ارتش سری رئالیتی شوی تازهای از سعید ابوطالب، سازنده شبهای مافیا و پدرخوانده است. این بار هم با یک بازی دسته جمعی استدلالی – استنتاجی طرف هستیم که شباهت زیادی با بازی مافیا دارد؛ اما پیچیدهتر است. داستان و جهان فرضی بازی ارتش سری از سریالی به همین نام الهام گرفته شده که مرتبط با وقایع جنگ جهانی دوم است. در این سریال نبردی بین پارتیزانها و ارتش آلمان نازی برای نجات خلبانها در جریان داستان روایت میشود که بهطور کلی، فضای داستان و هدف بازی را مشخص میکند. در ادامه بیشتر در مورد این بازی صحبت میکنیم و اجزای مختلف آن را بررسی میکنیم.
در بازی ارتش سری ۱۰ بازیکن مشارکت دارند. پنج نفر از این بازیکنها در گروه نجات، سه نفر در گروه گشتاپو و دو نفر بیطرف هستند. دو نقش بیطرف، در طول بازی میتوانند به هر یک از دو گروه نجات و گشتاپو ملحق شوند. بازی ارتش سری دارای دو فاز «وضعیت عادی» و «وضعیت اضطراری» است. در شرایط عادی، بازیکنها به نوبت به اظهار نظر میپردازند و Targetهای خود را اعلام میکنند. دقیقا مثل بازی مافیا، تمام بازیکنها سعی دارند اعضای سیاه بازی یا بهاصطلاح گشتاپوها را پیدا کنند. هر بازیکن تلاش میکند که خود را یکی از اعضای گروه نجات معرفی کند. هر بازیکن میتواند در وضعیت عادی، از دو قابلیت ویژهای که دارد استفاده کند. بازی ارتش سری دارای یک اتاق گفتگوی خصوصی دو نفره است و هر بازیکن میتواند با در دست داشتن پلاک گفتگو، یک بازیکن را به دلخواه به این اتاق ببرد و در حضور ناظر بازی با او گفتگو کند. این نکته هم از یاد نبریم که در هر دور از وضعیت عادی، حداکثر دو گفتگوی خصوصی اتفاق خواهد افتاد. قابلیت دوم بازیکنها، شلیک در روز روشن است و بازیکن میتواند در حین صحبت خود، به هر کسی خواست شلیک کند. در هر دور از وضعیت عادی، حداکثر دو شلیک انجام خواهد شد و بعد از آن کسی نمیتواند از این قابلیت استفاده کند و باید تا دور بعدی وضعیت عادی صبر کند. اگر در یک دور از وضعیت عادی بازی شلیکی اتفاق نیوفتد، وضعیت اضطراری آغاز خواهد شد. در وضعیت اضطراری رای گیری با چشم بسته، برای خارج کردن یک بازیکن اتفاق میوفتد. بازیکنی که نصف آرای اعضای باقی مانده در بازی را کسب کند، از بازی خارج میشود. اگر دو بازیکن یا بیشتر به حد نصاب آرا برسند، اما تعداد رای برابری کسب کنند، هیچکس از بازی خارج نمیشود.
کرتیس (گروه نجات): فرمانده گروه نجات
کرتیس میتواند در وضعیت اضطراری معارفه، با برداشتن ماسک لایک سه نفر را ببیند: دکتر، خلبان و کسلر. کرتیس مسلح است و قابلیت این را دارد که در اتاق گفتگوی خصوصی، خلبان و دو مشتری بازی را با اسلحهای که در دست گرداننده است مسلح کند.
مامور نجات پارتیزانها
دو مامور نجات در تیم پارتیزانها حضور دارند که در ابتدای بازی ناآگاه هستند. آنها مسلح هستند. این دو مامور گروه نجات میتوانند خلبان و دو مشتری بازی را با اسلحهای که در دست گرداننده است مسلح کنند.
خلبان
او عضوی از گروه نجات به شمار میرود. خلبان در بازی مسلح نیست و میتواند فقط از دیگر اعضای گروه نجات در اتاق گفتگوی خصوصی اسلحه بگیرد. خلبان میتواند در اتاق گفتگوی خصوصی دروغ بگوید. خلبان یک جلیقه نجات نیز بر تن دارد و با شلیک اول از بازی خارج نخواهد شد. پزشک بازی نمیتواند خلبان را نجات دهد و درمان او بر خلبان عمل نمیکند. در رای گیری خلبان با رای گیری اول از بازی خارج نخواهد شد.
دکتر پاسکال
در صورتی که شلیکی در بازی اتفاق بیفتد، بازی به وضعیت اضطراری میرود و همه ماسک میزنند. بازیکنی که تیر خورده با چند جمله وصیت میکند و سعی میکند نظر دکتر را به خود جلب کند تا در صورتی که او قبول کرد، او را در بازی نگه دارد. اگر بازیکنی که به او شلیک شده، دکتر پاسکال را درست حدس بزند، بدون اینکه دکتر پاسکال خبر داشته باشد، موظف است که آن بازیکن را درمان و در بازی نگه دارد. دکتر در طول بازی فقط دو بار میتواند بازیکنهای تیر خورده را نجات دهد و در نتیجه بسیار مهم است که هویت او افشا نشود. در صورتی که گشتاپوها دکتر را شناسایی کنند، با هر بار تیر خوردن در بازی باقی خواهند ماند. دکتر تنها شخصیت بازی است که حق استفاده از اسلحه را ندارد.
کسلر (فرمانده گروه گشتاپو)
این شخصیت در وضعیت اضطراری معارفه ناآگاه است و دو گشتاپوی دیگر را نمیشناسد. کسلر یک جلیقه نجات بر تن دارد و با شلیک اول از بازی خارج نخواهد شد. او میتواند در اتاق گفتگوی خصوصی دروغ بگوید. کسلر مسلح است و میتواند مشتریهای بازی را با اسلحه در دست گرداننده صاحب اسلحه کند. او با وجود فرماندهی گروه گشتاپو، با رای گیری اول از بازی خارج خواهد شد.
راینهارت (عضو گروه گشتاپو)
راینهارت در وضعیت اضطراری معارفه دو یار خود را میبیند. راینهارت در وضعیت اضطراری قبل از رای گیری، یک قابلیت مهم دارد. اگر راینهارت بتواند یکی از بازیکنها بازی را با نقش دقیق شناسایی کند، آن بازیکن مستقیم از بازی خارج خواهد شد. او فقط میتواند یک بازیکن را از بازی خارج کند و دو بار فرصت دارد تا حدس درستی بزند. راینهارت نمیتواند خلبان را شناسایی و از بازی خارج کند. او مسلح است و قابلیت این را دارد که در اتاق گفتگوی خصوصی، دو مشتری بازی را با اسلحهای که در دست گرداننده است مسلح کند.
گشتاپوی ساده
او در وضعیت اضطراری معارفه دو یار خود را میبیند. گشتاپوی ساده صاحب اسلحه است و قابلیت این را دارد که در اتاق گفتگوی خصوصی، دو مشتری بازی را با اسلحهای که در دست گرداننده است مسلح کند.
مشتری
دو مشتری در بازی وجود دارد که در ابتدای بازی بیطرف هستند. در صورتی که مشتری در اتاق گفتگوی خصوصی از یکی از سایدهای بازی اسلحه بگیرد، به آن ساید میپیوندد و از آن زمان در خدمت آن تیم بازی خواهد کرد. مشتری ساید گرفته همراه آن ساید شمرده خواهد شد و مشتری بیطرف تا پایان بازی شمرده نمیشود و هیچ تاثیری در نتیجه پایانی بازی ندارد.
وقتی یک بازیکن، درخواست میکند که بازیکن دیگری را به اتاق گفتگوی خصوصی ببرد، بازیکن دعوت شده موظف است که ساید خود را برای دعوت کننده افشا کند. فقط نقش خلبان و کسلر میتوانند هر دروغی خواستند بر زبان آورند و در این صورت ممکن است دعوت کننده، به اطلاعاتی که بدست آورده نیز مشکوک باشد و به طول کامل آنها را نپذیرد. در اتاق گفتگوی خصوصی، تبادل اسلحه بین بازیکنها صورت میگیرد. در بازی هفت اسلحه وجود دارد که سه عدد از آنها در دست اعضای گروه نجات، سه عدد در دست گروه گشتاپوها و یک اسلحه در دست گرداننده بازی است. در اتاق گفتگوی خصوصی، فقط اسلحهای که در دست گرداننده است مبادله میشود. گرداننده در ابتدای بازی یک اسلحه دارد، اما اسلحه استفاده نشده از بازیکنهای خارج شده از بازی نیز به دست گرداننده خواهد افتاد. در صورت درخواست تبادل اسلحه، گرداننده بازی که نقش ناظر بر این گفتگو را دارد، با سه جمله زیر پاسخ خود را اعلام میکند:
- تبادل اسلحه تایید میشود
- اسلحهای در دست گرداننده نیست
- امکان مبادله اسلحه وجود ندارد
یک استثنا در مبادله اسلحه برای شخصیت کسلر وجود دارد. در صورتی که کسلر درخواست اسلحه کند، با وجود اینکه مسلح است، اما گرداننده به دروغ مبادله اسلحه را تایید میکند. نکته اینجاست که اسلحهای جابجا نمیشود و اسلحه در دست گرداننده باقی میماند.
بازیکنهایی که صاحب اسلحه هستند یا در طول بازی صاحب اسلحه میشوند، فقط یک بار حق شلیک دارند. این بازیکنها بعد از شلیک، دیگر به هیچ شکلی نمیتوانند مسلح شوند. زمانی که دو بازیکن از اتاق گفتگوی خصوصی بیرون میآیند، در آن دور از بازی حق هیچ اظهار نظری در مورد طرف مقابل ندارند و حتی صحبت دیگران را هم نمیتوانند تایید یا رد کنند. آنها باید تا روز بعد و وضعیت عادی صبر کنند و در آن زمان میتوانند اتفاقهای گفتگوی خصوصی را برای دیگران توضیح دهند.
بعد از هر دو خروجی بازیکنها از بازی، گرداننده نقش اعضای خارج شده را اعلام میکند. در این استعلام ساید گروه نجات و گشتاپو اعلام خواهد شد؛ اما برای مشتریها، نقش دقیق آنها خوانده خواهد شد. همچنین تعداد گفتگوهای مصرف شده، شلیکهای انجام شده و اسلحه در اختیار گرداننده نیز اعلام میشوند.
حالت اول: خلبان بازی یک جلیقه نجات بر تن دارد. در صورتی که یکی از گروههای نجات یا گشتاپو، شلیک دوم به خلبان را انجام دهد بازنده خواهند شد. در اینجا اهمیتی ندارد که شلیک اول از سوی اعضای کدام ساید صورت گرفته است.
حالت دوم: اگر خلبان کشته نشود، بازی تا پایان تمام شلیکها ادامه پیدا میکند. اگر در این حالت تمام گشتاپوها از بازی خارج شده بودند، گروه نجات برنده خواهد بود. اگر تعداد گشتاپوها با اعضای گروه نجات برابر باشد، گشتاپوها برنده بازی خواهند بود. این حالت بازی میتواند تا جایی ادامه پیدا کند که یک خلبان، یک نفر از اعضای گروه گشتاپو و یک نفر از اعضای گروه نجات در بازی باقی بمانند. در چنین حالتی یک اسلحه از سوی گرداننده به دست خلبان سپرده میشود و خلبان با شنیدن صحبتهای دو نفر باقی مانده، تصمیم به شلیک میگیرد. در صورتی که خلبان به عضو گروه نجات شلیک کند، در واقع خود را تسلیم گروه گشتاپوها کرده است در در حالت برعکس، گروه نجات برنده بازی خواهد شد.
نکته: اگر خلبان با رای گیری از بازی بیرون برود، بازی تا جایی پیش خواهد رفت که با شمارش اعضا، یکی از دو گروه گشتاپو و نجات برنده بازی شوند. مشتریهای بیطرفی که هنوز صاحب ساید نشدهاند، در این شمارش محاسبه نخواهند شد.
حالت استثنا: اگر در حضور خلبان، فقط یک عضو گروه گشتاپو یا فقط یک عضو گروه نجات در بازی باقی مانده باشد، اگر بازیکن صاحب اسلحه باشد و خلبان را درست تشخیص دهد، با شلیک به او در زمان صحبت خودش، میتواند ساید خود را برنده بازی کند. مثلا اگر یک گشتاپو در بازی باقی مانده باشد و اسلحه هم داشته باشد، با شلیک به خلبان در نوبت خود میتواند گروه گشتاپوها را برنده بازی کند.
بازی ارتش سری جالب بنظر میآید و امکان رخ دادن موقعیت و سناریوهای متفاوتی که در هر دست بازی اتفاق میوفتد، به جذابیت آن کمک میکند. پیچیدگی بازی بسیار بالاست و توجه به کوچکترین نکتهها اهمیت فراوان دارد. موضوع اصلی در مورد قسمت اول ارتش سری، عدم آموزش بازی به مخاطب است. در حین بازی بیننده متوجه بسیاری از اتفاقهای بازی نمیشود. تیم سازنده چند روز بعد از قسمت اول، با انتشار یک ویدیوی آموزشی ۲۰ دقیقهای که نشان از پیچیدگی بالای بازی دارد، سرانجام بازی را به بیننده آموزش داد. در حین تماشای قسمت اول بازی، بسیاری از اتفاقهای بازی گنگ هستند و بهجز آنهایی که گرداننده به آنها اشاره میکند، بقیه بهدرستی مشخص نیستند. از این گذشته، اتاق گفتگوی خصوصی به سایر بازیکنها نزدیک است و دو بازیکن حاضر در این اتاق مجبورند خیلی آهسته با هم گفتگو کنند و اگر گفتگوی آنها در بعضی از لحظات زیر نویس نشود، بهسختی میتوان آنها را شنید. از این انتقادها که بگذریم، فضا سازی کافه و شکل برگزاری بازی بسیار خوب هستند و مشکل خاصی وجود ندارد. اگر به درستی به قوانین و شخصیتهای بازی نگاه کنیم، طراحی خوبی در شکل بازی میبینیم که نه تنها منجر به اتفاقهای متنوعی میشود، بلکه به خوبی ذهن بازیکنها را درگیر جزییات میکند و بهموقع آنها را به شک میاندازد. بازی مافیا به شکلهای بسیار متنوعی بازی میشود و اگر ارتش سری را یک نوع بازی مافیای جدید که ساخته ذهن طراحان آن است در نظر بگیریم، میتواند به یک بازی دسته جمعی محبوب بین بینندگان برنامه نیز تبدیل شود. البته وجود دو گرداننده در بازی ضروری است و هنگامی که یکی از آنها به اتاق گفتگوی خصوصی میرود، بقیه بازیکنها نباید صحبتی با هم داشته باشند. در بازی نیز این موضوع رعایت شده و یک خانم علاوه بر پذیرایی از بازیکنها در محیط کافه، سعی میکند در نقش دستیار گرداننده هم ظاهر شود. باید دید در قسمتهای بعدی ارتش سری چه اتفاقهایی میوفتد.
نظر شما در مورد ارتش سری چیست؟