آشنایی با بردگیم‌ها و ژانرهای مختلف بازی‌های رومیزی

میثم عبدالهی پور میثم عبدالهی پور در 14 شهریور 1400
آشنایی با بردگیم‌ها و ژانرهای مختلف بازی‌های رومیزی

وارد شدن به عرصه بازی‌های رومیزی یا بردگیم‌ها به عنوان یک فرد مبتدی که سابقه کمی در زمینه تجربه بازی‌های رومیزی داشته است، می تواند یک چالش بزرگ باشد. این چالش بخش‌های متفاوتی مثل شناخت بهترین بازی‌های رومیزی حال حاضر آغاز ، خرید اولین بازی و یافتن گروهی که حاضر باشند این بازی را در کنار شما تجربه کنند و فهمیدن اصطلاحات و نکته‌هایی که خوره‌های بردگیم در زمان صحبت بایکدیگر استفاده می‌کنند را شامل می‌شود. با وجود جوامع شکل گرفته حول محور سرگرمی‌های محتلف در زمان ما، حتی وارد شدن به عرصه یک سرگرمی جدید و هیجان انگیز هم، موانع بسیاری را در مقابل شما قرار می‌دهد و معمولا افراد را به چالش می‌کشد.

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف

 

بازی رومیزی چیست؟

بردگیم (Boardgame)‌ یا بازی‌های رومیزی، نوعی از بازی‌های رومیزی‌ هستند که معمولا از تکه‌های چوبی، مقوایی و پلاستیکی ساخته شده‌اند. قطعات این بازی‌‌ها اغلب روی یک تخته مقوایی، یا روی فضایی مشخص (معمولا روی میز) حرکت داده شده و قوانین بازی را اجرا می‌کنند. بازی‌های تحته‌ای این بازی‌ها عناصری از نقش‌آفرینی، بازی‌های کارتی، حرکات فیزیکی، محاسبات و استراتژی را شامل می‌شوند.  در حقیقت بردگیم ها مجموعه‌ای از قطعات فیزیکی و قوانین هستند که بازیکنان از طریق تعامل با آن‌ها و اجرای قوانین، شکل کلی بازی را ساخته و تجربه‌ای منحصر به فرد کسب می‌کنند.

 

بازی‌های رومیزی انواع مختلفی دارند که وابسته به ماهیت، مکانیک‌ها و چگونگی طراحی بازی مقدار متفاوتی از عناصری مثل شانس و تصادفی بودن را شامل می‌شوند. مثلا برخی از بازی‌ها از بازیکنان درخواست می‌کنند که برای مشخص شدن نتیجه هر عملی تاس بریزند و نتایج اعمالشان را به صورت تصادفی مشخص کنند، در این دست از بازی‌ها، عنصر شانس نقشی اساسی را ایفا می‌کند و بیشتر وقایع بازی به صورت تصادفی رخ می‌دهند که باعث می‌شوند برنده بازی، نه صرفا براساس مهارت، بلکه براساس رخدادهای تصادفی مشخص شود. در مقابل بازی‌های وجود دارند که نتایج هر عمل در آن‌ها به صورت ثابت از قبل مشخص شده و بازیکنان باید با برنامه ریزی دقیق و بدون در نظر گرفتن رخدادهای تصادفی و شانس، اعمالشان را انتخاب کنند. در این دست از بازی‌ها، برنامه‌ریزی، استراتژی دقیق و آینده‌نگری برنده را مشخص می‌‌کنند. همچنین سطح و نوع تعامل بازیکنان با یکدیگر یکی از ویژگی‌های بردگیم ها است، به طور کلی بازیکنان در بازی‌های رومیزی با هم تعامل دارند، اما برخی از بازی‌ها این تعامل را به مبارزه و رقابت مستقیم که به جنگ یا مذاکره منجر می‌شود تبدیل می‌کنند و در مقابل، برخی از بازی‌ها، رویارویی و رقابت غیرمستقیم بازیکنان را به عنوان شکلی از تعامل انفعالی معرفی می‌کنند.

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف

 

بازی‌های رومیزی تعداد بازیکنان متفاوتی هم دارند، از بازی‌های تک‌نفره گرفته که قوانین و قطعاتی را برای یک تجربه انفرادی در اختیارتان قرار می‌دهند گرفته تا بازی‌های دسته‌جمعی مخصوص مهمانی که با تعداد زیاد بازیکنان، به دلیل اصلی دور هم بودن جمع‌های دوستانه تبدیل می‌شوند.

 

این نوع از بازی‌ها به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سرگرمی‌های بشریت، همیشه ذاتی مهربان و مهمان‌نواز داشته‌اند، می‌توانید بازی کردن و تجربه بردگیم ها را با کمترین هزینه و در کنار هرفردی که دوست دارید آغاز کنید، می‌توانید نحوه بازی کردن مافیا را فقط با حضور در یک کافه یاد بگیرید، با ورود به انجمن‌های شکل گرفته‌ای که روز به روز در کشورمان بیشتر هم می‌شوند، بازی D&D را با یک راوی حرفه‌ای تجربه کنید و در کنار حرفه‌ای‌ترین بازیکنان، به یک ماجراجویی هیجان انگیز بروید. حتی می‌توانید در یک مهمانی و با وجود همه سرگرمی‌های دیگر، در کنار دوستانتان یک پارتی گیم جذاب را در مدت کوتاهی یاد گرفته و سپس بازی کنید. بازی‌های تک نفره (Solo) به شما اجازه می‌دهند که به تنهایی معماهای بزرگ حل کنید یا در نقش شرلوک هلمز، مسئولیت پرونده‌های پیچیده را برعهده بگیرید. بردگیم ها، به علت در دسترس بودن، قیمت مناسب، روند یادگیری سریع و بدون دردسر و ذات تعاملی‌شان، معمولا پذیرای افراد جدیدی هستند که قصد دارند به این سرگرمی جدید وارد شوند.

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف

 

پس از توضیحات مربوط به این که بازی رومیزی چیست، اولین قدم برای ورود به عرضه بردگیم ها، شناخت ژانرها و دسته‌بندی‌های بازی‌های مختلف است. با شناخت ژانر‌ها، می‌توانید بازی‌های مورد علاقه‌تان را پیدا کرده و راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید، همچنین شناخت ژانرها به شما کمک می‌کنند تا با سرعت بیشتری با اصطلاحات بردگیمی آشنا شده و در نتیجه جایگاهتان را بین طرفداران این سرگرمی جذاب و دوست داشتنی پیدا کنید.

 

نکته قابل توجه در مورد بردگیم هایی که در لیست به عنوان مثال ذکر می‌شوند، این است که هربازی، می‌تواند به جز یک ژانرخاص، ویژگی‌هایی از ژانرهای دیگر را هم در خود داشته باشد. به همین دلیل هیچ‌یک از بازی‌های آورده شده، در انحصار یک ژانر و محدود به یک ژانر نیستند و بسیاری از بازی‌ها جایگاهی میان ژانری دارند. با این حال، اصطلاحات و ژانرهای بررسی شده در این مطلب، رایج‌ترین و پرطرفدارترین ژانرهای بازی‌های رومیزی را شامل می‌شوند. پس اگر هنوز مطمئن نیستند بازی‌ای که در دست دارید یک یوروگیم است یا در دسته بازی‌های امریکایی می‌گنجد، این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

 

انواع مختلف بازی‌های رومیزی:

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Azul

انتزاعی (Abstract):

بردگیم های بدون تم و موضوعی خاص که داستان خاصی را روایت نکرده، شخصیت‌های داستانی ندارند و مخاطب را به دنیایی جدید و خارج از دنیایی واقعی نمی‌برند، در دسته‌ بازی‌های انتزاعی قرار می‌گیرند. برخی از بازی‌های انتزاعی تم و داستانی به شدت خلاصه دارند، اما به علت فاصله بسیاری زیادی که میان تم بازی با تجربه حقیقی بازی وجود دارد، بازیکن را درگیر تم نکرده و فقط در بخش تجربه بازی تمرکز می‌کنند. بازی‌هایی مثل دوز یا چکرز خالص‌ترین نمونه‌های بازی‌های انتزاعی هستند، در حالی که شطرنج به علت تم جنگی و نام‌گذاری قطعات بازی مثل پیاده‌نظام و شاه و وزیر، به نسبت تم و داستان بیشتری را در خود جای داده است.

مثال‌ها: دوز – چکرز – شطرنج – Go – Hive – Santorini – Azul

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Blood Rage

کنترلر منطقه (Area control):

بازی‌هایی با نوعی نقشه یا صفحه که فضایی را مشخص کرده و بازیکنان به روش‌های مختلفی مثل قرار دادن قطعات‌شان در منطقه یا برداشتن قطعات مربوط به رقیب‌ها از آن منطقه، بر سر تسلط داشتن بر آن رقابت می‌کنند، در این دسته جای می‌گیرند. گاهی اوقات کنترل کردن منطقه از طریق بستن دسترسی رقیب به یک منطقه خاص به دست می‌آید و شما به طور مستقیم بر آن منطقه تسلط نخواهید داشت. برخی اعتقاد دارند که بازی Scrabble هم در این ژانر جای می‌گیرد.

مثال‌ها: Risk – Small World – Blood Rage – Dune

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Pandemic Legacy

لگیسی (legacy)/دارای کمپین:

بازی‌های دارای کمپین (بخش داستانی) با جلسات بازی‌ مجزا که سناریو‌هایی مرتبط با هم را دنبال می‌کنند، تعریف می‌شوند. در این بازی‌ها کنش‌ها و پیامد‌های یک سناریو معمولا بر رخدادهای سناریو‌های بعدی اثرگذاری است و جریان داستان را دچار تحول می‌کند. بازی‌های لگیسی نوعی خاص از بازی‌های دارای کمپین‌اند که انتخاب‌ها و کنش‌های بازیکنان، تغییراتی دائمی (معمولا فیزیکی)  در بازی و قطعات بازی ایجاد خواهد کرد، از چسباندن استیکرهای متفاوت روی صفحه (تخته) یا قطعات گرفته تا پاره کردن کارت‌ها، بازی‌های لگیسی معمولا تجربه‌ای یکبار مصرف دارند اما معمولا بخش کمپینی پربار و طولانی را ارائه می‌کنند. در بازی‌های لگیسی معمولا مکانیک‌های جدید و متفاوتی با پیشبرد داستان و کمپین معرفی می‌شوند و رخداد‌های داستانی جدیدی رونمایی می‌شوند که هیجان بازی را دوچندان می‌کنند.

مثال‌ها: Gloomhaven - Pandemic Legacy – Charterstone – Risk Legacy

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Gloomhaven: Jaws of The Lion

بازی‌های نقش آفرینی (Role Playing Game):

این دست از بازی‌ها، معمولا داستانی طولانی و جذاب را روایت می‌کنند که براساس تصمیمات بازیکنان دچار تحول می‌شود، در بازی‌های نقش آفرینی، بازیکنان شخصیت‌ مخصوص به خود را با توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خاص ساخته و بر اساس سناریو و دفترچه قوانین مشخص، ماجرای خود را آغاز می‌کنند. در بازی‌های نقش آفرینی، نتیجه کنش‌ها از طریق ریختن تاس مشخص می‌شود. همچنین ویژگی‌ها شخصیتی و توانایی‌های خاص شخصیت‌ها که در طول داستان پیشرفت می‌کنند، ویژگی‌ها و شرایط خاصی را به نتایج هر تاس ریختن اضافه می‌کنند و گاهی می‌توانند موجب تغییر نتایج کنش‌ها و حتی مبارزات شوند. بازی‌های نقش آفرینی تمرکز ویژه‌ای روی مکانیک لول آپ (Level UP) دارند تا بازیکنان بتوانند شخصیت‌‌هایشان را در طول بازی ارتقا دهند. مهم‌ترین ویژگی‌ بازی‌های نقش آفرینی، پیشرفت شخصیت‌ها و نتایج تصادفی کنش‌های بازیکنان است.

مثال: Mage Knight  - Gloomhaven - The Lord of the Rings: Journeys in Middle-earth

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Dominion

Deck builder:

در بردگیم های دک بیلدر، بازیکنان بازی را با دستی (Deck) از کارت‌های مشابه آغاز می‌کنند، اما هربازیکن به روش مخصوص خودش این «دست» از کارت‌های مشابه ابتدایی را در طول بازی دچار تغییر و تحول کرده و کارت‌‌های قدرتمندتر را به «دست» اضافه و کارت‌های ضعیف‌تر را از دست کارت‌هایش حذف می‌کند. بازی‌های دک بیلدر معمولا با عناوین deck construction اشتباه گرفته می‌شوند. در بازی‌های دک بیلدر عمل شخصی‌سازی کارت‌ها به عنوان بخشی از هسته‌اصلی گیم‌پلی بازی انجام می‌شود. بازیکنان در طول یک جلسه از بازی، دست کارت‌هایشان را ساخته و سپس برای جلسات دیگر همه‌چیز به حالت اول بازمی‌گردند. در صورتی که در بازی‌های  deck construction مثل بازی‌های کارتی مبادله‌ای، عمل ساخت و شخصی سازی دست کارت‌ها، دور از میز و بین هر جلسه از بازی اتفاق می‌افتد.

مثال‌ها: Star Realms – Dominion - Undaunted: Normandy - The Quest for El Dorado

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Arkham Horror: The Card Game

Deck construction:

نوعی از بردگیم های کارتی که در آن بازیکنان دست‌هایی (Deck)‌ متفاوت از کارت‌ها که قبل از آغاز بازی و از میان گستره عظیمی از انتخاب‌ها و براساس قوانین مشخص ساخته شده‌اند، استفاده می‌کنند. در این بازی‌ها، هربازیکن دست کارت‌ّهای مخصوص به خود را به ظرافت طراحی کرده و به مبارزه با رقبا می‌رود – اکثر بازی‌های کارتی ویدیویی مثل Gwent از چنین فرمولی استفاده می‌کنند. -  دو مدل انتشار بازی این نوع از بازی‌ها وجود دارد: در بازی‌های کارتی مبادله‌ای  (Trading card games) یا بازی‌های کارتی جمع کردنی (collectible card games) پک‌های ارتقا که هریک با دستی از کارت‌های تصادفی پرشده‌اند به فروش می‌رسند و بازیکنان باید با خرید تصادفی این پک‌ها به کارت‌های دلخواه برسند (مثل کارت‌های موجود در آدامس‌های قدیمی)، در حالی که در بازی‌های کارتی زنده (living card games) و بازی‌های کارتی قابل گسترش (expandable deck games) ست‌های مشخص و واضحی با توضیحات کامل را در هر بسته گسترش دهنده به بازیکنان ارائه می‌کنند. (نام بازی‌های کارتی زنده به طور خاص به بازی‌های این چنین که توسط شرکت Fantasy Flight Games منتشر می‌شوند اشاره دارد)

مثال‌ها: Magic: The Gathering - Arkham Horror: The Card Game - Marvel Champions

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Flick ‘em Up

مهارتی (Dexterity):

بردگیم‌ هایی با دخالت مهارت‌های فیزیکی در این دسته قرار دارند.  چه  مثل بازی Twister از کل بدن استفاده کنند یا مثل بازی جنگا فقط انگشتان بازیکنان را با مهارتی خاص به کار بگیرند، یا مثل بازی Flick ‘em بازیکنان را با ضربه زدن به دیسک‌هایی کوچک با شرایط و قوانینی خاص به چالش بکشند. بازی‌های مهارتی، ایجاد تعادل میان قطعات، ساخت سازه‌های فیزیکی، جایگزاری قطعات کوچک روی سازه‌های پیچیده و حتی فعالیت‌های فیزیکی دیگری مثل پریدن یا دویدن را هم شامل می‌شوند.

مثال‌ها: janga  - Twister - Flick ‘em Up - Beasts of Balance

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Seven Wonders

درفتینگ (Drafting):

درفتینگ یا طراحی کردن، مکانیکی ‌است که طی آن مجموعه‌ای از گزینه‌های مختلف در مقابل بازیکنان قرار می‌گیرد - معمولا شامل کارت‌هایی متفاوت یا تاس‌هایی مختلف -  و بازیکنان باید یکی از گزینه‌های ارائه شده را برداشته و باقی به بازیکن بعدی بدهند، سپس بازیکن بعدی هم باید از میان گزینه‌ها موجود یکی را انتخاب کرده و باقی را به بازیکن بعدی بسپارد، این روند به همین شکل ادامه خواهد داشت. انتخاب‌ها باید از گستره‌ای مشابه و یکسان یا دستی از کارت‌ّهای یکسان که میان بازیکنان در چرخش است صورت بگیرد. مکانیک  درفتینگ می‌تواند صرفا قسمت کوتاهی از یک بازی مثل انتخاب یک توانایی برای استفاده در یک راند را شامل شود یا تصمیمی برای تمام بازی باشد.

مثال‌ها: Seven Wonders - Sushi Go! – Villagers

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Mansions of Madness Second Edition

دخمه گردی (Dungeon-crawler):

دربازی‌های دخمه گردی، یا سیاه‌چال‌گردی، بازیکنان در نقش شخصیت‌هایی قرار می‌گیرند مسیری را در یک مکان خاص دنبال می‌کنند، این مکان معمولا به شکل نقشه‌ای با بخش‌های مربعی یا شش‌ضلعی، صفحه‌ای از یک کتاب یا نقشه‌های مینیاتوری نشان داده می‌شود. بازیکنان در این بازی‌‌ها همراه با شخصیت‌هایشان دشمنانی که توسط یک بازیکن دیگر، یک نرم‌افزار همراه یا سیستم‌هایی خاص در بازی کنترل می‌شوند را شکست داده و ماموریت‌شان را پیش می‌برند. این نوع بازی‌ها معمولا داستان‌هایی جذاب داشته و همکاری میان بازیکنان را طلب می‌کنند.

مثال‌ها: Gloomhaven - Mansions of Madness - Star Wars: Imperial Assault

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Wingspan  

 Engine-builder:

در طول جلسه‌ای از  یک بازی رومیزی Engine-builder، بازیکنان یک «موتور پیشرانه» می‌سازند؛ چیزی که منابع اولیه و ساده یا کنش‌های اولیه و ساده را به منابعی بیشتر و ارزشمندتر تبدیل می‌کند که بازهم به منابع و کنش‌های مهم‌تر تبدیل می‌شوند. ساخت یک موتور پیشرانه مناسب، زنجیره‌ای از اتفاقات را ایجاد می‌کند که طی آن بازیکن به منابع بیشتر و ارزشمندتر دست پیدا کرده و در نقطه‌ای از این زنجیره به پیروزی می‌رسد.

مثال‌ها: Century: Spice Road – Splandor – Wingspan  - Race for the Galaxy

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Brass: Birmingham

بازی‌های اروپایی (Eurogame):

یوروگیم‌ها بازی‌‌هایی استراتژیک با تمرکز بر میکانیک‌هایی پیچیده و غیرتصادفی‌اند که گیم‌پلی را به تم و روایت داستان ترجیح می‌دهند. یوروگیم‌ها معمولا بازی‌هایی رقابتی هستند که برخلاف بازی‌های امریکایی، تعامل و رقابت میان بازیکنان را به جای مبارزه و مقابله،‌از طریق نوعی رقابت انفعالی ایجاد می‌کنند. در یوروگیم‌ها خبری از جنگ یا مقابله مستقیم بازیکنان با هم نیست، اما در مقابل بازیکنان از طریق انحصار منابع، برنامه‌ریزی یا روش‌های غیرمستقیم با هم تعامل داشته و با هم رقابت می‌کنند. معمولا به واسطه وجود مکانیک‌های دقیق، نقش شانس، اتفاقات تصادفی و رویداد‌های تماتیک (داستانی) در یوروگیم‌های به شدت کاهش پیدا می‌کند. نام یوروگیم به این دلیل به این نوع از بازی‌ها داده شده که بسیاری از نمونه‌های اولیه بازی‌های استراتژیک با تعامل انفعالی و نقش محدود شده شانس، در اروپا و به طور خاص در آلمان تولید شدند. در مقابل اکثر بازی‌های تماتیک و داستان محور که شانس نقش مهمی در پیشبرد آن‌ها دارد در امریکا تولید شدند که حالا به بازی‌های سبک امریکایی (American-style) مشهورند.

مثال‌ها: Agricola - Paladins of the West Kingdom – Terraforming Mars  - Brass: Birmingham

 

شاید برای شما جالب باشد

بهترین بازی‌های رومیزی اقتباسی از کتاب‌ها

آشنایی با سبک استراتژی بی درنگ | RTS

بهترین بازی‌های تاکتیکی نوبتی که می‌توانید بازی کنید

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی The Quacks of Quedlinburg

Push-your-luck:

بردگیم هایی که بازیکنان را به خطرکردن برای به دست اوردن پاداش‌های افزایشی ترغیب می‌کنند در این دسته جای می‌گیرند. در این بازی‌ها بازیکنان باید انتخاب کنند که به مقداری از منابع یا پاداش‌هایی که به دست اورده‌اند راضی باشند، یا با فشار آوردن به شانس، برای به دست آوردن منابع و پاداش‌های بیشتر، داشته‌های فعلی‌شان را به خطر بیاندازند. در این نوع از بازی‌ها، یک ریسک اشتباه می‌تواند به معنای از دست رفتن تمامی امتیازهای اندوخته بازیکن باشد. همانطور که از نام این ژانر پیداست، بازی‌های Push-your-luck کاملا به شانس و ریسک پذیری بازیکنان وابسته‌اند.

مثال‌ها: The Quacks of Quedlinburg – بلک جک - Port Royal - Deep Sea Adventure

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Monopoly

تاس بریز و حرکت کن (Roll-and-move):

در این نوع از بازی‌ها، بازیکنان یک یا دو تاس می‌ریزند و سپس مهره‌هایشان را به تعداد اعداد نشان داده شده روی تاس‌ها، حرکت می‌دهند، حرکت مهره‌های بازیکنان معمولا  روی یک مسیر یا فضاهای مشخص شده و نقطه شروع و پایان انجام می‌گیرد. معمولا قرار گرفتن مهره روی فضاهایی خاص باعث رخ دادن اتفاقات یا آغاز شدن یک کنش جدید در بازی می‌شود که گزینه‌های متفاوتی در اختیار بازیکن قرار می‌دهد، همچنین ممکن است قرار گرفتن روی فضایی خاص، باعث تنبیه بازیکن شود. به همین سادگی!‌

مثال‌ها: منچ – مار و پله – مونوپولی - Formula D

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Railroad Ink

 

تاس بریز و بنویس (Roll-and-write):

در این دسته از بازی‌ها، بازیکنان در ابتدا یک یا چند تاس می‌ریزند و سپس تصمیم می‌گیرند که چگونه از نتیجه به دست آمده استفاده کرده و نتیجه را روی یک برگه شخصی بنویسند. هر تصمیم در این نوع از بازی‌ها  روی گزینه‌های بعدی و گزینه‌های در دسترس بازیکنان تاثیر خواهد داشت، پس حتی در بازی‌هایی که همه از تاس‌هایی مشابه استفاده می‌کنند، تصمیم‌های متفاوت هرفرد در ابتدای بازی، ممکن است به نتایج کاملا متفاوتی منتهی شود. برخی از بازی‌‌های این سبک جای تاس را با قطعات دیگری مثل تاس یا مجسمه‌های مینیاتوری عوض می‌کنند و مکانیک‌های متفاوتی برای بازی می‌سازند.

مثال‌ها: Yahtzee - Railroad Ink – Cartographers

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی One Night Ultimate Werewolf

استنتاج اجتماعی (Social deduction):

یک یا دو بازیکن از جمع، رازی بزرگ دارد و باقی اعضا باید این بازیکنان راز دار را پیدا کنند. دروغ گفتن، بلوف زدن، اتهام‌های ناگهانی و بحث‌های طولانی برسر بیگناهی یا گناه‌کار بودن افراد، از ویژگی‌های اصلی بازی‌های استنتاج اجتماعی است که گاهی با مکانیک نقش مخفی نیز ترکیب می‌شوند. طی این مکانیک، بازیکنان نقش‌هایی با توانایی‌های منحصر به فرد دارند که فقط خودشان از آن‌ها اطلاع خواهند داشت و باید ماموریت‌هایی خاص را به انجام برسانند. هدف کلی بازی‌های  استنتاج اجتماعی یافتن بازیکن متفاوت است، البته اگر شما بازیکن متفاوت هستید، باید تمام تلاشتان را بکنید تا مخفی باقی بمانید!‌

مثال‌ها: مافیا - Blood on the Clocktower - One Night Ultimate Werewolf - The Resistance

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی The King’s Dilemma

داستانی (Storytelling):

بازی‌هایی با تمرکز روی روایت داستان و جزئیاتی که به واسطه یا توسط تصمیمات بازیکنان در طول بازی ساخته شده است. این داستان می‌تواند یک رویداد یا روایت کوتاه باشد که در یک جلسه از بازی به پایان می‌رسد یا به صورت یک کمپین و بخش داستانی کامل، در طول سناریو‌ها و جلسات مختلف بازی کردن ادامه دارد. قسمت‌های مختلف از داستان از روی یک متن از قبل نوشته شده خوانده می‌شود که توسط بازیکنان انتخاب شده‌است خوانده می‌شود یا در صورت آزادی عمل بیشتر، یک کارت یا قطعه‌ای از بازی، بازیکنان را وادار می‌کند تا داستانی براساس آن کارت یا قطعه را ساخته و روایت کنند. در این نوع از بازی‌ها بازیکنان داستان و ماجرا مخصوص به خود را به واسطه تصمیماتی که در بازی می‌گیرند، ساخته و روایت می‌کنند.

مثال‌ها: The King’s Dilemma -  Tales of the Arabian Nights

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Architects of the West Kingdom

کارگرگذاری (Worker-placement):

در این نوع از بردگیم ها، بازیکنان اعمال و کنش‌هایشان با گذاشتن یک کارگر – از میان کارگرهایی که در اختیارتان قرار دارد – در فضای مخصوص به آن کنش در صفحه بازی، انتخاب می‌کنند. گاهی به واسطه تم و داستان بازی، این کارگر‌ها، کارمندان، دوستان یا شخصیت‌های داستان هستند.معمولا یورگیم‌ها بیشتر از بازی‌های دیگر از این مکانیک بهره می‌برند. در یوروگیم‌هایی که گذاشتن یک کارگر در یک فضای خاص، بازی‌کنان دیگر را از گذاشتن کارگر در همان فضا و به دست آوردن همان کنش منع می‌کند، نوعی تعامل انفعالی شکل می‌گیرد.

مثال‌ها: Agricola-Caverna -  Lords of Waterdeep- Architects of the West Kingdom

 

آشنایی با بازی های تخته ای و ژانرهای مختلف
بازی Warhammer 40,000

بازی‌های جنگی (Wargames):

بازیکنان ارتش‌هایشان که معمولا به شکل مجسمه مینیاتوری، توکن یا مهره روی نقشه‌ای با فضاها، اندازه‌ها و مقیاس‌های مشخص باری حرکت کردن، در مقابل همدیگر قرار می‌دهند. در این بازی‌ها از بین بردن تمامی نیروهای دشمن یا به انجام رساندن یک ماموریت می‌تواند شرط پیروزی باشد. مبارزات و جنگ معمولا به وسیله تاس ریختن یا بازی کردن کارت‌های مختلف انجام می‌گیرد.

مثال‌ها: Warhammer 40,000 – Risk - Undaunted: Normandy

 

نظر شما در مورد بردگیم ها و ژانرهای مختلف این بازی‌ها چیست؟ ژانر و بازی‌های مورد علاقه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

نامزدهای اولین دوره جوایز سینمایی لوکتو معرفی شدند
نامزدهای اولین دوره جوایز سینمایی لوکتو معرفی شدند

امسال اولین دوره جوایز سینمایی لوکتو برگزار می‌شود. برای اطلاع از نامزدهای این جوایز، با لوکتو همراه باشید.

رامتین کاظمی - 30 دی 1402
آنباکس نسخه Jötnar بازی God of War: Ragnarok 2
آنباکس نسخه Jötnar بازی God of War: Ragnarok

در این ویدیو آنباکس نسخه Jötnar بازی God of War: Ragnarok را انجام دادیم. با لوکتو همراه باشید.

حامد افرومند - 18 بهمن 1401
رادیو لوکتو: تحلیل و بررسی بازی God of War: Ragnarok
رادیو لوکتو: تحلیل و بررسی بازی God of War: Ragnarok

در این قسمت از رادیو لوکتو به تحلیل و بررسی بازی God of War: Ragnarok پرداختیم. با ما همراه باشید.

حامد افرومند - 05 بهمن 1401
تمام بازی‌های جدید Star Wars که در حال ساخت هستند
تمام بازی‌های جدید Star Wars که در حال ساخت هستند

در ادامه به شکل مختصر شما را با هشت بازی Star Wars که هم اکنون در حال ساخت هستند بیشتر آشنا می‌کنیم.

حسام افرومند - 12 خرداد 1401
آشنایی با سبک استراتژی
آشنایی با سبک استراتژی

در این مقاله از سبک‌های بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری، سراغ سبک محبوب استراتژیک رفته‌ایم که زمانی مترادف با بازی‌های کامپیوتری بود. با لوکتو همراه باشید.

رامتین کاظمی - 27 بهمن 1400
مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.