فیل اسپنسر (Phil Spencer) رییس ایکس باکس در مصاحبه اخیر رسانه Gamesradar صحبتهای بسیاری از آینده روند ایکس باکس و سرویس گیم پس انجام داد. اینطور که پیداست ایکس باکس از روند سونی برای موفقیت استفاده نخواهد کرد و قصد ندارد مانند آنها، روی بازیهای انحصاری پرطرفدار تمرکز کند.
فیل اسپنسر در صحبتهایش در رابطه با روند جدید ایکس باکس، ابتدا ادای احترام ویژهای به رقبای بزرگشان در صنعت بازیهای ویدیویی، یعنی سونی و نینتندو کرد و سپس توضیح داد که چگونه ایکس باکس قصد دارد روشی جدید را پیش بگیرد؛ روشی که به نظر میرسد قدمهای ابتداییاش را به خوبی برداشته است:
«استراتژی ما به این شکل نخواهد بود که روش دیگران را تقلید کنیم. گاهی اوقات بسیاری از افراد به من میگویند ما باید برای رقابت، بازیهای مشابه بقیه تولید کنیم، یا برای مثال به من میگویند نسخه ایکس باکس از آن بازی مشهور چه زمانی ساخته خواهد شد؟ من برای تمامی کسانی که در این صنعت تولید کننده هستند احترام بسیار ویژهای قائل هستم و بسیاری از آنها را شخصا میشناسم؛ اما این بسیار خوب است که ما روشی متفاوت را نسبت به رقیبهایمان دنبال کنیم. قرار نیست تا رقابت به سبک کورکورانه پیش برود و موجب شود ما در ایکس باکس نسخه سبز عناوین قرمز یا آبی را بازسازی کنیم (اشاره به رنگهای تبلیغاتی کمپانیهای ایکس باکس، نینتندو و سونی) و قطعا این خلاقیتی نیست که ما دوست داشته باشیم در صنعت بازیهای ویدیویی آن را دنبال کنیم.»
فیل اسپنسر با این صحبتها نشان داد که پلتفرم XBOX قدمهای ابتدایی برای روند جدید را برداشته و به زودی با قدمهای محکمتر در این مسیر تازه، روش مختص به خودش را پیش خواهد گرفت. بدون شک جذاب است که ببینیم نتیجه این اقدام از سوی ایکس باکس به چه چیزی ختم خواهد شد. متاسفانه ایکس باکس در سالهای اخیر نتوانست روشهای جدید خود را به نتایجی مطلوب برساند، آنها اکثرا جلوتر از زمان خود بودند و برخی اوقات سعی کردند تا تقلید کنند. اما به هر حال به نظر میرسد نسل جدید برای آنها فرصتی تازه به وجود آورده است و امیدواریم با موفقیتی خوب رو به رو شوند. در حال حاضر شاهد این هستیم که بیش از ۲۰ استودیو حرفهای تحت سرپرستی ایکس باکس هستند و اکثر آنها در حال ساخت پروژههای منحصر به فرد خودشان هستند. نکته این است که تمام این استودیوها در کار خود یکی از بهترینها هستند. این نشان میدهد ایکس باکس در آینده از نظر انحصاریهای خوب چیزی کم نخواهد داشت و میتوان به روند جدید بسیار امیدوار بود.
اگر بخواهیم برای استودیوهای مهم ایکس باکس مثالهایی بزنیم، ابتدا باید به سراغ استودیو 343 industries برویم که در حال توسعه بازی Halo infinite هستند و در ساخت بازیهای اول شخص حرف اول را میزنند. از طرفی دیگر استودیو The Coalition وجود دارد که نسخه بعدی سری Gears را در دست ساخت دارد و یکی از بهترینها در ساخت سبک سوم شخص است. با توجه به اینکه تعداد این استودیوها بسیار زیاد است و به تازگی کمپانی Bethesda با آنها ادغام شده، نباید چندان نگران وضعیت بازیهای انحصاری این کنسول جذاب باشیم. البته این را هم فراموش نکنیم که باز گذاشتن دست استودیوها از سوی مدیران ایکس باکس حرکتی بسیار حرفه است و میتواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.
نظر شما در رابطه با صحبتهای فیل اسپنسر چیست؟
در این ویدیو بهترین بازیهای گیم پس را به شما معرفی میکنیم. با ما همراه باشید.
وقت آن رسیده تا بعد از حدود سه سال، باری دیگر به مقایسه پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس بپردازیم و ویژگیهای تازه آنها را بررسی کنیم. با لوکتو همراه باشید.
روز یکشنبه ۲۱ خرداد شوکیس ایکس باکس ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد. در این ویدیو به پیش بینی اتقاقهای این رویداد پرداختیم.
در این ویدیو پرفروشترین کنسول بازی را معرفی میکنیم و درصد فروش همه کنسولهای نسل نهم را بررسی میکنیم. با لوکتو همراه باشید.
در این ویدیو به بسیاری از سوالهای شما درباره سرویس ایکس باکس گیم پس پاسخ خواهیم داد.