در این مبحث از آشنایی با سبکهای بازیها به سراغ سبک کمتر شناخته شده و خاص توپخانهای یا Artillery میروید.
بازیهای توپخانهای بازیهای اولیه دو یا سه نفره نوبتی شامل تانکهایی هستند که با هم مبارزه میکنند. بازیهای توپخانهای از اولین بازیهای کامپیوتری هستند که تولید شدند. مضمون این بازیها، در واقع از هدف ساخت کامپیوترها الهام گرفته که برای محاسبه و محل برخورد موشکها و دیگر محاسبات نظامی اختراع شدند. بازیهای توپخانهای گاهی به عنوان بازی شوتر معرفی شدهاند، اما از دسته بازیهای استراتژیک به شمار میآیند.
عناوین پیشگام بازیهای توپخانهای مدرن، بازیهای متنی بودند که تمام عملیات پرتاب موشک را با اطلاعات وارده شبیه سازی میکردند. بازی Artillery با زبان BASIC توسط مایک فورمن (Mike Furman) ساخته و در مجله Creative Computing در سال 1976 منتشر شد. نسخه کامپیوترهای خانگی بازی با بازنگری ام ای لیون (M. E. Lyonn) و برایان وست (Brian West) با نام War 3 در سال 1977 عرضه شد. بازی War 3 باز هم مورد بازبینی قرار گرفت و در سال 1979 تحت عنوان Artillery-3 عرضه شد. نسخههای اولیه بازیهای مبارزه تانک نوبتی، اطلاعات وارد شده توسط انسان، از جمله فاصله بین تانکها و سرعت و قدرت و زاویه شلیک را شبیهسازی میکردند.
ظهور بازیهای توپخانهای گرافیکی
کامپیوتر Tektrinix 4051 که از زبان BASIC بهره میبرد، در اواسط دهه 70 عرضه شد و دارای یک برنامه دمو به نام Artillery بود که از گرافیک CRT استفاده میکرد. یک برنامه مشابه در نوار دمو کامپیوتر HP 2647 در اواخر دهه 70 میلادی قرار داشت.
اولین بازی توپخانهای گرافیکی برای کامپیوترهای شخصی، روی کامپیوتر Apple II در سال 1980 عرضه شد که Artillery نام داشت و بر اساس بازیهای متنی چاپ شده در مجله Creative Computing ساخته شده بود، اما به گیمر اجازه میداد تا اثر اطلاعات ورودی خود و تانکها، میدان جنگ و زمین بازی را ببیند. نسخه Apple II بازی سرعت باد را نیز هنگام شلیک اثر میداد. خطهای روی صفحه، مسیر شلیک قبلی را نشان میدادند و گیمر میتوانست از اطلاعات بصری برای استراتژی خود استفاده کند. بازیهای مشابه برای کامپیوترهای خانگی مانند Commodore PET در سال 1981 عرضه شدند. در سال 1983، کمپانی Amoeba Software بازی Tank Trax را عرضه کرد که توسط کمپانی Mastertronic دوباره عرضه شد. این بازی، همان بازی Artillery بود اما ارتفاع بین بازیکنان قابل تنظیم بود، که البته این امر، تأثیر زیادی بر گیم پلی نداشت. گیمر در بازی دارای نامهای ژنرال پاتون و مانتی بود.
نسخه کنسولهای خانگی بازیهای توپخانهای نیز کمی بعد عرضه شد. بازی دو نفره Smithereens! در سال 1982 برای کنسول Magnavox Odyssey2 عرضه شد که دارای دو منجنیق پشت دیوارهای قلعه بود که به یکدیگر، سنگ پرتاب میکردند. اگرچه این بازی نوبتی نبود، اما از موتور متن به گفتار برای پخش طعنههای گوناگون به بازیکن مورد هدف استفاده میکرد. اولین بازی توپخانهای که مورد توجه قرار گرفت، بازی Artillery Duel بود. این بازی در سال 1983 برای کنسول Atari 2600 و Coleco Vision و کامپیوترهای Commodore 64 و VIC-20 عرضه شد. بازی دارای پس زمینه و زمینه گرافیکی و نمایش گرافیکی ساده سرعت باد و کوهستانها بود.
در سال 1984، بازی Siege توسط کمپانی Melbourne House برای کامپیوترهای Commodore 16 و VIC20 و چندین کامپیوتر دیگر عرضه شد.
شاید برای شما جالب باشد
- تمام بازیهای استودیوهای پلی استیشن - از تایید شدهها تا شایعهها
- بهترین بازیهای تاکتیکی نوبتی که میتوانید بازی کنید
بازیهای کامپیوتری توپخانهای
با گسترش کامپیوترهای IBM، بازیهای توپخانهای نیز برای این کامپیوترها عرضه شدند. در سال 1988، بازی Artillery Combat یا EGAbomb توسط کمپانی Rad Delaroderie عرضه شد که با زبان Turbo BASIC نوشته شده بود. در سال 1990، بازی Tank Wars توسط کنی مورس ساخته و توسط کمپانی Microforum برای سیستم عامل MS-DOS عرضه شد. بازی Tank Wars برای اولین بار مفهوم خرید سلاح و دشمنان کنترل شده توسط هوش مصنوعی را ارائه کرد. بازی Gravity Wars، نسخه آمیگای این بازی بود که محیط بازی را به فضا منتقل کرد و میدان جاذبه دو بعدی پیرامون سیارات عرضه کرد که در دیگر عناوین مشابه به کار گرفته شد.
در سال 1991، بازی Gorillas که با زبان QBasic نوشته شده بود، برای سیستم عامل MS-DOS 5.0 و بازی Amiga Tanx نیز برای کامپیوتر آمیگا عرضه شد که دارای صدای دیجیتال فرماندههای تانکها بود. در همان سال اولین نسخه بازی Scorched Earth عرضه شد. بازی Scorched Earth بازی اشتراکی محبوبی برای سیستم عامل MS-DOS بود که دارای نبردهای نوبتی تانکها در یک زمین دو بعدی بود و هر گیمر قبل از شلیک، زاویه و قدرت را تعیین میکرد. بازی Scorched Earth دارای انواع مختلف سلاح و آیتمهای قدرتی بود و تبدیل به استانداردی برای بازیهایی چون Worms، Atomic Cannon، Hogs of War، Space Tanks، Gun Bound و Pocket Tanks شد. بازی Scorched Earth بسیاری از ویژگیهای بازیهای توپخانهای گرافیکی قبل خود، از جمله نظرات طعنه آمیز قبل از هر شلیک را استفاده کرد و گزینههای در دسترس هر گیمر را از جمله نوع سلاح، استفاده از سپر، چتر نجات و قابلیت حرکت تانک با خرید سوخت، توسعه داد. بازی تنظیمات زیادی داشت و رابط کاربری گرافیکی سادهای داشت که با یک ماوس قابل تعامل بود.
نسخههای مدرن بازیهای توپخانهای
در سال 1994، استودیو Team 17 Software اولین نسخه از سری بازیهای نوبتی موفق Worms را برای کامپیوترهای آمیگا عرضه کرد. در بازی Worm، گیمر کنترل جوخه کوچکی از کرمها را بر عهده دارد و در یک میدان جنگ عجیبالشکل با دشمن میجنگد. بازی دارای انیمیشنهای روشن و خندهدار کارتونی و انواع مختلف اسلحه بود. بازیهای دیگر این سری از جمله نسخهای سه بعدی با نام Worms 3D (2003) از سال 1995 عرضه شدهاند. از جمله این بازیها میتوان به Worms Forts و Worms 4 اشاره کرد. بازی با عرضه عناوین Worms Open Warfare (2006) و Worms: Reloaded (2010) دوباره به سراغ گرافیک دو بعدی رفت. آخرین بازی از سری Worms در سبک توپخانهای، بازی Worms W.M.D بود که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و پس از آن، این سری با بازی Worms Rumble تبدیل به یک بازی اکشن پلتفرمینگ چندنفره شد.
در سال 2001، گوین کمپ (Gavin Camp) بازی توپخانهای سه بعدی Scorched 3D را عرضه کرد که با الهام از بازی Scorched Earth ساخته شده بود. بازی Scorched 3D گزینههای چون حالت چند نفره آفلاین و آنلاین، آواتار برای بازیکنان، و دوربین قابل تثبیت بود.
در سال 2003، استودیو Isotope244 بازی Atomic Cannon را برای ویندوز، Mac OS X و ویندوز موبایل عرضه کرد.
از دیگر بازیهای این ژانر میتوان به بازیهای Warmux یا Hedgewars اشاره کرد که روی سیستمهایی چون ویندوز، لینوکس و Mac OS X عرضه شد.
بازی DDTank یک بازی توپخانهای MMORPG رایگان بسیار محبوب برای مرورگرها است.
در دسامبر 2009، استودیو فنلاندی Rovio بازی موبایل Angry Birds را عرضه کرد که بسیار محبوب شد. در این بازی، گیمر باید با محاسبه محل برخورد پرندهها از یک قلاب، ساختمانهای دشمن را نابود کند و یک بازی توپخانهای دو بعدی در یک دنیای محدود به شمار میرود که گیمر قدرت و زاویه پرتاب خود را اندازه گیری میکند و با استفاده از پرندهها یا محیط، دشمنان خود را در هر مرحله از بین میبرد. این بازی فاقد حمله متقابل از سوی دشمن است و تعداد پرتابهای گیمر نیز محدود است.
در ماه مارس 2012، در بازی Total War: Shogun 2 Fall of the Samurai شاهد معرفی مینی گیم توپخانهای در بازی بود. گیمر میتوانست به صورت دستی، محل برخورد منجنیقهای خود را در هر دور مشخص کند.
در ماه مارس 2015، استودیو kChamp Games بازی ShellShock Live را روی ویندوز عرضه کرد. بازی ShellShock Live یک بازی توپخانهای دوبعدی الهام گرفته از بازی Scorched Earth (1991) است که توسط موتور بازیسازی Unity ساخته شده است. پلیر با استفاده از تانک و تعیین زاویه و قدرت شلیک، به دشمنان خود شلیک میکند و سعی میکند تا آنها را از بین ببرد.
در این مقاله از سبکهای بازیهای ویدیویی و کامپیوتری، سراغ سبک محبوب استراتژیک رفتهایم که زمانی مترادف با بازیهای کامپیوتری بود. با لوکتو همراه باشید.
در این مقاله از مباحث آشنایی با سبکهای بازی میتوانید با سبک بازی چند نفره آنلاین عظیم یا MMO آشنا شوید. با لوکتو همراه باشید.
در این مطلب شما را با بردگیم ها و ژانرهای مختلف این بازیهای هیجان انگیز و دوست داشتنی آشنا میکنیم. با ما همراه باشید.
در این مقاله، تاریخچه بازیهای استراتژی بیدرنگ و اساس گیمپلی آنها را بررسی و مرور میکنیم. با لوکتو همراه باشید.
بازیهای MMORPG دستهای از بازیهای چندنفره آنلاین با المانهای نقشآفرینی هستند. برای آشنایی بیشتر با این سبک، با لوکتو همراه باشید.