Quantcast
ورود عضویت
شبیه ساز هوایی
game

بازی شبیه ساز مبارزات هوایی، یک بازی شبیه ساز است که مبارزه جنگ افزارهای پرنده را شبیه سازی می‌کند. این بازی‌ها به دلیل استفاده از تمرین‌های خلبان‌های واقعی و نظامی و شبیه سازی فیزیکی واقع گرایانه کابین هواپیما که حتی ممکن است با یک پلتفرم متحرک همراه باشد، از بازی‌های شبیه ساز پرواز متفاوت هستند.


بازی‌های شبیه ساز مبارزات هوایی به دلیل تنوع در موضوع بازی و جذابیت بیشتر، بسیار متعددتر از بازی‌های شبیه ساز پرواز هستند.


تاریخچه
قبل از محبوب شدن بازی‌های ویدیویی، کمپانی سگا (Sega) بازی‌های الکترومکانیکال برای دستگاه‌های آرکید تولید می‌کرد که از تکنولوژی نمایش تصویر پس زمینه، مانند زنده‌گردهای قدیمی برای ایجاد انیمیشن‌های متحرک روی صفحه استفاده می‌کردند. از جمله این بازی‌های الکترومکانیکال، می‌توان به بازی شبیه ساز پرواز Jet Rocket اشاره کرد که داری یک کابین با کنترل کامل بود و گیمر با هدایت جنگنده خود، به اهداف مختلف شلیک می‌کرد. در سال 1975، کمپانی Taito بازی شبیه ساز آرکید Interceptor را عرضه کرد که یک شبیه ساز اول شخص اولیه بود و در آن گیمر با استفاده از یک جوی استیک هشت جهته، یک جت جنگنده را کنترل می‌کرد و به نیروهای دشمن حمله می‌کرد. بازی Red Baron ساخت کمپانی Atari، از گرافیک کوادرا اسکن و ساند افکت برای شبیه ساز مبارزه هوایی اول شخص استفاده می‌کرد.


نسخه اولیه بازی Microsoft Flight Simulator (1982) دارای گرافیک ضعیف و مدل‌های پرواز ساده و مبارزه شاخ به شاخ با هواپیمای ساپویت کمل از جنگ جهانی اول بود. قابلیت مبارزه از بازی پس از نسخه v4.0 حذف شد، اما هواپیمای ساپویت کمل، همچنان یکی از هواپیماهای بازی باقی ماند. پس از عرضه بازی Microsoft Flight Simulator برای کامپیوترهای هشت بیتی، مایکروسافت بازی Jet را در سال 1985 عرضه کرد. این شبیه ساز از گرافیک وایر فریم پرِ ساده و مبارزات معمولی کوچک استفاده می‌کرد و گیمر می‌توانست با هواپیماهای F-18 و F-16 با هواپیماهای MiG بجنگد. نرخ فریم 5 الی 6fps بازی، قابل بازی نبود. بازی‌های شبیه ساز نبردهای فضایی متعددی نیز برای کنسول Atari 2600 عرضه شد که از نمونه‌های موفق آن‌ها می‌توان به بازی Air Raiders (1982) ساخت کمپانی Mattel و بازی Milton Bradley’s Spitfire Attack (1983) اشاره کرد. اما کنترل این بازی‌ها محدود به جوی استیک و یک دکمه بود.

 

microsoft flight simulator

بازی Microsoft Flight Simulator دارای جلوه‌های گرافیکی بسیار ساده‌ای بود.


در اوایل قرن جدید، بسیاری از کمپانی‌های رقیب بازی‌های شبیه ساز مبارزات هوایی عرضه کردند. کمپانی NovaLogic مجموعه بازی‌های شبیه ساز مبارزات هلیکوپتر Comanche و استودیو Jane نیز بازی Jane’s WWII Fighters را عرضه کرد که ویژگی‌هایی چون آسیب دقیق و باجزئیات داشت. کمپانی Namco نیز بازی Air Combat را برای کنسول پلی استیشن عرضه کرد که بعدها به Ace Combat تغییر نام داد و تبدیل به یک فرانچایز موفق شد. بازی‌های گوناگون این سری برای پلی استیشن 2، PSP، پلی استیشن 3 و اکس باکس 360 عرضه شدند.

 

Ace combat 5

سری Ace Combat در عناوین ابتدایی خود، شبیه‌ساز خوبی برای مبارزات هوایی بود.


در اوایل قرن 21، کمپانی مایکروسافت (Microsoft) بازی Combat Flight Simulator WWII Europe Series را عرضه کرد. کمپانی Ubisoft نیز با بازی Lock On: Modern Air Combat (2003)، سری IL-2 Sturmovik را ادامه داد.


از بازی‌های اخیر این ژانر می‌توان به Falcon 4.0: Allied Forces (2005)، Digital Combat Simulator (2008) و Rise to Flight (2009) اشاره کرد.


انواع مختلف بازی‌های شبیه ساز مبارزات هوایی
بازی‌های شبیه ساز مبارزات هوایی معمولا بر اساس زمان رویدادهای بازی، نوع وسیله نقلیه و مقدار جزئیات دسته بندی می‌شوند.


بازی‌های شبیه ساز امروزی از حالت تک نفره و چند نفره پشتیبانی می‌کنند و بسیاری از بازی‌ها نیز به چند دسته تعلق دارند.


بازی‌های شبیه ساز زیادی با پس زمینه جنگ‌های اخیر از جمله جنگ جهانی اول و دوم، جنگ کره، جنگ ویتنام و جنگ‌های امروزی به همراه جنگنده‌های نسل چهار و پنج عرضه می‌شود.


این بازی‌ها از نظر واقع گرایی نیز به سه دسته آرکید با کمترین مقدار واقع گرایی، شبیه سازی بازبینی و تحقیقاتی (بیشترین سطح واقع گرایی) تقسیم می‌شوند. عده‌ای معتقدند که دسته تحقیقاتی را به دلیل توجه بسیار زیاد به شبیه سازی، نباید بازی به شمار آورد.


در کل، یک بازی شبیه ساز باید تکنولوژی دنیای واقعی را شبیه سازی کند و قواعد سختی برای طبقه بندی بازی‌های شبیه ساز مبارزات هوایی وجود دارد و هر بازی شامل مبارزات هوایی، یک بازی شبیه ساز هوایی نیست.


شبیه ساز بازبینی
بسیاری از بازی‌های شبیه ساز مبارزات هوایی تاریخی، شبیه ساز بازبینی هستند زیرا مجموعه‌ای هواپیماهای مختلف از دوره تاریخی مورد نظر را از تمام طرف‌های جنگ شامل می‌شوند. شبیه‌سازهای اولیه از یکنواختی طراحی جنگنده‌ها رنج می‌بردند اما بازی‌های اخیر از نظر جزئیات پیشرفت کرده‌اند و خلبان باید به خوبی نقاط قوت و ضعف جنگنده خود را بداند. بعضی از شبیه‌سازهای بازبینی اخیر نیز، از جمله US Navy Fighters و USAF، دارای مدل‌سازی رادار، راه یابی و اسلحه ساده هستند. کمپانی Electronic Arts، عرضه بازی‌های شبیه ساز پرواز Jane را با آغاز قرن 21 به پایان رساند. اما در همین زمان، کمپانی جدید Third Wire تأسیس شد و شروع به ساخت بازی‌های شبیه ساز پرواز، مشابه بازی‌های Jane کرد. تسویوشی کاواهیتو (Tsuyoshi Kawahito)، طراح ارشد بازی، در ساخت بازی‌های Jane دست داشت و سری جدید Strike Fighters/Wing Over نیز سیستم اسلحه و پرواز ساده مشابه عناوین بازبینی اولیه داشت و در عین حال، گرافیک بسیار خوبی را ارائه می‌کرد.


شبیه ساز تحقیقاتی
جنگنده‌ها و هلیکوپترهای نظامی مدرن، تجهیزات الکترونیک و سیستم اسلحه پیچیده و منحصربفردی دارند. به همین دلیل، ژانر جدیدی به نام شبیه ساز تحقیقاتی پدید آمد که تنها روی شبیه سازی دقیق سیستم‌های یک وسیله تمرکز می‌کند. EF2000 اولین نمونه چنین بازی‌های است که توسط DID در سال 1995 عرضه شد و به سرعت طرفداران خاصی پیدا کرد و گروهی نیز یک راهنمای با جزئیات برای بازی عرضه کردند. کمی بعد، کمپانی Electronic Arts با همکاری کمپانی Jane که در ساخت بازی‌های شبیه ساز پرواز تبحر داشت، بازی‌هایی چون Jane’s Longbow، Jane’s Longbow 2، Jane’s F-15 و Jane’s F/A-18 را عرضه کرد.


بازی Falcon 4.0 شاید بهترین بازی این ژانر باشد. این بازی که هواپیمای F-16 Fighting Falcon را شبیه سازی کرده با الهام از بازی Falcon (1987) ساخته شد. در نسخه‌های بعدی، تجهیزات هواپیما، سیستم اسلحه، فیزیک بازی و مدل سازی پرواز، بهبود پیدا کردند. پس از چندین آپدیت، توسعه بازی متوقف شد اما گیلمن لویی، رئیس کمپانی MicroProse، توسعه بیشتر بازی را به طرفداران بازی واگذار کرد و این بازی همچنان در حال توسعه است.


شبیه سازهای هلیکوپتر نیز با عرضه بازی Gunship، توسط شرکت MicroProse در سال 1986 ظهور پیدا کردند. حدود 10 سال بعد، کمپانی Digital Integration بازی Apache Longbow را عرضه کرد که تا اکنون نیز پیچیده ترین بازی شبیه ساز هلیکوپتر است و تنها بازی‌های کمپانی Origin با آن رقابت می‌کنند. در سال 1996، کمپانی Origin بازی Jane’s AH-64D Longbow را ساخت که توسط کمپانی Electronic Arts و به عنوان بخشی از سری Jane’s Combat Simulator عرضه شد. دنباله بازی با نام Jane’s Longbow 2 در سال 1997 عرضه شد و از هر نظر، مخصوصا طراحی محیط، از بازی اول بهتر بود. بازی Longbow 2 از اولین بازی‌های شبیه ساز بود که از گرافیک شتاب داده شده سخت افزاری، از جمله نورپردازی پیشرفته بهره می‌برد. در سال بعد، کمپانی Empire Interactive بازی Enemy Engaged: Apache vs Havoc را عرضه کرد که به گیمر اجازه می‌داد تا جبهه خود را از میان آمریکا و روسیه انتخاب کند. کمپانی Novalogic نیز آخرین نسخه از سری Comanche را در سال 2001 عرضه کرد.

 

gunship

بازی Gunship از معدود بازی‌های شبیه‌ساز هلیکوپتر است.


اولین قسمت از سری Digital Combat Simulator با نام DCS: Black Shark در سال 2008 عرضه شد و تنها بازی در سطح آن، بازی Falcon 4.0 است. این بازی کامپیوتری، هلیکوپتر روسی Kamov Ka-50 را شبیه سازی می‌کرد و توسط استودیو بازی‌سازی Eagle Dynamics و با همکاری شرکت نظامی Kamov ساخته شد. این شبیه ساز کابین هلیکوپتر Ka-50 را با جزئیات کامل شبیه سازی کرده بود. تمام دکمه‌ها و سوئیچ‌های درون این هلیکوپتر با دقت کامل بازسازی شده‌اند. بیش از 500 فرمان مختلف در این بازی وجود دارد و کابین کاملا تعاملی آن به گیمر اجازه می‌دهد تا به همه بخش‌های هلیکوپتر دسترسی داشته باشد.


علاوه بر کنترلرهای قدیمی چون جوی استیک، ساسات و پدال، کمپانی DSC پشتیبانی از TrackIR را با 6 درجه آزادی به بازی اضافه کرد تا یک کابین سه بعدی کاملا تعاملی را به شکلی واقع گرایانه شبیه سازی کند.
از زمان عرضه بازی DCS World، استودیو Eagle Dynamics انواع وسایل نقلیه زمینی و هوایی را به عنوان ماژول به بازی اضافه کرده و هر ماژول، پشتیبانی از یک وسیله نقلیه جدید را به بازی اضافه می‌کند. آخرین ماژول بازی، متعلق به هواپیمای جنگنده F-5E-3 Tiger II است.


جت‌های مدرن
این نوع شبیه‌سازها تنها به جت‌های جنگنده مدرن می‌پردازند و بر اساس دوره تاریخی که به آن می‌پردازند یا سطح جزئیات تقسیم بندی می‌شوند. شبیه‌سازهای جت‌های مدرن زیادی عرضه شده که برخی از آن‌ها، شبیه‌سازهای بازبینی (USNF، USAF) و شبیه ساز تحقیقاتی (F-15، F/A-18، Falcon 4.0، Tornado) هستند. برخی دیگر نیز به نبردهای آینده (F-22 Total Air War) پرداخته‌اند و برخی بازی‌ها نیز درباره جنگنده‌های امروزی (مانند AV-8 Harrier II، Fleet Defender، F22 Lightning 3، F-22 Raptor) هستند. از نمونه‌های اخیر می‌توان به بازی Lock On: Modern Air Combat اشاره کرده که سعی کرده تا پل ارتباطی میان بازی‌های بازبینی و تحقیقاتی باشد و هواپیماهای روسی و آمریکایی را با دقت زیاد شبیه سازی کرده است.


بازی‌های چند نفره
اکثر بازی‌های شبیه سازی اکثرا تک نفره هستند، اما بسیاری از عناوین اواخر دهه 90 میلادی، دارای بخش چند نفره و قابلیت‌های شبکه هستند. در بازی‌های شبیه ساز تک نفره، به غیر از جنگنده تحت کنترل گیمر، سایر عوامل توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند. اگرچه بازی‌های ویدیویی اخیر دارای هوش مصنوعی قابل قبولی هستند، اما در هر صورت برای گیمر حرفه‌ای قابل پیش بینی هستند. بازی‌های چند نفره به بازیکنان اجازه می‌دهند تا با مقابله با همدیگر، تجربه‌ای چالش برانگیز و واقع گرایانه داشته باشند. برخی از بازی‌های شبیه ساز نیز تنها چند نفره هستند که از آن‌ها می‌توان به عناوین Air Warrior، Fighter Ace، Warbirds، Aces High، World War II Online، Ace Online، War Thunder و Fighter Wing 2 اشاره کرد.


بازی‌های شبیه ساز مبارزات هوایی رایگان
بسیاری از بازی‌های شبیه ساز پرواز مانند Digital Combat Simulator و War Thunder به صورت رایگان قابل دریافت هستند.


مأموریت‌ها، کمپین‌ها و ساخت مراحل
هر چقدر که پرواز، مبارزه و مدل‌سازی یک شبیه ساز مبارزه هوایی واقع گرایانه باشد، اما یک بازی ویدیویی باید ارزش دوباره بازی کردن داشته باشد. بازی‌های شبیه ساز نه تنها مأموریت‌های تک نفره گوناگونی را عرضه می‌کنند، بلکه دارای مأموریت‌های تصادفی کوتاه و کمپین‌های طولانی‌تر متشکل از مأموریت‌ها و اهداف گوناگون هستند. بسیاری از بازی‌های شبیه ساز دارای قسمتی به نام ساخت مرحله هستند که به گیمر اجازه می‌دهند تا مأموریت دلخواه خود را بسازند. قسمت ساخت مرحله بازی‌های Red Baron II، IL-2 Sturmovik و Rise of Flight بسیار قدرتمند و شناخته شده هستند.

 

IL 2 Sturmovik

در بازی IL-2 Sturmovik، گیمر این توانایی را داشت تا مراحل مورد علاقه خود را بسازد.


اکثر کمپین‌ها دارای جریان دینامیک هستند و جریان یک مأموریت بر اساس نتیجه مأموریت قبلی تغییر می‌کند. برای مثال، اگر گیمر کامیونی را حامل یک هدف مهم از بین ببرد، آن مأموریت وارد مسیر جدیدی می‌شود. برخی کمپین‌ها نیز کاملا دینامیک هستند و مأموریت‌های موفق در یک محیط کاملا پیوسته رخ می‌دهند؛ برای مثال یک ساختمانی که در جریان یک مأموریت نابود می‌شود، یا تا پایان مخروب باقی می‌ماند و یا به مرور ساخته می‌شود. کمپانی Digital Image Design با عرضه بازی F-22 Total Air War در سال 1998، سطحی از پویایی را ارائه داد که حتی از بازی Falcon 4.0 نیز بهتر بود با استفاده از چندین نمایشگر و نمای چشم ایزدی، شفافیت بیشتری از میدان جنگ ارائه داد.


کنترل و دیگر لوازم جانبی
مانند دیگر اپلیکیشن‌های بی‌درنگ، شبیه ساز‌های مبارزات هوایی نیز از نظر پردازش و گرافیک، بسیار سنگین هستند و طرفداران این ژانر نیز همواره به دنبال آخرین تکنولوژی روز هستند. این شبیه‌سازها باعث شده‌اند تا سخت افزارهای جدیدی به نام HOTAS عرضه شوند که کنترل قسمت‌های زیادی از وسیله نقلیه را بر عهده می‌گیرند و نیاز به کیبورد و ماوس را کاهش می‌دهند. کنترل صوتی و ردیابی سر نیز برای شبیه سازهای پرواز در دسترس هستند.
 



مشخصات

بازی شبیه ساز مبارزات هوایی، یک بازی شبیه ساز است که مبارزه جنگ افزارهای پرنده را شبیه سازی می‌کند.


بازی
فیلم
سریال
مطالب