سری Assassin's Creed با بازی Assassin's Creed Origins متحول شد و تغییرات گسترده و گوناگون این بازی باعث شد تا طرفداران این سری نظرات متناقضی نسبت به این بازی داشته باشند. اگرچه تحول و توسعه یک فرانچایز در بازیهای ویدیویی پسندیده است (نمونه عالی آن را در بازی God of War دیدهایم) اما گاهی این تغییرات ممکن است باعث دورشدن فرانچایز از ریشههای خود شود. این اتفاق، کم و بیش برای Assassin's Creed Origins رخ داد و بیشتر اوقات احساس نمیکنید که مشغول بازی Assassin's Creed هستید.
اما مشکل اصلی این است که Assassin's Creed Origins بازی چندان خوبی نیست و به نظر میرسد که سازندگان آن گروهی کمتجربه و ناشی بودهاند که قصد داشتهاند بهترین المانهای عناوینی چون The Witcher، Dark Souls و The Legend of Zelda را با فرمول Assassin's Creed ترکیب کنند و نتیجه چندان لذتبخش نیست. در واقع، اگر گشت و گذار در محیط فوقالعاده مصر و ایستر اگ مربوط به بازی Final Fantasy XV را فاکتور بگیریم، بازی Assassin's Creed، نکته جذاب دیگری ندارد.
به بهانه انتشار بازی Assassin's Creed Odyssey، به نکاتی اشاره میکنیم که به شدت به چند عنوان اخیر این سری، مخصوصا بازی Assassin's Creed Origins ضربه زدهاند و امیدواریم که در Assassin's Creed Odyssey برطرف شوند.
- سیستم سختی بازی
بازی Assassin's Creed Origins دارای یک سیستم تعیین سختی با چهار سطح مختلف است. افرادی که به دنبال چالش در یک بازی ویدیویی اکشن ماجرایی هستن (مانند نویسنده این یادداشت)، با دیدن این سیستم خوشحال میشوند و سریعا به سراغ درجات سختی بالا میروند و البته بعد از چند ساعت کاملا ناامید میشوند. نه تنها بازی روی درجه Hard به هیچوجه سخت نیست، بلکه به دلیل سیستم سطحبندی مناطق بازی، کاملا میدانید که با چه نوع دشمنانی طرف هستید و هیچ مبارزهای چالش برانگیز نیست. مشکل اینجاست که شکست دادن دشمنان سخت به این دلیل تقریبا غیرممکن است که عملا هیچ تکنیک یا حملهای روی آنها اثر ندارد که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم. در واقع، Ubisoft، یا باید این سیستم درجهبندی را تغییر دهد یا از همان سیستم تطابقی (Adaptive) عناوین قبلی استفاده کند.
- خریدهای درون برنامهای و تأثیر آنها روی سیستم اقتصاد بازی
پول درآوردن در بازیهای اوپن ورلد کار لذتبخشی است که معمولا، برای فردی که مدت زمان زیادی را به گشت و گذار و ماجراجویی میپردازد، چندان هم سخت نیست. اما در Assassin's Creed Origins، سیستم اقتصاد بازی به گونهای است که از پولدار شدن شما در بازی تا حد زیادی جلوگیری کند. حتی سختترین دخمهها و معماهای بازی نیز گنجهای کمی دارند و پاداش ناچیزی به شما میدهند و البته فروش غنایم به دست آمده در بازی ثروت زیادی به شما نمیرساند و تبدیل آنها به مواد خام بسیار بهصرفهتر است. در واقع، این سیستم به گونهای طراحی شده که شما را به استفاده از خریدهای درونبرنامهای ترغیب میکند. خریدهای درونبرنامهای بازی هم به گونهای هستند که با استفاده از آنها میتوانید بهترین اسلحه و تجهیزات و منابع لازم را همان اول بازی خریداری کنید و در ادامه بازی تنها به آپگرید کردنشان بپردازید. نتیجه اینکار، بیهودهشدن المان ماجراجویی است، زیرا هیچ آیتم خاصی برای پیداکردن باقی نمیماند. اگر Odyssey نیز از این آفت رنج ببرد، قطعا بازی ضربه بزرگی خواهد خورد.
- انیمیشن NPCها
هر چقدر که Ubisoft روی جزئیات گرافیکی شخصیتهای اصلی و مکانهای بازی توجه کرده، به همان اندازه از NPCهای بازی غافل بوده است. چهره تمام NPCها بیروح و مرده است و انیمیشنهای آنها تصنعی و پیشپاافتادهاند. این ضعف باعث شده تا صداپیشگی آنها نیز تصنعی به نظر برسد و پس از مدتی، تمام دیالوگها و میانپردهای بازی را رد خواهید کرد تا شاهد چنین نماهای شنیعی نباشید. اگرچه Odyssey از نظر گرافیکی بسیار زیبا به نظر میرسد، اما امیدواریم که NPCها فراموش نشده باشند.
- باس فایت ممنوع
در سری Assassin's Creed، هدف شما به قتل رساندن اهداف مشخصی با استفاده از Hidden Blade بود و خبری از مبارزه با باس نبود. درواقع، معروفترین باس سری، المعلم در بازی Assassin's Creed بود که نقطه ضعف اصلی این بازی عالی به حساب میآید. بازی Assassin's Creed Origins نیز دارای چندین باس فایت، از جمله مبارزه با Sobek یا فیلهای جنگی است، اما شاید بدترین آنها، مبارزه با Hyena، یکی از اهداف بایک است که نه تنها سنخیتی با رسوم قبلی Assassin's Creed ندارد، بلکه مبارزه بسیار خستهکننده و آزاردهندهای است که سختی آن، ناشی از طراحی بد آن است. البته به نظر میرسد که Ubisoft به باسفایت علاقه زیادی دارد و در Odyssey نیز شاهد این قسمتها خواهیم بود.
- سیستم مبارزات
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، سیستم مبارزات تأثیر زیادی در سختی بازی داشته است. Ubisoft، سیستم حمله و ضدحمله سری Assassin's Creed را تقریبا کنار گذاشته و سراغ سیستم مبارزهای رفته که در سری Dark Souls و TLoZ شاهد آن بودهایم. اگرچه در ابتدا این مبارزات شبیه به مبارزات Dark Souls و Nioh هستند، اما کمی بعد متوجه میشویم که عمق سیستم مبارزات بازی از بازی سادهای چون TLoZ: Breath of the Wild نیز کمتر است. علاوه بر اینکه مبارزات فاقد فنون یا کمبوهای خاص و پیچیده است و در حد سریعتر ضربهزدن روی دکمههاست، کافی است تا قابلیت بمب دودی را به دست آورید و آن را آپگرید کنید، سپس حتی سختترین مبارزات بازی نیز با یک جاخالیدادن و سپس بمبانداختن تمام میشوند. از هوش مصنوعی بازی نیز بهتر است چیزی نگوییم چون بعید است چنین چیزی در بازی وجود داشته باشد. بدتر از مبارزات معمولی بازی، مبارزه با حیوانات است. شما در بازی برای آپگرید تجهیزات خود باید شکار کنید و این کار به شدت خستهکننده و تکراری است. به نظر میرسد که Odyssey این سیستم مسخره را بهبود بخشیده است و امیدواریم که چنین باشد و البته انیمیشنهای پایانی مبارزات نیز که جذاب هستند، بیشتر شده باشند.
- المانهای نقشآفرینی
بازی Origins تلاش کرد تا کمی نقشآفرینی را با Assassin's Creed ترکیب کند اما نمیتوان تلاش آنها را موفقیت آمیز دانست. مشکل اینجاست که بسیاری از این مهارتها، از جمله بمب دودی یا قابلیت Berserk به نظر میرسند که باید با استفاده از تکنولوژی یا آیتم خاصی به دست بیایند یا به صورت پیشفرض در اختیار گیمر باشند. بعضی از آنها نیز مانند قابلیت کنترل تیر با استفاده از کمان Predator یا خرید مصالح و منابع از فروشندهها اصلا قابل درک یا سازگار با جو اکشن – ماجرایی یا یک سیستم نقشآفرینی نیستند و البته یادمان نرود که یکی از مهارتهایی که میتوانید به دست آورید، گذراندن زمان است؛ با این قابلیت، بایک روی زمین نشسته و چندین ساعت از روز میگذرد. ظاهرا انجام این کار بدون XP کافی برای بایک بسیار سخت است! پس امیدواریم عوامل Ubisoft هنگام ساخت Odyssey، کمی بیشتر بازیهای نقشآفرینی را بازی کرده باشند تا بدانند یک سیستم نقشآفرینی خوب واقعا چه شکلی است.
- طراحی مراحل
Assassin's Creed Origins آشکارا تلاش کرده تا با الهام از سری The Witcher، مأموریتهای جانبی عمیق و جذابی طراحی کند. نتیجه این شده که شاید شما برای پیدا کردن یک جسد، چندین دقیقه در صحرا راه بروید و یا مشغول بررسی محل حادثه به همراه کارآگاه بایک باشید. در واقع، اینجا نیز سازندگان بازی، متوجه عامل موفقیت یک بازی بهتر نشدهاند و انگار برای رفع تکلیف، مأموریتهای کسلکننده و طولانی طراحی کردهاند که ساختاری کاملا مشابه و تکراری دارند و البته میانپردههایی دارند که مایه آزار چشمها و گوشهای شما هستند. مأموریتهای اصلی نیز چندان متفاوت نیستند و البته شما را مجبور میکنند که قسمتهای کسلکننده مربوط به زمان حال یا قسمتهای بچگانه و ساده مبارزات دریایی را تحمل کنید. مبارزات دریایی در Assassin's Creed Origins بیشتر شبیه یک شوخی بیجا و نامناسب به نظر میرسند. از سنو، شاهین بایک نیز غافل نشویم که قدرتهای ماورایی او به هیچ وجه با جو سری سازگار نیست. آیا Assassin's Creed Odyssey میتواند این مشکل را برطرف کند؟
- پارکور
یکی از دلایل اصلی موفقیت سری Assassin's Creed، اعمال پارکور در گیمپلی بازی بود. اگر شما میتوانستید گیم پلی پارکور بازی را یاد بگیرید، یک آدمکش بالفطره میشدید. در واقع، یادگیری این مهارت در بازی، نقش بسیار مهم و پررنگی در بازی داشت و در Assassin's Creed Origins این موضوع به شدت کمرنگ (اگر نگوییم بیرنگ) شده است. شما اصلا مجبور به استفاده از پارکور نیستید، بالا رفتن از در و دیوار و پریدن بر فراز بام خانهها، کوچکترین اهمیتی در روند بازی ندارد و تنها کاربرد پارکور، بالا رفتن از برجها برای گسترش نقشه بازی است که این قسمت هم فاقد هر گونه چالش است. امیدواریم مانند Hidden Blade، پارکور نیز از Assassin's Creed حذف نشود.
سری Assassin's Creed در حال گذر از تحولات متعدد و بزرگی است و بازی Assassin's Creed Odyssey، قرار است یک بازی نقشآفرینی کامل باشد. آیا این دوران گذار باعث میشود که Assassin's Creed از ریشههای خود بیشتر دورشود یا شاهد عنوانی متفاوت از Assassin's Creed خواهیم بود که توانسته به فضا و المانهای شاخص سری وفادار باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
با تمام مشکلات بازی Fallout 76، بازیکنان حداقل از این نکته که بازی لوتباکس ندارد و پرداختهای درون برنامهای محدود به لوازم تزئینی است خوشحال بودند. به نظر میرسد این نکته مثبت هم به زودی از بین خواهد رفت. با لوکتو همراه باشید.
فیلم First Man بر اساس داستان واقعی زندگی نیل آرمسترانگ و سفر او به ماه ساخته شده است. این فیلم چقدر به واقعیت وفادار است؟ با لوکتو همراه باشید.
در نمایشگاه E3 2018 طی کنفرانس سونی استودیو رمدی با دستی پر به میدان آمد و از بازی جدید خود در سبکی شبیه به بازی Quantum Break با نام Control رونمایی کرد. با گذشت چند ماه به تازگی تصاویر پروضوحی از این بازی منتشر شد. با لوکتو همراه باشید.
سریال Titans اولین سریال شبکه اینترنتی DC Universe است که براساس کامیکهای DC ساخته شده است و توانسته رضایت مخاطبان خود را جلب کند. با لوکتو همراه باشید.
در سومین قسمت اخبار هفته به مرور مهمترین اخبار هفته گذشته تا تاریخ ۸ آذر ۹۷ پرداختهایم. با لوکتو همراه باشید.