Quantcast
ورود عضویت
TRPG
game

بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی یا TRPG ژانری از بازی‌های ویدیویی است که المان‌های کلاسیک بازی‌های نقش آفرینی را با بازی‌های تاکتیکی ترکیب کرده و به جای تمرکز بر تم فانتزی بازی، روی گیم پلی تاکتیکی آن تمرکز می‌کند. در ژاپن این بازی‌ها با نام نقش آفرینی شبیه سازی یا SRPG عرضه می‌شوند.


طراحی بازی
این زیرشاخه بازی‌های نقش آفرینی به بازی‌هایی اشاره دارد که المان‌های بازی‌های استراتژی را به جای المان‌های سنتی نقش آفرینی به کار می‌گیرند. همانند بازی‌های نقش آفرینی معمولی، گیمر کنترل یک پارتی را بر عهده می‌گیرد و با تعداد دشمنان برابر می‌جنگد و مرگ نیز مانند دیگر بازی‌های نقش آفرینی، موقت است. اما این ژانر از گیم پلی استراتژیک از جمله حرکت تاکتیکی در یک فضای جدول بندی ایزومتریک بهره می‌برد. بر خلاف دیگر ژانرها، بازی‌های تاکتیکی نقش آفرینی، دارای بخش چند نفره نیستند.


تفاوت بارز میان نقش آفرینی تاکتیکی و نقش آفرینی معمولی، عدم وجود المان ماجراجویی در بازی‌های تاکتیکی است. برای مثال، در بازی Final Fantasy Tactics، فاقد ماجراجویی سوم شخص و گشتن در شهرها و دخمه‌ها در بازی‌های دیگر Final Fantasy است. در بازی Final Fantasy Tactics، به جای ماجراجویی رو نبردهای استراتژیک تمرکز شده است. گیمر می‌تواند کاراکترهای خود را بسازد و آموزش دهد و به آن‌ها، کلاس‌های مختلف از جمله مبارز یا جادوگر اختصاص دهد.کاراکترها در مبارزات تجربه کسب می‌کنند و قوی‌تر می‌شوند و با امتیازاتی که به دست می‌آورند، می‌توانند ویژگی‌های مختص کلاس خود را دریافت کنند. مبارزات شرایط پیروزی مشخصی مانند شکست دادن تمام دشمنان یا زنده ماندن در تعداد نوبت‌های مشخص دارند که با به پایان رساندن آن‌ها، قسمت‌های جدید بازی برای آن‌ها باز می‌شوند. در بعضی بازی‌ها، گیمر میان مبارزات می‌تواند تجهیزات و کلاس کاراکترها را تغییر دهد و آن‌ها را پرورش دهد.

 

Final Fantasy Tactics

بازی Final Fantasy Tactics، بر خلاف دیگر عناوین سری Final Fantasy، فاقد ماجراجویی و گشت و گذار آزادانه در دنیای بازی است.


تاریخچه
تعدادی از بازی‌های نقش آفرینی اولیه مانند Ultima III: Exodus (1983) و The Dragon and Princess (1982) و Bokosuka Wars (1983) دارای مبارزات تاکتیکی بودند که مبارزات گروهی در زمین موزائیکی را به بازارهای آمریکا و ژاپن معرفی کردند. همچنین، بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی از بازی‌های نقش آفرینی میزی و بازی‌های جنگی مانند Dungeons & Dragons و Chainmail که بازی‌های تاکتیکی بودند، الهام گرفتند. اما اکثر بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی در ژاپن تولید می‌شوند و به همین دلیل، این عبارت نیز بیشتر به بازی‌های ژاپنی اطلاق می‌شود.


بازی‌های 8 بیت (1982 – 1990)
یکی از اولین بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی، بازی The Dragon and Princess، ساخت کمپانی Koei بود که در سال 1982 برای کامپیوتر PC-8001 عرضه شد. این بازی را می‌توان یکی از پیشگامان ژانر نقش آفرینی دانست. در سیستم مبارزات بازی، پس از یک برخورد تصادفی، بازی به صفحه‌های مبارزه گرافیکی مجزا با نمای بالا تغییر می‌کند و مبارزات نوبتی تاکتیکی آغاز می‌شود. در سال بعد، بازی Ultima III: Exodus از همین سیستم مبارزه استفاده کرد.


در دوران 8 بیتی، بازی Bokosuka Wars، یک بازی کامپیوتری تولید شده توسط کوجی سومی (Kuji Sumi) برای کامپیوتر Sharp XI در سال 1983 که در سال 1985 برای کنسول NES عرضه شد، با ترکیب المان‌های نقش آفرینی و استراتژیک، پایه و اساس ژانر نقش آفرینی تاکتیکی یا نقش آفرینی شبیه سازی را بنا نهاد. داستان بازی درباره پادشاهی است که سربازانی را استخدام می‌کند و با دشمن مقابله می‌کند و نیروهای او در طول مبارزات تجربه کسب می‌کنند و لول آپ می‌شود. این بازی، نمونه اولیه‌ای از یک بازی استراتژی همزمان نیز هست.

 

bokosuka wars

بازی Bokosuka Wars، از اولین بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی بود.


دیگر نمونه اولیه قابل توجه، بازی نقش آفرینی استراتژیک Silver Ghost، ساخت کمپانی Kure Software Koubou بود که در سال 1988 برای کامپیوتر PC-8801 عرضه شد. هیرویوکی تاکاهاشی (Hiroyuki Takahashi)، از بازی‌سازان کمپانی Camelot Software Planning، این بازی را الهام بخش سری نقش آفرینی تاکتیکی Shining می‌داند. به گفته تاکاهاشی، بازی Silver Ghost یک بازی اکشن شبیه ساز است که در آن گیمر باید چندین کاراکتر را مدیریت، نظارت و رهبری کند. اما بر خلاف دیگر عناوین نقش آفرینی تاکتیکی، بازی Silver Ghost، یک بازی نوبتی نبود و از المان‌های استراتژی همزمان و اکشن نقش آفرینی استفاده می‌کرد. همچنین، این بازی یک رابط کاربری اشاره و کلیک برای کنترل کاراکترها با یک نشانگر داشت. دیگر بازی کمپانی Kure software koubou که در همان سال عرضه شد، بازی First Queen، یک بازی خاص و ترکیبی از ژانرهای استراتژی همزمان، اکشن نقش آفرینی و نقش آفرینی استراتژیک بود. مانند یک بازی نقش آفرینی، در این بازی، گیمر به ماجراجویی در دنیای بازی می‌پردازد، آیتم‌های گوناگون مبادله می‌کند و لول آپ می‌شود و مانند یک بازی استراتژیک، تمرکز زیادی روی استخدام سرباز و مبارزه با دشمنان پر تعداد و بزرگ به جای مبارزه با پارتی‌های کوچک شده است. سیستم کاراکترهای مختلف بازی یا Gochyakara به گیمر اجازه می‌دهد تا در هر لحظه بتواند یک کاراکتر را کنترل کند و هوش مصنوعی بازی، کاراکترهای دیگر را کنترل می‌کند که گیمر را دنبال می‌کنند و مبارزات نیز آنقدر بزرگ هستند که تمام صفحه را پر می‌کنند.


اما تا قبل از عرضه بازی نقش آفرینی تاکتیکی Fire Emblem: Ankoku Ryu to Hikari no Tsurugi، این ژانر ناشناخته باقی ماند. این بازی توسط استودیو Intelligent Systems در سال 1990 برای کنسول NES ساخته شد. بازی Fire Emblem تبدیل به یک الگو برای ژانر نقش آفرینی تاکتیکی شد و المان‌های گیم پلی بنا نهاد که هر چند تعدادی از آن‌ها متعلق به بازی‌های نقش آفرینی اولیه و استراتژی است، اما همچنان در بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی اولیه استفاده می‌شوند. با  ترکیب ایده‌های اولیه بازی‌هایی چون Dragon Quest و المان‌های استراتژی نوبتی ساده، کمپانی نینتندو یک بازی به شدت موفق شد که چندین دنباله از آن پدید آمد. در این بازی، هر کاراکتر و سرباز، منحصربفرد است و کلاس‌ها و مشخصات خاص خود را دارند و اگر کاراکتری در مبارزه بمیرد، نمی‌توان آن را زنده کرد. از مکانیزم آخر برای ایجاد داستان‌های چند خطی و چندین پایان بندی در بازی‌ها، با توجه به زنده یا مرده بودن کاراکترها استفاده شد که همچنان در بازی‌هایی چون Shin Megami Tensei: Devil Survivor و Final Promise Story به کار می‌رود. اما تا قبل از بازی Fire Emblem: Rekka no Ken برای کنسول Game Boy Advance، این سری برای گیمرهای غربی که با بازی‌های مشابه Fire Emblem، از جمله Shining، Ogre، Final Fantasy Tactics و Disgaea آشنا بودند، غریبه بود.

 

bokosuka wars

بسیاری از المان‌های بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی، توسط سری Fire Emblem معرفی شدند.


بازی‌های کنسولی (1991 -)


کنسول‌های 16 بیتی
در نسل کنسول‌های16 بیتی، بازی Langrisser، ساخت کمپانی‌های NCS و Masaya برای کنسول‌های مگا درایو (Mega Drive) و جنسیس (Genesis)، از اولین بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی بود که در سال 1991 عرضه شد. این بازی با نام Warsong در آمریکای شمالی عرضه شد. سری Langrisser با به کارگیری ساختار ژنرال – سرباز به جای استفاده از کاراکترهای اصلی، از بازی Fire Emblem متمایز بود. دنباله‌های زیادی نیز برای بازی Langrisser ساخته شد که هیچکدام در آمریکای شمالی عرضه نشدند. بازی Langrisser به دلیل مبارزات عظیم و کنترل بیش از سی واحد سربازان به صورت همزمان در برابر خیل عظیم دشمنان، از دیگر بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی متمایز بود. ازبازی Der Langrisser (1994) به بعد، این سری دارای داستان غیر خطی و پایان بندی چندگانه بوده است. انتخابات و اعمال بازی باعث می‌شود تا گیمر یکی از چهار خط داستانی بازی را دنبال کند و یا با یکی از سه فرقه بازی متحد شود یا با تمام آن‌ها بجنگد. هر یک از چهار خط داستانی بازی، دارای پایان‌های گوناگون هستند و بازی 75 پایان دارد. بازی Langrisser III دارای سیستم روابط مشابه شبیه سازهای عاطفی بود. بسته به انتخابات و اعمال گیمر، احساسات کاراکترهای زن بازی نسبت به قهرمان بازی تغییر می‌کند و او با فردی که نزدیک‌تر است، رابطه برقرار می‌کند.


بازی Master of Monsters یک بازی خاص از کمپانی SystemSoft است. بازی‌های Langrisser و Fire Emblem دارای محیط جدول بندی مربع شکل بودند، در حالی که بازی Master of Monsters دارای جدول‌های شش ظلعی بود. گیمر می‌توانست، یکی از چهار ارباب درون بازی را برای دفاع انتخاب و برای شکست دادن دشمنان و دفاع از قلعه، شروع به ساخت یک ارتش کند. دنباله این بازی با نام Master of Monsters: Disciple of Gaia برای کنسول پلی استیشن ساخته شد که موفقیت چندانی نداشت و از گیم پلی کند آن انتقاد شد. هر دو بازی Warsong و Master of Monster به عنوان منبع الهام بازی نقش آفرینی کامپیوتری استراتژیک نوبتی The Battle of Wesnoth (2005) شناخته می‌شوند.


اولین بازی سری بلند Super Robot Wars، از دیگر نمونه‌های اولیه بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی است که در سال 1991 برای کنسول Game Boy عرضه شد.


دیگر بازی تأثیر گذار ژانر نقش آفرینی تاکتیکی، بازی Shining Force بود که در سال 1992 برای کنسول Sega Genesis عرضه شد. بازی Shining Force دارای المان‌های نقش آفرینی کنسولی بیشتری از دیگر بازی‌ها بود و گیمر می‌توانست آزادانه در شهرها بگردد، با مردم صحبت کند و تجهیزات خریداری کند. دنباله‌ها و اسپین‌آف‌های متعددی برای این بازی تحت عناوین Shining Force II برای کنسول Sega Genesis و Sega Force CD برای کنسول Sega CD، Shining Force Gaiden 1، 2 و 3 برای کنسول Sega Game Gear و Shining Force III برای کنسول Sega Saturn عرضه شدند. هیرویوکی تاکاهاشی (Hiroyuki Takahashi)، سازنده این سری، بازی Silver Ghost را منبع الهام این بازی‌ها می‌داند. بازی Bahamut Lagoon، ساخت کمپانی Square برای کنسول SNES، تنها در ژاپن عرضه شد و آغازگر این سری موفق شد.


چهار بازی از سری Ogre battle در آمریکای شمالی عرضه شدند. اولین عنوان، بازی Ogre Battle: March of the Black Queen در سال 1993 برای کنسول SNES عرضه شد و بیشتر یک بازی نقش آفرینی استراتژیک همزمان بود و پارتی‌ها به صورت همزمان در مپ بازی حرکت می‌کردند. اگر دو پارتی با هم برخورد کنند، مبارزات با حداقل تعامل کاربر در جریان می‌افتند. بازی به دلیل سیستم اخلاقیاتی که علاوه بر گیم پلی، در تصمیمات تاکتیکی و استراتژیک و داستان غیر خطی بازی نیز تأثیر گذار بود، معروف شد. سیستم اخلاق بازی بر جهت گیری سربازها هنگام دفاع از یک شهر، نگه داری از شهر‌ها، تقسیم قدرت، مواجهه با دزدان، حس عدالت و تصمیم‌گیری‌های مختلف تأثیر گذار بود. این عوامل در کنار تعداد و نوع واحدهای استفاده شده در مبارزات، نحوه انجام مبارزات، اعتبار ارتش، جهت گیری کاراکتر بازی و کاریزمای او و رازهای کشف شده درون بازی، منجر به یکی از 13 پایان بازی می‌شد.

 

tactic Ogre

بازی Tactics Ogre: Let us Cling Together، اولین بازی نقش‌آفرینی تاکتیکی بود که از واژه tactics در نام خود استفاده کرد.


دنباله بازی با نام Tactics Ogre: Let us Cling Together یک بازی SNES بود که در سال 1995، تنها در ژاپن عرضه شد. این بازی سپس در کنار بازی Ogre Battle: March of the Black Queen برای کنسول پلی استیشن عرضه شد. هر دو بازی توسط کمپانی Atlus و در کنار بازی Ogre Battle 64: Person of Lordly Caliber برای کنسول Nintendo 64 در آمریکای شمالی عرضه شدند. گیم پلی بازی Tactics Ogre شباهت زیادی به بازی نقش آفرینی تاکتیکی Final Fantasy Tactics، که توسط اعضای سابق کمپانی Quest و نویسندگی و کارگردانی یاسومی ماتسونو (Yasumi Matsuno ساخته شد، دارای نبردهای کامل در جدول‌های ایزومتریک است. بازی Tactics Ogre همچنین اولین بازی سری بود که از واژه Tactics در نام خود استفاده کرده بود که بعدها به این ژانرتعلق گرفت. در این بازی نه تنها کاراکترها کاملا مستقل حرکت می‌کردند، بلکه دوربین بازی نیز ایزومتریک بود و نوبت مبارزات برای هر کاراکتر به صورت جداگانه محاسبه می‌شد. این بازی سیستم جهت گیری غیر خطی بازی‌های قبل این سری را با سه گرایش قانون مند، بی‌طرف و آشوب وار، که هیچ کدام نماینده خوب یا بد نبودند، گسترش داد. بازی به گیمر اجازه داد تا آزادانه سرنوشت خود را با تصمیم‌های سخت اخلاقی مانند دنبال کردن راه قانونی با عمل به قول وفاداری و کشتن شهروندان به دستور رهبر یا دنبال کردن مسیر آشوب وار با عمل به حس عدالت شخصی و شورش یا دنبال کردن یک راه بی‌طرفانه انتخاب کند. این عوامل در کنار عواملی دیگر چون به دست آوردن قوی ترین کلاس بازی با انجام یک مراسم قربانی تراژیک، در پایان بازی تأثیر گذار بودند. ویژگی دیگر بازی «گزارش وارن»، یک پایگاه داده درباره مکان‌ها، افراد، مبارزات و نژادهای سرزمین والریا در بازی است. اگرچه این بازی ژانر نقش آفرینی تاکتیکی را به روش‌های گوناگون تعریف کرد، برای گیمرهای آمریکایی ناشناخته ماند زیرا پس از گذشت سال‌ها از عرضه اولیه، در آمریکا عرضه شد. تعدادی از سازندگان و المان‌های گیم پلی دو بازی Final Fantasy Tactics و Tactics Ogre مشترک بودند. پیش در آمدی برای بازی Tactics Ogre به نام Tactics Ogre: Knight of Lodis برای کنسول Game Boy Advance عرضه شد. نسخه بازسازی شده بازی Let us Cling Together نیز در سال 2011 برای کنسول PSP عرضه شد.


در سال 1996، بازی نقش آفرینی تاکتیکی Fire Emblem: Seisen no Keifu که دارای داستان غیر خطی بود و به جای سیستم جهت گیری اخلاقی، از سیستم روابط اجتماعی مانند بازی‌های شبیه ساز عاطفی استفاده می‌کرد که به گیمر اجازه می‌داد تا از امتیاز روابط بر کاراکترها استفاده کند، عرضه شد. این عامل در گیم پلی و داستان بازی تأثیر زیادی داشت و روابط مختلفی در بخش اول بازی شکل می‌گرفت که باعث پدید آمدن داستان‌های گوناگون و کاراکترهای جدید در قسمت دوم بازی و رسیدن به چندین پایان مختلف می‌شد.


کنسول‌های 32 بیتی
عصر کنسول‌های 32 بیتی شاهد بازی‌های تأثیر گذار زیادی مانند بازی نقش آفرینی تاکتیکی Vandal Hearts (1996) ساخت کونامی (Konami) که دارای داستان غیر خطی بر اساس دیالوگ‌های گیمر بود و بازی‌های Shining Force 3 (1997) ساخت سگا (Sega) و مجموعه بازی‌های Arc the Lad (1996 – 1999) ساخت سونی (Sony) و بازی Final Fantasy Tactics (1997) ساخت Square و بازی Front Mission 3 (1999) بود. بازی Vandal Hearts، یک بازی برای کنسول پلی استیشن بود که ژانر نقش آفرینی تاکتیکی را در آمریکا بر سر زبان‌ها انداخت. این بازی دارای یک مپ ایزومتریک سه بعدی قابل چرخش توسط گیمر بود. دنباله بازی نیز برای کنسول پلی استیشن و قسمت سوم آن برای کنسول نینتندو DS عرضه شد.


یکی از اولین بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی 32 بیتی، بازی Guardian Wars بود که توسط کمپانی Micro Cabin در سال 1993 برای کنسول Panasonic 3DO عرضه شد. اگرچه بازی از نظر داستانی کمبود داشت، اما شامل بسیاری از مکانیزم‌های بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی 32 بیتی، از جمله چرخش دوربین ایزومتریک، جابجایی و ترکیب کلاس‌های کاراکتر، ترکیب حملات بین کاراکترها و استفاده از NPCها در مبارزات بود.


بازی Sakura Wars، ساخت کمپانی سگا برای کنسول Sega Saturn در سال 1996، مبارزات نقش آفرینی تاکتیکی را با شبیه سازهای عاطفی و رمان‌های بصری ترکیب کرد و سیستم تصمیم گیری بی‌درنگی را معرفی کرد که در آن، گیمر برای انتخاب دیالوگ یا عمل بعدی خود زمان محدودی دارد و حتی می‌تواند کلا عکس العملی نشان ندهد. تصمیم یا عدم تصمیم گیری گیمر بر رابطه کاراکتر بازی با دیگر کاراکترها و عملکرد او در مبارزات و پیشروی داستان و پایان آن تأثیر دارد. در قسمت‌های بعدی این بازی، ویژگی‌های جدیدی مانند یک معیار عمل که با توجه به وضعیت بالا و پایین می‌رود و معیار دیگری که گیمر با استفاده از آنالوگ آن را تغییر می‌دهد، به بازی اضافه شد. موفقیت بازی Sakura Wars منجر به عرضه دیگر بازی‌های نقش آفرینی با المان‌های شبیه‌سازهای عاطفی، از جمله Thousand Arms (1998)، Riviera: The Promised Land (2002) و Luminous Arc (2007) شد.

 

sakura wars

در بازی Sakura Wars، رابطه میان کاراکترها و تعاملان میان آن‌ها، در روند بازی تأثیرگذار بود که تا آن زمان، در هیچ بازی نقش‌آفرینی تاکتیکی دیگری دیده نشده بود.


بازی Final Fantasy Tactics بدون شک بیشترین تأثیر را در محبوب شدن بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی در آمریکای شمالی داشت. این بازی که توسط کارمندان سابق کمپانی Quest، سازنده سری Ogre Battle ساخته شده بود، بسیاری از المان‌های سری Final Fantasy را با گیم پلی بازی Tactics Ogre ترکیب کرد. همچنین در این بازی گیمر می‌توانست تا میدان مبارزات جدول بندی شده ایزومتریک بازی را آزادانه بچرخاند. داستان بازی Final Fantasy Tactics از دیگر بازی‌های Final Fantasy خطی‌تر است و داستانی حماسی‌تر را تعریف می‌کند. هیرویوکی ایتو (Hiroyuki Ito)، طراح اصلی بازی، با موفقیت سیستم job بازی Final Fantasy V را که به گیمر اجازه می‌داد تا در هر زمان کلا کاراکتر خود را عوض کند و قابلیت‌های آن را تغییر دهد، در بازی Final Fantasy Tactics به کار برد. بازی به دلیل گیم پلی به شدت تاکتیکی و داستان خوش پرداخته شده آن که شامل مضامینی چون اختلاف طبقاتی، ثروت، دین و سیاست بود، با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. موفقیت بازی باعث شد تا دیگر بازی‌سازان نیز در بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی از عبارت Tactics در نام بازی استفاده کنند. این بازی بعدها تحت نام Final Fantasy Tactics: The War of Lions برای کنسول PSP پورت شد و همچنان یکی از بهترین بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی به شمار می‌اید.


نسل ششم
در کنسول‌های نسل ششم، طرفداران آمریکایی این ژانر از بازی‌های پلی استیشن 2 کمپانی Nippon Ichi از جمله La Pucelle: Tactics، Phantom Brave و Disgaea: Hour of Darkness لذت بردند. از این بازی‌ها، بازی Disgaea از دیگر بازی‌ها موفق‌تر بوده و دومین بازی Nippon Ichi بود که پس از بازی Rhapsody: A Musical Adventure در آمریکای شمالی عرضه شد. در این نسل، شرکت‌های سازنده بازی، از جمله Atlus و نینتندو متوجه محبوبیت و مخاطبان گسترده این بازی‌ها شدند. بازی‌های La Pucelle: Tactics و Disgaea: Hour of Darkness که به دلیل استقبال مخاطبان، چندین بار عرضه شدند، اکنون به بازی‌های کالت پلی استیشن 2 تبدیل شده‌اند.

 

disgaea

سری Disgaea از جمله بازی‌های موفق پلی استیشن 2 بود.


در سال 2001، بازی Sakura Wars 3 برای کنسول Dreamcast عرضه شد و سیستم مبارزات جدید با المان‌های اکشن را معرفی کرد و سیستم جدول بندی را کنار گذاشت تا کاراکترها بتوانند آزادانه در میدان نبرد حرکت کنند، اما کاراکترها دارای محدودیت در هر دور بودند که با یک نوار در پایین صفحه نمایش داده می‌شد. این سیستم مبارزات، اساس بازی Valkyria Chronicles بود که در سال 2008 توسط همان تیم سازنده، عرضه شد. سری Sakura Wars تا قبل از بازی Sakura Wars: So Long, My Love (2005) در غرب عرضه نشد. سری Front Mission نیز با بازی‌های Front Mission 4 و Front Mission 5 به پلی استیشن 2 آمد. بازی Front Mission 5 هیچگاه در غرب عرضه نشد و توسط هواداران سری به انگلیسی ترجمه شد.


کنسول Game Boy Advance میزبان بازی Rebelstar: Tactical Comman (2005) بود که توسط نیک و جولیان گولاپ (Nick & Julian Gulap)، خالقان بازی X-COM ساخته شد. بازی به دلیل بکارگیری مکانیزم مبارزات پر جزئیات بازی X-COM مورد ستایش قرار گرفت اما از گرافیک زیر حد متوسط، داستان کم جان این بازی و عدم پشتیبانی از link-mode انتقاد شد. بازی در نهایت امتیاز 77.83 درصد را از وبسایت Game Rankings دریافت کرد. در اوایل سال 2006، بازی Blazing Souls از کمپانی Idea Factory عرضه شد که دارای گیم پلی غیر خطی بود و گیمر می‌توانست آزادانه در دنیای بازی بگردد و مراحل را به ترتیب دلخواه انجام دهد. همچنین، به جای استفاده از صفحه‌های مجزا یا مپ برای ماجراجویی و مبارزه، بازی دارای یک حالت گذار پیوسته میان ماجراجویی و مبارزات بود. بازی Fire Emblem نیز در همین برهه در آمریکا عرضه شد.


نسل هفتم
در نسل هفتم کنسول‌ها، بازی Valkyria Chornicles (2008) ساخت کمپانی سگا برای کنسول پلی استیشن 3، از قدرت پردازش این کنسول استفاده کرد و سبک هنری انیمه آبرنگی و المان‌های شوتر تاکتیکی سوم شخص را به کار برد. پس از انتخاب یک کاراکتر در نقشه، گیمر آن کاراکتر را از نمای سوم شخص کنترل می‌کند. این سیستم به گیمر اجازه می‌دهد تا در محدوده مشخصی آزادانه حرکت کند، به صورت دستی هدف گیری کرده و با زدن هدشات، آسیب بیشتری وارد کند، تا حدودی پشت کاور مخفی شود و با خطرهای محیطی مانند آتش سوزی و مین زمینی مقابله کند. بازی به عنوان حلقه گم شده میان Final Fantasy Tactics و Full Spectrum Warrior شناخته می‌شود.

 

valkyria chronicles

بازی Valkyria Chronicles با ترکیب المان‌های نقش‌آفرینی و شوتر سوم شخص توانست نظر مثبت منتقدان و گیمرها را جذب کند.


در سال 2004، کمپانی کونامی بازی Metal Gear Acid را عرضه کرد که المان مخفی کاری سری metal Gear را با گیم پلی نقش آفرینی تاکتیکی نوبتی بازی‌های Fire Emblem، Final Fantasy Tactics و Disgaea و مدیریت منابع و آینده نگری مبارزات کارتی سری Yu-Gi-OH! را با هم ترکیب کرده بود. استودیو Kuju Entertainment، بازی Dungeons & Dragons Tactics را در سال 2007 برای کنسول دستی PSP عرضه کرد. بازی اصول و مکانیزم بازی‌های نقش آفرینی رومیزی محبوب Dungeons & Dragons را به کار گرفته بود، از رابط کاربری ضعیف و کنترل دوربین بد رنج می‌برد.


کمپانی Atlus بازی Sin Memgami Tensei: Devil Survivor (2009) را عرضه کرد که ترکیبی از گیم پلی نقش آفرینی تاکتیکی و سنتی و المان‌های بازی‌های ماجرایی غیر خطی بود. این بازی دارای سیستم خرید و فروش نوآورانه و سیستم زمان مرگ برای هر کاراکتر بود و تصمیمات گیمر روی زندگی و سرنوشت هر کاراکتر تأثیر می‌گذاشت. بازی Infinite Space (2009) ساخت استودیو Platinum Games برای کنسول Nintendo DS، ترکیبی از بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی، استراتژی همزمان و شبیه ساز فضایی بود و دارای یک داستان چند شاخه غیر خطی با تصمیمات و انتخاب‌های متعدد و پیشامدهای دراماتیک بود و وقایع آن در مجموعه بسیار عظیمی از سیارات رخ می‌داد. بازی Radian Histora توسط کمپانی Atlus در سال 2010 برای کنسول Nintendo DS عرضه شد و گیم پلی سنتی نقش آفرینی را با سیستم مبارزات جدولی به شدت تاکتیکی ترکیب کرد و دارای ویژگی‌هایی چون صفی از اعضای پارتی که می‌توانستند جای خود را با هم تغییر دهند و کمبو اجرا کنند، و دستکاری موقعیت حمله دشمن با پرتاب دشمن به خانه‌ای دیگر در جدول و ضربه به چندین دشمن به صورت همزمان بود. بازی به دلیل مضمون داستانی چند شاخه غیر خطی خود که موضوعاتی چون سفر در زمان و جهان‌های موازی سری Chrono را یادآوری می‌کرد، بسیار مورد توجه قرار گرفت. بازی Radian Historia به گیمر اجازه داد تا به صورت آزادانه در زمان سفر کند و مسیر تاریخ را با اعمال خود که هر کدام اثر مهمی بر زمان داشتند، تغییر دهد. گیمر همچنین می‌تواند به نقطه مشخصی در تاریخ سفر کند و مقاطع مهم تاریخی را تجربه کرده و با تصمیمات خود، نتایج آن را در تاریخ مشاهده کند. گیمر همچنین می‌تواند بین زمان‌های موازی عقب و جلو برود و پایان‌های موازی بازی را مشاهده کند. نسخه PSP بازی Tactics Ogre: Let us Cling Together نیز در همین برهه زمانی عرضه شد و دارای سیستم «جهانی» مشابهی بود که به گیمر اجازه می‌داد تا به نقطه مشخصی در زمان سفر کند و شاهد تأثیر انتخاب‌های خود بر پایان بازی باشد.


کمپانی Atlus بازی Growlanser IV: Wayfarer of the Time را در سال 2012 عرضه کرد که دارای سیستم مبارازت خاصی مرکب از استراتژی نوبتی و همزمان بود. گیمر کنترل هر کاراکتر را در هر دور بر عهده می‌گیرد اما اکشن بازی به صورت همزمان رخ می‌دهد. بازی Final Promise Story برای کنسول PSP نیز دارای سیستم مبارزات استراتژیک بود و دشمن از مبارزات قبلی تجربه کسب می‌کرد. همچنین کاراکترها ممکن بود در طول بازی بمیرند و باعث تغییر پایان بازی شوند.


کامپیوترهای شخصی
بسیاری از بازی‌های کامپیوتری غربی نیز در این ژانر نقش مهمی داشتند. این بازی‌ها اغلب به جای مضامین فانتزی دارای پس زمینه نظامی بودند و آزادی عمل و تعامل محیطی بیشتری داشتند. از این بازی‌ها می‌تواند به سری Jagged Alliance (1994-2014) و سری Silent Storm (2003-2005) اشاره کرد که به شدت وام دار سری X-COM هستند. در واقع بازی X-COM همان تأثیری را روی بازی‌های غربی داشت که بازی Fire Emblem بر بازی‌های ژاپنی داشت.


دهه 90 میلادی
بازی Incubation: Time is Running Out که در سال 1997 به عنوان بخشی از سری Battle Isle عرضه شد، اولین بازی استراتژیک بود که از گرافیک کاملا سه بعدی و شتاب سخت افزاری روی کامپیوترهای 3dfx Voodoo استفاده کرد. دیگر عناوین این سری اغلب بازی‌های جنگی تاکتیکی با خودروهای زرهی و فتح پایگاه‌ها بودند. این بازی از سوی منتقدان با استقبال خوبی مواجه شد.


بازی Gorky 17 (1999) یک بازی نقش آفرینی تاکتیکی ساخت استودیو لهستانی Metropolis Software و دارای المان‌های ترس و بقا بود. این بازی، اولین عنوان در سری بازی‌های کاراکتر اصلی بازی، کول سالیوان (Cole Sullivan) بود. دیگر عناوین این سری بازی‌های شوتر سوم شخص بودند و استقبال از این بازی، متوسط بود.


Vantage Master یک سری نقش آفرینی تاکتیکی مشابه بازی Master of Monsters است که توسط کمپانی Nihon Falcom در سال 1997 برای ویندوز عرضه شد. اولین بازی این سری تنها در ژاپن، کره جنوبی و تایوان عرضه شد. آخرین بازی سری با نام VM Japan در سال 2002 عرضه شد.


قرن بیست و یکم
بازی Shadow Watch (2000)، اقتباسی از رمان Tom Clancy’s Power Plays بود که توسط کمپانی Red Storm Entertainment ساخته شد. این بازی با بازی X-COM مقایسه می‌شود، اما دارای سیستم action point متفاوت و فاقد سیستم آپگرید نیروها است. استقبال از بازی متوسط بود.


بازی Fallout Tactics: Brotherhood of Steel، اسپین آفی برای سری نقش آفرینی کامپیوتری Fallout، ساخته استودیو Interplay Entertainment بود که توسط استودیو Micro Forte ساخته شد. این بازی که ترکیبی از گیم پلی نوبتی و همزمان، یا گیم پلی پیوسته نوبتی، فردی نوبتی و گروهی نوبتی بود، با دیگر بازی‌های سری Fallout متفاوت بود. بازی به گیمر اجازه می‌داد تا حالت بازی را در هر لحظه تغییر دهد. بازی با استقبال خوبی از منتقدان مواجه شد، اما مانند دیگر عناوین سری Fallout، طرفداران را جذب نکرد.

 

Fallout Tactics

بازی Fallout Tactics: Brotherhood of Steel، چندان به مذاق طرفداران Fallout خوش نیامد!


بازی Soldiers of Anarchy (2002) یک بازی تاکتیکی همزمان گروهی است که توسط استودیو Silver Style Entertainment ساخته شده است. گیم پلی بازی دارای تاکتیک‌های تیمی، وسایل نقلیه و مجموعه عظیمی از اسلحه و مهمات است. بازی با استقبال متوسطی از سوی منتقدان مواجه شد.


بازی Freedom Force (2002) و دنباله آن، Freedom Force vs. The Third Reich (2005) که توسط استودیو Irrational Games ساخته شدند، دو بازی نقش آفرینی تاکتیکی ابرقهرمانی بودند که گیمر به صورت همزمان به جای نوبتی بازی می‌کرد. بازی از سوی منتقدان با استقبال خوبی مواجه شد.


بازی‌های Paradise Cracked (2003)، COPS 2170: The Power of Law (2005)، Metalheart: Replicants Rampage (2004) و Shadow Vault (2004) بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی استودیوهای روسی و اسلواک MiST Land South، Akella و Mayhem هستند که با استقبال منفی مواجه شدند. بازی Paradise Cracked با الهام از آثار سایبرپانک The Matrix، Blade Runner، Ghost in the Shell و رمان‌های فیلیپ ک دیک (Philip K. Dick) ساخته شد و بازی Metalheart: Replicants Rampage نیز یک بازی نقش آفرینی تاکتیکی سایبرپانک پساآخرالزمانی با الهام از بازی‌های Jagged Alliance، Syndicate و Fallout بود. بازی COPS 2017: The Power of Law در همان دنیای reality 4.13 بازی Paradise Cracked رخ می‌دهد.


بازی Hammer & Sickle (2005) یک بازی نقش آفرینی تاکتیکی است که توسط دو استودیو Novik و Nival Interactive ساخته شده و توسط کمپانی CDV عرضه شده است. این بازی در همان دنیای بازی Silent Storm رخ می‌دهد و داستان آن پس از داستان آن بازی است. بازی Night Watch (2006) و دنباله آن، Day Watch (2007) بر اساس رمان و فیلم‌هایی به همان نام، توسط استودیو Nival Interactive ساخته شدند. تمام این بازی‌ها با وجود استفاده از موتور قدرتمند بازی Silent Storm با استقبال بدی مواجه شدند.


دیگر بازی‌های الهام گرفته از بازی Jagged Alliance شامل بازی‌های Brigade E5: New Jagged Union (2006) و دنباله آن، 7.62 (2007) می‌شوند که توسط استودیو روسی Apeiron ساخته شدند، بازی Hired Guns: The Jagged Edge (2007) ساخته استودیو GFI Russia و بازی Jagged Alliance: Back in Action ساخته استودیو bitComputer Games می‌شود. سری Brigade E5 از سیستم ترکیبی همزمان نوآورانه‌ای به نام مود توقف هوشمند برای افزایش واقع گرایی در بازی استفاده کرد. بازی Hired Guns: The Jagged Edge ابتدا قرار بوده که به عنوان بازی Jagged Alliance ساخته شود اما حقوق ساخت این بازی، از سازنده گرفته شد و بازی Jagged Alliance: Back in Action، نسخه بازسازی شده سه بعدی همزمان بازی Jagged Alliance 2 است. و بازی Jagged Alliance: Flashback، در سال 2014 بعد از یک پروژه کیک استارتر موفق، ساخته شد. اما استودیو سازنده این بازی، به دلیل درگیری‌های لفظی با حامیان مالی خود، بسیار بدنام شد و پس از مدتی ساخت بازی‌های ویدیویی را کاملا کنار گذاشت.


دیگر بازی‌های الهام گرفته از بازی X-COM شامل بازی‌های UFO: Aftermath (2003)، UFO: Aftershock (2005)، UFO: Afterlight (2007) و UFO: Extraterrestrials (2007)، همگی ساخته استودیوهای چک تبار ALTAR Interactive و Chaos Concept و بازی Xenonauts (2014) ساخته استودیو Goldhawk Interactive می‌شوند. سری UFO دارای گیم پلی همزمان بود، اما بازی UFO: Extraterrestrials که توسط استودیو Chaos Concept ساخته شده بود، نقدهای متوسطی دریافت کرد. بازی Xenonauts نیز نظرات مثبتی را در استیم به خود جلب کرد. کلون بازی X-COM به نام UFO: Alien Invasion نیز به صورت اوپن سورس برای چندین پلتفرم در سال 2006 عرضه شد.


بازی The Battle for Wesnoth (2005) یک بازی دیگر مشابه بازی‌های Master of Monsters و Warsong است که به صورت اوپن سورس برای چندین پلتفرم عرضه شد و همچنان در حال بروز شدن است.


دهه دوم قرن 21
بازی نقش آفرینی فانتزی سایبرپانک ایزومتریک تاکتیکی Shadowrun Returns (2013) پس از جمع آوری 1.9 میلیون دلار کمک‌های مردمی ساخته شد. بازی بر اساس بازی نوشتاری معروف و محبوب Shadowrun، ساخته جوردن وایزمن (Jordan Wiseman) است و دارای مبارزات تاکتیکی در دنیایی با موجودات فانتزی، جادویی و سایبرپانک است. دو دنباله بازی با نام‌های Shadowrun: Dragonfall (2014) و Shadowrun: Hong Kong (2015) نیز ساخته شدند. یک بازی تاکتیکی آنلاین به نام Shadowrun Chronicles: Boston Lockdown نیز با نقدهای نسبتا منفی در سال 2015 عرضه شد که البته ارتباط چندانی به سه بازی قبل ندارد.


در سال 2014 بازی نقش آفرینی تاکتیکی Blackguards بر اساس بازی نوشتاری آلمانی The Dark Eye عرضه شد و استقبال متوسطی از آن شد. دنباله بازی با نام Blackguards 2 در سال 2015 عرضه شد.


در سال 2015 بازی Invisible Inc. برای OS X، ویندوز و لینوکس عرضه شد. این بازی به عنوان یک بازی نقش آفرینی تاکتیکی مرکب از مخفی کاری و ایجاد مراحل پیوسته و آنی معرفی شد و از المان‌های جاسوسی و روگ لایک در گیم پلی استفاده کرد. بازی با نقدهای مثبتی مواجه شد و سپس نسخه‌ای از آن برای کنسول پلی استیشن 4 عرضه شد.


سال 2016 بازی نقش آفرینی نوبتی تاکتیکی بسیار موفق Darkest Dungeon، ساخته استودیو کانادایی Red Hook عرضه شد که بودجه آن از طریق کیک استارتر تأمین شده بود. معرفی آسیب‌های روانی و زنجیره تلفات به ژانر نقش آفرینی تاکتیکی باعث شد تا منتقدان از این بازی به خوبی استقبال کنند.

 

darkest dungeon

بازی Darkest Dungeon با ترکیب المان‌های نقش‌آفرینی تاکتیکی و روگ‌لایک، توانست طرفداران خاصی را جذب کند.


در ماه مارس 2017، استودیو آلمانی مستقل Overhype، بازی نقش آفرینی تاکتیکی Battle Brothers را به صورت early access عرضه کرد که استقبال از آن خوب بود. این شبیه ساز ارتش‌های مزدور، به عنوان یک بازی تخته‌ای متعادل و هوشمندانه شناخته شد.


ابهامات ژانر
بازی‌های دیگری هستند که المان‌های نقش آفرینی تاکتیکی را در بازی خود به کار گرفته‌اند اما متعلق به دیگر ژانرها هستند. بازی‌های جنگی تاکتیکی مانند سری Steel Panthers (1995-2006) مبارزات تاکتیکی نظامی را با پیشرفت واحدها مانند بازی‌های نقش آفرینی ترکیب کرده‌اند. بازی جنگی نفر به نفر Avalon Hill’s Squad Leader (2000) از موتور Soldiers at War استفاده کرد و با بازی‌های X-COM و Jagged Alliance مقایسه شد. بازی‌های Rebelstar (1984) و Laser Squad (1988) توسط جولین گولاپ، سازنده بازی X-COM و قبل از این بازی ساخته شدند اما مانند این بازی دارای پیشرفت مشخصات کاراکتر و نقشه استراتژیک نبودند.


بازی Bokosuka Wars (1983) که به عنوان پیشگام ژانر نقش آفرینی شبیه ساز/ استراتژیک شناخته می‌شود، به سختی در یک ژانر جای می‌گیرد. این بازی به عنوان الگوی بازی‌های استراتژیک همزمان و نقطه مقابل بازی دفاع از برج و از اولین بازی‌های اکشن نقش آفرینی شناخته می‌شود. بازی Nobunaga’s Ambition (1983) و دیگر عناوین Koei و همچنین بازی Destiny of an Emperor (1989) ساخت کپکام، خط میان ژانرهای نقش آفرینی، بازی‌های جنگی استراتژیک نوبتی و بازی‌های شبیه‌ساز را کمرنگ کرده‌اند. همچنین، بازی Sliver Ghost (1988) ساخت استودیو Kure Software Koubou المان‌های نقش آفرینی تاکتیکی و اکشن نقش آفرینی را ترکیب کرد و بازی Ogre Battle: March of the Black Queen (1983) خط میان بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی و استراتژیک همزمان را کمرنگ کرد. بازی Metal Gear Acid (2004) خط میان بازی‌های مخفی کاری که با سری metal Gear شناخته شد و نقش آفرینی تاکتیکی مشابه بازی‌های Fire Emblem و Final Fantasy Tactics را کمرنگ کرد و آن را با بازی‌های کارتی Yu-Gi-Oh! ترکیب کرد.


علاوه بر مبارزات تاکتیکی نوبتی، سری X-COM دارای گیم پلی استراتژیک سه بعدی نوبتی، به همراه یک نقشه دفاعی و درخت تکنولوژی نیز بود که به گیمر اجازه می‌داد تا برای به دست آوردن سلاح و زره، به تحقیق بپردازد. بازی jagged Alliance 2 دارای یک نقش منطقه‌ای با شهرهای دیوار کشی شده و گروه‌های در حال گشت دشمن است و گیمر باید با شکست دادن آن‌ها وارد شهر مدونا (Medona) شود. بازی Knights in the Nightmare (2009) المان‌های نقش آفرینی تاکتیکی قدیمی را با گیم پلی بازی‌های shoot ‘em up ترکیب کرد.


بازی Valkyria Chronicles (2008) ساخت کمپانی سگا با به کار بردن گیم پلی نقش آفرینی تاکتیکی و ترکیب آن با استراتژیک همزمان و شوتر تاکتیکی سوم شخص، از جمله به کار گیری هدف گیری از روی شانه و سیستم کاور گیری، خط میان این ژانرها را کمرنگ کرد. این بازی به عنوان حلقه گمشده میان بازی‌های Final Fantasy Tactics و Full Spectrum Warrior شناخته می‌شود. در مصاحبه‌ای با نشریه Eurogamer، جولیان گولاپ، سازنده بازی X-COM از شباهت بازی Valkyria Chronicles به بازی کنسل شده خود به نام Dreamland Chronicles ابراز شگفتی کرد.


بازی infinite space (2009) ساخت استودیو Platinum Games، ترکیبی از ژانرهای نقش آفرینی تاکتیکی، استراتژی همزمان و شبیه ساز فضایی است. بازی The 3rd Birthday (2010) سومین بازی در سری Parasite Eve با ترکیبی خاص از ژانرهای اکشن نقش آفرینی، نقش آفرینی تاکتیکی همزمان، ترس و بقا و شوتر تاکتیکی سوم شخص است.

 

3rd brthday

بازی The 3rd Birthday، ترکیبی از یک شوتر ترسناک و یک بازی نقش‌آفرینی تاکتیکی بود.


بازی Dead State (2014) یک بازی نقش آفرینی نوبتی ساخته DoubleBear Production و Iron Tower و حاوی داستانی با موضوع دنیای پساآخرالزمانی آلوده به زامبی‌ها است. گیمر مأموریت دارد تا گروهی از بازماندگان را در پناهگاهی در شهر خیالی اسپلندید رهبری کند. بازی Dead State مبارزات تاکتیکی و پیشرفت کاراکتر نقش افرینی را با ترس و بقا و المان‌های مدیریت پایگاه ترکیب کرد. نسخه enhanced edition بازی در سال 2015 تحت نام Dead State: Reanimated عرضه شد.


CRPG
تعدادی از بازی‌های نقش آفرینی کامپیوتری یا CRPG نیز دارای مبارزات تاکتیکی هستند. از جمله بازی‌های نقش آفرینی کامپیوتری اولیه که دارای مبارزات تاکتیکی بودند، می‌توان به سری Ultima و بازی Ultima III: Exodus (1983، بازی Wizard’s Crown (1985) ساخت استودیو SSI، بازی The Eternal Dagger (1987)، سری Realms of Arkania (1992-1996) بر اساس بازی نوشتاری آلمانی The Dark Eye و بازی‌های Gold Box اشاره کرد که بعدها برای کنسول‌های ژاپنی نیز عرضه شدند. دیگر بازی‌های این ژانر شامل بازی The Temple of Elemental Evil (2003) ساخت استودیو Troika Games اشاره کرد که با دقت، اصول و قوانین نسخه 3.5 بازی Dungeons & Dragons را به کار گرفت. بازی Knights of the Chalice (2009) نیز از مجوز d20 open game استفاده کرد و بازی Pyrthic tales: Prelude to Darkness (2002) یک بازی نقش آفرینی اوپن ورلد است که از یک دنیای واحد و پیوسته بهره می‌برد. از بازی‌های اخیر می‌توان به بازی‌های Wasteland 2 (2014)، Divinity: Original Sin (2014) و The Age of Decadence (2015) اشاره کرد. به دلیل موفقیت بازی‌های Wasteland 2، Divinity: original Sin، Shadowrun: Dragonfall، Blackguards و Dead State، بسیاری سال 2014 را سال احیای ژانر CRPG می‌دانند.

 

Divinity Original Sin

موفقیت عناوینی چون Divinity: Original Sin، باعث احیای دوباره ژانر نقش‌آفرینی تاکتیکی در سال‌های اخیر شده است.


سری Tir-nan-og، یک مجموعه از بازی‌های نقش آفرینی است که ابتدا در ژاپن برای کامپیوتر PC98 و سپس برای ویندوز عرضه شدند. عناوین بعدی این سری سپس برای کنسول‌های پلی استیشن 2 و PSP نیز عرضه شدند. بازی Heroes of Jin Yong (1996)، یک بازی نقش آفرینی چینی بر اساس رمان‌های تاریخی محبوب Wuxia، نوشته جین یونگ (Jin Yong) است و کاراکترهای بازی در مبارزه کونگ فو و استفاده از سلاح مهارت پیدا می‌کنند و مبارزات بازی در یک زمین جدول بندی شده صورت می‌گیرد.


بازی‌های آنلاین چندنفره
بسیاری از بازی‌های آنلاین چند نفره عظیم (MMO)، بازی‌های آنلاین چند نفره را با مبارزات نوبتی تاکتیکی ترکیب کردند. از جمله این بازی‌ها می‌توان به بازی‌های Dofus (2005)، The Continuum (2008(و بازی روسی Total Influence Online (2009)) اشاره کرد. بازی Tactica Online یک بازی MMORPG با مبارزات تاکتیکی بود که تولید آن در سال 2008 متوقف شد. بازی‌های Gunrox (2008)، Poxnora (2006) و Wakfu (2012) از جمله بازی‌های دیگر این ژانر هستند.


محبوبیت
بسیاری از بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی به شدت زمان‌بر و به شدت سخت هستند. به همین دلیل، گیمرهای حرفه‌ای را به خود جذب می‌کنند. از قدیم، بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی در ژاپن بسیار موفق بوده‌اند اما نتوانسته‌اند این موفقیت را در آمریکای شمالی یا جای دیگر تکرار کنند. اما مخاطبان بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی ژاپنی از اواسط دهه 90 میلادی، با سرعت رشد کرده‌اند و بازی‌های Final Fantasy Tactics، Suikoden Tactic، Vanguard Bandits و Disgaea برای کنسول‌های PS1 و PS2 و بازی Fire Emblem برای کنسول‌های دستی، به شکل شگفت انگیزی محبوب شدند. بازی Final Fantasy Tactics برای کنسول PS1 به عنوان بازی پدیده این ژانر در خارج از ژاپن شناخته می‌شود. بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی ژاپنی قدیمی نیز با استفاده از شبیه‌سازهایی چون کنسول مجازی Wii و روی کنسول‌های دستی دوباره عرضه شدند و توانستند مخاطبان جدیدی به دست آورند.


اما در دهه 2000، بسیاری از بازی‌سازان از سختی‌های ساخت این بازی‌ها در غرب نگران بودند، مخصوصا که بسیاری از این عناوین در اروپا با استقبال خوبی مواجه نشدند و حتی تعدادی از بازی‌سازان ژاپنی نیز اظهار کردند بازی‌های نوبتی دیگر طرفدار ندارند. این عده معتقد بودند که ناشران بازی‌ها به سمت عرضه بازی‌های اکشن همزمان روی آورده‌اند. اما از سال 2010 عرضه عناوین X-COM: Enemy Unknown و XCOM 2 توسط کمپانی 2K Games و بازی‌های مستقلی چون Divinity: Original Sin، Wasteland 2 و Shadowrun Retruns و راه‌های ساخت این بازی‌ها از طریق کیک استارتر، این ژانر بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. به گفته دن تاج (Dan Tudge) از استودیو n-Space، ظهور دوباره بازی‌های نقش آفرینی ایزومتریک تاکتیکی ارتباط مستقیمی با در دسترس بودن آن‌ها و سیستم‌های عرضه استیم و بازی‌های دیجیتال دارد و بازی‌سازان راحت‌تر با گیمرها ارتباط برقرار می‌کنند.
 



مشخصات

بازی‌های نقش آفرینی تاکتیکی یا TRPG ژانری از بازی‌های ویدیویی است که المان‌های کلاسیک بازی‌های نقش آفرینی را با بازی‌های تاکتیکی ترکیب کرده و به جای تمرکز بر تم فانتزی بازی، روی گیم پلی تاکتیکی آن تمرکز می‌کند.


بازی
فیلم
سریال
مطالب