Quantcast
ورود عضویت
ساخت و ساز شهری
game

یک بازی ساخت و ساز شهری، زیر شاخه‌ای از بازی‌های شبیه سازی است که در آن گیمر وظیفه دارد تا ساخت یک شهر را برنامه ریزی کرده و آن را اجرا و مدیریت کند و می‌تواند با دید از بالا، رشد آن را زیر نظر داشته باشد. گیمر محل ساخت ساختمان‌ها و عواملی چون میزان دستمزد و اولویت‌های کاری را تعیین می‌کند و شهر را گسترش می‌دهد.


از جمله بازی‌های ساخت و ساز شهری می‌توان به بازی‌های SimCity، Cities XXL و Cities: Skylines اشاره کرد.

 


تاریخچه
ژانر ساخت و ساز شهری اولین بار با بازی SimCity که روی ساخت ساختمان‌های متعدد تمرکز داشت، بنا نهاده شد. گیمر می‌توانست در طراحی و توسعه شهر، به سلیقه خود عمل کند. شرایط موفقیت، داشتن بودجه مثبت و رضایت مشتریان بود. پس از این بازی‌، عناوین دیگر این سری از جمله SimCity 4 عرضه شدند که فروش بسیار خوب آن‌ها، محبوبیت این ژانر را اثبات کرد.

 

SimCity 4

بازی SimCity 4، یکی از بهترین بازی‌های شبیه‌ساز ساخت و ساز شهری است.


اولین بازی شبیه سازی، Utopia (1982) برای کنسول Mattel Intellivision ساخته شد و بسیاری از المان‌ها این ژانر را دارا بود اما به کیفیت صفحه پایین آن زمان حدود بود. بر خلاف هزاران فضای قابل ساخت و ساز در بازی SimCity، هر جزیره در بازی Utopia تنها حدود 12 فضا برای ساخت مدارس، کارخانه و دیگر ساختمان‌ها داشت. گیمر بر اساس رضایت ساکنین جزایر، امتیاز دریافت می‌کرد.


دیگر بازی که باعث شهرت بیشتر این کنسول شد، بازی Caesar (1993) بود که شهرهای رم باستان را شبیه سازی کرد و الکتریسیته و لوازم حمل و نقل عمومی را با چشمه‌های آب و جاده‌ها جایگزین کرد. سری City Building نیز به پیروی از این بازی، شهرهای تاریخی را شبیه سازی کرد.


بازی کامپیوتری Stronghold (1993) که بر اساس قواعد Dungeons & Dragons ساخته شده بود، به عنوان «حاصل ملاقات SimCity و D&D در دنیای سه بعدی» معرفی شد. الف‌ها، انسان‌ها و دوارف‌ها هر کدام با معماری خاص خود، می‌توانستند بناهای مختلف و شهر بسازند. این بازی دارای المان‌های استراتژیک همزمان بود و دشمنان به شهرها حمله می‌کردند و در واقع، بازی ترکیبی از استراتژی همزمان و ساخت و ساز شهری بود. گرافیک سه بعدی واقعی در آن زمان هنوز در دسترس نبود و گرافیک سه بعدی واقعی، در واقع گرافیک دو بعدی ایزومتریک بود که زمینه و کاراکترها و بناهای بازی را با استفاده از قوانین ریاضی ایجاد می‌کرد.


سری Anno که از سال 1998 عرضه آن آغاز شد، جزئیات زیاد گرافیکی را دارا بود و یک شبیه ساز اقتصادی دقیق و سخت با گیم پلی متفاوت بود.

 

Anno Online

سری Anno Online، مدیریت یک کلونی را در آمریکا شبیه‌سازی می‌کند.


بازی SimCity 4 در سال 2003 عرضه شد و به دلیل ایجاد یک استاندارد برای این ژانر، مورد ستایش قرار گرفت و همچنان به عنوان بهترین بازی این ژانر، حتی یک دهه پس از عرضه شناخته می‌شود، اما بسیاری معتقدند که بازی دارای پروسه یادگیری سختی است و برای گیمر معمولی، بیش از حد پیچیده است. دیگر بازی‌های این سری، از جمله SimCity Societies سعی کردند تا این مشکل را برطرف کنند و در کنار خودداری از پیچیده کردن شبیه سازی یک شهر، المان‌های گیم پلی جدیدی مانند مدیریت اجتماعی را نیز در بازی اعمال کردند. این تغییرات باعث شد تا نقدهای ضد و نقیضی به این سری وارد شود. نسخه ریبوت شده بازی با نام SimCity تلاش کرد تا ریشه‌های این سری را بازیابی کنند اما به دلیل حالت آنلاین اجباری، باگ‌های متعدد، عدم اعمال ویژگی‌های تبلیغ شده قبل از عرضه بازی و محدودیت در ساخت شهر، مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت. محبوبیت بازی SimCity باعث شد تا بازی‌سازان دیگر نیز به فکر ساخت بازی‌های شبیه ساز شهری بیفتند و بازی‌هایی چون Cities XL (2009) و Cities: Skylines (2015) از نمونه‌های موفق این ژانر هستند.

 

Cities Skyline

بازی Cities Skyline، ژانر شبیه‌ساز مدیریت شهری را احیا کرد.


با ظهور و رشد بازی‌های اجتماعی، بازی‌های موبایل، فرمیوم و خرید درون برنامه‌ای در سال 2010، بازی‌های شهر سازی ساده از جمله CityVille، CimCity Buildit و City Island با مکانیزم‌های گوناگونی مانند ویژگی زمانی «تولید و آپگرید» عرضه شدند. علیرغم این که طرفداران قدیمی این ژانر به این بازی‌ها علاقه‌ای ندارند، اما این بازی‌ها توانستند مشتریان بیشتری از بازی‌های کلاسیک این ژانر به دست آورند.
 



مشخصات

یک بازی ساخت و ساز شهری، زیر شاخه‌ای از بازی‌های شبیه سازی است که در آن گیمر وظیفه دارد تا ساخت یک شهر را برنامه ریزی کرده و آن را اجرا و مدیریت کند و می‌تواند با دید از بالا، رشد آن را زیر نظر داشته باشد.


بازی
فیلم
سریال
مطالب