Quantcast
ورود عضویت
ورزشی
game

یک بازی ورزشی، یک بازی ویدیویی است که انجام ورزش‌های گوناگون را شبیه سازی می‌کند. اکثر ورزش‌ها، از جمله ورزش‌های تیمی، دو میدانی، ورزش‌های خطرناک و ورزش‌های رزمی، دارای بازی‌های ویدیویی هستند. برخی از این بازی‌ها مانند سری Madden NFL، روی انجام خود ورزش تمرکز می‌کنند، برخی دیگر مانند Championship Manager و Out of the Park Baseball روی مدیریت ورزشی و استراتژی و برخی دیگر مانند Need For Speed، Arch Rivals و Punch-Out!، غیر واقع گرایانه، آرکید و یا خنده‌دار هستند. این ژانر در طول تاریخ بازی‌های ویدیویی همواره پر طرفدار بوده است و حتی مانند مسابقات ورزشی واقعی، دارای مسابقات رقابتی است. برخی از بازی‌های این ژانر دارای اسامی و ویژگی‌های کاراکترهای واقعی هستند و به صورت سالانه، با توجه به تغییرات در دنیای واقعی، آپدیت می‌شوند.

 

Punch out

مایک تایسون باس آخر بازی Punch Out و یکی از سخت‌ترین باس‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی است.


طراحی بازی
بازی‌های ورزشی دارای چالش‌های فیزیکی و تاکتیکی هستند و دقت گیمر را مورد آزمایش قرار می‌دهند. اکثر بازی‌های ورزشی سعی می‌کنند تا مشخصات ورزشی لازم، از جمله سرعت، قدرت، شتاب، دقت و غیره را مدل سازی کنند. مانند ورزش‌ها، این بازی‌ها نیز اغلب در استادیوم‌ها با مرزهای مشخص رخ می‌دهند. بازی‌های ورزشی اغلب دارای گزارشگر با صدای ضبط شده هستند.


بازی‌های ورزشی اغلب از مودهای مختلف برای بخش‌های مختلف بازی استفاده می‌کنند. این ویژگی به شدت در بازی‌‌های فوتبال آمریکایی مانند سری Madden NFL دیده می‌شود که در آن، 6 گیم پلی مختلف در یک بازی زمانی 45 ثانیه‌ای اجرا می‌شوند. در بعضی بازی‌های ورزشی، گیمر به منوهای مختلف برای انتخاب استراتژی خود، هنگام توقف بازی دسترسی دارد. بازی‌های فوتبال اغلب در هنگام زدن ضربات پنالتی یا موقعیت‌های تک به تک، دارای گیم پلی متفاوتی هستند. برخی بازی‌های ورزشی نیز از گیمر می‌خواهند که چند ورزشکار یا حتی مربی یک تیم را کنترل کنند. این تغییر مودها در بازی‌های ورزشی، نسبت به دیگر ژانرهای بازی مقبول‌تر هستند، زیرا باعث باورپذیر بودن بازی می‌شوند.


بازی‌های ورزشی دو بعدی قدیمی از مقیاس‌های گرافیکی غیر واقعی استفاده می‌کردند که ورزشکاران بسیار بزرگ‌تر به نظر می‌رسیدند تا گیمر به راحتی آن‌ها را ببیند. با تحول بازی‌های ورزشی، ورزشکاران نیز مشابه مدل‌های واقعی خود ساخته می‌شوند. بازی‌های ورزشی اغلب برای سادگی بازی، فیزیک را به شکلی ساده عرضه می‌کنند و فاکتورهایی مانند اینرسی بدن ورزشکاران را در نظر نمی‌گیرند. بازی‌ها معمولا در یک محدوده زمانی واقع‌گرایانه رخ می‌دهند اما گیمر می‌توانند زمان بازی را تغییر دهد.


بازی‌های ورزشی اغلب فشار دکمه‌ها را بر اساس زمان اندازه می‌گیرند تا حرکات و اعمال مختلف را اجرا کنند. برای مثال، در یک بازی فوتبال، طول و ارتفاع یک پاس به مدت زمان فشار دادن دکمه بستگی دارد. بازی‌های گلف اغلب ضربه backswing را به یک دکمه و ضربه swing را به فشار دوباره سریع همان دکمه اختصاص می‌دهند.


تاریخچه
آغاز بازی‌های ورزشی
در سال 1958، ویلیام هیگینبوثم (William Higinbotham) یک بازی تنیس دو نفره به نام Tennis for Two برای کامپیوتر Oscilloscope ساخت. گیمر می‌توانست زاویه ضربه با راکت تنیس را انتخاب کند و با فشار یک دکمه به توپ ضربه بزند. اگرچه این بازی بسیار ساده بود، چگونگی کار یک بازی اکشن روی کامپیوتر را نشان داد.


بازی‌های قبل از اواخر دهه 70 میلادی، روی کامپیوترهای دانشگاه با سیستم اشتراک زمانی که از چندین ترمینال پشتیبانی می‌کردند، اجرا می‌شدند. دو سیستم محبوب آن دوران، کامپیوتر PDP-10 ساخت شرکت Digital Equipment Corporation و PLATO ساخت شرکت Control Data بودند. هر دو کامپیوتر تنها توانایی نمایش دادن متن را داشتند و از خروجی‌های تله پرینتر و پرینتر خطی و سپس نمایشگرهای CRT تک رنگ پشتیانی کردند.


در همین دوران، بازی‌های ورزشی الکترومکانیکال ساخته شدند. برای مثال، می‌توان به بازی Crown Soccer Special (1967) ساخت Taito، بازی مسابقه‌ای Grand Prix (1969) ساخت سگا و بازی مسابقه‌ای Speedway (1969) ساخت Chicago Coin اشاره کرد. در دهه 70 میلادی، بازی‌های آرکید پدیدار شدند و پس از بازی به شدت محبوب Pong (1972) ساخت Atari، بازی‌های ورزشی بودند.


در سال 1973، کمپانی Taito بازی ورزشی تنیس تیمی Davis Cup را عرضه کرد که همان گیم پلی بازی Pong را داشت و هر کدام از گیمرها، کنترل یک راکت را بر عهده داشتند. در همان سال، کمپانی Taito بازی Soccer را بر اساس بازی فوتبال ساخت. این بازی نیز از نظر گیم پلی، مشابه بازی Pong بود، اما رنگ پس زمینه به سبز تغییر کرده بود و گیمر می‌توانست یک مهاجم و یک دروازه‌بان را کنترل کند و سایز پدال‌های درون بازی نیز قابل تغییر بود. هر دو بازی Davis Cup و Soccer توسط توموهیرو نیشیکادو (Tomohiro Nishikado)، سازنده بازی Space Invaders طراحی شدند. بازی‌های هاکی اولیه نیز شامل بازی‌های Hockey TV ساخت سگا و Pro Hockey ساخت Taito بودند که هر دو در سال 1973 عرضه شدند و گیم پلی مشابه بازی Pong داشتند، اما مرز زمین تغییر کرده و تنها دریچه‌هایی کوچک به عنوان گل در نظر گرفته شده بودند.

 

pong

بازی Pong، اولین بازی ورزشی تاریخ


در سال 1974، کمپانی Taito بازی Basketball را عرضه کرد. این بازی از تصویر برای نمایش بازیکنان و سبد اضافه می‌کرد و یک تلاش ابتدایی برای شبیه سازی دقیق یک بازی ورزشی بود. هر گیمر دو بازیکن مهاجم و دفاع را کنترل می‌کرد. قابلیت دریبل و پاس بین بازیکنان قبل از پرتاب به سمت سبد وجود داشت و با عبور توپ از سبد، به گیمر امتیاز اعطا می‌شد. در همان سال، سگا بازی فوتبال Goal Kick را ساخت که در واقع یک بازی توپ و پدال عمودی اولیه بود. اولین بازی‌های رانندگی نیز در همان سال توسط Taito با نام Speed Race و Gran Trak 10 ساخت Atari عرضه شدند که بازی اول دارای گرافیک اسکرولی بود. در سال 1976، زیرشاخه رانندگی با عرضه بازی  اسکرول سوم شخص موتورسواری Moto Cross توسط سگا (Sega) و بازی اول شخص Night Driver ساخت Atari، به بازی‌های سه بعدی گسترش پیدا کرد.


در سال 1975، URL بازی ورزشی چهار نفره‌ای به نام Video Action عرضه کرد که دارای مینی گیم‌های ورزشی گوناگونی از جمله تنیس، هاکی، فوتبال، والیبال و یک بازی تنیس با چهار زمین بود. بازی Video Action همچنین یک نمونه اولیه از بازی‌های تیمی بود و هر ورزش در قالب دو تیم قابل بازی بود. در همان سال، نینتندو بازی EVR-Race را عرضه کرد که یک نمونه اولیه از بازی‌های اسب سواری بود و حالت چند نفره تا 6 نفر را داشت. در سال 1976، سگا یک نمونه بازی ورزش رزمی به نام heavyweight Champ را بر اساس ورزش بوکس عرضه کرد که اکنون اولین بازی مبارزه‌ای شناخته می‌شود. در سال 1978، کمپانی Atari، بازی Atari Football را عرضه کرد که اولین بازی شبیه ساز فوتبال آمریکایی بود. این بازی استفاده از ترکبال را نیز که با الهام از نمونه‌های ساخته شده توسط کمپانی Taito ساخته شده، رایج کرد. کمپانی Taito نیز در سال 1978 یک بازی بولینگ به نام Top Bowler و سپس یک بازی بیسبال به نام Ball Park در سال 1979 عرضه کرد.


دهه 80 میلادی
بین سال‌های 1980 تا 1984، کمپانی‌های Atari و Mattel’s Intellivision، تبلیغات تلویزیونی برای سیستم‌های خود پخش کردند و رسما جنگ کنسول‌ها را آغاز کردند. کمپانی Atari در ساخت بازی‌های آرکید پیشتاز بود و به دلیل قیمت‌های پایین‌تر، مشتریان بیشتری داشت، اما بازی‌های ورزشی Intellivision از نظر بصری کیفیت بالاتری داشتند. جورج پلیمپتون (George Plimpton)، نویسنده ورزشی در یکی از تبلیغات Intellivision حضور پیدا کرد و بازی‌ها را در کنار  هم مقایسه کرد. هر دو کمپانی Atari و Intellivision حداقل یک بازی برای ورزش‌های بیسبال، فوتبال آمریکایی، هاکی، بسکتبال، مسابقات اتومبیل‌رانی و فوتبال عرضه کردند.


در سال 1981، شرکت Taito بازی Alpine Ski، اولین بازی ورزش‌های خطرناک را بر اساس ورزش‌های زمستانی تولید کرد. این عنوان، یک بازی اسکرولی عمودی با مانورهای مختلف اسکی، از جمله اسکی روی یک تپه، مسابقات اسکی و پرش با اسکی بود. در همان سال، سگا بازی سه بعدی Turbo را ساخت و نامکو (Namco) نیز با ساخت بازی Pole Position، نمای پشت خودرو در بازی‌های مسابقه‌ای و استفاده از هوش مصنوعی را در این بازی‌ها رایج کرد.


در سال 1982، کمپانی Taito بازی گلف Birdie King و کمپانی Tehkan نیز بازی شنای Swimmer و کمپانی Data East نیز بازی ماهی گیری Angler Dangler را عرضه کردند. در همان سال، کمپانی ZX Spectrum اولین بازی شبیه ساز مدیریت فوتبال به نام Football Manager و کونامی نیز اولین بازی مسابقات المپیک به نام Track & Field را عرضه کردند که نمونه دوم شامل اونت‌های مختلفی مانند دو 100 متر، پرش بلند، پرتاب نیزه، دو 110 متر با مانع، پرتاب چکش و پرش ارتفاع بود و از 4 بازیکن پشتیبانی می‌کرد. در سال 1983، کمپانی EA اولین بازی ورزشی خود به نام Dr. J and Larry Bird Go One on One را عرضه کرد که اولین بازی ورزشی دارای مجوز بود و کاراکترهای آن از روی نمونه‌های واقعی ساخته شده بودند.


همچنین در سال 1983، کمپانی Alpha Deshi، بازی آرکید Champion Baseball را ساخت که توسط سگا عرضه شد. در این بازی، زمین مسابقه با زوایای دوربینی مختلف از جمله نمای بسته بازیکن و ضربه به توپ نمایش داده می‌شد و گیمر می‌توانست نقش دریافت کننده توپ یا ضربه زننده به توپ را داشته باشد و یک داور نیز بازی را قضاوت می‌کرد. بازی در دستگاه‌های آرکید ژاپنی بسیار محبوب بود. در همان سال، کمپانی Mattel بازی Intellivision World Series Baseball را عرضه کرد که توسط دان دگلو (Dan Daglow) و ادی دامبرور (Eddie Dambrower) ساخته شده بود و اولین بازی بود که اتفاقات درون زمین را مانند یک شبکه تلویزیونی نمایش می‌داد. تا پیش از این بازی، بازی‌های ورزشی با استفاده از یک صفحه ثابت یا نمای اسکرولی، زمین بازی را نمایش می‌دادند. بازی IWSB با نمایش ضربه زننده به توپ از مرکز زمین، نمای بازیکنان دونده در گوشه و بازیکن دفاعی در پشت ضربه زننده، حالت یک مسابقه بیسبال تلویزیونی را تداعی می‌کرد. این بازی در کنار بازی Champion Baseball، اولین بازی‌های ورزشی با کاراکترهای دارای صدا بودند و از ماژول Intellivoice کمپانی Mattel استفاده می‌کردند.

 

champion baseball

بازی Champion Baseball، اولین بازی ورزشی با کاراکترهای دارای صدا بود.


دیگر بازی ورزشی اولیه دارای دوربین‌های مختلف، بازی MotoRace USA (1983) ساخت کمپانی Irem بود. این عنوان یک بازی مسابقه‌ای موتورسواری بود که دوربین آن با توجه به موقعیت بازیکن در نقشه، بین اسکرول عمودی و سوم شخص تغییر می‌کرد. نمای بازی در شهرها سوم شخص و در حاشیه شهرها اسکرول عمودی بود. دیگر نمونه اولیه بازی‌های ورزشی با صداهای دیجیتال که در همان سال عرضه شد، بازی Exciting Soccer بود که توسط کمپانی Alpha Denshi ساخته شده بود و در عناوین آینده بسیار تأثیر گذار بود. در این بازی، یک یا دو بازیکن از میان 6 تیم درون بازی انتخاب می‌کردند و کنترل بازی دارای اعمال تکل، شوت، پاس کوتاه و پاس بلند و دوربین بازی نیز نمای بالا بود. گیم پلی بازی نیز دارای ضربان کرنر، پرتاب اوت، پنالتی و حتی تشویق‌گران بود. دیگر بازی‌های فوتبالی که در همان سال عرضه شدند، شامل بازی‌های Pro Soccer ساخت Data East و Commodore’s International Soccer می‌شوند. دو نمونه بازی ورزش‌های آبی اولیه که هر دو بر اساس اسکی روی آب ساخته شدند، با نام‌های Water Ski ساخت Taito و Tropical Angel ساخت Irem در همان سال عرضه شدند و که بازی دوم، دارای ورزشکاران زن نیز بود. در همان سال، کمپانی Taito بازی Joshi Volleyball، یک بازی ورزش والیبال و بازی 10-Yard Fight ساخت Irem را عرضه کرد. بازی 10-Yard Fight یک بازی بر اساس فوتبال آمریکایی و دارای بخش career بود که در آن، گیمر از مراحل دبیرستان، دانشگاه، فوتبال حرفه‌ای، پلی آف و سوپر بول گذر می‌کرد. کمپانی Kaneko نیز در همین زمان، بازی Roller Ace را عرضه کرد که یک بازی سوم شخص درباره اسکیت سواری بود. کمپانی Technos Japan نیز بازی کشتی Tag Team Wrestling را در همان سال عرضه کرد و پس از آن، سگا بازی کشتی دیگری به نام Appoooh در سال بعد عرضه کرد.


در سال 1984، بازی‌های ورزشی دیسک لیزری مختلفی از جمله بازی Top Gear ساخت Universal که دارای مسابقات اتومبیل رانی انیمیشنی سه بعدی بود و بازی GP World ساخت سگا و بازی Laser Grand Prix با تصاویر اکشن زنده واقعی عرضه شدند. سگا بازی گاوبازی Bull Fight و بازی ورزش‌های آبی Water March را عرضه کرد که دارای ورزش‌های شنا، کایاک و قایق سواری بود. کمپانی Taito نیز بازی موتورسواری سوم شخص Kick Start، یک بازی ورزشی زنانه بر اساس ورزش دو میدانی در دبیرستان‌ها به نام The Undoukai و یک بازی رانندگی در جاده‌های خاکی به نام Buggy Challenge را عرضه کرد. از جمله دیگر بازی‌های مسابقه در جاده‌های خاکی می‌توان به بازی Excitebike ساخت نینتندو و بازی Jumping Cross ساخت SNK اشاره کرد. نینتندو یک بازی راکتی چهارنفره به نام Vs. Tennis عرضه کرد و کمپانی SNK نیز بازی اسب سواری Gladiator 1984 را عرضه کرد.


در همان سال، بازی‌های اولیه هاکی روی یخ عرضه شدند که از آن‌ها می‌توان به بازی‌های Bull Fighter ساخت Alpha Denshi و بازی Fighting Ice Hockey ساخت Data East اشاره کرد. کمپانی Data East یک بازی چمنی بر اساس ورزش کراکت به نام Haro Gate Ball و کمپانی Nichibutsu نیز بازی Roller Jammer را بر اساس ورزش رولر دربی ساخت. در همین برهه، کمپانی Technos Japan، بازی Syusse Oozumou را بر اساس کشتی سومو و بازی ورزش‌های رزمی Karate Champ را ساخت که الهام بخش بازی‌های مبارزه‌ای زیادی بود. در همان سال، اسکات اور، کمپانی GameStar را تأسیس کرد که به صورت انحصاری شروع به عرضه بازی‌های ورزشی برای کامپیوتر Commodore 64 کرد و خود او نیز طراح ارشد این بازی‌ها بود. کمپانی GameStar، موفق‌ترنی کمپانی ساخت بازی‌های ورزشی در این دوره بود، تا این که اور در سال 1986، این کمپانی را به مقصد Activision ترک کرد.


در سال 1985، کمپانی سگا بازی موتورسواری محبوب Hang-On با نمای پشت و گیم پلی مشابه مسابقات گراندپری عرضه کرد که اولین بازی با تجربه کامل ورزشی محسوب می‌شود. در همان سال، کمپانی نینتندو (Nintendo) بازی مچ اندازی Arm Wrestling را عرضه کرد و کونامی (Konami) نیز تلاش کرد تا با بازی Konami’s Ping Pong، ورزش پینگ پونگ را شبیه‌سازی کنند. در همان سال، کمپانی Tehkan، بازی Tehkan World Cup، یکی از اولین بازی‌های فوتبال چند نفره با کنترلر ترکبال را عرضه کرد که یک دکمه برای ضربه به توپ و ترکبال برای مشخص کردن جهت و سرعت توپ استفاده می‌شود و گیم پلی در کل، واقع گرایانه بود. در سال 1988، کمپانی EA، بازی Earl Weaver Baseball را که توسط دن دگلو و ادی دامبرور ساخته شده بود، عرضه کرد که اولین بازی شبیه ساز دقیق با گرافیک سطح بالا بود. این بازی، اولین بازی با مدیریت ورزشی دقیق کنترل شده توسط هوش مصنوعی بود. در سال 1996، نشریه Computer Gaming World، بازی EWB را در رتبه بیست و پنجم 150 بازی برتر تاریخ آورد که در سال‌های 1981 تا 1996، پس از بازی FPS Football، موفق‌ترین بازی ورزشی تاریخ به شمار می‌رفت.


دهه 90 میلادی
آغاز دهه 90 میلادی با عصر بازی‌های 16 بیتی مصادف بود و کنسول‌های نسل چهارم بازی‌های ویدیویی، توان پردازش بازی‌ها با گرافیک و ساختار پیچیده‌تر را داشتند.


در سال 1989، ریچارد هیلمان (Richard Hillmann)، تهیه کننده کمپانی Electronic Arts، اسکات اور (Scott Orr) را از کمپانی Game Star استخدام کرد تا بازی John Madden Football را برای کنسول پرطرفدار Sega Genesis بازسازی کند. این بازی در سال 1990 عرضه شد و از آن پس، نسخه جدید آن هر سال با نام Madden Football عرضه می‌شود و یکی از موفق‌ترین بازی‌های ورزشی در آمریکای شمالی است. این عنوان، یک بازی دو نفره با رابط کاربری راحت و کنترل سریع بود.

 

madden

نمایی از بازی John Madden Football، اولین بازی از سری Madden


همچنین، در سال 1990، کمپانی Taito بازی Football Champ را عرضه کرد که یک بازی فوتبال اولیه با حالت بازی چهار نفره رقابتی و تیمی بود. در این بازی، حرکات متعددی چون پاس پشت پا، شوت قدرتی، شوت بلند، تکل، شوت‌های تماشایی و فانتزی و خطا‌هایی چون تکل روی پا، ضربه با دست و کشیدن پیراهن وجود داشت که ممکن بود، داور آن‌ها را نبیند. همچنین، داور بازی به بازیکنان خاطی کارت زرد و قرمز نشان می‌داد. در سال 1991، بازی فوتبال آمریکایی Tecmo Super Bowl، اولین بازی ورزشی مهم دارای مجوز استفاده از لیگ‌ها و بازیکنان بود، در حالی که عناوین پیش از آن تنها دارای مجوز استفاده از بازیکنان یا لیگ‌ها بودند.


اور پس از پیوستن به EA و ساخت سری موفق Madden، به مدت 10 سال، وظیفه نظارت بر ساخت سری Madden Football را بر عهده داشت. او در این مدت، موجب تشکیل کمپانی EA Sports شد که به صورت انحصاری شروع به ساخت بازی‌های ورزشی کرد. این کمپانی جدید، هم اکنون نیز هر سال عناوین جدید سری‌های طولانی مدت خود را عرضه می‌کنند.


در دهه 90 میلادی، گرافیک سه بعدی نیز وارد بازی‌های ورزشی آرکید شود. بازی Virtua Striker (1994) ساخت سگا، اولین بازی فوتبال با گرافیک کامپیوتری بود و از تکسچر مپینگ استفاده می‌کرد. در همان سال، کنسول‌های 32 بیتی به بازار معرفی شدند و دو کنسول Sega Saturn و PlayStation، توانایی پردازش گرافیک سه بعدی را داشتند. کمی بعد نیز کارت‌های گرافیک با توان پردازش سه بعدی برای کامپیوترهای خانگی تولید شدند. این سیستم‌های جدید نیز می‌توانستند از بازی‌های سه بعدی پشتیبانی کنند. اولین بازی کنسولی که از این توانایی جدید استفاده کرد، بازی Actua Soccer ساخت Gremlin Interactive بود که در سال 1995 برای کنسول پلی استیشن عرضه شد.


در همین برهه، کمپانی Sierra Online، بازی Front Page Sports Football را در سال 1995 برای کامپیوترهای شخصی عرضه کرد. در سال بعد، نشریه Computer Gaming World، این بازی را در رتبه 12 لیست 150 بازی برتر تاریخ، و بالاتر از سایر دیگر بازی‌های ورزشی قرار داد.


افزایش محبوبیت ورزش‌های خطرناک
در پایان قرن 21، ساخت بازی‌های ورزشی خطرناک نیز بیشتر شد.


در سال 1996، دو بازی اسنوبرد Alpine Surfer توسط Namco برای بازی‌های آنلاین، و Cool Boarders توسط UEP Systems برای کنسول پلی استیشن عرضه شدند. در سال بعد، Final Fantasy VII، بازی نقش آفرینی محبوب کمپانی Square، دارای یک مینی گیم اسنوبرد بود که بعدها به عنوان یک بازی مستقل با نام Final Fantasy VII Snowboarding برای گوشی‌های موبایل عرضه شد. در سال 2000، بازی SSX بر اساس مسابقات بوردرکراس ساخته شده و شامل مسابقات سرعتی گوناگون و انجام حرکات نمایشی بود.

 

tony hawk pro skater 4

بازی Tony Hawk's Pro Skater 4، از بهترین بازی‌های کنسول پلی استیشن 2 تلقی می‌شود.


در سال 1997، سگا یکی از معروف‌ترین بازی‌های اسکیت به نام Top Skater را برای دستگاه‌های آرکید، به همراه یک کنترلر اسکیت عرضه کرد. در سال بعد، بازی street Sk8er برای کنسول‌های خانگی توسط استودیو Atelier Double ساخته و توسط کمپانی Electronic Arts عرضه شد. در سال 1999، بازی Tony Hawk’s Pro Skater، یک بازی اسکیت آرکید گونه عرضه شد که چالش‌های گوناگون انجام حرکات نمایش در مراحل، باعث باز شدن مکان‌های مخفی می‌شد. این بازی، محبوبیت بازی‌های ساخته شده بر اساس ورزش‌های خطرناک را به اوج رساند.


صنعت بازی‌های ورزشی
در تاریخ 13 دسامبر 2004، کمپانی Electronic Arts، به صورت انحصاری حق استفاده از چندین فدراسیون ورزشی، از جمله NFL را دریافت کرد. این کمپانی در سال 2008 نیز حق استفاده از برندهای AFL و ESPN را نیز به دست آورد که ضربه بدی به سگا که حق استفاده از برند ESPN را داشت و پیش از آن نیز با از دست دادن NFL متحمل ضررهای زیادی شده بود، وارد کرد. پس از این که EA به سرعت به دنبال کسب حق استفاده از برندهای مختلف ورزشی، مخصوصا فوتبال کرد، کمپانی Take-Two Interactive به سرعت حق استفاده از مسابقات بیسبال MLB را دریافت کرد که البته این حق استفاده، مختص عناوین انحصاری کنسول‌ها بود. سازمان NBA از وارد شدن به این نبرد صرف نظر کرد و حق استفاده از برند خود را به شرکت‌های Electronic Arts، Take-Two Interactive، Midway Games، Sony و Atari اعطا کرد. در سال 2005، کمپانی EA با کسب حق استفاده از برند NCAA، کل بازی‌های فوتبالی را به انحصار خود در آورد.

 

FIFA 13

کمپانی EA، حق استفاده از 50 استادیوم واقعی و تمام لیگ‌ها، تیم‌ها و بازیکنان اروپایی و حتی آسیایی و آمریکایی را خریداری کرده است و رقیبی در زمینه شبیه‌سازی فوتبال ندارد.


ردیابی حرکات
دستگاه ردیابی مادون قرمز Sega Activator
در سال 1993، کنترلر ردیاب حرکتی Sega Activator را عرضه کرد که می‌توانست حرکات بدن انسان را برای کنسول Sega Genesis شبیه سازی کند. Activator بر اساس چنگ نوری که یک کنترلر MIDI بود، طراحی شده بود.


همانند چنگ نوری، Activator یک قاب 8 ضلعی است که روی زمین قرار می‌گیرد. LEDهای روی قاب، اشعه‌های باریک عمودی و نامرئی مادون قرمز را ساطع می‌کنند. هنگامی که بازو یا پای یک انسان، این اشعه را قطع کند، دستگاه فاصله انقطاع را محاسبه می‌کند و آن را به مثابه یک فرمان می‌شناسد. دستگاه حتی می‌تواند انقطاع اشعه‌ها را در مکان‌های مختلف به صورت همزمان شناسایی کند و به عنوان یک فرمان تعریف کند. سگا برای تعدادی از بازی‌های خود این کنترلر مخصوص را طراحی کرد و برای هر کدام از این بازی‌ها، تغییراتی در آن اعمال کرد. سگا سعی کرد تا تجربه شهودی‌تری از بازی‌ها ارائه کند. برای مثلا، یک گیمر می‌توانستند برای انجام بازی‌هایی چون Greatest Heavyweights of the Ring یا Eternal Champions، از مشت زدن استفاده کند.

 

sega activator

Sega Activator، پروژه شکست خورده کمپانی سگا


علیرغم این تلاش‌ها، Activator یک شکست تجاری سنگین بود. همانند کنترلر Power Glove در سال 1989، این کنترلر نیز به دلیل عدم دقت و سرعت بسیار پایین، مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت.


ردیاب حرکتی مادون قرمز با شتاب سنج؛ Wii Remote
در سال 2006، کمپانی نینتندو بازی Wii Sports را عرضه کرد که یک بازی ورزشی برای کنسول Wii بود و گیمر می‌توانست با کنترلر Wii Remote، کاراکتر خود را در بازی حرکت دهد. بازی دارای پنج ورزش بوکس، بولینگ، گلف، تنیس و بیسبال بود و گیمر می‌توانست به تنهایی یا با دوستان خود بازی کند. گیمر حتی می‌توانست پیشرفت مهارت خود را در طول بازی بررسی کند و از بخش تمرینی برای پرورش مهارت‌های خود استفاده کند. تا سال 2013، بازی Wii Sports، دومین بازی پرفروش تاریخ شد.

 

wii remote

کنترل Wii Remote، تحولی عظیم در زمینه بازی‌های ویدیویی بود.


بازی Wii Sports باعث شد تا بازی‌های دیگری بر اساس واکنش‌های فیزیکی انسان عرضه شوند که از میان آن‌ها می‌توان به بازی Mario & Sonic at the Olympic Games اشاره کرد که اولین بازی مشترک دو کاراکتر ماریو و سونیک بود و گیمر با استفاده از کنترلر Wii Remote می‌توانست ورزش‌های المپیکی را انجام دهد. در سال 2008، نینتندو بازی Wii Fit را عرضه کرد که به گیمر اجازه می‌داد تا حرکات ایروبیک و تمرینات ورزشی را با استفاده از کنترلر Wii Balance Board انجام دهد. بازی مسابقه‌ای Mario Kart Wii نیز به گیمر اجازه داد تا برای کنترلر ماشین‌های کارت، از Wii Wheel استفاده کند.


بازی‌های ورزشی امروزی
ژانر بازی‌های ورزشی، امروزه در اختیار دو کمپانی EA Sports و 2K Sports است که با داشتن مجوز استفاده از لیگ‌های واقعی، بازی‌های گوناگون ورزشی را می‌سازند. بازی‌های FIFA، NBA Live، Madden Football، NHL و Tiger Woods از سری‌های ورزشی شناخته شده کمپانی EA هستند که همگی از لیگ‌ها و بازیکنان واقعی استفاده می‌کنند. علیرغم قدمت این سری‌ها، فروش آن‌ها همچنان خوب است و با استقبال خوبی مواجه می‌شوند.

 

NBA 2k13

سری بازی‌های NBA 2K، از جمله بهترین بازی‌های شبیه‌ساز ورزشی شناخته می‌شوند.


با توجه به سلطه 2K و EA، ساخت بازی‌های ورزشی بسیار سخت شده است و به غیر از بازی‌های مسابقه‌ای، اکثر بازی‌های ورزشی با شکست مواجه می‌شوند. به همین دلیل، سرمایه گذاری در سهام بازی‌های ورزشی در سال‌های اخیر افت کرده است. تنها سری Pro Evolution Soccer ساخت کمپانی Konami است که توانسته جایگزینی برای بازی FIFA باشد، اما فاقد تیم‌ها، بازیکنان، لباس‌ها و لیگ‌های واقعی است و به همین دلیل از نظر فروش تنها در ژاپن موفق است.دیگر عنوان مورد توجه، سری MLB the Show است که توسط کمپانی سونی به صورت انحصاری ساخته می‌شوند و توانسته سری بازی‌های MLB کمپانی 2K را از صحنه رقابت محو کند. بازی‌های مسابقه‌ای به دلیل تنوعی که از نظر مسیر، خودرو و نوع مسابقات دارند، رقابت سنگین‌تری با هم دارند و بازی‌های زیادی از این ژانر به صورت سالانه تولید می‌شود. بازی‌های مدیریت ورزشی که مانند قبل محبوب نیستند، توانسته‌اند با عناوین مستقل، به حیات خود ادامه دهند. بازی‌های مدیریتی این روزها تبدیل به هدف اصلی لیگ‌های فانتزی شده‌اند و از سایت‌هایی مانند Yahoo قابل دسترس هستند. بازی‌سازان مستقل توانسته‌اند بازی‌هایی چون Super Mega Baseball، The Golf Club و Freestyle 2: Street Basketball را بسازند. کمپانی نینتندو توانسته با ساخت بازی‌هایی بر اساس ماریو، مانند Super Mario Strikers، Mario Hoops 3-on-3، Mario Tennis Open و Mario Golf: World Tour، بخشی از بازار بازی‌های ورزشی را از آن خود کند. این عناوین فروش نسبتا خوبی دارند، اما تنها مختص کنسول‌های نینتندو، از جمله GameCube، Nintendo 64، Nintendo 3DS، Wii و Wii U هستند.


انواع بازی‌های ورزشی
آرکید
بازی‌های ورزشی از جمله بازی‌های محبوب آرکید بوده‌اند. ساختار رقابتی بازی‌های ورزشی باعث شده تا این عناوین، به خوبی به عنوان بازی‌های آرکید که هدف کسب بالاترین امتیاز است، عرض اندام کنند. سبک آرکید این بازی‌ها، اغلب غیر واقع گرایانه و سریع است. اما ماهیت رقابتی ورزش و رقابت با دیگران برای کسب امتیاز بیشتر، باعث شده تا بازی‌هایی مانند NFL Blitz و NBA Jam، بسیار محبوب باشند.


شبیه ساز
بازی‌های شبیه ساز بسیار واقع گرایانه‌تر از بازی‌های آرکید هستند و توجه زیادی روی واقع‌گرایی دارند. بازی‌های شبیه ساز سرعت کمتر و دقت بیشتری نسبت به بازی‌های آرکید دارند و فاقد قواعد و المان‌های عجیب و غیر طبیعی بازی‌های آرکید هستند.


مدیریتی
یک بازی ورزشی مدیریتی، گیمر را در نقش مدیر یک تیم قرار می‌دهد. در حالی که اکثر بازی‌های ورزشی گیمرها را در برابر هم قرار می‌دهند، بازی‌های مدیریتی معمولا گیمر را در برابر هوش مصنوعی قرار می‌دهند. گیمر وظیفه دارد تا استراتژی، تاکتیک، نقل و انتقالات و مشکلات اقتصادی را مدیریت کند. نمونه‌های زیادی از بازی‌های مدیریت ورزشی یافت می‌شوند.


ورزش‌های چندگانه
از زمان عرضه بازی Track & Field که تلاش کرد ورزش‌های گوناگون را در یک بازی جای دهد، بازی‌هایی چون Wii Sports و Wii Sports Resort نیز تلاش کردند تا ورزش‌های مختلف را در یک بازی جای دهند.

 

wii sports

بازی Wii Sports، علیرغم این که بازی چندان خوبی نبود، اما به دلیل استفاده از Wii Remote، بسیار مورد استقبال قرار گرفت.


بازی‌های مبارزه‌ای ورزشی
بازی‌های مبارزه‌ای ورزشی در چارچوب تعریف بازی‌های مبارزه‌ای و بازی‌های ورزشی قرار می‌گیرند و شامل بازی‌های بوکس و کشتی می‌شوند. این بازی‌ها نیز دارای زیرشاخه‌های مخصوص خود هستند. مبارزه در این بازی‌ها واقع‌گرایانه‌تر از بازی‌های مبارزه‌ای است و معمولا شامل مبارزان واقعی می‌شوند. از جمله این بازی‌ها می‌توان به سری‌های Fight Night و WWE 2K اشاره کرد.


بازی‌ها و ورزش‌های تلویزیونی
امروزه بازی‌سازان تلاش می‌کنند بازی‌های ورزشی، با داشتن گزارش واقع‌گرایانه و زوایای دوربینی مختلف، مشابه نمونه‌های واقعی باشند تا جایی که حتی برخی از مسابقات ورزشی تلویزیونی مانند فوتبال آمریکایی، از زوایای دوربینی استفاده شده در بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کنند.
 



مشخصات

یک بازی ورزشی، یک بازی ویدیویی است که انجام ورزش‌های گوناگون را شبیه سازی می‌کند.


بازی
فیلم
سریال
مطالب