Quantcast
ورود عضویت
اکشن ماجراجویی
game

ژانر اکشن ماجرایی، شامل بازی‌هایی است که المان‌های ژانرهای اکشن و ماجرایی را با هم ترکیب می‌کند.


با نزول ژانر ماجرایی در دنیای بازی‌های ویدیویی، از اصطلاح «اکشن ماجرایی» بسیار بیشتر استفاده شد. بسیاری اوقات، از اصطلاح «بازی ماجرایی» یا «بازی اکشن ماجرایی» برای تعریف ژانر یک بازی استفاده می‌شود و منظور گیم پلی بازی نیست.


ژانر اکشن ماجرایی یک ژانر مرکب است، معنای آن بسیار وسیع بوده و یکی از گسترده‌ترین مفاهیم را در دنیای بازی‌های ویدیویی دارد و ممکن است شامل بازی‌هایی شود که در ژانرهای دیگری نیز قرار می‌گیرند. در کل، بازی‌های ماجرایی دارای مسائل مربوط به موقعیت‌های گوناگون هستند که گیمر باید آن‌ها را بدون هیچ گونه زد و خوردی حل کند. اکشن در این عناوین، ممکن است در قالب یک مینی گیم ارائه شود. بازی‌های اکشن نیز کاملا بر تعامل همزمان تمرکز دارند که واکنش‌های گیمر را به چالش می‌کشند. در نتیجه، در یک بازی اکشن ماجرایی، شاهد واکنش‌های سریع و حل کردن معماهای گوناگون، به دو شیوه خشونت‌آمیز و صلح آمیز هستیم.


تعریف        
یک بازی اکشن ماجرایی، بازی دارای عناصر هر دو ژانر بازی‌های اکشن و بازی‌های ماجرایی است و به تعدد شاهد معماهای گوناگون در آن هستیم. بازی اکشن ماجرایی شامل فعالیت‌های فیزیکی یک بازی اکشن و داستان، کاراکترهای متعدد، سیستم مدیریت آیتم‌ها، دیالوگ و دیگر ویژگی‌های یک بازی ماجرایی است. این بازی‌ها از بازی‌های ماجرایی سریع‌تر، اما سرشار از چالش‌های فیزیکی و مفهومی نیز هستند. بازی‌های اکشن ماجرایی معمولا شامل ترکیبی از عناصر داستانی پیچیده هستند که با صدا و تصویر به گیمر ارائه می‌شوند. داستان به عملکرد قهرمان بازی بستگی دارد و توسط او به جریان افتاده و پیش می‌رود. از نمونه بازی‌های اکشن ماجرایی می‌توان به The Legend of Zelda، God of War و سری Tomb Raider اشاره کرد.

 

God of War

مبارزات سریع و به شدت خونین سری God of War، از عوامل موفقیت آن بودند.


این که یک بازی چگونه به عنوان یک بازی اکشن ماجرایی شناخته می‌شود، بستگی به دیدگاه افراد دارد. بسیاری بر سر تعریف یک بازی اکشن ماجرایی اختلاف نظر دارند. عده‌ای معتقدند که یک بازی اکشن ماجرایی، آنقدر اکشن است که یک بازی ماجرایی نباشد و در عین حال، اکشن آن به قدری نیست که بازی اکشن خطاب شود. گاهی یک بازی اکشن دارای معما، بازی اکشن ماجرایی خطاب می‌شود، اما اگر این معماها ساده باشند، آن بازی، اکشن خواهد بود. دیگران، بازی اکشن را یک ژانر اصیل می‌دانند و معتقدند که بازی اکشن ماجرایی شامل حل کردن معماها در موقعیت‌های گوناگون می‌شود. طرفداران بازی‌های ماجرایی نیز این ژانر را اصیل می‌دانند و هر گونه بازی دارای چالش فیزیکی یا زمانی را بازی اکشن می‌خوانند. در هر صورت، اصطلاح «اکشن ماجرایی» موضوع بحث‌های زیادی در رسانه‌ها بوده و به دلیل گستره کاربری وسیع آن، اغلب به جای آن از ژانرها و زیرشاخه‌های دیگر برای تعریف یک بازی استفاده می‌شود.


زیر شاخه‌ها
اگر چه بازی‌های اکشن ماجرایی متنوع هستند و کلاس بندی آن‌ها ساده نیست، اما این ژانر دارای زیرشاخه‌های متعددی است که به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.


- اکشن ماجرایی اول شخص؛ این ژانر از گیم پلی شوتر اول شخص استفاده می‌کند و به منظور اعمال المان‌های ماجرایی در بازی، از جمله معماهای محیطی یا خلق یک داستان پیچیده، اکشن مداوم و پرسرعت را عمدتا نادیده می‌گیرد. گاهی به این ژانر، بازی ماجرایی بی‌درنگ یا RTA نیز گفته می‌شود. از جمله بازی‌های مهم این زیرشاخه، می‌توان به بازی‌های Metroid Prime، Half-Life 2، Dishonored و Far Cry 3 اشاره کرد.

 

Far Cry 2

بازی Far Cry 2، یک بازی اکشن ماجرایی اول شخص اوپن ورلد بود که توانست بسیار موفق باشد.


- اکشن ماجرایی سوم شخص؛ در این بازی‌های گیم پلی سوم شخص به کار رفته است و از جمله بازی‌های محبوب این زیرشاخه، می‌توان به سری Tomb Raider، سری The Legend of Zelda، بازی‌های Rune، Severance: Blade of Darkness، سری Grand Theft Auto، سری Hitman و سری Uncharted اشاره کرد.

 

max payne

بازی Max payne و تکنیک bullet time آن، الهام بخش بسیاری از بازی‌های پس از خود بود.


- اکشن ماجرایی اوپن ورلد؛ این بازی‌ها به گیم پلی غیر خطی در یک دنیای باز توجه دارند. از جمله بازی‌های این زیرشاخه می‌توان به سری‌های Grand Theft Auto و Assassin’s Creed اشاره کرد.


- شبیه ساز عمیق به بازی‌هایی خطاب می‌شود که معمولا دارای زاویه دید اول شخص هستند و از المان‌های مخفی کاری، نقش آفرینی و پلتفرمینگ برای خلق سیستم‌های متنوع گیم پلی استفاده می‌کنند تا گیمر راه‌های گوناگون برای رسیدن به اهداف خود داشته باشد و درگیر بازی شود.


- ماجرایی پلتفرمینگ بر گشت و گذار در محیط بازی و حل معماها تمرکز دارد و همچنین، دارای گیم پلی کلاسیک یک بازی پلتفرمینگ است. برای مثال می‌توان به سری Tomb Riader و بازی‌های Metorid و Castlevania اشاره کرد. اصطلاح Metroidvania، از نام دو بازی نام برده به دست آمده و به بازی‌هایی از این ژانر اطلاق می‌شود که اغلب دارای گیم پلی پلتفرمینگ دو بعدی هستند.


- بازی‌های ماجرایی پلتفرمینگ ایزومتریک، دارای یک محیط باز با قابلیت گشت و گذار آزادنه، گیم پلی سه بعدی و نمای دید دو بعدی ایزومتریک هستند.


- بازی‌های مخفی کاری به مخفی ماندن از دید دشمن توجه دارند و گیمر را تشویق می‌کنند که از برخورد مستقیم خودداری کند و به همین دلیل، نسبت به بازی‌های اکشن، تمرکز بیشتری روی گشت و گذار در محیط و حل معماها دارند. از جمله بازی‌های شناخته شده این ژانر می‌توان به سری Metal Gear، سری Assassin’s Creed و سری Hitman اشاره کرد.

 

assassins creed

در بازی‌های Assassin's Creed، مهارت قهرمان بازی در بالا رفتن از دیوارها و عکس‌العمل‌های سریع، اهمیت ویژه‌ای در مخفی‌کاری دارند.


- بازی‌های ترسناک بر مدیریت آیتم‌ها تمرکز دارند و گیمر باید از مقدار آذوقه و مهمات خود برای زنده ماندن در یک فضای ترسناک، مطمئن باشد. بازی‌های ترسناک، انواع گوناگون و گیم پلی متنوعی دارند، اما تمام بازی‌های ترسناک از این فرمول پیروی نمی‌کنند. فرانچایزهای Resident Evil و Silent Hill این ژانر را به شهرت رسانده و حتی امروزه نیز به عنوان بهترین عناوین این ژانر شناخته می‌شوند.


- بازی‌های بقا دارای پایان باز که در آن‌ها خبری از المان‌های ماورائی نیست، می‌توانند جزء بازی‌های ماجرایی محسوب شوند.


گیم پلی
بازی‌های اکشن ماجرایی از بازی‌های ماجرایی سریع‌تر هستند و علاوه بر چالش‌های مفهومی، از چالش‌های فیزیکی نیز بهره می‌برند و داستان توسط گیمر به پیش می‌رود. اگر چه در این بازی‌ها شاهد اکشن سریع هستیم، اما بسیاری از المان‌های بازی‌های ماجرایی مانند جمع آوری آیتم‌ها و ماجراجویی و تعامل با محیط و حل معماها نیز در این بازی‌ها دیده می‌شوند. با وجود گیم پلی آرکید گونه، در این بازی‌ها، هدف به دست آوردن بالاترین امتیاز ممکن نیست. در بسیاری از بازی‌های اکشن ماجرایی، گیمر کنترل یک قهرمان را بر عهده دارد و این بازی‌ها، از این نظر شباهت زیادی به بازی‌های نقش آفرینی دارند.


این بازی‌ها با بازی‌های ماجرایی گرافیک که گاهی اجازه حرکت آزادانه را می‌دهند و در آن‌ها فرامین بیشتری قابل انجام است و تقریبا هیچ المان اکشنی به چشم نمی‌خورد، تفاوت دارند. این بازی‌ها از بازی‌های ماجرایی متنی نیز که دارای فرامین متنی پیچیده و هیچ گونه حرکتی هستند، متمایزند. اگر چه این بازی‌ها دارای گیم پلی پویا هستند، اما بازی‌های اکشن ماجرایی بر اساس زاویه دید که ممکن است نمای بالا، نمای بغل، نمای اول شخص، سوم شخص یا ایزومتریک باشد، تقسیم بندی می‌شوند.


بسیاری از بازی‌های اکشن ماجرایی، دیالوگ‌های بازی را به وسیله یک درخت دیالوگ ارائه می‌کنند. هنگامی که قهرمان بازی با یک NPC (کاراکتر غیر قابل بازی) روبرو می‌شود، می‌تواند گزینه‌ای را برای صحبت با NPC انتخاب کند. آن NPC نیز پاسخ از پیش تعیین شده‌ای را به گیمر ارائه می‌کند و گیمر می‌تواند به آن واکنش نشان دهد.


به دلیل ماهیت گسترده ژانر اکشن ماجرایی، بسیاری از گیمرها نمی‌توانند بعضی بازی‌ها را به پایان برسانند و به همین دلیل، این بازی‌ها به گیمر سرنخ‌هایی برای تمام کردن بازی ارائه می‌کنند یا به وی اجازه می‌دهند تا از معماها بگذرد.


تاریخچه
اولین بازی اکشن ماجرایی شناخته شده، بازی Adventure (1980) است که بر اساس بازی ماجرایی متنی Colossal Cave Adventure برای کامپیوتر Atari 2600 ساخته شد و گیمر می‌توانست مانند یک بازی اکشن مبارزه کند. دیگر بازی‌های اکشن ماجرایی ابتدایی شامل بازی‌های مخفی کاری 005 (1981)، Castle Wolfenstein (1981) و بازی آرکید Tutankham (1982) می‌شوند. بازی‌های The Tower of Druaga (1984) و بازی اکشن نقش آفرینی Hydlide (1984)، المان‌های اکشن، اکتشاف و نقش آفرینی را ترکیب کردند و الهام بخش بازی The Legend of Zelda شدند. بازی Hydlide از اولین بازی‌های اوپن ورلد نیز بود و گیمر را تشویق به گشت و گذار در یک محیط اوپن ورلد می‌کرد. به گفته رو آر آدامز (Roe R. Adams)، سازنده بازی Wizardry، بازی‌های اکشن ماجرایی اولیه مانند Castlevania (1986)، Trojan (1986) و Wizards & Warriors (1987)، بازی‌های آرکید با پس زمینه فانتزی بودند.

 

ocarina of time

سری The Legend of Zelda، از قدیمی‌ترین بازی‌های اکشن ماجرایی است.


بازی‌های اکشن ماجرایی با عرضه بازی The Legend of Zelda (1986) ساخته شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto)، که ترکیب موفقی از المان‌های چندین ژانر مانند گشت و گذار، معماهای گوناگون، مدیریت آیتم، اکشن، ارز درون بازی و طراحی مراحل به سبک بازی‌های نقش آفرینی اما بدون امتیاز تجربه (XP) بود، به یک ژانر شناخته شده تبدیل شدند. این بازی از جمله اولین نمونه‌های بازی‌های غیر خطی اوپن ورلد است و نوآوری‌های گوناگونی مانند قابلیت ذخیره بازی را معرفی کرد. این بازی به یکی از تأثیر گذار ترین بازی‌های عصر هشت بیتی تبدیل شد و الهام بخش بازی‌های اکشن ماجرایی مانند Metroid و نقش آفرینی مانند Final Fantasy شد. بازی The legend of Zelda یکی از شناخته شده ترین سری بازی‌های اکشن ماجرایی است. سری زلدا مسئول پدیدار شدن ژانر اکشن ماجرایی اوپن ورلد است که بعدها توسط بازی Grand Theft Auto III (2001) بسیار محبوب شد.


بازی‌هایی مانند Brain Breaker (1985)، Xanadu (1985)، Metroid (1986) و Vampire Killer (1986)، سبک پلتفرمینگ اسکرولی را با گشت و گذار و ماجراجویی ترکیب کرده و زیرشاخه پلتفرمینگ ماجرایی Metroidvania را خلق کردند و بازی‌هایی چون 005، Castle Wolfenstein و Metal Gear (1987) نیز ماجراجویی را با مکانیزم‌های مخفی کاری ترکیب کردند و باعث خلق بازی‌های مخفی کاری شدند که بعدها توسط بازی‌های Metal Gear Solid، Tenchu: Stealth Assassins و Thief: The Dark Project که همگی در سال 1998 عرضه شدند، مورد توجه قرار گرفتند.

 

prince of persia

بازی Prince of Persia: The Sands of Time، دارای بخش‌های پلتفرمینگ تازه و نوآورانه و مبارزات نفس‌گیر بود.


بازی پلتفرمینگ سینمایی Prince of Persia (1989) شامل المان‌های اکشن ماجرایی بود و الهام بخش بازی‌هایی چون Another World (1991) و Flashback (1991) شد. بازی Alone in the Dark (1992) دارای گرافیک سه بعدی بود که بعدها با بازی‌های Resident Evil (1996) و Tomb Raider (1996) رایج شد. بازی Resident Evil به عنوان منبع آغاز ژانر ترسناک و الهام بخش عناوینی چون Silent hill (1999) و Fatal Frame (2001) شناخته می‌شود. بازی‌های اکشن ماجرایی، امروزه بسیار محبوب‌تر وشناخته شده‌تر از بازی‌های ماجرایی و پلتفرمینگ هستند که منشأ این ژانر به شمار می‌آیند.
 



مشخصات

ژانر اکشن ماجرایی، شامل بازی‌هایی است که المان‌های ژانرهای اکشن و ماجرایی را با هم ترکیب می‌کند.


بازی
فیلم
سریال
مطالب