روش برای مقابله با دشمن انتخاب کند. در اواسط دهه 80 میلادی، المان استراتژی این بازی‌ها بیشتر توسعه پیدا کرد. بازی‌هایی چون Pedro (1984) ساخت استودیو Imagine Software، توانایی دفاع توسط گیمر و جلوگیری از نفوذ دشمن به روش‌های ساخت موانع و همچنین ساخت ساختمان‌های جدید و تعمیر آن‌ها را با هم ترکیب کردند.


ظهور بازی‌های مدرن
بازی Rampart (1990) را بنیان‌گذار فرمول کنونی بازی‌های دفاع از برج می‌دانند. در این بازی ساختمان‌هایی توسط گیمر ساخته می‌شد که به صورت خودکار به دشمن حمله می‌کردند. همچنین این بازی دارای فازهای مختلف ساخت، دفاع و تعمیر بود. این عناصر اکنون به المان‌های استاندارد یک بازی دفاع از برج تبدیل شده‌اند. این بازی همچنین، اولین بازی چندنفره این ژانر بود.


اگرچه بازی Rampart بسیار محبوب بود، بازی‌های مشابه آن تا قبل از فراگیر شدن موس برای کامپیوترهای شخصی، به ندرت دیده می‌شدند. بازی Ambush at Sorinor (1993) یک نمونه استثنا در این دوره است. گیم پلی دفاع از برج در بازی‌های کنسولی نیز به کار گرفته شد و سری Final Fantasy، دارای مینی گیم‌هایی از جمله بخش دفاع از برج بازی Final Fantasy VI (1994) و مینی گیم Fort Condor در بازی Final Fantasy VII (1997) بود که مورد آخر، اولین نمونه سه بعدی این ژانر بود. با افزایش محبوبیت بازی‌های کامپیوتری استراتژی بی‌درنگ، بسیاری از آن‌ها از بخش‌های دفاع از برج در بازی استفاده کردند که در بخش چند نفره، بسیار مورد استقبال قرار گرفتند. در سال 2006، مادهای Element TD و Gem Tower Defense برای بازی RTS محبوب Warcraft III: Reign of Chaos عرضه شدند که باعث افزایش محبوبیت دوباره این ژانر شدند. این عناوین برای اولین بار المان‌های نقش آفرینی را به این ژانر وارد کردند.


اوج محبوبیت (2007-2008)
بین سال‌های 2007 و 2008، این ژانر تبدیل به یک پدیده شد و دلیل آن، افزایش محبوبیت بخش‌های دفاع از برج در بازی‌های استراتژی بی‌درنگ و البته، ظهور بازی‌سازان مستقل که با adobe Flash بازی می‌ساختند و همچنین، ظهور فروشگاه‌های دیجیتال گوشی‌های هوشمند بود. اولین بازی‌های مستقل تحت مرورگر این ژانر در سال 2007 عرضه شدند. از جمله این عناوین می‌توان به بازی‌های Flash Element Tower Defense و Desktop Tower Defense اشاره کرد. بازی Desktop Tower Defense برنده جایزه از جشنواره بازی‌های مستقل شد و سپس توسط سازندگان مختلف، برای گوشی‌های هوشمند ساخته شد. دیگر بازی فلش مهم این دوره، بازی GemCraft بود که در سال 2008 عرضه شد. بازی‌های زیادی از جمله Lock’s Quest و Ninjatown برای کنسول‌های دستی عرضه شدند.


با ظهور فروشگاه App Store کمپانی اپل، بازی‌سازان بازی‌های دفاع از برج، به سرعت از رابط کاربری نمایشگر لمسی استفاده کردند و این بازی‌ها، که اکثرا با فلش ساخته می‌شدند، به سرعت تبدیل به دانلودشده ترین اپلیکیشن‌های این فروشگاه تبدیل شدند. از جمله این بازی‌ها می‌توان به بازی Bloons TD 4 (2009) اشاره کرد که بیش از 1 میلیون بار دانلود شد.


موفقیت این ژانر باعث عرضه بازی‌های جدیدی برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی شد. از جمله این بازی‌ها که در سال 2008 عرضه شدند، می‌توان به بازی‌های PixelJunk Monsters، Defense Grid: The Awakening و Savage Moon اشاره کرد. بازی Plants vs. Zombies (2009) یکی از محبوب‌ترین بازی‌های این ژانر بود که تبدیل به یک فرانچایز موفق شد.

 

Plants vs Zombies

نقطه اوج ژانر دفاع از برج، عرضه بازی Plants vs. Zombies و گیم‌پلی خاص و نوآورانه آن بود.


نسل جدید عناوین سه بعدی
تا سال 2010، اکثر بازی‌های دفاع از برج، عناوین دو بعدی اسکرولی، ایزومتریک یا نمای بالا بودند. بازی Dungeon Defenders (2010) یکی از اولین بازی‌های دفاع از برج با نمای سوم شخص بود. این بازی در دو هفته اول عرضه خود، بیش از 250 هزار نسخه و تا پایان سال 2011، بیش از 600 هزار نسخه فروخت.


بازی Anomaly: Warzone Earth در سال 2011 عرضه شد و گیم پلی آن، «خلاف دفاع از برج» و «حمله به برج» توصیف شد. در بازی، گیمر وظیفه دارد تا به مواضع دشمن که توسط نیروهای مختلف دفاع می‌شود، حمله کند. دنباله‌های این بازی و عناوین دیگر نیز سعی کردند تا این فرمول را توسعه دهند.


با افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، بازی‌های دفاع از برج از جمله Bloons TD و Plants vs. Zombies Adventures به سراغ گیم پلی نوبتی رفتند.


گیم پلی
المان‌های اصلی گیم پلی این ژانر عبارتند از:
- دفاع از مواضع و پایگاه توسط گیمر
- پایگاه باید در برابر حملات دشمن دوام بیاورد
- ساخت و جایگیری المان‌های «برجی» در مسیر حملات دشمن


وجه تمایز بازی‌های دفاع از برج و دیگر بازی‌های دفاع از پایگاه مانند Space Invaders این است که گیمر می‌تواند به صورت استراتژیگ، موانع مختلف را بر سر راه دشمن ایجاد کند.


در بازی‌های دفاع از برج، بر خلاف پایگاه، کاراکتر خود گیمر، اغلب و نه همیشه، شکست ناپذیر است و هدف اصلی بازی، نجات پایگاه است.


برخی از ویژگی‌های بازی‌های دفاع از برج مدرن عبارتند از:
- ساختمان‌های ساخته شده توسط گیمر می‌توانند به دشمن حمله کنند و او را از بین ببرند.
- ساختمان‌ها را می‌توان تعمیر کرد.
- ساختمان‌ها را می‌توان آپگرید کرد.
- سیستم ارزی در بازی وجود دارد که به گیم اجازه می‌دهد تا آپگریدهای جدید خریده و هزینه تعمیرات را بپردازد. این سیستم می‌توان پول یا امتیاز تجربه باشد که با شکست نیروهای دشمن به دست می‌آید.
- دشمنان از مسیرهای مختلف حمله می‌کنند.
- هر موجه شامل تعداد و نوع مشخصی از دشمنان است.


بسیاری از بازی‌های دفاع از برج امروزی، از گیم پلی بی‌درنگ به نوبتی تغییر رویه داده‌اند و در عناوین جدید، شاهد چرخه ساخت، دفاع و تعمیر هستیم. در بسیاری از بازی‌ها از جمله Flash Element Tower Defense، دشمنان از میان هزارتویی رد می‌شوند که به گیمر زمان می‌دهد تا مواضع دفاعی خوب را به بهترین شکل ممکن نصب کند. اما برخی از بازی‌های این ژانر مانند Desktop Tower Defense گیمر را وادار می‌کنند تا هزارتوی مورد نظر خود را بسازند. برخی از بازی‌ها ترکیبی از این دو نوع هستند و راه‌های موجود تا حدودی با ساخت برجک‌های مختلف، قابل تغییر هستند. یکی از استراتژی‌هیا کارآمد این بازی‌ها، ساخت هزارتو یا mazing است که شامل ساخت یک مسیر طولانی و زمان‌بر است تا فاصله دشمن تا پایگاه بیشتر شود. قابلیت juggling نیز با بستن یک راه به روی دشمن ممکن می‌شود و دشمن باید راه آمده را بازگردد و از مسیر دیگری پیش برود. برخی بازی‌ها به گیمر اجازه می‌دهند تا استراتژی‌های حمله برجک‌ها را تغییر دهند تا به شکل کاربردی‌تری دفاع کنند.


مقدار کنترل یا عدم کنترل گیمر در این بازی‌ها نیز متغیر است و گاهی گیمر می‌تواند هر واحد را در بازی کنترل کند و گاهی هیچ کنترلی بر واحدها ندارد.


در بازی‌های دفاع از برج، داشتن واحدهای هوایی رایج است که البته این واحدها تنها در مسیرهای مشخص شده حرکت می‌کنند و از لایه‌های هزارتو خارج نمی‌شوند.


برخی از بازی‌های دفاع از برج یا مپ‌های شخصی، به گیمر اجازه می‌دهند تا دشمنان را به پایگاه‌های رقیبان خود بفرستند. به این بازی‌ها «جنگ‌های برجی» گفته می‌شود.


نشان تجاری USTPO
در 3 ژوئن 2008، شرکت COM2US عبارت Tower Defense را به عنوان نشان تجاری ثبت کرد. این شرکت در استفاده از این عبارت بسیار سخت گیری کرده است. در اوایل سال 2010، بازی‌سازان فروشگاه App Store گزارش دادند که این کمپانی آن‌ها را وادار کرده تا نام بازی‌های خود را تغییر دهند. ظاهرا استفاده از عبارت Tower Defense در تعریف این بازی‌ها، با این نشان تجاری در مغایرت بوده و App Store به صورت خودکار از این بازی‌سازان درخواست کرده تا از این عبارت استفاده نکنند. به همین دلیل، در توصیف این بازی‌ها، از عبارت tower defense، بدون به کار بردن حروف بزرگ استفاده می‌شود.
 



مشخصات

بازی دفاع از برج، زیرشاخه‌ای از بازی‌های استراتژی و در آن، هدف بازی دفاع از مواضع با ساختن مانع بر سر راه نیرهای دشمن است که این موانع اکثرا در مسیر دشمن ساخته شده و به آن‌ها آسیب وارد می‌کنند.


بازی
فیلم
سریال
مطالب