بازار بازی دیجیتال در ایران سالانه ۹۲۰ میلیارد تومان درآمد دارد

هومن طیارزاده هومن طیارزاده در 30 اسفند 1399
بازار بازی دیجیتال در ایران سالانه ۹۲۰ میلیارد تومان درآمد دارد

اخیرا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گزارشی در مورد بازار بازی‌های ایرانی در سال ۹۶ و بازیکنان منتشر کرده است که اطلاعات جالبی در مورد وضعیت بازی‌ها در ایران را ارائه می‌کند. این گزارش توسط مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (DIREC یا دایرک) تهیه شده است و جامعه‌ی آماری آن ۸۰۰۰ نفر از بازیکنان داخل کشور بوده‌اند. این گزارش «بازی دیجیتال» را به عنوان بازی‌هایی که روی کنسو‌ل‌ها، رایانه‌های شخصی و موبایل‌ها در دسترس هستند تعریف کرده و «بازیکن بازی دیجیتال» را فردی می‌داند که حداقل یک ساعت در هفته روی یکی از این سه پلتفرم به بازی بپردازد.

شاخص ترین بخش این گزارش، درآمد سالانه بازی‌های دیجیتال در ایران است. این رقم از ۴۶۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۹۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ افزایش پیدا کرده است که نشان‌دهنده رشد قابل توجه این بازار است. همچنین تعداد بازیکنان از سال ۹۴ تا ۹۶، پنج میلیون نفر افزایش یافته است و به ۲۸ میلیون نفر رسیده است. بازیکنان ایرانی به طور میانگین ۱۹ سال سن دارند و روزانه ۹۰ دقیقه به بازی‌های دیجیتال مشغول هستند.



 

نکته جالب این است که در انتخاب جامعه آماری هم از افراد شهری استفاده شده است و هم افراد روستایی و گزارش دید خوبی نسبت به کل کشورمان به ما می‌دهد. طبق گزارش دایرک، ۸۸ درصد بازیکنان ایرانی روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها بازی می‌کنند. سهم رایانه‌های شخصی ۲۵ درصد و سهم کنسول‌‌ها تنها ۱۸ درصد می‌باشد (طبیعتا برخی افراد به بیش از یکی از این پلتفرم‌ها دسترسی دارند). به علاوه بیشتر بازیکنان را افراد مجرد تشکیل می‌دهند و به طور متوسط از هر خانواده یک نفر بازی دیجیتال انجام می‌دهد.



با نگاه کردن به آمار پرطرفدار‌ترین بازی‌ها هم مشخص است که بازار بازی‌های موبایل جایگاه ویژه‌ای میان بازیکنان ایرانی دارد و پنج بازی از ده بازی را عناوین این پلتفرم تشکیل می‌دهند. همچنین حضور بازی‌ای که از نظر قانونی در ایران با مشکل مواجه است در رتبه سوم قابل توجه است و شاید مسئولین مربوطه باید شناخت بهتری نسبت به مخاطبان و قوانینشان را به دست بیاورند.

در مورد موارد مالی دیگر هم نکته جالب این است که تنها ۱۸ درصد بازیکنان «خریدار بازی» هستند و در این عدد کسانی که کپی‌های غیرقانونی بازی‌ها را هم می‌خرند محاسبه شده است. به عبارت دیگر ۸۲ درصد بازیکنان یا فقط از بازی‌های رایگان استفاده می‌کنند و یا بازی‌های خود را به صوت غیرقانونی دانلود می‌کنند. به علاوه از ۹۲۰ میلیارد تومان درآمد سالانه این بازار بزرگ، سهم بازی‌های بومی فقط شش درصد (حدود ۵۵ میلیارد تومان) است و بیشتر درآمد مربوط به فروش سخت‌افزار است.



 

گسترش سریع‌تر اینترنت پر سرعت‌هم در سال‌های اخیر روی بازار بازی و به ویژه عناوین آنلاین بی تاثیر نبوده است و در حال حاضر ۸۴ درصد بازیکنان به اینترنت دسترسی دارند. نکته جالب این است که به گزارش دایرک، یک درصد از بازیکنان به اینترنت Dial-Up دسترسی دارند و اگر این افراد هم جزو بازیکنان آنلاین هستند باید صبر و حوصله را از آن‌ها بیاموزیم!

اگر مایلید که خودتان به نسخه کامل این گزارش نگاهی بیندازید می‌توانید آن را از وبسایت دایرک دریافت کنید. در مورد این گزارش چه فکری می‌کنید؟ آیا به نظرتان نمای صحیحی از جامعه بازیکنان ایران به نمایش گذاشته است؟ چرا با وجود ارزش بالای بازار بازی‌های دیجیتال در ایران شرکت‌های بزرگ خارجی تمایلی به آمدن به ایران ندارند؟ نظرتان را با لوکتو در میان بگذارید.

 

برچسب ها: بنیاد, بازی ایرانی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

بازی موبایلی ایرانی ورسز، محل رقابت جدید گیمرهای ایرانی 1
بازی موبایلی ایرانی ورسز، محل رقابت جدید گیمرهای ایرانی

ورسز یک بازی استراتژی موبایلی است که توسط استودیو مدریک توسعه یافته و هم‌اکنون برای پلتفرم‌های اندروید و iOS در دسترس قرار گرفته است. با ما همراه باشید.

کارزار بازیسازان ایرانی در اعتراض به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای 1
کارزار بازیسازان ایرانی در اعتراض به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

جمعی از فعالان حوزه بازی‌‌های ویدیویی در ایران، به تصمیم‌های جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعتراض کردند. با لوکتو و ادامه این خبر همراه باشید.

حامد افرومند - 19 فروردین 1400
گسترش آموزش مهارت‌ های بازی‌ سازی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ ای
گسترش آموزش مهارت‌ های بازی‌ سازی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ ای

علیرضا طاهرپور، عضو شورای هماهنگی بازی‌های ویدیویی از امکان گسترش آموزش مهارت‌های بازی‌سازی سخن گفت. با لوکتو همراه باشید.

محمدرضا مصطفوی راد - 30 اسفند 1399
پاسخی به شبهات مطرح شده در مجلس شورای اسلامی در رابطه با بازی‌های رایانه ای
پاسخی به شبهات مطرح شده در مجلس شورای اسلامی در رابطه با بازی‌های رایانه ای

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به ادعاهای یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد. با لوکتو همراه باشید.

محمدرضا مصطفوی راد - 30 اسفند 1399
مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.