Quantcast
ورود عضویت
شبیه ساز زندگی
game

بازی‌های شبیه ساز زندگی یا بازی‌های زندگی مصنوعی، زیرشاخه‌ای از بازی‌های شبیه سازی هستند که گیمر می‌تواند زندگی یک یا چند موجود زنده را کنترل کند. یک شبیه ساز زندگی می‌تواند درباره زندگی یک فرد و روابط شخصی او یا یک اکوسیستم باشد.


تعریف
بازی‌های شبیه ساز زندگی درباره حفاظت و رشد جمعیتی قابل کنترل از موجودات زنده هستند و گیمر می‌تواند زندگی چندین انسان یا موجود زنده دیگر را کنترل کند. بازی‌های زندگی مصنوعی در رابطه با تحقیقات علمی درباره زندگی مجازی هستند. اما به این دلیل که بازی‌های تجاری این زیر شاخه بیشتر جنبه سرگرمی دارند، اکثرا تنها بخش کوچکی از تحقیقات یک محقق و دانشمند را شامل می‌شوند. این ژانر گسترده از بازی‌های ایزدی (god games) که درباره کنترل یک فرقه هستند، تا بازی‌های شبیه ساز حیوانات خانگی را شامل می‌شود. همچنین این زیرشاخه شامل بازی‌های زندگی ژنتیکی نیز می‌شود که در آن‌ها گیمر وظیفه مدیریت جمعیت موجوداتی را در طول چندین نسل بر عهده دارد.


تاریخچه
بازی‌های زندگی مصنوعی و شبیه‌سازهای زندگی از تحقیقات زندگی مصنوعی از جمله مدل Conway’s Game of Life که در سال 1970 مطرح شد، نشأت می‌گیرند. اما اولین بازی زندگی مصنوعی تجاری، بازی Little Computer People بود که در سال 1985 برای کامپیوتر کومودور 64 عرضه شد و به گیمر اجازه می‌داد تا از موجودات زنده درون یک خانه مجازی، درخواست‌های گوناگون داشته باشد. بازی به عنوان پیشگام بازی‌های شبیه‌ساز زندگی مصنوعی شناخته می‌شود. یکی از اولین بازی‌های شبیه ساز عاطفی، Tenshitachi no gogo در همان سال برای کامپیوتر 16 بیتی NEC PC-9801 عرضه شد، البته در بازی‌های سابق سگا از جمله Girl’s Garden (1984) نیز المان‌های شبیه سازی قابل یافت بود. در سال 1986، بازی شبیه ساز بیولوژیکBird Week عرضه شد.

 

little computer people

بازی Little Computer Poeple، اولین بازی شبیه‌ساز زندگی بود.


در اواسط دهه 90 میلادی و با پیشرفت هوش مصنوعی، بازی‌های حیوانات خانگی مانند Petz و Tamagotchi عرضه شدند. در همین دوران، بازی Creatures اولین اپلیکیشن سرگرمی تجاری زندگی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک بود. در سال 2000، بازی The Sims این ژانر را با فرمول به کار رفته در بازی Little Computer People و اصلاح و بهبود آن، تعریف کرد و اکنون نیز موفق‌ترین بازی شبیه ساز زندگی به شمار می‌رود. در سال 2008 نیز بازی Spore عرضه شد که به گیمر اجازه می‌داد تا یک نژاد بیگانه را از مقیاس میکروبی به نژادی حاکم بر کهکشان، پرورش دهد.


انواع مختلف این ژانر


حیوانات خانگی دیجیتال
حیوانات خانگی دیجیتال یک زیر شاخه از بازی‌های زندگی مصنوعی است که گیمر می‌تواند یک حیوان شبیه سازی شده را پرورش و آموزش داده و از آن نگه داری کند. این حیوانات اغلب از روی حیوانات واقعی یا فانتزی شبیه سازی شده‌اند. بر خلاف بازی‌های زندگی مصنوعی ژنتیک که به جمعیت زیاد هر موجود زنده تمرکز دارند، بازی‌های حیوانات خانگی اغلب به گیمر اجازه می‌دهند تا با یک یا چند حیوان خانگی تعامل داشته باشد. بر خلاف بازی‌های زندگی مصنوعی، حیوانات خانگی دیجیتال زاد و ولد یا مرگ ندارند، اما شاید در مواقع استثنایی، حیوانی در صورت بی ملاحظگی، فرار کند.


حیوانات خانگی دیحیتال اغلب به شکل زیبایی طراحی می‌شوند و با نمایش احساسات و رفتار خاص خود، به گیمر کمک می‌کنند تا با آن‌ها تعامل کند. این کیفیت هوش مصنوعی، حیوانات دیجیتال را از دیگر انواع موجودات زنده متمایز می‌کند، زیرا هر کدام از این موجودات دیجیتال، قوانین ساده‌ای دارند اما جمعیت آن‌ها با خواص تکوینی گسترش پیدا می‌کند. گیمر می‌تواند با این موجودات بازی کرده، آن‌ها را تمیز کند و آموزش دهد و آن‌ها نیز از گیمر یاد می‌گیرند. اما رفتار این موجودات دیجتال، برنامه ریزی شده است و در نهایت، تکوینی نیست.

 

Nintendogs

بازی Nintendogs، معروف‌ترین بازی درباره نگه‌داری از یک حیوان دیجیتالی است.


طراحان بازی سعی می‌کنند با ترکیب رفتار مشترک حیوانات با رفتار خاص، توجه مخاطب را به خود جلب کنند تا گیمر همواره برای بازی کردن انگیزه داشته باشد. در غیر این صورت، عدم داشتن شرایط پیروزی و پایان این بازی‌ها، کسل کننده خواهد بود و این بازی‌ها نیز به همین دلیل به عنوان اسباب بازی نرم افزاری شناخته می‌شوند. بازی‌هایی از قبیل Nintendogs برای کنسول Nintendo DS عرضه شده‌اند، اما این بازی‌ها، از جمله Tamagotchi به عنوان یک جا کلیدی نیز عرضه می‌شوند. همچنین بازی‌های پرورش حیوان خانگی آنلاین مانند Neopets عرضه شده‌اند. امروزه بازی‌های آنلاین به شما اجازه می‌دهند که سگ‌های نمایش یا اسب‌های مسابقه را پرورش دهید.


شبیه ساز بیولوژیک
برخی بازی‌های زندگی مصنوعی به گیمر اجازه می‌دهند تا جمعیت یک موجود زنده را در طول چندین نسل مدیریت کند و به اهدافی کلی برای آن موجود برسد. از این بازی‌ها با عنوان بازی‌های زندگی مصنوعی ژنتیک یا شبیه ساز بیولوژیک یاد می‌شود. گیمر می‌تواند نژادی مرکب از دو موجود بسازد و با استفاده از ژن‌های آن دو موجود، مشخصات موجود جدید را تعیین کند. برخی بازی‌ها نیز با استفاده از عوامل محیطی یا تصادفی، دارای المان جهش یافتگی هستند که بر جمعیت موجودات زنده تأثیر دارد. این موجودات اغلب دارای عمر کوتاهی هستند، برای مثال در بازی Creatures، هر ارگانیزم بین 30 دقیقه تا هفت ساعت عمر دارد. گیمر ممکن است مشاهده کند که عوامل طبیعی بر جمعیت این موجودات تأثیر می‌گذارند، اما می‌تواند با جمعیت آن‌ها تعامل داشته باشد و با استفاده از تولید مثل، عوامل محیطی یا ساخت موجود جدید، در زندگی این موجودات تأثیر بگذارد.


گروه دیگر از بازی‌های شبیه ساز بیولوژیک سعی می‌کنند تا زندگی یک حیوان را شبیه سازی کنند و به جای کنترل یک اکوسیستم، کنترل یک موجود را به گیمر می‌دهند. از این بازی‌ها می‌توان به بازی Wolf و دنباله آن، بازی Lion، بازی WolfQuest و سری بازی‌های آموزشی Odell اشاره کرد.

 

Spore

بازی Spore یک بازی جاه‌طلبانه بود.


همچنین، بسیاری از بازی‌ها نیز دارای مضامین بیولوژیکی و تکاملی خفیف هستند اما اصراری بر شبیه سازی مفاهیم بیولوژیک و تکامل ندارند. از جمله این بازی‌ها می‌توان به بازی‌های ایزدی، از جمله Evolution: The Game of Intelligent Life و Spore و چند بازی آرکید نقش آفرینی و اپلیکیشن‌های سرگرم کننده Bird Week، Eco و EVO: Search for Eden اشاره کرد.


شبیه ساز اجتماعی
بازی‌های شبیه ساز اجتماعی به تعاملات اجتماعی میان موجودات مجازی می‌پردازند. از جمله معروف‌ترین این بازی‌ها می‌توان به بازی The Sims اشاره کرد که با الهام از بازی Little Computer People (1985) ساخته شد، اشاره کرد. این بازی‌ها بخشی از زیر شاخه بازی‌های زندگی مصنوعی هستند که به عنوان بازی‌های خانه عروسکی مجازی نیز شناخته می‌شوند و شامل بازی‌هایی چون Animal Crossing ساخت نینتندو می‌شوند.


نمونه‌های شناخته شده


شبیه سازهای بیولوژیک
- Bird Week (1986): یک بازی ساده ساخت کمپانی Famicom که در آن گیمر نقش پرنده‌ای را دارد که باید به فرزندانش غذا بدهد.
- Creatures ساخت استودیو Creature lab/ Gameware Developments
- Lion دنباله بازی Wolf که زندگی یک شیر را شبیه سازی می‌کند.
- بازی‌های Odell Lake و Odell Down Under که بازی‌های آموزشی ساده درباره زندگی دریایی و زنجیره غذایی هستند.
- Science Horizons Survival: یک بازی ساده که زنجیره غذایی را آموزش می‌دهد.
- Shelter: یک بازی شبیه ساز زندگی یک راکون که توسط استودیو Might and Delight ساخته شده است.
- Shelter 2: یک بازی شبیه ساز زندگی سیاه گوش که توسط استودیو Might and Delight ساخته شده است.
- SimAnt: بازی شبیه ساز یک کلونی مورچه که توسط استودیو Maxis ساخته شده است.
- SimEarth: یک بازی دیگر از استودیو Maxis که به تغییر و تحول کره زمین و جغرافیا و محیط زیست آن می‌پردازد.
- SimLife: از دیگر بازی‌های استودیو Maxis که درباره ژنتیک و اکوسیستم است.
- SimPark
- Seaman: یک بازی حیوان خانگی دیجیتال که درباره یک ماهی سخنگو است که تبدیل به یک موجودات قورباغه مانند می‌شود.
- Star Wars: The Gungan Frontier که یک سیاره را شبیه سازی می‌کند و گیمر باید آن سیاره را با موجوداتی که برای منابع غذایی محدود آن می‌جنگد، پر کند.
- Wolf: یک بازی که زندگی یک گرگ را شبیه سازی می‌کند و توسط استودیو Sanctuary Woods ساخته شده است.
- WolfQuest
بازی‌های بیولوژیک و تکاملی ساده
بعضی بازی‌ها دارای مضامین بیولوژیک و تکامل هستند، اما شبیه ساز نیستند.
- Curbivore: Survival of the Fittest (2002) یک بازی اکشن ماجرایی
- Eco (1988)
- E.V.O: Search for Eden (1992) یک بازی آرکید درباره یک موجود زنده که در طول چندین مرحله تکامل پیدا می‌کند. با خوردن موجودات دیگر، امتیاز تکامل به دست می‌آید و برای تکامل استفاده می‌شود.
- Evolites: Simple Evolution Simulator (2006) یک بازی شبیه ساز زندگی ساده که گیمر به صورت غیر مستقیم سرنوشت تعداد بی‌شماری موجود زنده کوچک و خاص به نام evolite را بر عهده دارد. این موجودات به صورت طبیعی تکامل پیدا می‌کنند و گیمر ابزار مختلفی برای نجات، نابودی، تولید مثل و تعامل با آن‌ها دارد. شما می‌توانید اجازه دهید که زندگی آن‌ها روال طبیعی خود را طی کند یا می‌توانید مستقیما زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهید و Evoliteهای خاص خود را بسازید.
- flOw (2006) یک بازی فلش مشابه بازی E.V.O
- L.O.L: lack of Love (2000) یک بازی شبیه سازیه که در آن گیمر کنترل موجودی را بر عهده دارد که به صورت تدریجی تکامل و رشد می‌کند و توانایی‌های خود را پرورش می‌دهد و این کار با انجام فعالیت‌های مختلف صورت می‌گیرد که شامل تعامل اجتماعی با دیگر موجودات نیز می‌شود.
- Seaman (2000) یک بازی شبیه ساز حیوان خانگی برای کنسول Dreamcast
- Seventh Cross Evolution (1999) یک بازی اکشن
- Spore (2008) یک بازی ایزدی چند ژانری. اولی و دومین مراحل بازی بیولوژیک هستند و مرحله سوم بازی تبدیل به یک بازی نقش آفرینی می‌شود.
- Creatures (1998 – 2002) یک برنامه زندگی مصنوعی اولیه که درباره موجوداتی به نام Norn است که هر کدام DNA دیجیتال خود را دارد که به نسل‌های بعد ارث می‌دهد. nornها نیمه خود مختار هستند اما برای تعامل با محیط خود نیازمند آموزش هستند، در غیر این صورت، از گشنگی تلف می‌شوند.
شبیه ساز اجتماعی
- Academagia یک بازی شبیه ساز زندگی تحصیلی جادویی فانتزی که توسط یک فرد برای دخترانش ساخته شد و به دلیل محبوبیت، به صورت عمومی عرضه شد.
- Alter Ego یک بازی کامپیوتری شخصیتی که توسط Activision در سال 1986 عرضه شد.
- Animal Crossing یک شبیه ساز زندگی ساخت کمپانی نینتندو که به عنوان یک بازی ارتباطی نیز شناخته می‌شود.
- Eccky ساخت کمپانی media republic
- Facade یک داستان تعاملی بر اساس هوش مصنوعی ساخت مایکل ماتیاس و اندرو استرن
- سری Story of Season ساخت استودیو Marvelous Entertainment که یک فرانچایز نقش آفرینی و شبیه ساز مزرعه‌داری و شبیه ساز عاطفی است.
- Jones in the Fast Lane ساخت استودیو Sierra Entertainemnt که از اولین بازی‌های شبیه ساز است.
- سری Kudos ساخت استودیو Positech Games
- Life: The Social Game یک بازی اجتماعی بر اساس مدل Conway’s Game of Life
- Little Computer People ساخت دیوید کرین که توسط Activision در سال 1985 عرضه شد.
- The Money Game یک بازی شبیه ساز درباره تعادل میان زندگی عاطفی و حرفه‌ای است که برای Famicom عرضه شد.
- The Money game II: Kabutochou no Kiseki، دنباله بازی The Money game
- My Life My Love: Boku no Yume: Watashi no negai یک بازی شبیه ساز زندگی برای کامپیوتر Famicom است.
- سری Princess Maker ساخت استودیو Gainax، یک بازی شبیه ساز رشد که گیمر باید یک دختربچه را بزرگ کند. نتیجه نهایی از یک ملکه تا یک زن خانه‌دار متفاوت است.
- Real Lives یک بازی شبیه ساز زندگی آموزشی ساخت استودیو Educational Simulations که گیمر به صورت تصادفی در نقطه‌ای از دنیا به دنیا می‌اید و باید با مشکلاتی از قبیل بیماری، سوتغذیه و جنگ‌های داخلی دست و پنجه نرم کند.
- Tenshitachi no gogo از اولین بازی‌های شبیه ساز عاطفی که برای کامپیوتر 16 بیتی NEC PC-9801 عرضه شد.
- The Sims ساخت ویل رایت که توسط کمپانی EA برای کامپیوترهای شخصی در سال 2000 عرضه شد. این بازی دارای سه دنباله به نام‌های The Sims 2 (2004)، The Sims 3 (2009) و The Sims 4 (2014) است.
- Tomodachi Life یک بازی ساخت نینتندو
- True Love (1994) یک بازی عاطفی اروتیک و شبیه ساز زندگی ژاپنی است که گیمر باید میان جوانب مختلف زندگی از جمله تحصیل، ورزش و کار، تعادل برقرار کند.
- The Virtual Villagers ساخت استودیو Last day of Work
- Moon RPG Remix Adventure، یک بازی نقش آفرینی اجتماعی که تنها در ژاپن عرضه شد و توسط سازنده بازی‌های Lack of Love و GiFTPiA ساخته شد.
- New York Nights: Success in the City یک شبیه ساز اجتماعی که توسط کمپانی Gameloft برای گوشی‌های موبایل ساخته شد.
- Shenmue یک بازی اوپن ورلد که زندگی در ژاپن و چین را در سال 1986 شبیه سازی می‌کند.
- سری Yakuza که دارای گیم پلی beat ‘em up است و داستان آن در ژاپن امروز رخ می‌دهد. این بازی توسط کمپانی سگا ساخته و عرضه شده است.
 



مشخصات

بازی‌های شبیه ساز زندگی یا بازی‌های زندگی مصنوعی، زیرشاخه‌ای از بازی‌های شبیه سازی هستند که گیمر می‌تواند زندگی یک یا چند موجود زنده را کنترل کند. یک شبیه ساز زندگی می‌تواند درباره زندگی یک فرد و روابط شخصی او یا یک اکوسیستم باشد.


بازی
فیلم
سریال
مطالب